Evo 5 Kampiakselin hihnapyörä.

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Omasta viitosesta hajosi tuo kyseinen hihnapyörä ja nyt haluisin kuulla muilta että onko tuollainen http://www.japspeed.co.uk/Mitsubishi-EVO/Engine-Tuning/Mitsubishi-Evo-Lightweight-Crank-Pulley/p-17-73-229/ hyvä vai huona? että pitääkö sinne hankkia alkuperäinen?
Kysyn teiltä kenellä on enemmän kokemusta näistä kun minulla.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5 Kampiakselin hihnapyörä.

Ensimmäistä kertaa itse tuollaiseen kevennettyyn törmään...
Mielenkiinnosta kysyn että hajosiko vulkanointi alkuperäisestä ja millä km-määrällä? Aiheuttiko tuhoja hajoaminen vai huomasitko ajoissa?
 

Pansu

Evo V GSR
Liittynyt
17 Elokuu 2010
Vs: Evo 5 Kampiakselin hihnapyörä.

Omasta vitosesta myös hajosi vulkanointi.

Uuden alumiinisen ostin ebayn kautta ja myyjänä oli englantilainen pulju joka itse tekee noi pyörät, kiinan tekeleet kun on mitä on niin jätin ne hyllyyn. Heiltä sai vakio kokoista tai hieman pienempää pyörää, aika moni kiinan tekeleistä on paljon pienempiä.
Voin kaivella tuon puljun tiedot jos joku kaipaa.


Tuon vanhan vulkanoinnin voi korjata myös sikamassalla, itse tein kumiin rautasahalla uria 3mm välein ja laikalla sama ulkokehän pinnalle(kumi siis jäi keskiöön), sitten sormeen sikaa ja huolellinen levitys/tartutus, jonka jälkeen painaa kehän paikoilleen ja antaa kuivua ainakin yön yli. Hyvin kesti, mutta lopulta vaihdoin tuon alumiinisen tilalle.
 

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Vs: Evo 5 Kampiakselin hihnapyörä.

vulkanointi petti ajossa tapajtui mutta ei sen suurempia vaurioita tullut. joutui ajamaan kuitenkin vähän matkaa että pääsi paikkaan jossa voi korjailla.
 

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Vs: Evo 5 Kampiakselin hihnapyörä.

Pistetään tänne. nyt uusi hihnapyörä paikallaan mutta minkä pituinen hihna on vakiona evo 5. kun nyt kokeiltiin 1800mm pituista hihnaa ja ei se halua mennä paikoilleen millään.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Evo 5 Kampiakselin hihnapyörä.

Haulla pitäisi löytyä nuo hihnojen mitat,ilmastoinnilla ja ilman.
 

TuNppu

New Member
Liittynyt
1 Elokuu 2010
Sijainti
Viitasaari
Vs: Evo 5 Kampiakselin hihnapyörä.

Onko tuon vakion siivapyörän vaihdosta kiinteään malliin koneen keston kannalta haittaa?? Luulisi värinöitä ilmaantuvan?? Tuttu diisselivirittelijä kertoili että ainakin kutoskoneissa katkoo herkemmin kampiakselin noi värinät..
 

ajek82

Evo V (Ex) Nyk. Subaru Impreza wrx -03
Liittynyt
11 Helmikuu 2012
Sijainti
Ylivieska
Vs: Evo 5 Kampiakselin hihnapyörä.

Vanha aihe, mutta itselle olisi tulossa alumiininen hihnapyörä, niin onko niistä kokemuksia?
Jotku vaan meinas että enemmän haittaa kuin hyötyä.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5 Kampiakselin hihnapyörä.

Olihan noista haittavaikutuksista paljonkin juttua ulkomaisilla foorumeilla, en tiedä mikä on todellinen tilanne. Ihan loogisesti kyllä mahdollista, että esim. laakerit kuluvat enemmän.
Päädyin itse käyttämään orkkispyörää sen sijaan että miettisin asiaa liikaa ;D
Itse kun vaihdoin uuden tuon vanhan "rikkotuneen" tilalle, niin tyhjäkäynti oli korkeampi ennenkuin ecu opetteli sen uudelleen. Eli kai sillä vaimennusominaisuudella jotain vaikutusta on :)
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Evo 5 Kampiakselin hihnapyörä.

MakeM sanoi
Itse kun vaihdoin uuden tuon vanhan "rikkotuneen" tilalle, niin tyhjäkäynti oli korkeampi ennenkuin ecu opetteli sen uudelleen. Eli kai sillä vaimennusominaisuudella jotain vaikutusta on :)
..vai olisiko kuitenkin johtunut siitä,että pyöritit konetta ilman virtoja->CAS antanut eculle arvoja->arponut sen vuoksi hetken aikaa.

On meinaan monessakin aiheuttanut ongelmia,kun pyöritellään konetta ilman että virrat on päällä/akku irti,kun "varausvirta" kuitenkin jää.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5 Kampiakselin hihnapyörä.

ST sanoi
..vai olisiko kuitenkin johtunut siitä,että pyöritit konetta ilman virtoja->CAS antanut eculle arvoja->arponut sen vuoksi hetken aikaa.

On meinaan monessakin aiheuttanut ongelmia,kun pyöritellään konetta ilman että virrat on päällä/akku irti,kun "varausvirta" kuitenkin jää.

Voi olla, kyllähän se siinä varmaan vähän notkahteli kun pultteja availi. Kesti kyllä hyvin pitkään, kauemmin kuin tyhjäkäynnin opettelu normaalisti. Vaikuttaahan tuo fluiddamperikin tyhjäkäyntiin, niin miksei vaimennettu hihnapyöräkin pienemmässä määrin. Tuskin siitä täysin huvikseen on niin monimutkaista tehty.
Mutta summa summarum, tuskin aiheuttaa niitä vakavimpia ongelmia tyhjäkäynnin kulmilla vaan yläkierroksilla jos oikeasti jossain aiheuttaa. Vauhtipyörällä on kuitenkin paljon suurempi hitausmomentti, joten sieltä ehkä itse keventäisin jos haluaisin.
 

|auri

New Member
Liittynyt
18 Heinäkuu 2011
Vs: Evo 5 Kampiakselin hihnapyörä.

Miten ton vulkanoinnin pettämisen pystyy toteamaan? Itellä lähti ilmastoinnin kompura välistä pois ja uusi lyhyempi hihna tilalle, mutta silti tehostaja ei toimi tyhjäkäynnillä. Toki toi uusi hihna on 3mm pidempi mitä pitäisi olla, mutta jollakin oli 2mm liian pitkä kiristynyt hienosti.
 
Ylös Bottom