Evo 4 vaihteistoöljyt

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Moro,

Vaihtaminen 3:lle takertelee/rusahtaa pikkusen varsinkin korkeammilla kierroksilla.

Luin että joillakin Redlinen vaihteistoöljyn vaihto on auttanut tuollaseen (varauksella). Vehon mukaan nelosen vaihteistoon menee 75W/80TRX öljyä. Mitsun joku oma standardi?

Tietääkö kukaan mikä on Redlinen vastaava öljy mitä voisi käyttää? http://www.roadmachine.fi/gearoil.html löytyy esim. Redline MT-90, mutta en tiedä onko tuo sopivaa.
 

maurichia

Märkämake
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2009
Sijainti
Lahti
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

joo itelläki toimi toi mt-90 hyvin mut jätin öljyjen vaihon liian myöhään eikä pelastanu yhtään että 3 ja 5 vaihteen synkrot uusiks jossain välissä
 

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

maurichia sanoi
joo itelläki toimi toi mt-90 hyvin mut jätin öljyjen vaihon liian myöhään eikä pelastanu yhtään että 3 ja 5 vaihteen synkrot uusiks jossain välissä

Ok, hyvä tietää. :) Täytyypä käydä Motonetissa ostoksilla.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

Redlinee itsellä myös.

Itsel myös oli ongelmia vaihtaa kakkosel ja kolmosel tosin syy oli vaihdevivuston/vaijerin puslat laatikon pääst.

Auto siis evo 6.
 

ah-05

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
23 Heinäkuu 2008
Sijainti
Hamina
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

Ite tuuppasin castrollin SMX - S ja auttoi siinä määrin ettei ole enään tahmeat pykälät.Ei myöskään rusahtele siinä määrin kuin ennen.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

Motul Gear 300 lootassa ja toimii loistavasti. Castrolilta sanoisin TAF-X:n olevan myös hyvää.
 

ttw

Rallifart
Liittynyt
10 Marraskuu 2009
Sijainti
Lapua
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

Shellin Gear Oil EP 75W-90 itsellä voimansiirrossa joka paikassa.
Eli toi on sitä Porsche/Ferrari -ensiasennustavaraa, maksaa 12e litralta.
 

Jonny

New Member
Liittynyt
23 Heinäkuu 2010
Sijainti
Hki
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

Kylmänä ei oikein vaihde mene silmään, oiskohan laatikkoöljyllä osuutta asiaan? Laatikkoöljyt menossa pikkuhiljaa vaihtoon, joten hyviä vinkkejä otetaan vastaan :)
 

Pansu

Evo V GSR
Liittynyt
17 Elokuu 2010
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

Itse laitoin nyt laatikkoon Pennzoil Synchromesh Manual Transmission Fluid ja pelaa paremmin kuin entiset mitkä lie Motulit olikaan. Kolmonen ei kurahtele enää niin paljon ja tahmauskin väheni.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

Kylmänä jäykkyys on "ominaisuus", mutta ohuemmilla öljyillä sitä voinee vähentää.. Vähän lämmettyään alkaa toimimaan kyllä hienosti jos on kunnossa ja öljyt edes jotenkin järkevät. Omassa parani valtavasti japanissa laitetut (luultavasti 80W90 jäykkyydestä päätellen) öljyt noihin Motul Gear 300 litkuihin. Nyt kelien viilettyä tuntuu tosin taas melko jäykältä aamuisin joten vielä hieman ohuempaa taidan seuraavaksi lootaan kaataa, eli jotain 75W85 kamaa. Castrolin SMX-S lienee ainakin riittävän ohutta, tai sitten tuo Redline MT-85 (tai MTL hieman MT-90:lla blandattuna).

Jostakin syystä varsin asiantunteva lootapaja (Jack's transmissions) varoittelee syncromeshin käyttöä vastaan, joten en itse uskalla kokeilla. Suosittelee 6-vaihteisen MR mallisen evon orkkisöljyä tai sen puutteessa MT-90 Redlineä (itse laittaisin MTL/MT-90 sekoituksen suomen ilmastoon).

DO NOT use Synchromesh, BG Synchroshift I or II, or Royal Purple. These fluids will destroy synchros and gears and void your warranty!

Lähde: http://www.jackstransmissions.com/pages/oil
 

evo4

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2010
Sijainti
porvoo
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

itse laitoin perää ja kulmavaihteeseen ja vaihteistoon tätä öljyä Castrol SAF-XJ toimii hyvin. osa numero on tuossa 5010321001445 ;)
 

Pansu

Evo V GSR
Liittynyt
17 Elokuu 2010
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

jcarlson sanoi
Kylmänä jäykkyys on "ominaisuus", mutta ohuemmilla öljyillä sitä voinee vähentää.. Vähän lämmettyään alkaa toimimaan kyllä hienosti jos on kunnossa ja öljyt edes jotenkin järkevät. Omassa parani valtavasti japanissa laitetut (luultavasti 80W90 jäykkyydestä päätellen) öljyt noihin Motul Gear 300 litkuihin. Nyt kelien viilettyä tuntuu tosin taas melko jäykältä aamuisin joten vielä hieman ohuempaa taidan seuraavaksi lootaan kaataa, eli jotain 75W85 kamaa. Castrolin SMX-S lienee ainakin riittävän ohutta, tai sitten tuo Redline MT-85 (tai MTL hieman MT-90:lla blandattuna).

Jostakin syystä varsin asiantunteva lootapaja (Jack's transmissions) varoittelee syncromeshin käyttöä vastaan, joten en itse uskalla kokeilla. Suosittelee 6-vaihteisen MR mallisen evon orkkisöljyä tai sen puutteessa MT-90 Redlineä (itse laittaisin MTL/MT-90 sekoituksen suomen ilmastoon).

Lähde: http://www.jackstransmissions.com/pages/oil
Haisee koko juttu, oli sitten miten asiantunteva olevinaan. En tietty minäkään varmaan johonkin uuteen autoon laittaisi muuta kuin valmistajan suosittelemia litkuja, mutta ihmetyttää miten tuo voi syncrot tuhota, kun niiden toiminta parani merkittävästi. Ja porukka survoo surutta kaiken maailman GL5 öljyjä tuonne lootaan ja kehuvat vain toimintaa(eikös juuri näiden pitäisi pahimmassa tapauksessa tuhota syncroja) Sitten hehkutetaan "vain ja ainoastaam Redline", millä kukaan ei aja edes kilpaa täällä suomen maassakaan, liekkö Redline puljun sponssi ;D Tuntuu että nämä öljytkin on monille enemmän uskon asia, toinen kehuu toista ja toinen haukkuu samaan aikaan. Itse luen mieluiten käyttäjä kokemuksia, kuin jotain perustelematonta soopaa/taulukkoa.
Noh, aikanaan näkee onko jutulla mitään pohjaa, infoan kyllä jos ongelmia alkaa syntyä.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

Synkrojen hajoamiseen en helposti usko itsekään Syncromeshin kohdalla, koska tuoteselosteessakin mainostetaan yhteensopivuus ns. keltametallien kanssa. Sen sijaan laakerit ja hammaskosketukset saattavat kärsiä jos esim. pintapaineen kesto ei ole riittävä. Aika alhaisen viskositeetin öljyä ainakin on, ja mineraalipohjaista. GL-4 luokitus taisi myös uupua?

Eli varmaan synkrojen kannalta loistavaa mutta kovassa käytössä saattaa olla ettei voiteluominaisuudet riitä. Voisi olla mielenkiintoinen kokeilla sekoittaa sitä johonkin muuten hyvään mutta synkrojen kanssa huonommin toimivaan öljyyn.

Se mitä tribologiasta ja vaihdelaatikoiden toiminnasta ymmärrän yhdistettynä lukuisiin käyttäjäkokemuksiin mitä on tullut lueskeltua viittaisi myös tuohon että synkronointi toimii oikein hyvin mutta voitelevuus ei tahdo riittää kovin kauaa. Toisenmerkkisestä on samanlainen tuntuma yksiasteisen ohuen mineraaliöljyn käytöstä, synkrot parani mutta voitelu ei vain riittänyt.

Toisaalta, tämän kaiken perusteella taidan päätyä siihen että laitan vain noita OEM Diaqueen öljyjä lootaan. Usko on vahva siihen että lootan suunnittelija tietää sille optimaalisen voitelun ja synkrolisäaineistukset. Huonokuntoisilla synkroilla varmasti poppakonstit auttaa mutta mielummin kärsin hieman huonommasta synkronoinnista ja uusin synkkarenkaat kun tarve tulee, kuin aiheutan (viritetyllä autolla etenkin) täystuhon laatikolle voitelun loppuessa.

Kilpa-autoja en vetäisi missään tapauksessa mukaan, kun kuitenkin puhutaan siviilikäytöissä olevista. Vaatimukset ja huoltovälit on totaalisen eri maailmasta. Kilpa-auton öljyt vaihdetaan joka kisan jälkeen eikä ole mikään ongelma vaan pikemminkin käytäntö käyttää lootaa auki ja rempata vähän väliä. Normaalikäytössä olevalle autolle en sitä viitsisi kovin montaa kertaa auton elinaikana tehdä.
 

Pansu

Evo V GSR
Liittynyt
17 Elokuu 2010
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

Viskositettihan tuolla on noin 75W-85 ja tuollaista viskositettia olit itsekin laatikkoon laittamassa? Sanotaanhan Redlinen liemestäkin että vastaa viskositeetiltaan jotain luokkaa 30W, mitä se sitten lie tarkoittaakaan.
Sitä en tiedä miksi GL4 luokitus virallisesti puuttuu, mutta valmistaja sen ilmoittaa vastaavaksi. Luokituksen puuttuminen liekkö johtuu jostain rahasta tai siitä että öljy tehty vain johonkin GM/Chryslerin malleihin. Tätä öljyä on kuitenkin paikallinen iso jenkkipulju käyttänyt manuaaleissa ilman ongelmia ja parantaen laatikon toimintaa, kehutut kylmäominaisuudet, joten ihan siltä suositukselta uskalsin kokeilla. Mineraalipohjaisuudessa en näe ongelmaa kun katuautosta kerran kyse. Ei nämä evon lootat ole kuitenkaan sen kummoisempia kuin muutkaan, tai tietty siinä mielessä eroaa, että japsithan ei ole vaihdelaatikoita osannut tehdä koskaan :p
Valmistajan öljyt varmaan ajaa asiansa, mutta herää epäillys ovatko vähän enemmän "lämpimän maan" litkuja.

Ja kilpa-autot vedin mukaan, kun tuolla shockprooffeja hehkutti. Ja sen verran on tullut itsekin harrastettua, että se mikä toimii .kisavehkeissä, niin toimii monesti myös kadulla ja on hyvä.
Redlinet halusin tällä kertaa jättää väliin ja kokeilla jotain muuta, kun edellisen 300hv takatuupparin "murheenkryyni japsilootan" kanssa ne eivät vakuuttaneet. Jos näiden kanssa alka jotain oireita ilmetä, niin seuraavaksi kokeiluun lähtee Castrolin kamat. Kuulema ne Mobilin 1 kamatkin särkee/kuluttaa moottorit, mutta eipä ole omalla kohdalla yksikään kone hajonnut rally formulan takia, tai että mitään tavallista suurempaa kulumista olisin havainnut. Tällä kertaa talviöljyksi otin kuitenkin kokeeksi Castrolin Magnatec 5W-40, entisten 10W-60 Gulf kaman tilalle. Takuu varmat TM testivoittajat Mobil ja Nokia Hakkapeliitta, vaikka missään muualla ne eivät menesty :D Tämän takia oma uskonto öljyissä onkin kuten talvirenkaissa, eli ottaa tunnetun valtamerkin ja välttää halpahallien tekeleet, niin ei voi paljon mennä mönkään.

Mees ny irroittelee sitä putkee ;D ;)
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

ttw sanoi
Eli toi on sitä Porsche/Ferrari -ensiasennustavaraa, maksaa 12e litralta.

;D ;D Justiinsa.

Pansu sanoi
Sitä en tiedä miksi GL4 luokitus virallisesti puuttuu, mutta valmistaja sen ilmoittaa vastaavaksi. Luokituksen puuttuminen liekkö johtuu jostain rahasta tai siitä että öljy tehty vain johonkin GM/Chryslerin malleihin. Tätä öljyä on kuitenkin paikallinen iso jenkkipulju käyttänyt manuaaleissa ilman ongelmia ja parantaen laatikon toimintaa, kehutut kylmäominaisuudet, joten ihan siltä suositukselta uskalsin kokeilla. Mineraalipohjaisuudessa en näe ongelmaa kun katuautosta kerran kyse. Ei nämä evon lootat ole kuitenkaan sen kummoisempia kuin muutkaan, tai tietty siinä mielessä eroaa, että japsithan ei ole vaihdelaatikoita osannut tehdä koskaan :p

Nyt on taas niin paljon bs:ää täällä että hyvää päivää. Otetaanpas nyt API GL- luokitukset jälleen paperille.

API GL-1 = Vaihteistoöljy joka ei sisällä paineenkestolisäaineita (käsivaihteistot, alhaiset liukunopeudet)
API GL-4 = Vaihteistoöljy joka sisältää melko runsaasti paineenkestolisäaineita (normaalit käsivaihteistot)
API GL-5 = Vaihteistoöljy joka sisältää erittäin runsaasti paineenkestolisäaineita (käsivaihteistot, hypoidipyörästöt)

API GL-2, GL-3 ja GL-6 löytyy myös, mutta meidän käytössä niitä ei tarvitse käsitellä. Joten ei API GL- luokitukset ole mitenkään riippuvaisia valmistajan taloudellisesta tilanteesta. :D

Ja toi vaihteistokommentti oli varmaan trollaus?
 

Pansu

Evo V GSR
Liittynyt
17 Elokuu 2010
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

Twilight sanoi
;D ;D Justiinsa.

Nyt on taas niin paljon bs:ää täällä että hyvää päivää. Otetaanpas nyt API GL- luokitukset jälleen paperille.

API GL-1 = Vaihteistoöljy joka ei sisällä paineenkestolisäaineita (käsivaihteistot, alhaiset liukunopeudet)
API GL-4 = Vaihteistoöljy joka sisältää melko runsaasti paineenkestolisäaineita (normaalit käsivaihteistot)
API GL-5 = Vaihteistoöljy joka sisältää erittäin runsaasti paineenkestolisäaineita (käsivaihteistot, hypoidipyörästöt)

API GL-2, GL-3 ja GL-6 löytyy myös, mutta meidän käytössä niitä ei tarvitse käsitellä. Joten ei API GL- luokitukset ole mitenkään riippuvaisia valmistajan taloudellisesta tilanteesta. :D

Ja toi vaihteistokommentti oli varmaan trollaus?
Eli valmistaja itse voi määritellä luokituksen ja sitä ei kenenkään tarvitse mitenkään valvoa tai tarkistaa? Miksi valmistaja sitten sanoo, että vastaa GL mutta virallinen luokitus puuttuu? olisi vain lyönyt leiman purkin kylkeen ja thats it.

Eikä se ollut mitään trollausta, sen verran paljon kokemusta Toyotasta, Mazdasta jne. ja aina samat perusviat tuntuu vaivaavan, heikko laakerointi, syncroviat etc. Kiva tilailla näitä vähän ajettuja vaihteistoja ulkomailta, kun tietää jo melkein valmiiksi saavansa rusahtelevia lootia, tai sitten minulla on vain huono tuuri :) Saattahan se japanifanin korvaan moinen särähtää :-*
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

Pansu sanoi
Eli valmistaja itse voi määritellä luokituksen ja sitä ei kenenkään tarvitse mitenkään valvoa tai tarkistaa? Miksi valmistaja sitten sanoo, että vastaa GL mutta virallinen luokitus puuttuu? olisi vain lyönyt leiman purkin kylkeen ja thats it.

Eikä se ollut mitään trollausta, sen verran paljon kokemusta Toyotasta, Mazdasta jne. ja aina samat perusviat tuntuu vaivaavan, heikko laakerointi, syncroviat etc. Kiva tilailla näitä vähän ajettuja vaihteistoja ulkomailta, kun tietää jo melkein valmiiksi saavansa rusahtelevia lootia, tai sitten minulla on vain huono tuuri :) Saattahan se japanifanin korvaan moinen särähtää :-*

Meikäläinen on kaukana Japanifanista (vaikka äkkiä katsottuna sellaisen kuvan saattaisi saada) ;D .Mutta tiedän kyllä mitä tarkoitat.

API GL- luokitus ei itsessään ole mikään ostettava laatuluokka. API GL- luokitus vain kertoo kyseisen öljyn ominaisuuksista. Öljyn valmistaja lisäaineistaa öljyn haluttuun API GL- luokkaan. Vaihteiston valmistaja määrää käytettävän API GL- luokituksen.

En ymmärrä kenestä/mistä puhut "valmistajana" ja "virallisena" luokkana.
 

Pansu

Evo V GSR
Liittynyt
17 Elokuu 2010
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

No en minäkään ymmärrä miksei purkilla sitten ole GL luokitusta, vaikka öljyn valmistaja voisi sen kylkeen laittaa. Kyllä minä tiedän mitä eri GL luokitus meinaa, siitä tässä ei ollut kyse, vaan siitä miksei luokitusta ole vaikka väitetään sen olevan vastaava. Eikä minua tästä hampain kiinnosta edes väitellä, lähden tästä ulos sorvaamaan laatikon piloille väärillä öljyillä ;D :driver
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

Ihan hieman kyllä epäilen että jättäisivät laittamatta jos kuitenkin täyttää kriteerit.

Parhaat "japsilootat" on kyllä tainnut tulla kuitenkin Saksan suunnalta.. :)
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

Pansu sanoi
No en minäkään ymmärrä miksei purkilla sitten ole GL luokitusta, vaikka öljyn valmistaja voisi sen kylkeen laittaa. Kyllä minä tiedän mitä eri GL luokitus meinaa, siitä tässä ei ollut kyse, vaan siitä miksei luokitusta ole vaikka väitetään sen olevan vastaava. Eikä minua tästä hampain kiinnosta edes väitellä, lähden tästä ulos sorvaamaan laatikon piloille väärillä öljyillä ;D :driver

Puhut ilmeisesti Pennzoil/GM Synchromesh- öljystä. Sitten olet juu ihan oikeassa. Esimerkiksi Honda MTF-III on hyvin samanlainen öljy kuin tuo Synchromesh. Näistä puuttuu API GL- luokitukset, mutta uskoisin siksi koska öljyt tarkoitettu vain GM:n ja Hondan vaihteistoihin. Omakohtaiset kokemukset Honda MTF-III- öljystä on pelkästään positiivisia, tekee aikas ihmeitä Pajeronkin laatikolle vert. normaalit suositusöljyt.

GM Synchromesh- öljyssä on erittäin hyvä viskositeetti- indeksi mikä kertoo laadukkaista lisäaineista. Öljy on hydrokrakatuista perusöljyistä tehty synteettinen öljy tavanomaisilla lisäaineistuksilla. Eli täysin vertailukelpoinen minkä tahansa 75W-90 GL-4/GL-5 öljyyn. Varmasti sopii käsivaihteistoihin. Pennzoil kertoo että öljy sopii erityisen hyvin keltametallien (pronssi, messinki, kupari) kanssa. En näkisi syytä miksi tämä ei toimisi myös Mitsubishin vaihteistoissa.


GM Synchromesh tekniset arvot (suluissa Mobil SHC 75W-90 arvot)

SAE-luokka: Ei ilmoitettu mutta nopeasti tarkistettuna about 75W-80 (75W-90)
Viskositeetti: ASTM D445
cSt @ 40°C 41.6 (102)
cSt @ 100°C 9.61 (15.1)
Viskositeetti-indeksi: ASTM D2270 208 (156)


Synchromesh on huomattavasti ohkaisempaa tavaraa kylmissä olosuhteissa sekä hieman ohuempaa kuumissa olosuhteissa. Periaatteessa Mobil SHC sietää paremmin korkeita lämpötiloja. Mutta Pennzoil- öljy pysyy paremmin "kasassa" ottaen huomioon kuinka notkeaa tavaraa se on.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

Muutaman asian haluaisin vielä tuoda esille.

Jos synkrot on jo melko huonot, kuten käytännössä kaikilla vanhempien evojen ja muidenkin käytettyjen mitsujen omistajilla on, niin parhaiten varmasti niiden osalta toimiikin Syncromesh tai Honda MTF tyyppinen hyvin ohut öljy. Samoin talvella ohut toimii tietysti mukavammin kuin paksu jolla jo pelkkä siirtäjien liikuttelu voi olla raskasta.

Em. hyvän vaihtamistuntuman tuovat öljyt on kuitenkin suunniteltu varsin erilaisiin autoihin, eli Evoon verrattuna hyvinkin väännöttömiin ja tehottomiin etuvetoisiin. Lämpökuormitus ja paineiskut on aivan eri luokkaa (mieti vaikka nelivedolla launchaustilannetta). Voi siis kauppakassiin speksatussa lootaöljyssä hyvinkin tinkiä rattaiden ja laakerien suojauksesta parantaakseen vaihtamistuntumaa.

Tunnettu tosiasia on, että ne synkrot on alamittaiset jo ensimmäisistä VR-4 Galanteista lähtien, vaikka ovatkin matkan varrella hiljalleen parantunet niin vasta kympissä alkaa olla kohtuulliset. Japanin ~100tkm kaupunki- ja rata-ajolla jota nämä käytetyt Evot on nähneet on synkrot varmasti kaukana uudesta, varsinkin kolmosen synkka joka on perinteisesti ensimmäisenä tulilinjalla.

Jos loota ei vaihtamisen osalta toimi niinkuin pitäisi, mutta ajetaan kuten Evolla on tarkoitettu ajaa niin oikea tapa korjata vika olisi uusia ne synkrot ja käyttää sellaista öljyä jolla loota pysyy muutenkin nipussa. Eli vähintään laadukasta synteettistä GL-4 75W85.

Noissa Pajeroissa ja muissa tehottomissa vehkeissä varmasti ihan toimivakin konsti on käyttää Syncromeshin tapaisia öljyjä, huonot synkrot tuntuu paremmalta eikä lootaa teholla muutenkaan helposti rikki saa.

Tuo Pennzoilin öljy on itseasiassa melko halpaa, hydrokrakattuhan tarkoittaa sitä halvinta mahdollista "synteettistä", käytännössä ominaisuudet kuten kuumankestävyys saattaa olla melko lähellä mineraalia. Korkea VI keskinkertaisella perusöljyllä tarkoittaa runsasta lisäaineistusta joka ei välttämättä mikään kovin hyvä asia ole, ainakaan öljyn kestoiän kannalta. Saattaa olla yhden rankemman ratasession jälkeen täysin vaihtokunnossa siis.

Tämä on oma mielipiteeni, mutta ilmeisesti Jack's transmissions ei ollut ainoa lootapaja jolla on mielipiteensä asiaan, esim. TRE:
While it has been found that the Synchromesh/Synchroshift type oils can sometimes improve the effectiveness of the synchronizers, allowing for faster shifts at higher rpms, this oil does not have enough film strength to ensure the longest gear and bearing for the Mitsubishi transmissions that lives behind a high torque engine. Synchromesh/shift type oils are used in transmissions that are found in low torque applications that don't ask much from the oil in regards of film strength. If you have a weak synchro, you may want to try the “Synchromesh /shift” type oils. However, it is our recommendation that you use the proper GL rating that the transmission was designed to use. Check your owner's manual for this information.

Jokainen kaatakoon lootaan ihan mitä itse haluaa, oma motivaationi on tästä kirjoitella siksi että näistä asioita kuitenkin moni miettii ja olisi hyvät ottaa eri näkökulmat huomioon.

Mielestäni en löytäny Syncromeshin speksisheetistä mitään EP-lisäaineistuksesta, muita kehuja kylläkin riittämiin. Low temperature performancea kyllä kehuttiin (luonnollisesti), mutta miten on kovemman lämpö- ja painekuormituksen laita..? Viskositeetit kun ei puoltakaan totuutta kerro. Kovasti levollisempi olisin jos GL-4 olisi edes jossakin mainittu tai edes yksi sana paineenkestosta.

Lopuksi vielä linkki TRE:n mielipiteeseen lootaöljyistä: http://www.teamrip.com/manual_transmission_gear_oil_recommendation_info.html
 

Pansu

Evo V GSR
Liittynyt
17 Elokuu 2010
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

Itse ostin tuon Syncromeshin pelkästään talviöljyksi, kylmäominaisuuksia kun oli kehuttu ja talvella kun ei tule mitään rankempaa ajoa niin uskoisin sen kelpaavan. Keväällä sitten eri öljyt lootaan joka tapauksessa.
 

Jonny

New Member
Liittynyt
23 Heinäkuu 2010
Sijainti
Hki
Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt

Laitoin laatikkoon nyt Castoril SMX-S ja laatikko pelaa tosi hyvin ja hävis se kylmänä ei vaihteet päälle "ominaisuus" joten voisin suositella :)
 
Ylös Bottom