Evo 5 sortaa oikealle kääntyessä

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Mistähän voisi johtua että Evo sortaa oikealle kääntyessä? Pyöränkulmat on ok ja etupään puslat on vaihdettu. Taka-alatukivarteen olen vaihdellut kaikki puslat mutta muuten siellä on orkkispuslat.
Vasemmalle käännyttäessä tuota sortamista ei tapahdu. Täytyy varmaan loggailla AYC:n toimintaa. Renkaat on huonot ja edellisillä renkailla en havainnut samaa ilmiötä. Pitää kokeilla vaihtaa etu- ja takarenkaiden paikkoja vaikka nekin kyllä jo mahdollisesti vaihtuivat kun lainasin nuita renkaita(vanteineen) toiselle clubilaiselle.

Ideoita?
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Evo 5 sortaa oikealle kääntyessä

Basbarduu sanoi
Renkaat on huonot

Ideoita?

Tuossahan tuo ongelma on jo mainittu.

Mulla oli edelliset renkaat loppu ja aika tasaiseen kuluneet. (eturenkaista oli sisäreunat hieman enemmän kuluneet)
Aivan hirveä auto oli ajaa niillä. Itsekin epäilin jotain ongelmaa mutta en löytänyt mitään ja uusilla renkailla korjaantui. :peukku
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Evo 5 sortaa oikealle kääntyessä

-JP- sanoi
Rengas tyhjä...

Tuokin on tosiaan tarkistettu mutta unohtui mainita.

lancer evo-r sanoi
Tuossahan tuo ongelma on jo mainittu.

Mulla oli edelliset renkaat loppu ja aika tasaiseen kuluneet. (eturenkaista oli sisäreunat hieman enemmän kuluneet)
Aivan hirveä auto oli ajaa niillä. Itsekin epäilin jotain ongelmaa mutta en löytänyt mitään ja uusilla renkailla korjaantui. :peukku

Tätä toivon syyksi. Outoa vaan että tekee vain toiseen suuntaan vaikka nää on aika tasasen huonot keskenään.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Evo 5 sortaa oikealle kääntyessä

Mulla itseasiassa meni uusilla renkailla ratti hieman vinoon. Olin suunannut vanhoilla juuri ja sit meni uusiksi uusilla renkailla. ;D

Renkaista olisi siis syytä aloittaa. Sen jälkeen nelipyöräsuuntaus jos ei vieläkään parane.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Evo 5 sortaa oikealle kääntyessä

Ok. Suuntauksen olen tehnyt nuilla kumeilla mut jospa tuo tokenee kun ostan uudet renkaat.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5 sortaa oikealle kääntyessä

Mahdollisen etulukon pultit poikki ni vaikuttaa kääntymiseen ehkä?
Naputtaako yhtään pidemmän ajon jälkeen tms?
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Evo 5 sortaa oikealle kääntyessä

Vasen etuvetari liian pitkä evo5:ssa. Jos madallettu riittävästi ja camberia reilummin niin vetari pohjaa maljaan. Itse koneistan 5mm lyhyemmäksi tossa talven aikaa jolloin ongelma häviää. Voin myös tehdä muutoksen halukkaille.
 

Maestro

Evo V Black, Evo V Green, Evo IV, Airtrek TURBO R
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2010
Sijainti
Pori
Vs: Evo 5 sortaa oikealle kääntyessä

Makeko sanoi
Vasen etuvetari liian pitkä evo5:ssa. Jos madallettu riittävästi ja camberia reilummin niin vetari pohjaa maljaan. Itse koneistan 5mm lyhyemmäksi tossa talven aikaa jolloin ongelma häviää. Voin myös tehdä muutoksen halukkaille.
Tätä komppaan, ja tämä on ihan todellinen ongelma. Evo 6 vetari on muistaakseni hieman lyhyempi niin sillä korjaantuu kanssa. Jos vetää HC camberilla matalana niin nelosen akseli taisi olla vielä hieman lyhyempi ;)
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Evo 5 sortaa oikealle kääntyessä

Ei toi mun kosla nyt mikään mahottoman matala ole mutta kai tuokin on mahdollista. Saan kyllä varmaan kaverin tallilla otettua itsekin sen 5mm pois tarpeen vaatiessa. Olisikohan tuosta pohjaamisesta jäänyt jotain jälkiä jos niin on päässyt tapahtumaan? Nämä renkaat ovat edellisä vakio kokoisia pykälää suuremmat eli 235/45R17 mutta en käsitä miten se voisi vaikuttaa.
 

Liitetiedostot

  • IMG_5088.JPG
    IMG_5088.JPG
    240.4 KB · Lukukerrat 299

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Evo 5 sortaa oikealle kääntyessä

Off topic, mutta kertokaa, miten renkaiden vaihto muuttaa pyöränkulmia? Eriparirenkaat ollut ennen vai?
 

Maestro

Evo V Black, Evo V Green, Evo IV, Airtrek TURBO R
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2010
Sijainti
Pori
Vs: Evo 5 sortaa oikealle kääntyessä

korsma sanoi
Off topic, mutta kertokaa, miten renkaiden vaihto muuttaa pyöränkulmia? Eriparirenkaat ollut ennen vai?
Ei mitenkään, höpöhöpö juttuja :-*
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Evo 5 sortaa oikealle kääntyessä

Pyöriensuuntauksen tein koska vaihdoin uusia puslia tukivarsiin. En tiedä voiko edes pahasti kuluneet renkaat muuttaa pyöränkulmia. Mut tuon lancer evo-r kertoman perusteella niin voi näköjään käydä.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5 sortaa oikealle kääntyessä

Basbarduu sanoi
En tiedä voiko edes pahasti kuluneet renkaat muuttaa pyöränkulmia. Mut tuon lancer evo-r kertoman perusteella niin voi näköjään käydä.

No ei voi.... samanlainen ihmeellinen legenda kuin, että eri halkaisijalla olevilla vanteilla pitää olla erilaiset pyörän kulmat...

Jos mietit pyörännapaa, tukivarsia ja iskunvaimenninta miten ne ovat toisissaan kiinni ? Ja sitten erikseen vannerengas pakettia mikä pultataan pyörännapaan ?

Sen jälkeen kerrot meille miten ne pyörän kulmat muuttuu ?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 5 sortaa oikealle kääntyessä

Kyllähän Camber muuttuu jos autossa on toisella puolella kuluneet renkaat koska auto on kallellaan. Ehkä jopa mitattavissa, mutta tuskin merkittävää.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5 sortaa oikealle kääntyessä

ast sanoi
Kyllähän Camber muuttuu jos autossa on toisella puolella kuluneet renkaat koska auto on kallellaan. Ehkä jopa mitattavissa, mutta tuskin merkittävää.

Eikö tukivarren, iskunvaimennin jousipaketin ja pyörännavan suhde toisiinsa säily samana ? Vaikka auto on kallellaan ?

Eli jos renkaasta päästää ilmat pois niin kulmat ovat edelleen samat ?

Tokihan auto on hankala ajaa jos renkaat kuluneet epätasaisesti tai tyhjät.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Evo 5 sortaa oikealle kääntyessä

Mulla itseasiassa meni uusilla renkailla ratti hieman vinoon.

En ole sanonut missään vaiheessa että pyöränkulmat olisivat muuttuneet. ::)
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Evo 5 sortaa oikealle kääntyessä

Maljan pohjalle jää selkeät jäljet. Joo evo6 tais olla ~10mm lyhyemmät ja evo4 20mm lyhyemmät etuvetarit, molemmat korjaa myös ongelman.
 

ihavaajuuso

Evo 4, 530d
Liittynyt
2 Marraskuu 2015
Sijainti
Vantaa
Vs: Evo 5 sortaa oikealle kääntyessä

Kerran kun säädin auton perän korkeutta luulin, että mulla on kori kiero, kun iskarit samalla pituudella, mutta napa-kaari mitta heitti 10mm auton eri puolilla. Helmasta mitattuna korkeus oli kuitenkin sama molemmilla puolilla. Siinä hetki meni ihmetellessä, kunnes huomasin, että toisessa takarenkaassa on naula ja paineet tippunut alle yhteen bariin. Sen verran oli camberia, ettei ulkopuolelta katsottuna nähnyt että rengas olisi ollut lytyssä. Kun nostin paineet samaan mitä toisen puolen renkaassa oli napa-kaari mitta oli myös sama molemmin puolin, myös helmasta mitattuna auto suorassa.

Kai se samalla tavalla voi käydä jos edestä toinen rengas on kuluneempi sisälaidasta, varsinkin jos on vähän enemmän camberia. Eli jos korkeus ja ohjauskulmat on säädetty epätasaisesti kuluneilla renkailla ne ei enää ole kunnossa kun kaikki renkaat on saman kokoiset.

En kyllä osaa sanoa voiko renkaiden halkaisijoissa olla niin paljoa eroa, että sitä oikeasti huomaisi ajossa.
 
Ylös Bottom