Evo 7 lämmöt nousee ajossa, ei tyhjäkäynnillä

tonkki

Member
Club Member
Liittynyt
9 Huhtikuu 2019
Moro.
Eli tuli tossa kesällä evoon tehtyä kansiremppa jossa vaihdettiin samalla kk-laakerit, männän renkaat sekä sylinterit hoonilla läpitte ilmeisesti viinasta johtuneen kulumisen vuoksi. Samalla cometic metallipahvi vaihtui evo 9 vakio pahviin vuodon takia. Arp pultit tietenkin joka kolossa. Termari vaihtui kylmempään. Koekäytöllä muuten pelasi mutta noin 3km ajon jälkeen, rupesi lämmöt nousemaan normaalista hitaasti ylöspäin eivätkä laske vaikka jättää tyhjäkäynnille. Flektit pyörii ja seokset on ainakin mittarin mukaan kohdallaan. Sammutin, annoin jäähtyä ja uudestaan käyntiin. Tyhjäkäynnillä ei nouse lämmöt mutta ajossa kyllä. Mahtaako johtua tuosta ysin pahvista, onko ysin ja seiskan pahvissa eroa? Äkkiseltään en huomannut suurta eroavaisuutta. Paksuus molemmissa 1,3mm.
 
Vesipumppua itsekki arvelin, joten vaihdoin muttei vaikutusta ja ehjän oloinen oli vanhakin. Tosissaan edellisen kerran kun tein tuohon kansiremontin samaisen vuodon takia niin kansi myös plaanattiin yms. Ainut ero edelliseen remppaan on että pahvi vaan vaihtui ehkäpä vähemmän vuotoherkkään.
 
oisko siellä sitten ilmaa? kenties termarin takana kupla? ainakin kuulostaa wttei siellä sylinterin ympärillä oikein se jäähytys pelaa iha normisti
 
Ilmattukin on mielestäni riittävästi. Kummallista kun tyhjäkäynnillä saa oĺla vaikka puolisen tuntia eikä lämmöt nouse mutta ajoon kun lähtee niin jonkin matkaa menee ja lämmöt nousee. Ettei sitten tuossa ysin pahvissa olisi vika?
 
no sit pytyistä tulee painetta ohitte jäähytys järjestelmään, kantsii vilkasta onko kansi halki ja sylinterien ympäriltä seinämät onko murtumia, tuon voi vielä pakokaasutesterillä kattoo jos paisunta säiliöön tulee HC arvoks 1000-2000 nii sit siel on vuotoa
 
Termarikin vaihdettu kylmempään ilman vaikutusta. Laitettava varmaan cometicin pahvi takaisin vai voiko vika olla tuossa ysin pahvissa?
 
Mikäs termari sinne tuli? Itsekkin antaisin tälle äänen ja kokeilisin alkuperäistä termaria ennen isompia purkamisia.

Häviääkö jäähdytysnestettä tai tuleeko kuplia syyläristä kun korkki on auki? Jos näin niin silloin epäilys pahville.
 
Alkuperäisen vaihdoin racelta ostettuu olikohan 66c termariin. Pitänee huomenna kokeilla vielä tuleeko kuplia sekä tuo hc mittaus
 
Elä sitten pudota pakokaasu mittaria nesteeseen, joudut muuten putsaa pakokaasu mittarin (olin kerra kärsimätön enkä pyytäny kaveria pitää letkuu paikallaan paisarissa)
 
Mittasin päästösondilla syylärin korkista niin ei mittari värähtänyt yhtään eikä kuplinutkaan. Sitä mietin jos tuo evo 9 pahvi on mivecin pahvi, että siitä on oltava nyt vika kun muut paikat suljettu pois. Pitänee siis laittaa evo jo talvitelakalle jos tekee samalla koko auton kunnolla, pohjat yms kun ottaa myllynkin keulalta.
 
Alkuperäisen vaihdoin racelta ostettuu olikohan 66c termariin. Pitänee huomenna kokeilla vielä tuleeko kuplia sekä tuo hc mittaus
66 C , on kyllä jo liian kylmä...

Sitenhän tuon pitäisi toimia, että tyhjäkäynnillä lämmöt nousee normaaliksi, mutta auton liikkuessa lämmöt laskee. (seuraamalla koetaulun lämpömittaria)

En usko, että on tiivisteessä vikaa, siinä on vain yksi ylimääräinen reikä, mutta lohkosta se puuttuu, muutoin ihan käypänen.
 
Entäpä voiko ecu tehdä tuollaista? Kun auton taas sammuttaa niin ei tyhjäkäynnillä nosta mutta taas kun ajaa niin hetkin kuluttua lähtee hitaasti nousuu, ja nousee portaittain. Evossa vakioecu, tephramod sekä kartta e85 ja 98. Kun akun kenkä kuitenkin ollut remontin ajan irti.
 
Termarikotelon etu sekä takapuolella olevat anturit vaihdettu, mikäli niitä tarkoitit?
 
Odotin että lämmöt laski suunnilleen normaaliin ja käynnistin, niin pysyy normaalissa kunnes lähtee ajamaan jolloin hetken päästä lähtee taas nousuun.
 
Sepä tässä onkin jännää kun ennen kansiremppaa toimi lämpöjen osalta tuolla metallipahvilla. Että voiko muka pahvin vaihto saada aikaan tuollaisen.
 
Varmasti kannenpultitki oikeet ja kiristetty oikeessa järjestyksessä, olettaisin ainaki et sulla Evo 7/8/9 arp pultit sarja?
 
Kannenpultit on juu arp pinnapultit ja mutterit niihin myös, sekä rasva. Kiristysjärjestys oikein ja momentti tarkistettu arp nettisivuilta.
 
kansi varmaan oikastu, mutta mites sit lohkon pinta, voisko siinä olla jonkun näköistä väristymää?
 
Lohkon pintaa en oikaissut viime remontissa. Kai se on mylly sitten avattava kun ei tuo vika muuallakaan oikein voi enää olla.
 
Niin oliko jo kokeitu toisella normaali lämpösellä termostaatilla?

Että miten se sillon käyttäytyy...

Ja millä mittarilla on lämpö katsottu?
Keittääkö se kuitenkaan?
 
Oli tosiaan vakio termari kiinni remontin jälkeenkin vielä ja lämmöt nousi. Pitää sitte hommata erillinen vedenlämpömittari ja kokeilla jos vaikka auton oma mittari huijaa vaikka kuitenkin anturit vaihdettu
 
En ole vielä. Se on seuraava toimenpide ennen mahdollista kannen avausta.
 
jees, itelläkään ei tuu enää muuta mieleen, ja siis varmistan nyt vielä että heti remontin jälkeen alkoi tätä tekemään? ettet käynyt ajelulla pari kk ja sit alkoi tekemään vaan välittömästi remontin jälkeen oireet?
 
Juu eli siis käytin lämpimäks ja ilmailin siinä ja katoin et kaikki muuten ok. Sitte testilenkkille, ni pääsin jonku 2km ja ihmettelin ku yhtäkkiä rupee viisari nousee iha hitaasti, portaittain. Ajoin parkkii että jos tyhjäkäynti auttaa, mutta nousee samaan tahtiin. Tämä ainakun lähtee ajamaan. Eikä mitään vikavaloja pala.
 
Juu eli auto jäi ajan ja motivaation puutteessa kyseisen vian vuoksi seisomaan jos vaikka jotakuta kiinnostaisi hankkia itselleen "pikku projekti". Jos jollain esittää ratkaiseva vihje vian korjaukseen niin tietenkin kuunnellaan.
 
Juu eli auto purettu talvitelakalle atomeksi, sisustaan ei tarvetta liiemmin kajota. Kaikki irti, ruostesuojaus sekä pulverimaalaus, myös pohjan käsittely. Koneen avasin. Muuten ihan normaalin näkönen mutta aivain kuin tuosta evo 9 kansipahvista puuttuisi ainakin 7 vesireikää, jotka kannesta ja lohkosta löytyy. Eli onko noissa nyt sittenki eroja?
 

Liitetiedostot

  • 16092602066461703018959073882958.jpg
    16092602066461703018959073882958.jpg
    160.9 KB · Lukukerrat 174
Mukava että homma edistyy. Päivittele tietoa tuosta kansipahvien ero hommasta jos jotain selviää.
 
Ihmeellistä kyllä että tuo on evo 9 oem kansipahvi joka pitäisi kaiketi olla sama 7-9 evoissa. Edellinen pahvihan oli cometic 1,3mm ja sillä ei ongelmia. Ja sekin käy 7-9 evoihin. Vai onko noissa kansissa jotain eroja?
 
Käytettävä kansi plaanauksessa niin ei tarvitse sen osalta arpoa että vuotaako. Vaikka onkin puolitoista vuotta sitte oikaistu viimeksi. Sekä pahvi vaihtuu takaisin metalliseen. Apr kansipultit myös joutaa vaihtaa uusiin.
 
Kun kansipahvin vaihtaa niin kannattaa laittaa uusi ja vanha pöydällä päällekkäin ja tarkistaa että on reiät kohdallaan.
Lisäksi ajoa voi koittaa myös ilman termostaattia niin saa helpotsi tietää kiertääkö vesi syyläriin.
 
Takaisin
Ylös Bottom