evo 9, etupään apurunko ongelma

emsii

3.0tdi A5 coupe
Liittynyt
4 Elokuu 2011
Sijainti
Orimattila
Rupesin tosta ysistä alatukivarsia irrottelemaan ja katos vaan kun se vaakasuuntanen pultti oli aika lujassa. No vähän käänsin kovemmin nii lähti pyörii,
mut sieltä sit lähti se vastakappale apurungosta ilmeisesti paikaltaan ja pultti pyörii tyhjää. Liikkuu n.2-3mm edestakas, eikä muuten mihinkään.
Jollain käyny samalla tavalla ja onko jotain hyvää ideaa millä saan ton irti ja millä fiksattua?
Rälläkkä ei mahu mistään suunnasta, että sais pultin poikki rungon puolelta jne. :seina
Jos joltain löytyy käytetty apurunko hyvään hintaan niin voisin melkee ostaa poiski. Tai tietääkö kukaan paljonko uus maksaa?
Onko 7,8 sama runko ja eroaako oikeelta ajettavan runko mitenkään? Kyseessä ihan normi gsr.
Ebaystä näytti pari seiskan runkoa löytyvän.
 
Vs: evo 9, etupään apurunko ongelma

Onko ton rungon irrottaminen yleensäkin miten työläs homma? Jos irrottais sen ja laikkais sit irtonaisena ton pultin katki et saa tukivarren irti. Hitsaa sit uuden vastakappalreen sinne runkoon (jos mahdollista)?
 
Vs: evo 9, etupään apurunko ongelma

Ihan en hahmota et mite siel ny oli se mutteri mut ilmeisesti se o hitsinööleillä kiinni.
Koita laittaa meisseliä tms väliin jolla kampeet pulttia samal ulospäin kun mutterivääntimellä (akkukoneella tms) pyöräytät nopeesti niin se saattaa lähtee pyörimään auki.
Eli kun saat sille mutterille "kuormaa" vasten runkoa niin se pysyy kyl senverta paikallaan varmaan.
 
Vs: evo 9, etupään apurunko ongelma

Täytyy pyytää pulttipyssy lainaan.. Soveltus varmaan tohon yritykseen paremmin.
Epäilin myöskin että siel ois hepattu vaan joku vastamurikka paikalleen.
Eikö kukaan tiedä onko toi miten työläs irrottaa? Hirvittää vaan noi muut pultit et miten hyvässä hapessa ne mahtaa olla.. ::)
 
Vs: evo 9, etupään apurunko ongelma

pultti nro: 40388C kyseessä?

http://mitsubishi.epcdata.ru/lancer/ct9a/sjgfz/front-suspension/front-susp-arm-member/86089/
 
Vs: evo 9, etupään apurunko ongelma

Itsellä kävi Outlanderin takatukivarren kanssa samalla tavalla. Se vastamutteri ei edes ollut hitsattu, vaan prässätyn pellipalan alla. Ei mikään ihme että lähti pyörimään läpi. :seina

Itse kylmästi laikkasin apurungon alta sen mutterin kohdalta auki että pääsi apurungon sisään antamaan lämpöä ja sitten isoilla putkitongeilla pitämään kiinni.

Pääsisikö sulla samalla tavalla sinne käsiksi?
 
Vs: evo 9, etupään apurunko ongelma

Harri juurikin tuo pultti. Toi alapuolelta laikkaaminen vois onnistua ja onki todennäkösesti ainoo vaihtoehto jos se ei suostu pulttipyssyllä irtoomaan. :seina
 
Vs: evo 9, etupään apurunko ongelma

Ennemmin poraisin ehkä 25-30mm reijät apurunkoon, joista pääsisi käsiksi noihin muttereihin. Sitten vaan kumitulpat reikiin, niin olisi siistin näköinen. Eikä tarttisi hitsata uutta mutteria paikalleen, kun saisi pidettyä avaimella kiinni, jos reikä tarpeeksi iso. Ja jos molemmille puolille sama, niin asiaan vihkiytymätön luulisi alkuperäis ratkaisuksi ;D
 
Vs: evo 9, etupään apurunko ongelma

Mitenhän vaan mahtaa runko kestää jos siihen jättää ton kokoset reiät? Kunnon siivu pois ja hitsaa takas. Luulis ainki kestävän. Täytyy ajella kaverin tallille kun sieltä löytyy kunnon vehkeet. Kai tol ajaa kärsii varovasti ku ei se pultti oo todellakaa tulos sieltä pois.
 
Vs: evo 9, etupään apurunko ongelma

Kaverilla jonku verran kiirettä, että menee helmikuun puolelle kun kerkee auttamaan. ::)
No nyt on aikaa puuhastella kaikkea muuta kun ei tolla viitti ajaakkaan.
 
Vs: evo 9, etupään apurunko ongelma

Itsellä kävi samaisessa operaatiossa vielä hieman huonompi tuuri... Meni se pystypultti poikki, nyt siit se koko rungon sisään menevä osa pultista siellä rungossa. Pultista ei saa kiinni, eikä liiku vaikka on hitsattu pulttia, mutteria tai muuta kiinni. Myös vastakierretappia kokeiltu. Nyt avattu apukuskin jalkotila ja sieltä löytyi "mutteri" johon pultti kiinnitty. Mutteri hitsattu ja hitsisauma postettu, mutta mutterissa on kiinni "holkki", jossa myös kierrettä. Tämä mutteriholkki yhdistelmä ei siis liiku mihinkään. Kellään muulla nyt tuskin yhtä huonoa tuuria käynyt, mutta olisiko jollain jtn ehdotuksia? Kaikki ehdotukset tervetulleita, kyseisen ongelman kanssa nyt painittu pari viikkoa joka ilta ja rupeaa tuntumaan, että kohta ainoa vaihtoehto on kannullinen bensaa ja tulitikut :D
 
Vs: evo 9, etupään apurunko ongelma

Pudota koko apurunko alas kun sehän tulee nytte siittä pultin "läpi" kun kantaa ei ole. Eli irrota koko kehto.
 
Vs: evo 9, etupään apurunko ongelma

Monella pultilla apurunko on kiinni? Rupeeko tulemaan muuta tavaraa "niskaan" kun irrottaa?
 
Vs: evo 9, etupään apurunko ongelma

ErnoS sanoi
Monella pultilla apurunko on kiinni? Rupeeko tulemaan muuta tavaraa "niskaan" kun irrottaa?

kts linkki aiempaa tästä juttusarjasta (kopi pastea osoite niin toimii)
Vissiin 4-5 pultti + toki ohjausvaihde on siinä kiinni eli se teettää enemmän ongelmia. Toki myös joudut tämän jälkeen suuntauttaan pyöränkulmat uusiksi.
 
Vs: evo 9, etupään apurunko ongelma

Uus etupään apurunko oli marmorilta tasan 1000€.
Kaveri leikkas auki alapuoleta ja hitsas sen pultin takas kiinni. Nyt on kunnossa.
Se on aika surkeesti sielä kiinni, että ei mikään ihme jos lähtee irti.
 
Vs: evo 9, etupään apurunko ongelma

emsii sanoi
Uus etupään apurunko oli marmorilta tasan 1000€.
Kaveri leikkas auki alapuoleta ja hitsas sen pultin takas kiinni. Nyt on kunnossa.
Se on aika surkeesti sielä kiinni, että ei mikään ihme jos lähtee irti.
Juu siellä on moni etukelkan "sisämutteri" todella "heikosti" kiinni.
Esimerkiksi jos ei pyörät pysy linjassa niin sitten on ohjausvaihde irti, ja sen mutterit on kanssa siellä sisäl. Juurikin tolleen "kelkka auki" ja hitsaus ja takaisin kiinni on noita kilpureistakin korjailtu.
 
Takaisin
Ylös Bottom