Evo 7 ei läpäissyt päästötestiä, korkeat CO ja lambda arvot

huddune

New Member
Liittynyt
1 Tammikuu 2014
Terve, pitäis mitsu katsastaa mutta päästöistä nappas. Jotain neuvoja miten korjata tilanne?

Korotettu rpm : hc=49, co=0,6 o2=1,1 co2=13,3 ja lambda=1,04

Elikkä co:han menee yli ja lambda huimat 0,01

Onko katti ollut kylmänä vaiko muuta pielessä? Tyhjäkäynti tietoja ei katsurilapussa näy
 
Vs: Evo päästöt

Ilmeisesti evo7 kyseessä. Samat asiat tähänkin toki pätee kuin muihinkin. Lambda-anturi, öljyt suodattimet jne. Haulla löytyy keskustelua aiheesta.
Esim. http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=48627.0
 
Vs: Evo 7 ei läpäissyt päästötestiä, korkeat CO ja lambda arvot

Nostellaan ja lainataan vanhaa aihetta röyhkeästi.
Ajattelin nyt evopuolelle kirjoittaa kun alkaa olla lähempänä evoa tuo kone kuin vakio 1g outtista.

Pari päivää tässä paininut turbo Outlanderin päästöjen kanssa. Menin leimalle ja pomppasi noista päästöistä. CO,HC ja lambda-arvo isosti metsässä kierroksilla.
CO 2,46, sallitun ollessa 0,2.
HC 151, sallittu 100.
Lambda 0,928
Muut arvot ok. Tyhjäkäynnillä oli oikein nätit numerot.

Tässä on suljettu mahdollisia aiheuttajia pois pikku hiljaa. Basbarduu loggasi autoa lauantai-iltana ja totesi sen rikkaalla käyvän, mutta mitään varsinaisesti syytä sille ei tiedetä.
Viime katsastuksessa ei päästöjen kanssa mitään ongelmia.
Lambda ei ole vanha ja se näyttäisi toimivan. Tulpat ovat kesällä vaihdettu. Ilmanputsari ei ole tukossa. Imu/ahtovuodot on testattu ja poissuljettu. Tulpat käytin irti niin kaikki näyttivät saaneen tasaisesti rikasta seosta. Puolina autossa densot joka kynttilällä omansa. Mitään vikavaloja ei ole sytyttänyt eikä vikakoodejakaan muistista löytynyt.

Voiko lamda olla jotenkin syypää kuitenkin tuohon vaikka loggaillessa ja kännykönkin obd scannerilla katsottuna toimii kuten pitää. Miten tuon MAF:in kunnollisen toiminnan voisi varmistaa? Vai onko se mallia toimii tai ei toimi?

Alkaa itsellä loppumaan ideat pikkuhiljaa.
 
Vs: Evo 7 ei läpäissyt päästötestiä, korkeat CO ja lambda arvot

Fuel trimmit olivat mitä logattaessa? Lambda rikki tai trimmit tapissa muusta syystä.
 
Vs: Evo 7 ei läpäissyt päästötestiä, korkeat CO ja lambda arvot

Täytyy Hallmanilta kysäistä niitä trimmejä, mutta ei ne tapissa olleet. :nykii

Autossa oli ensimmäisen säädön jälkeen suutinten latenssi hivenen pielessä ja sytytteli silloin vikavaloa kun trimmit meni tappiin.
Latenssia korjattiin jonka jälkeen mitään vikavaloja ei ole enään ilmennyt.

Täytynee käydä hakemassa yksi lambda lisää jos tuo nyt vain näennäisesti toimii, mutta ei silti oikein. Aiemmin jo lambdan vaihdoin(turhaan) kun tuota vikavaloa sytytteli ensimmäisten trimmien vuoksi ja silloin se tulkittiin lambdaviaksi. Eipähän pääse kierteet jämähtämään...
 
Vs: Evo 7 ei läpäissyt päästötestiä, korkeat CO ja lambda arvot

Onks tarvike vai orkkis lambda?
 
Vs: Evo 7 ei läpäissyt päästötestiä, korkeat CO ja lambda arvot

Koitettu auton alkuperäisellä densolla ja uudella tarvikelambdalla. Ei vaikutusta.
Olisiko molemmat nyt sitten hyvällä tuurilla susia..?
 
Vs: Evo 7 ei läpäissyt päästötestiä, korkeat CO ja lambda arvot

Eikös tähän pitänyt tehdä jotain "katsastus muutoksia"?
Sopeutumat nollattu mekaanisten muutosten jälkeen?
 
Vs: Evo 7 ei läpäissyt päästötestiä, korkeat CO ja lambda arvot

Trimmit
Low -8,5
Mid -6,1

Lambda-anturi näyttää ihan terveelle login mukaan.
Imuilman lämpömittaus antaa todellisuutta vastaavia lukuja.
Suutinten dutyt on tolla bensalla todella pienet sain logiin max 51% wot.
Myös muut arvot näyttivät logatessa normaaleilta. Jännite ok, ei nakuta jne.

Rikkaalla tuo auto kuitenkin käy. Voisiko tossa olla bensapaineensäätimessä häikkää? Suuttimia epäilen kanssa mutta tulppien perusteella syy ei siis taida olla niissä.
 
Vs: Evo 7 ei läpäissyt päästötestiä, korkeat CO ja lambda arvot

Ainoat muutokset leimalle on dp:n vaihto katilliseen aivan kuten edellisenäkin vuonna ja silloin ei mitään ongelmia.
 
Vs: Evo 7 ei läpäissyt päästötestiä, korkeat CO ja lambda arvot

Basbarduu sanoi
Lambda-anturi näyttää ihan terveelle login mukaan.

Heiluuko lambdajännite myös rajat ylittäneen päästötestin kierroksilla 2000+ rpm auto paikallaan. Jos heiluu niin ei siinä taida olla muita vaihtoehtoja kuin

A) lambda toimii väärin
B) lambda mittaa eri kaasua kuin mitä putken päästä tulee (vuodot)
C) mittaus putken päästä on epäonnistunut epäonnistunut mittalaitteen tai sen käyttötavan vuoksi
 
Vs: Evo 7 ei läpäissyt päästötestiä, korkeat CO ja lambda arvot

ast sanoi
Heiluuko lambdajännite myös rajat ylittäneen päästötestin kierroksilla 2000+ rpm auto paikallaan. Jos heiluu niin ei siinä taida olla muita vaihtoehtoja kuin

A) lambda toimii väärin
B) lambda mittaa eri kaasua kuin mitä putken päästä tulee (vuodot)
C) mittaus putken päästä on epäonnistunut epäonnistunut mittalaitteen tai sen käyttötavan vuoksi

Täytyy testata.
 
Vs: Evo 7 ei läpäissyt päästötestiä, korkeat CO ja lambda arvot

CO = 2,46
HC = 151
CO2= 13.33
02 =0.08

Tossa lapussa on myös joku lyhytaik.seoskorjaus L1 % -16,41 ja -20,3.
Eit tommosia ennen mulla missään lapuissa ole ollut. Tyhjäkäynnin päästöjä ei lapussa ollut ollenkaan.
 
Vs: Evo 7 ei läpäissyt päästötestiä, korkeat CO ja lambda arvot

Nyt oli low trimmi -12,5 midi -5,5.

Outoa ettei sytytä vielä vikavaloa. Harmi etten voi kokeilla voisiko tilanteen korjata fläshäämällä. Aiempi säätö on ehkä mennyt yli, laihalta rikkaalle.
Liitteenä kuva logista tasakaasulla. Muistuta _AH_ et seuraavan kerran ku otan logia ni laitan myös feedbackin mukaan.
 

Liitetiedostot

  • _AH_.JPG
    _AH_.JPG
    99.8 KB · Lukukerrat 587
Vs: Evo 7 ei läpäissyt päästötestiä, korkeat CO ja lambda arvot

Suuttimet hutaisten skaalattu jos ei ole mikään muuttunut. Ei muuta kuin yhteyttä auton säätäjään.

Bensanpaine tietty on yksi mahdollisuus. Ei kai ole punppua vaihdettu tai tehty hardwire modia säädön jälkeen?
 
Vs: Evo 7 ei läpäissyt päästötestiä, korkeat CO ja lambda arvot

ast sanoi
Suuttimet hutaisten skaalattu jos ei ole mikään muuttunut. Ei muuta kuin yhteyttä auton säätäjään.

Bensanpaine tietty on yksi mahdollisuus. Ei kai ole punppua vaihdettu tai tehty hardwire modia säädön jälkeen?

Suuttimia pitäisi säätää ajan kanssa. Vaikka vika ei olisi siellä niin kohdallaan ne ei vielä ole.

Lainasin evon bensapaineensäätimen katsotaan jos tilanne muuttuisi.
 
Vs: Evo 7 ei läpäissyt päästötestiä, korkeat CO ja lambda arvot

ast sanoi
Suuttimet hutaisten skaalattu jos ei ole mikään muuttunut. Ei muuta kuin yhteyttä auton säätäjään.

Bensanpaine tietty on yksi mahdollisuus. Ei kai ole punppua vaihdettu tai tehty hardwire modia säädön jälkeen?

Tulpat ja kesärenkaat ovat ainoat mitkä vaihtuneet sen jälkeen kun auto säädetty.

Koitan vielä b.paineensäätimen ja sen jälkeen kädet pystyyn ja säätöön. :seina :seina
 
Vs: Evo 7 ei läpäissyt päästötestiä, korkeat CO ja lambda arvot

Tänään käyty Maatsin luona ja homma korjattu. Nyt on suutinlatenssit kohdallaan ja päästöt kunnossa.
 
Vs: Evo 7 ei läpäissyt päästötestiä, korkeat CO ja lambda arvot

Jep eli säätövika sitten, kiva olisi tietää onko ne koskaan olleet sinnepäinkään vai onko trimmit aikaisemmin juuri ja juuri riittäneet esim erilaisen sään ansiosta.
 
Takaisin
Ylös Bottom