Evo 5 savurenkaat ja kilinä

Mobsters

Evo V
Liittynyt
22 Maaliskuu 2015
Mikä mahtaa mättää?

https://youtu.be/UotHDXCNWPk

Lämmityskäynnin aikana, puristukset tasaiset, ei ohivuotoa. Kierrokset tipahtaa välillä ja lambda näyttää laihaa "pätkimisen" aikana. Käyntilämpöisenä suhtkoht normaali käynti. Kansiremontti tehty, uudet pakoventtiilit ja pako seetien koneistukset, vakio nokat ja nokkapyörät.

Ja toisena asiana semmoinen kilinä, alkaa 2200rpm kohdalla. Kuulostaa melkein kuin kaksi prikkaa kilistelee toisiaan tai avainnippu kilinä. Kuuluu voimmakkaimmin kun istuu kuskin paikalla ovi auki. Konehuoneen puolelta ei oikein erota mistä tulee.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Evo 5 savurenkaat ja kilinä

Lainataas tätä, kun galantin tyhjäkäynti kuulostaa vähän samalta ja loggeri näyttää edelleen, että laihalla käy vaikka fiav-venttiili ei enää vuoda.

Tuli mieleen, että pakosarjan ja etuputken välissä, eli kuitenkin lambdan jälkeen on moneen kertaan käytetty tiiviste, mikä mahdollisesti voi vähäsen vuotaa. Ei tosin niin paljoa, että päältä huomaisi.

Voiko edellä mainittu sekoittaa lambdan arvot?
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo 5 savurenkaat ja kilinä

korsma sanoi
Lainataas tätä, kun galantin tyhjäkäynti kuulostaa vähän samalta ja loggeri näyttää edelleen, että laihalla käy vaikka fiav-venttiili ei enää vuoda.

Tuli mieleen, että pakosarjan ja etuputken välissä, eli kuitenkin lambdan jälkeen on moneen kertaan käytetty tiiviste, mikä mahdollisesti voi vähäsen vuotaa. Ei tosin niin paljoa, että päältä huomaisi.

Voiko edellä mainittu sekoittaa lambdan arvot?

Jos vuotaa ennen lambdaa niin kyllä - voi vaikuttaa arvoihin.

Mitäs trimmit sanoo? Low/mid/high? Current trim in use?

Mobsters sanoi
Mikä mahtaa mättää?

https://youtu.be/UotHDXCNWPk

Lämmityskäynnin aikana, puristukset tasaiset, ei ohivuotoa. Kierrokset tipahtaa välillä ja lambda näyttää laihaa "pätkimisen" aikana. Käyntilämpöisenä suhtkoht normaali käynti. Kansiremontti tehty, uudet pakoventtiilit ja pako seetien koneistukset, vakio nokat ja nokkapyörät.

Ja toisena asiana semmoinen kilinä, alkaa 2200rpm kohdalla. Kuulostaa melkein kuin kaksi prikkaa kilistelee toisiaan tai avainnippu kilinä. Kuuluu voimmakkaimmin kun istuu kuskin paikalla ovi auki. Konehuoneen puolelta ei oikein erota mistä tulee.

Se mitä sikarisavurenkaisiin tulee, niin en ainakaan nyt itse niistä huolestuisi...

Se mitä kilinään tulee niin konepelti auki ja käsin väännät kaasuläpästä kierroksia - jos vaikka sais paikallistettua.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5 savurenkaat ja kilinä

Kuka kokosi jakopään?
Kilinän kierrosluku viittais jakopään kiristimeen joka kiristetty liian kireelle ja hakkaa "runkoonsa".
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo 5 savurenkaat ja kilinä

Harri K sanoi
Kuka kokosi jakopään?
Kilinän kierrosluku viittais jakopään kiristimeen joka kiristetty liian kireelle ja hakkaa "runkoonsa".

+1
 

Mobsters

Evo V
Liittynyt
22 Maaliskuu 2015
Vs: Evo 5 savurenkaat ja kilinä

Kokeilin paikallistaa kilinää juurikin kaasuläppää vääntämällä mutta en erottanut mistäpäin tulee, muutenkin huomattavasti vaimeapana kuuluu konehuoneen puolella kuin kuskinpenkiltä kuunnellessa. Semmoinen kutina on että jakopään puolelta kuuluu

Jakopää ja koko kone on kasattu ST-Services Oy tiloissa syyskuun loppupuolella. Mielestäni tuo kilinä ei kuulunut(ainakaan yhtä voimakkaasti) ennen viimeviikonloppua, eli autolla on ajettu jo useampia tuhansia kilometrejä kasaamisen jälkeen.

Milläkohän tuon kiristimen tilan toteaisi helpoiten?
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Evo 5 savurenkaat ja kilinä

cubeqtio sanoi
Jos vuotaa ennen lambdaa niin kyllä - voi vaikuttaa arvoihin.

Mitäs trimmit sanoo? Low/mid/high? Current trim in use?

Ei ennen, vaan muutama sentti jälkeen. Hyvin lähellä kuitenkin...


"Oxygen feedback trim" on tapissa ylhäällä.

Ilmavuotoja ei pitäisi olla. Pvc-venttiilistä kai kuuluukin mennä imusarjaan päin ilmaa suht vapaasti? Letkut on ehjät: jarrutehostimen, pcv-venttiilin, bensanpaineen säätimen ja sen höyrynkeräyspöntön, mikälie. ISC uusi ja fiav tukittu. EGR:ssä sokea laippa ja letkut tulpattu.

Kaasuläpän akselin o-renkaat yksi mahdollinen vuotopaikka on, mutta enemmänkin kai ahdettujen ongelma?

Ja edellisen kannen asentajan jäljiltä kaikki on mahdollista :eek: Tosin imusarja ei välttämättä liene kai kansiremontissa ollut irti kannesta lainkaan?
 

Mobsters

Evo V
Liittynyt
22 Maaliskuu 2015
Vs: Evo 5 savurenkaat ja kilinä

Kilinä löyty. Punaisella ympyröity osa seilaa ees taas kierroksilla :seina

Edit:Ei sitten kiristelty, oli joku jossain vetänyt jenkat sileiksi, oletettavasti alumiinistä eikä pultista.

pultti.jpg


pultti2.jpg
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Evo 5 savurenkaat ja kilinä

No silloin ollaan jo voiton puolella, kun vika on löytynyt :peukku

Mutta tohon tyhjäkäyntiin: Miltä sytytyskatkokset lambdan mielestä näyttää? Jos vaikka puolat tai tulpanjohdot lyö läpi tai jossain tulpassa häiriö? Käskeekö se silloin rikastaa?
 

Mobsters

Evo V
Liittynyt
22 Maaliskuu 2015
Vs: Evo 5 savurenkaat ja kilinä

korsma sanoi
No silloin ollaan jo voiton puolella, kun vika on löytynyt :peukku

Mutta tohon tyhjäkäyntiin: Miltä sytytyskatkokset lambdan mielestä näyttää? Jos vaikka puolat tai tulpanjohdot lyö läpi tai jossain tulpassa häiriö? Käskeekö se silloin rikastaa?

Katkojen aikana laajakaista näyttää laihaa eli pomppaa 15-16 luokkaan. Auto käy nätisti ilman pätkimistä sen aikaa kun lambda näyttää alle 13 seosta eli ihan alkuvaiheessa kylmärikastus päällä, sitten kun mennään yli 13 seokselle ja lähestytään 14.7 seosta niin pätkiminen alkaa.

Tulppia on vaihdettu monta kertaa, uudet tulpanjohdot ja tötsät vaihdoin juuri, oem tietenkin. Autossa on ollut samaa vaivaa muistaakseni kokoajan, eli ennen koneremonttiakin jo. Eli voisiko silloin olla vikaa ohjelmistossa? vai sekoittaako HKS tattisuodatin ilmamäärämittaria liikaa?
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Evo 5 savurenkaat ja kilinä

Mobsters sanoi
Katkojen aikana laajakaista näyttää laihaa eli pomppaa 15-16 luokkaan. Auto käy nätisti ilman pätkimistä sen aikaa kun lambda näyttää alle 13 seosta eli ihan alkuvaiheessa kylmärikastus päällä, sitten kun mennään yli 13 seokselle ja lähestytään 14.7 seosta niin pätkiminen alkaa.

Pätkiikö myös ajossa vai vain tyhjäkäynnillä?

Itseä ei haittais yhtään jos vähän tulee savurenkaita ja muuten toimii hyvin. Jotenkin tottunut että Evon kanssa ei kannata ihan joka ääneen kiinnittää huomiota. ;)
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo 5 savurenkaat ja kilinä

Mobsters sanoi
Katkojen aikana laajakaista näyttää laihaa eli pomppaa 15-16 luokkaan. Auto käy nätisti ilman pätkimistä sen aikaa kun lambda näyttää alle 13 seosta eli ihan alkuvaiheessa kylmärikastus päällä, sitten kun mennään yli 13 seokselle ja lähestytään 14.7 seosta niin pätkiminen alkaa.

Tulppia on vaihdettu monta kertaa, uudet tulpanjohdot ja tötsät vaihdoin juuri, oem tietenkin. Autossa on ollut samaa vaivaa muistaakseni kokoajan, eli ennen koneremonttiakin jo. Eli voisiko silloin olla vikaa ohjelmistossa? vai sekoittaako HKS tattisuodatin ilmamäärämittaria liikaa?

.. Oi kyllä sekottaa. OI KYLLÄ. Itselläni oli ennen kolmikerros HKS tattisuodatin. Ihan hirveetä kuraa tyhjäkäynnillä kun pyörteitä.
 

Mobsters

Evo V
Liittynyt
22 Maaliskuu 2015
Vs: Evo 5 savurenkaat ja kilinä

Mitäköhän tonne sitten kannattais lyödä tilalle suodattimeksi? vai olisko jollain myydä orkkis boxia tarvikkeineen?
 
Ylös Bottom