evo 5 kytkimen vaihto

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Elikkäs olen vaihtamassa evoon kytkintä. kaikki meni hyvin, kunnes 1 pultti löytyi jakolaatikon takaanta, jonne ei mahdu mikään avain. Olen kokeillut ottaa jakolaatikon pois. tuleen ensin pikkusen ulos ja jumittuu siihen. Eli millä se jakolaatikko lähtee irti? vai tarviiko sitä ottaa pois? Hyviä neuvoja otetaan vastaan :seina

edit:
Tuohon kytkimen vaihtoo liittyen olisi vielä hyvä tietää, millä olisi parasta pistää öljyt jako- ja vaihdelaatikkoon, kuinka paljon ja mitä öljyä käytätte. Jostain luin että niin kauan öljyä kunnes tulee siintä kyljessä olevasta tarkistusreiästä ulos. taitaa lukea OIL siinä ropussa. Eikö vaihdelaatikossa ole vielä eri öljyt kun jakolaatikossa.
Evossa on ainakin tällä hetkellä kendalin öljyä. sitä tuntuu ainakin Ranaco käyttävän. Vai onko jotain parempaa kenties?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Jakolaatikon irroittamiseksi pitää ottaa vasemman vetoakselin reiästä näkyvä akseli liukuvasaralla ulos. Päässä on muistaakseni 8 mm kierre mihin liukuvasaran saa kiinni. Sen jälkeen pultit irti ja jakolaatikon voi vetää pois. Kardaania ei tarvitse irroittaa. Jakolaatikko painaa sitten jonkun verran, kannattaa ehkä käyttää tunkkia tai jotain kärryä apuna.
 

RapajuoppoPutkiMies

Galant Gti Dyn4 Ms´n´S V2.2 29q2 -ala Perkamo-
Liittynyt
29 Maaliskuu 2007
Sijainti
Jämsä
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Kulmavaihteen ylemmät pultit saa nätisti auki tooosi piitkällä jatkolla apparin pyöräkotelon kautta. Tietysti donpaippi on jo irti ja laatikosta ja kulmasta öljyt pois. Eikä mikään huono idea huollattaa/tarkistuttaa kulma samalla kun on irti.
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Kiitos tiedosta, eiköhän tuolla tiedolla onnistu. ei ole onneks vielä kytkin tullu, ni ei ole ihan hirvee paniikkii. Oliskohan jollain sitten tietoa millaisia kytkimiä näissä vitosissa on käytetty rallikäytössä? Piti tulla Ranacolta Ralliartin asetelma ja Helixin jousitettu sintterilevy. no eipä tullu. jotain toimitus vaikeuksia. No nytten ne kasaa mulle rallikäytössä olleen kytkinpaketin. Eli käytetyt osat, "muutama ek kilometri" eli onko sitten jousittamaton, kun ollut rallikäytössä.

RapajuoppoPutkiMies sanoi
Kulmavaihteen ylemmät pultit saa nätisti auki tooosi piitkällä jatkolla apparin pyöräkotelon kautta. Tietysti donpaippi on jo irti ja laatikosta ja kulmasta öljyt pois. Eikä mikään huono idea huollattaa/tarkistuttaa kulma samalla kun on irti.
taisin ehkä kirjoittaa hieman epäselvästi. eli se pultti joka on kulmavaihteen takana, pitää vaihdelaatikkoa kiinni. jakolaatikon pultit on irti muttei se lähe kokonaa irti, jotta sais vaihdelaatikon pultin avattua.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Niin eli vetarin "jatko" tavallaan...se pitää siellä kiinni jakolaatikkoa.
Katot vetarin reiästä sisää ni näet siellä sen 8mm kierteen mihin laitat "liukuvasaran" ruuvin ja nykäiset sen ulos.
Vaatii sen liukuvasaran, koska akselissa on jousisokka joka pitää sitä siellä kii. Tarkista että sokka tulee myös akselin mukana ulos.

kait tiedät mikä liukuvasara on ?
 
V

veikka81

Guest
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Bosch sanoi
. No nytten ne kasaa mulle rallikäytössä olleen kytkinpaketin. Eli käytetyt osat, "muutama ek kilometri" eli onko sitten jousittamaton, kun ollut rallikäytössä.

Ootko sää tosissas ??? Siis käytetty paketti, ite en laittaisi missään nimessä vaikka olis 500 metriä ajettu. Kuitenkin on kalliita nuo kytkin remontit, ja aikaa vieviä.


Onkos evo tulossa johonkin rallikäyttöön ?? Vai minkä takia pitää olla just tuo "ralli" kytkinpaketti ??
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

veikka81 sanoi
Ootko sää tosissas ??? Siis käytetty paketti, ite en laittaisi missään nimessä vaikka olis 500 metriä ajettu. Kuitenkin on kalliita nuo kytkin remontit, ja aikaa vieviä.


Onkos evo tulossa johonkin rallikäyttöön ?? Vai minkä takia pitää olla just tuo "ralli" kytkinpaketti ??

juu, kyllä on käytetty paketti. Uutta olisi joutunut odottaa ties kuinka kauan, tai sitten eri firmasta pitänyt alkaa tilaamaan. ei ole kytkimiä edes englannissa josta Ranaco niitä tilaa. En sitten tiedä mikä olisi viisainta. On ne Ranacolla pistänyt muihinkin evoihin jo noita "vähän" ajettuja kytkimiä. Ei kuulemma siinä kilometri kestossa paljon eroa ole uuteen verrattuna.

Mites muuten onko tossa laatikon pois ottamisessa joitain ihmeellistä mitä pitäisi tietää? Ei ainakaan tuntunu lähtevän irti. Kaikki mahollinen on irti mutta jostain jää kanittaa viel kiinni?? Se vaan ku ei oo tietoo.

Tiedän liukuvasaran. ei kyllä ollut saatavilla, mutta ulosvetäjällä onnistui kanssa.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Siis vaihteiston irrottamisessa moottorista? Kyllä siinä on ihmeellistä sen verran että kun autossa on vetävä kytkin, painelaakeri pitää saada irti asetelmasta ennen kuin laatikko irtoaa.

Se tapahtuu kääntämällä kytkimen siirtohaarukkaa poispäin moottorista jolloin painelaakeri painuu kytkinasetelmaa kohti. Kun haarukkaa pidetään tässä asennossa pitää laittaa tasapäinen ruuvimeisseli kumitulpan alla olevasta luukusta painelaakerin ja asetelman väliin. Ruuvimeisseliä kääntämällä pitäisi laakerin irrota asetelmasta ja voit siirtohaarukasta siirtää laakerin pois tieltä. Ei ole vaikeaa, mutta ovat tätä toiset kuulemma yrittäneet pitkäänkin eli tekniikan pitää olla oikea :)
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

ast sanoi
Siis vaihteiston irrottamisessa moottorista? Kyllä siinä on ihmeellistä sen verran että kun autossa on vetävä kytkin, painelaakeri pitää saada irti asetelmasta ennen kuin laatikko irtoaa.

Se tapahtuu kääntämällä kytkimen siirtohaarukkaa poispäin moottorista jolloin painelaakeri painuu kytkinasetelmaa kohti. Kun haarukkaa pidetään tässä asennossa pitää laittaa tasapäinen ruuvimeisseli kumitulpan alla olevasta luukusta painelaakerin ja asetelman väliin. Ruuvimeisseliä kääntämällä pitäisi laakerin irrota asetelmasta ja voit siirtohaarukasta siirtää laakerin pois tieltä. Ei ole vaikeaa, mutta ovat tätä toiset kuulemma yrittäneet pitkäänkin eli tekniikan pitää olla oikea :)
Kiitokset jälleen tiedosta :peukku Kyllä vaihdelaatikosta nyt puhutaan. Ei edes kaveri joka on korjaamolla töissä ni keksiny heti mitään järkevää miksei lähteny ;D epäili jo ties mitä kiinnileikkaamista ja kaikkee muuta epämääräistä. Onko tuo vetävä kytkin sitten kuinka yleinen? Eikös Evoissa ole ensimmäinen IV:ssä. Mites normaalit autot?

Edit: mistä kumitulpasta? alta vai päältä
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

ast sanoi
Ei ole vaikeaa, mutta ovat tätä toiset kuulemma yrittäneet pitkäänkin eli tekniikan pitää olla oikea :)
No lukeudun sitten noihin jotka on pitkään yrittäneet :'( Ja kun vielä ei oikeen ymmärrä mitä on tekemässä. Josko se huomenna lähtis ku apujoukot saapuu. Onko se takasinlaitto sitten kuinka hankalaa??
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Rassaa vaa sielt reiäst ni kyl se avautuu se kytkin ;D

Harmiku ite en o tehny sitä..oon pidelly lootaa aina ku kilpurist irrotettu se. Tiiän kyl et noin se lähtee ku Ast sanoi...
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Sitä voi itse asiassa auttaa molempien kumitulpilla tukittujen reikien kautta. Itselläni oli kone/vaihteisto paketti irrallaan autosta kun otin laatikon irti joten siinä pääsi ehkä helpommin näkemään mitä on tekemässä, kun alle 5 minuuttia kesti minulla. Takaisin se menee ihan itsekseen kun vaan vetää haarukalla painelaakerin kytkintä vasten.

Siinä painelaakerissa on sellainen lautasjousi joka pitää puristaa kasaan kytkinasetelmaa vasten jolloin lukitus asetelmaan aukeaa. Sitten ruuvimeisselillä pitää kääntää se painelaakeri/jousihässäkkä irti asetelmasta. Ruuvimeisseli pitää saada asetelmassa kiinni olevan levyn ja asetelman väliin muistaakseni, ei siihen jousen väliin. Voi olla helpompaa kahdella ruuvarilla molempien reikien kautta.
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

ast sanoi
Itselläni oli kone/vaihteisto paketti irrallaan autosta kun otin laatikon irti joten siinä pääsi ehkä helpommin näkemään mitä on tekemässä, kun alle 5 minuuttia kesti minulla.
Sittenhän tuut varmaan näyttämään mallia miten se lähtee, niin osaan sitten ensi kerralla ite ;)
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

No lähtihän se kytkin vihdoin irti. Tosin tyyli oli vapaa ;D Eli irrotus meni aika rankaksi siinä kohtaa kun joutui kaivamaan ison metabon rälläkän esiin.
Voisin ehkä suositella niille jotka ei tunne sitä lukitusta, ni avaa ensin paineasetelman kaikki 6 pulttia auki ni johan lähtee laatikkoa hyvin irti. Silti vaikka oli jo vaihdelaatikko irti, niin silti ei keksitty sitä lukitus menetelmää. siinä vaiheessa rälläkällä paineasetelma hieman uuteen uskoon.

Ei ollu kytkinlevystä oikein mitää kyllä jäljellä, mitä nyt useampi kourallinen metallipurua siinä pohjalla. Vielä on toivoa päästä sunnuntaina alastaroon :driver
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

ast sanoi
Ei ole vaikeaa, mutta ovat tätä toiset kuulemma yrittäneet pitkäänkin eli tekniikan pitää olla oikea :)

Joopa joo kaveri yritti pari päivää ja itse sain astin ohjeilla noin 10 minuutissa. Pitää vaan tietää mihin väliin antaa tasapäistä ruuvaria ja koska kytkinhaarukkaa liikuttaa...

Taskulamppu ja alhaalta reijästä sorkkii.....
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Tulipahan se kytkin vihdoin. Vaihdelaatikko lykättiin kiinni. Pitäis olla jo voiton puolella. Toivottavasti kaikki menee sit hyvin ja pääsis sunnuntaina alastaroon :driver
 

metanolman81

New Member
Liittynyt
8 Kesäkuu 2007
Sijainti
Espoo
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Bosch sanoi
Tulipahan se kytkin vihdoin. Vaihdelaatikko lykättiin kiinni. Pitäis olla jo voiton puolella. Toivottavasti kaikki menee sit hyvin ja pääsis sunnuntaina alastaroon :driver

Pakko kysästä sen verran et mikäs tapahtuma tulevana sunnuntaina on alastarolla, kun kerhon ratapäivät oli kyl jo männä sunnuntaina... ? ;D
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

MetanolMan sanoi
Pakko kysästä sen verran et mikäs tapahtuma tulevana sunnuntaina on alastarolla, kun kerhon ratapäivät oli kyl jo männä sunnuntaina... ? ;D

Eikös x-treme drift challenge?
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

MetanolMan sanoi
Pakko kysästä sen verran et mikäs tapahtuma tulevana sunnuntaina on alastarolla, kun kerhon ratapäivät oli kyl jo männä sunnuntaina... ? ;D
Kyllähän se tavote oli saada auto kuntoo kerhon ratapäiville, mutta kun ei tullu kytkin ni ei.
X-treme drift on kyllä ja semifinaalit ja myös Nordic Drifting Series.
http://www.x-treme.fi/tapahtumat/686.dsp
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Vähän tulee myöhässä mutta tälläseen ohjeeseen törmäsin internetin syövereissä,tämä kylläkin evo4.sen ohje,mutta eiköhän 5 ja 6 ole aika samanlainen.
http://domain1886493.sites.streamlinedns.co.uk/clutch/clutch.htm
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Tunari-82 sanoi
Vähän tulee myöhässä mutta tälläseen ohjeeseen törmäsin internetin syövereissä,tämä kylläkin evo4.sen ohje,mutta eiköhän 5 ja 6 ole aika samanlainen.
http://domain1886493.sites.streamlinedns.co.uk/clutch/clutch.htm

Erittäin hyvä linkki!
Korjatkaa kuvat talteen!
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Toi olisi varmasti nopeuttanut ja helpottanut tuota vaihto-operaatiota :seina Just sain hetki sitten auton päräytettyä käyntiin. Vielä en tosin kerkiny kokeilemaan toimiiko kytkin ;D Toivottavasti noista ohjeista olis ainakin jollekkin hyötyä.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Tunari-82 sanoi
Vähän tulee myöhässä mutta tälläseen ohjeeseen törmäsin internetin syövereissä,tämä kylläkin evo4.sen ohje,mutta eiköhän 5 ja 6 ole aika samanlainen.
http://domain1886493.sites.streamlinedns.co.uk/clutch/clutch.htm
Tämä oli selvästi joidenkin suurempien voimien johdattelua,kun näyttäis että pääsen itsekkin harjoittelemaan kytkimen vaihtoa ;D
Onkohan tuo exedyn kytkin minkälainen? http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2322p2639
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Jatketaas siintä mihin viimeks jäätiin. Ralliartin sintteri vaihdettiin, kilometrei kerkisi tulemaan noin 13tuhatta. Eli toisin sanoen uutta taas kaivattais :seina

Eli nelosella kiihdytin, siintä hyppäs vapaalle. uudestaan kun yritin vaihdetta niin yrittää vähän ottaa kiinni, mutta alkaa kolisee. olisiko mahdollista että olis lähteny liimapala vaan irti ja siintä johtuis se kolina? ei ole oireillu mitenkään ja poljintuntuma on ihan normaali. Onko toi sintteri muka niin nopee kulumaan. 3-lapasessa kumminkin aika vähän sitä pintaa. joutuuhan sitä aina pikkusen kumminkin luistattaa ku lähtee. josko olis jo muka kulunu loppuun?? :eek:
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Bosch sanoi
Jatketaas siintä mihin viimeks jäätiin. Ralliartin sintteri vaihdettiin, kilometrei kerkisi tulemaan noin 13tuhatta. Eli toisin sanoen uutta taas kaivattais :seina

Eli nelosella kiihdytin, siintä hyppäs vapaalle. uudestaan kun yritin vaihdetta niin yrittää vähän ottaa kiinni, mutta alkaa kolisee. olisiko mahdollista että olis lähteny liimapala vaan irti ja siintä johtuis se kolina? ei ole oireillu mitenkään ja poljintuntuma on ihan normaali. Onko toi sintteri muka niin nopee kulumaan. 3-lapasessa kumminkin aika vähän sitä pintaa. joutuuhan sitä aina pikkusen kumminkin luistattaa ku lähtee. josko olis jo muka kulunu loppuun?? :eek:

Onko se se ralliartin jousitettu sintteri? Aika varmaan on keskusta irronnut jousista (rikkoutunut siis) Voimakkaat lähdöt syynä tms.
Pitäisi kestäää..mut joskus hajoaa siltikin..
Onko vetoa kuiteki jos saat vaihteen päälle? Ettei ole kulman ns. "pikkuakseli" poikki?
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Harri K sanoi
Onko se se ralliartin jousitettu sintteri? Aika varmaan on keskusta irronnut jousista (rikkoutunut siis) Voimakkaat lähdöt syynä tms.
Pitäisi kestäää..mut joskus hajoaa siltikin..
Onko vetoa kuiteki jos saat vaihteen päälle? Ettei ole kulman ns. "pikkuakseli" poikki?
on kyllä jousitettu. vaihteet menee ihan normaalisti päälle. kun yrittää nostaa kytkintä meinaa ottaa kiinni ja sit alkaa luistaa(omasta mielestä) ja pitää semmosta pientä rohinaa/kolinaa. tullut puheeksi juurikin tuo keskiö.

eiköhän tuossa sunnuntaina aleta purkamaan ni sitten sen näkee. ellei vitutuskupin jäljiltä ole heikko olo vielä ;D
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Jooh, no eihän siintä purkamisesta vielä tullut mitään. No mutta uusi(edelleen käytetty) vastaava levy tilattu poltolta. Oli kyllä ihmeissään että katukäytössa repee, tai no avaamisen jälkeenhän sen vasta varmuudella näkee onko levy paskana.

no josko se tulis jo alkuviikosta ni vois sitten alkaa purkamaan.
 
V

veikka81

Guest
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Asiahan ei minulle tietenkään kuulu, mutta aijotko tosiaan laittaa käytetyn levyn ??
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

veikka81 sanoi
Asiahan ei minulle tietenkään kuulu, mutta aijotko tosiaan laittaa käytetyn levyn ??

Pisti sama silmään. Kai se kannattaisi muutenkin tarkistaa mikä on vikana ennen kuin uusia osia tilailee.
 
V

veikka81

Guest
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Ja lähinnä sillä kun tuo remontti on vähän vittumaisempi kuin renkaan vaihto, kohtuu paljon sitä purkamista ja kasaamista.
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

No siis tuo rikkimennyt levy on myös käytetty, kuten myös asetelma ja vauhtipyörä. Sen verran uskon että on vaan levy paska. tilaan ensin levyn ja toivon että se riittää. saan sen lyhyellä toimitusajalla, kun taas uude koko paketin kanssa menee pidempään. Ja tuo intti tuossa pahasti sotkee tuota rahatilannetta.
joku tuossa jo tarjos HKS:n tuplalevy kytkintä. mutta kun tuo intti tuossa juuri edessä(jotain syytä pitää keksiä) jos on muutakin hajonnut kun tuo kytkinlevy, niin sitten saa seistä koko talven tallissa. kerta vielä tuota kytkintä kokeillaan ja vaihdetaan sitten johonkin muuhun. Niin nuo meinas että keskiö revenny ja hyvällä tuurilla ei ole tehnyt muuta vahinkoa.
 

Samis

New Member
Liittynyt
25 Marraskuu 2007
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Bosch sanoi
No siis tuo rikkimennyt levy on myös käytetty, kuten myös asetelma ja vauhtipyörä. Sen verran uskon että on vaan levy paska. tilaan ensin levyn ja toivon että se riittää. saan sen lyhyellä toimitusajalla, kun taas uude koko paketin kanssa menee pidempään. Ja tuo intti tuossa pahasti sotkee tuota rahatilannetta.
joku tuossa jo tarjos HKS:n tuplalevy kytkintä. mutta kun tuo intti tuossa juuri edessä(jotain syytä pitää keksiä) jos on muutakin hajonnut kun tuo kytkinlevy, niin sitten saa seistä koko talven tallissa. kerta vielä tuota kytkintä kokeillaan ja vaihdetaan sitten johonkin muuhun. Niin nuo meinas että keskiö revenny ja hyvällä tuurilla ei ole tehnyt muuta vahinkoa.

offtopic

ai muidenkin evo harrastamista häiritsee toi pakollinen maan palveleminen ;D kyl sitä itelki lähtö on, siitä syystä jää uusi evo tältä vuodelta tilaamatta :(
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Saa sitä toki kertoa ehdotuksia seuraavaksi kytkimeksi. Mikä on mukava käytössä, ei hirveän kallis ja nopea saatavuus. linkkejä ja merkkejä vaan tulemaan.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Bosch sanoi
Saa sitä toki kertoa ehdotuksia seuraavaksi kytkimeksi. Mikä on mukava käytössä, ei hirveän kallis ja nopea saatavuus.

Vakio kestää kohtuu tehot jos ei lähettele paikaltaan. 7-9 kytkin on kai aavistuksen isompi, tosin vauhtipyörä pitää vaihtaa samalla.
 
V

veikka81

Guest
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

ast sanoi
Vakio kestää jos ei lähettele paikaltaan.

Juuri näin, ja nuo sintterit tahtoo kaupunki ajossa kulua vähän normaalia levyä nopeammin, kun joutuu luistattamaan ruuhkissa. Jotkut sanoo että sintterin kanssa on hyvä ajella kun tottuu, mutta ei ole kokemusta niistä, vielä.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

veikka81 sanoi
Juuri näin, ja nuo sintterit tahtoo kaupunki ajossa kulua vähän normaalia levyä nopeammin, kun joutuu luistattamaan ruuhkissa. Jotkut sanoo että sintterin kanssa on hyvä ajella kun tottuu, mutta ei ole kokemusta niistä, vielä.

Itse en sintteriä laittaisi ellei siihen todella ole tarvetta. Ei siihen koskaan kunnolla totu ja se on ihan oikeasti todella ärsyttävä normaalissa käytössä. Vakio on edullinen ja kestää ihan ok jos vaan hieman malttaa mielensä.
 

frede

Member
Club Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2008
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Mitenkäs muuten 5 ja 6 kytkimen erot vai onko niitä?
Ainakin vähän jämerämpi ku 4:ssa mut onko 6:ssa vielä jämäkämpi?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Ulkomuistista 5-6 olisi sama. Asetelma on aavistuksen jäykempi kuin nelosessa, muuten ihan samanlainen ulospäinkin. Laitoin tuollaisen Exedyn 5-6 peruskytkimen (eli alkuperäisen) omaani.
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

veikka81 sanoi
Juuri näin, ja nuo sintterit tahtoo kaupunki ajossa kulua vähän normaalia levyä nopeammin, kun joutuu luistattamaan ruuhkissa. Jotkut sanoo että sintterin kanssa on hyvä ajella kun tottuu, mutta ei ole kokemusta niistä, vielä.
Kyllähän siihen sintteriin tottuu. Toki kyllä se silti vielä sammuu risteyksissä. Ensimmäinen 5 tuhatta on aika järkyttävää ajella. Jos joutuu lähtemään ylämäkeen ni melkeen varmana sammuu. Pikkuhiljaa se alkaa jotenkin "pehmenemään" samalla vielä kun siihen tottuu niin aika normaalii melkeen jo ajella. Tosin kun alkoi "pehmenemään" niin kävi aika nopeesti mielessä että kauanko kestää. Eikä se kestänykkään :seina Plussana voi sanoa että ei kysele paljon kaverit pääseekö kokeilemaan ;D
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Harri K sanoi
Onko se se ralliartin jousitettu sintteri? Aika varmaan on keskusta irronnut jousista (rikkoutunut siis) Voimakkaat lähdöt syynä tms.
Pitäisi kestäää..mut joskus hajoaa siltikin..
Onko vetoa kuiteki jos saat vaihteen päälle? Ettei ole kulman ns. "pikkuakseli" poikki?
Huomaako tuota keskustan irtoamista jos ei osaa katsoa? omaan silmään näytti kyllä ehjältä. mites sitten tuo kulmavaihde. jos pyörittää molemmista eturenkaiden akseleista ni pitäiskö perään menevä pyöriä. eli nehän pyörii eri suuntiin mutta taakse menevä ei pyöri? onko sillon rikki. täytyy huomenna tutkia lisää. Löytyykö kuinka helposti tuota "pikkuakselia"? missä hinnoissa pyörii?
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Bosch sanoi
Huomaako tuota keskustan irtoamista jos ei osaa katsoa? omaan silmään näytti kyllä ehjältä. mites sitten tuo kulmavaihde. jos pyörittää molemmista eturenkaiden akseleista ni pitäiskö perään menevä pyöriä. eli nehän pyörii eri suuntiin mutta taakse menevä ei pyöri? onko sillon rikki. täytyy huomenna tutkia lisää. Löytyykö kuinka helposti tuota "pikkuakselia"? missä hinnoissa pyörii?

Omassa kolmosessa ainakin kaikki pyörät pyörivät samaan suuntaan kun yhtä pyörittää.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Bosch sanoi
Huomaako tuota keskustan irtoamista jos ei osaa katsoa? omaan silmään näytti kyllä ehjältä. mites sitten tuo kulmavaihde. jos pyörittää molemmista eturenkaiden akseleista ni pitäiskö perään menevä pyöriä. eli nehän pyörii eri suuntiin mutta taakse menevä ei pyöri? onko sillon rikki. täytyy huomenna tutkia lisää. Löytyykö kuinka helposti tuota "pikkuakselia"? missä hinnoissa pyörii?

kyllä sen keskustan irtoamisen huomaat ...se on ihan irti :D
Kyllä, nimenomaan takarenkaiden pitäisi pyöriä...jos sulla on kulma ja laatikko paikallaan siis.
Kyllä pikkuakselia saa ihan timanttitiskiltä. Eikä hintakaa ole ihan järkyttävän kova muistaakseni. Ihan kulutuskamaa nasselaisissa.
Huomioitava mitata sitten uusi akseli, jotta se on täsmälleen oikean pituinen.
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Harri K sanoi
kyllä sen keskustan irtoamisen huomaat ...se on ihan irti :D
Kyllä, nimenomaan takarenkaiden pitäisi pyöriä...jos sulla on kulma ja laatikko paikallaan siis.
Kyllä pikkuakselia saa ihan timanttitiskiltä. Eikä hintakaa ole ihan järkyttävän kova muistaakseni. Ihan kulutuskamaa nasselaisissa.
Huomioitava mitata sitten uusi akseli, jotta se on täsmälleen oikean pituinen.
Näin jälkeenpäin kävi kyllä mielessä että olis kokeillu pyöryttää yhtä rengasta ja kattoa pyöriikö kaikki. olis voinu ehkä selvitä irrottamatta laatikkoa. Mutta siis kulma on ihan irtonaisena. kun pyörittää niitä eteen meneviä akseleita niin joka lähtee perään ni ei pyöri. ehkä tossa myöhemmin tänään selviää.

Edit:
 
V

veikka81

Guest
Vs: evo 5 kytkimen vaihto




Näyttää tuo kolmilapanen jonnin verran kuluneelta
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

lancer evo-r sanoi
Kyllä näin tekee. :)

Miksi tekisi jos eteen ei ole asennettu lukkoa? Vakionahan sitä ei tainnut noissa olla. Etupyörää pyörittämällä toinen etupyörä pyörii vastakkaiseen suuntaan lukottomassa tasauspyörästössä. Todennäköisimmin takapyörät eivät pyöri koska kitkaa on enemmän kuin toisen puolen etupyörässä.

Takapyörästä pyörittämällä kaikki saattavat pyöriä samaan suuntaan takaperän lukon vuoksi.

Mutta ehjältä (tosin kuluneelta) tuo levy näyttää näin kuvasta katsottuna. Vika saattaa siis olla jossain muualla.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

Eikä toi sintteri edes näytä kovin kuluneeltakaa...tuossa noi viisteet on kuiteki viel reunoil nähtävissä hyvin.
Mulla on tuollane uus tuossa kaapissa vieressäni.
Mietin vain että kuka käyttää tuollasta sintterii kilpurissa kun tuoha on ralliartin sintteri enkä tiedä että sitä kilpureis käytettäis. Se tulee Ralliartin paketin mukana kyllä kilpaosapaketissa...
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: evo 5 kytkimen vaihto

No eipä sitä kyllä näe että on rikki, tai en osaa katsoa. siksi sitä lähinnä kyselin näkeekö tietämätön. Tutulta tuossa sitten jälkeenpäin neuvo: pistää keskiöstä kiinni ruuvipenkkiin ni saa voimaa vääntää levystä jos epäilee keskiötä. Pistin vaihdelaatikon akseliin ja heiluttelin ni jossain kohtaa pikkusen naksahti. sitten merkkasin keskiön ja levyn ja ku uudestaan hirveellä vaivalla sai taas pikkusen naksahtamaan ni olihan se reilusti liikkunu.

Mitäs harri pitää levyllä hintaa? Tuntuu ettei sieltä Ranacosta se levy tuu ikinä. Vähän kiire olis saada ens viikolla kasattu. Intti 12pvä ja sitä ennen pitäis saada auto tallista pois ;D Tiistai olis vaikka hyvä päivä hakea?

Edit: Kyllähän se keskiö vaan hyppii yli. Paskana se on.
 
Ylös Bottom