evo 7 ei käynnisty kylmällä

jemixter

New Member
Liittynyt
24 Heinäkuu 2016
Auto toimii e85 ja ei tykkää lähteä käyntiin kylmällä kelillä ja kun lähtee niin kuulostaa että ryyppy käynnistyy vasta hetken kuluttua.. missö voisi häikkä olla? Lämpötila anturi vaihdetty
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: evo 7 ei käynnisty kylmällä

Ihan faktaa on, että E85:llä käynnistyvyys on heikompaa. Toki sen saa tyydyttävästi toimimaan kyllä. Tässä tapauksessa tarkemmin tietämättä heitän MuTulla ettei autoosi ole säädetty kylmäkäynnistystä E85:lla kuntoon. Rikastaa saa ihan reippaasti. Ja toki sytytyspuolen oltava myös kunnossa.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: evo 7 ei käynnisty kylmällä

E85 (talvella lähempänä E75?) käytettäessä oikeastaan vain bensa höyrystyy pakkasilla käynnistettäessä. Rikastusta vaaditaan siis moninkertaisesti normaaliin bensakäyttöön verrattuna.
Varmaan sen takia kuulostaa siltä, kun ehtii ihan hieman lämmetä ja käy jo paremmin.
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: evo 7 ei käynnisty kylmällä

MakeM sanoi
E85 (talvella lähempänä E75?)
Ei taida Suomessa olla ihan noin, ainakin muistan jostain lukeneeni ST1:lle esitettyyn kysymykseen vastatun, että aina 85 % etanoila. Huhut kertovat että Ruotsissa mainitsemasi mukaan 75 % (ST1 85 %). Ja jenkeissä taas kuulemma talvisin n. 70 % tietämillä.

Toki flexillä ajaneet ja etanolipitoisuutta käytännössä seuranneet voivat kertoa tähän omakohtaisia kokemuksia, niin ei oltaisi näin vahvasti MuTun varassa...
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: evo 7 ei käynnisty kylmällä

-JP- sanoi
Ajakaa talvella bensalla ja juokaa viinat...
Kannatan.

Tosin jos auto on flexifuel voi sitä viinaa käyttää talvella myös ajamiseen jos tietää että voi lähteä esilämmityksellä tai lämpimästä tallista. Jäsenten puolella on lisää juttua tästä aiheesta jos jemixteri haluaa tutustua lisää aiheeseen(flexfuel, E85 ja tuplakartat).
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: evo 7 ei käynnisty kylmällä

Itsehän vetelen läpi vuoden viinan voimalla. Suurimman osan käynnistyksistä saan joko piuhasta tai lämpimästä, mutta osin joutuu kylmänä vetämään. Kyllä on käyntiin lähtenyt, mutta joskus joutuu pari kertaa pyörittämään.
 

jemixter

New Member
Liittynyt
24 Heinäkuu 2016
Vs: evo 7 ei käynnisty kylmällä

Tarkoittus ois viedä uudelleen ohjelmoitavaksi mutta sitä piti vielä sanoa että kun välillä joutuu oikeesti 50 kertaa starttaamn ennenku lähtee.. meinaa akku loppua aina ennen ku hörähtää ;D
 

jemixter

New Member
Liittynyt
24 Heinäkuu 2016
Vs: evo 7 ei käynnisty kylmällä

Ja pakkas keleillä ei lähde millään ilman starttivirtaa ja startti sprayta
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: evo 7 ei käynnisty kylmällä

Vaikuttaa vähän siltä, että kylmäkäynnistykseen ei ole koskettu ollenkaan.
 

Hs

Member
Liittynyt
30 Elokuu 2006
Vs: evo 7 ei käynnisty kylmällä

kokeileppa vasiten tehdä lyhyitä startteja ja oottaa joka starttauksen välissä noin 10sekkaa. (ei mitään pitkiä startteja) Mulla ainakin vaikutti tuommonen tarttailu.
mut sehän kyllä riippuu ihan säädöistä toi käymää lähtö
 

J. Helle

Member
Liittynyt
14 Tammikuu 2009
Sijainti
Nokia
Vs: evo 7 ei käynnisty kylmällä

Voihan sitä jäähdytysnesteen lämpötila-anturia huijata niin saa moottorin luulemaan että on kylmempi ilma kuin oikeasti -> enemmän rikastusta. Toki ohjelmointi olisi parempi ratkaisu, mutta nuo kylmäkäynnistyskartat voi tarvita aika paljon hakemista ennen ku osuu kohdalleen. Itse kun olen noita säädellyt, niin jostain syystä se päivän ensimmäinen käynnistys on vaikein. Jos auto seisoo esim. -20 pakkasessa muutaman tunnin ja pääsee täysin kylmettymään, niin se silti lähtee paremmin käyntiin, kuin jos se on seissyt yön yli.

Oma auto (3000gt) lähtee ilman lämmitystä vielä n. -15 asteen tienoilla käyntiin (e85:lla) ja työkaverin Saab alle -20 asteessa, eli kyllä se on mahdollista saada toimimaan huomattavasti paremmin. Vaikka pidänkin omaa autoa pakkaskeleillä johdon päässä, niin silti olis tarkoitus saada auto käynnistymään vielä huomattavasti kylmemmässä. Ongelmaksi muodostuukin se, että käytännössä voi ottaa vain yhden tai pari kylmäkäynnistystä päivässä. Ja koska kunnon pakkaspäiviä oli viime talvenakin vain n. 3 viikkoa, niin säätämien on hieman hankalaa.

Tässä hyvää lukemista mitsun kylmäkäynnistyksestä:
http://www.evolutionm.net/forums/ecuflash/644259-start-up-fuel-iscv-tables.html
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: evo 7 ei käynnisty kylmällä

hs sanoi
kokeileppa vasiten tehdä lyhyitä startteja ja oottaa joka starttauksen välissä noin 10sekkaa. (ei mitään pitkiä startteja) Mulla ainakin vaikutti tuommonen tarttailu.
mut sehän kyllä riippuu ihan säädöistä toi käymää lähtö

J. Helle sanoi
Itse kun olen noita säädellyt, niin jostain syystä se päivän ensimmäinen käynnistys on vaikein. Jos auto seisoo esim. -20 pakkasessa muutaman tunnin ja pääsee täysin kylmettymään, niin se silti lähtee paremmin käyntiin, kuin jos se on seissyt yön yli.

Oma auto (3000gt) lähtee ilman lämmitystä vielä n. -15 asteen tienoilla käyntiin (e85:lla) ja työkaverin Saab alle -20 asteessa, eli kyllä se on mahdollista saada toimimaan huomattavasti paremmin. Vaikka pidänkin omaa autoa pakkaskeleillä johdon päässä, niin silti olis tarkoitus saada auto käynnistymään vielä huomattavasti kylmemmässä. Ongelmaksi muodostuukin se, että käytännössä voi ottaa vain yhden tai pari kylmäkäynnistystä päivässä. Ja koska kunnon pakkaspäiviä oli viime talvenakin vain n. 3 viikkoa, niin säätämien on hieman hankalaa.

Tässä hyvää lukemista mitsun kylmäkäynnistyksestä:
http://www.evolutionm.net/forums/ecuflash/644259-start-up-fuel-iscv-tables.html
Varmasti on jotain tekemistä tässä sillä, että bensanpaine on heti lähtöön siellä missä pitää. Vaikka pääsisi kylmäksi, ei ehdi paineet laskemaan yhtä paljon kuin yön yli seistessä.

Ja tuo on kyllä totta, hidasta on säätäminen. Nopeammin sain kyllä hehtaarille GTOn kuin missä menen Airtrekin kanssa. Oikeastaan heti ensimmäisellä arvauksella lähti toimimaan kohtuullisesti. Olisiko 6 pytystä apua käynnistyksessä?
 

J. Helle

Member
Liittynyt
14 Tammikuu 2009
Sijainti
Nokia
Vs: evo 7 ei käynnisty kylmällä

Jouni_K sanoi
Varmasti on jotain tekemistä tässä sillä, että bensanpaine on heti lähtöön siellä missä pitää. Vaikka pääsisi kylmäksi, ei ehdi paineet laskemaan yhtä paljon kuin yön yli seistessä.

Tuo olis kyllä varsin helppo testata kun pyöräyttäis pumppua ennen käynnistystä, taidanpa testata joskus.

Jouni_K sanoi
Ja tuo on kyllä totta, hidasta on säätäminen. Nopeammin sain kyllä hehtaarille GTOn kuin missä menen Airtrekin kanssa. Oikeastaan heti ensimmäisellä arvauksella lähti toimimaan kohtuullisesti. Olisiko 6 pytystä apua käynnistyksessä?

Tuohon en osaa kyllä sanoa mitään. Mutta se mitä itseäni mietityttää, että josko suuremalla sytytysennakolla lähtis paremmin käyntiin. Jos ajatellaan, että palotilassa on moninkertainen määrä polttoainetta normaaliin käynnistykseen verrattuna, niin eikös silloin kävisi järkeen että ennakkoa tarvii lisätä, jotta kaikki polttoaine ehtii palamaan?
 

ah-05

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
23 Heinäkuu 2008
Sijainti
Hamina
Vs: evo 7 ei käynnisty kylmällä

Omassani kanssa kylmällä tarvitsee sen 3-5 starttausta ennenkuin lähtee käyntiin.Ja juurikin semmoisia parin kolmen sekunnin yrityksiä.Tankkasin viimeksi pelkkää bensaa niin ekalla lähti ja nätisti.(JP kyllä se vaan pitkästä aikaa haisi pakokaasu mukavasti ilman viina höyryjä).Tosin nyt auto seisoo tallissa kun ei ole kerinnyt paljoa syksylläkään ajaa.Säästyypä rahaa ja katotaa että seisooko koko talven vai ottaako kelien kohentuessa käyttöön.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: evo 7 ei käynnisty kylmällä

J. Helle sanoi
Mutta se mitä itseäni mietityttää, että josko suuremalla sytytysennakolla lähtis paremmin käyntiin. Jos ajatellaan, että palotilassa on moninkertainen määrä polttoainetta normaaliin käynnistykseen verrattuna, niin eikös silloin kävisi järkeen että ennakkoa tarvii lisätä, jotta kaikki polttoaine ehtii palamaan?

Tässä tulee taas se ongelma, ettei siellä palotilassa ole tarpeeksi ilmaa jotta kaikki polttoaine voisi edes palaa. Lisäksi riippuu varmasti myös sylinteripaineen kasvusta palotapahtumassa, ei kuitenkaan voida antaa määrättömästi aikaa.

Kylmäkäynnistys on valmiiksi haastava tilanne - pakkasella se bensakin haihtuu jo aika huonosti ja viina ei oikeastaan ollenkaan. Jos bensan osuus on 15 %, niin sitä rikastusta tarvitaan oikeasti todella paljon että lähtee hyvin käyntiin.
 
Ylös Bottom