Evo 9 Sytytystulpat

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Mitäs tuonne konehuoneeseen on laitettu tehtaalla ?

Eli onko siellä nuo Iridiumit (90tKm) vai jotain muuta (45tKm) ?

Jos olette jotain sinne jo ehtineet vaihdella niin mitäs ihmiset ovat tilalle laittaneet ja miksi ?

Oma auto kyllä käy ja kukkuu vielä toistaiseksi ihan mallikkaasti , mutta tulipahan tälläinenkin asia mieleen. Kyllähän haullakin ,jotain sekalaista tarinaa löytyi ,muttei aivan sitä mitä haluaisin tietää.
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

Mulla oli ainakin NGK ILFR7H tulpat paikoillaan ja tilalle vaihtu Brisk Silver Racing ER12S tulpat :driver
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

mullakin noi briskin racing tulpat.juurikin tarkoitettu perus viri modeille mitä meillä on.eli himpan kylmemmät.
AMW:ltä saa :peukku
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

Vakio vaihtovälihän on 90tkm muistaakseni.. ite oon jo pari kertaa vaihtanut, kilsoja 95t.

Varmaan kannattaa useammin vaihtaa, jos näillä perus vireillä ja vakiotulpilla ajelee? Seuraavaksi täytyy kyllä tilaa nuo vähän kylmemmät.
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

Briskeillä laski vaan kummasti tehot vakiotulppiin verrattuna...itelläkin Briskit ainakin toistaiseksi.
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

Toi "Väite" pitää testata kun sopiva kohde on rullilla. Tulpalla harvoin teho laskee tai
nousee. Tulppa joko sytyttää tai ei ... jos kipinä vaan lähtee niin tehoeroja on erittäin
vaikea havaita.
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

Camskilliltä tuli juuri paketissa noi: http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2331p37131
Vaihdetaan samalla kun jakohihnakin.

Ysiin on näköjään eri tulppa: http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2331p48922
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

Teemu T. sanoi
Camskilliltä tuli juuri paketissa noi: http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2331p37131
Vaihdetaan samalla kun jakohihnakin.

Itse heitin noi tulpat kasiin jakohihnan vaihdon yhteydessä, eikä ongelmia ollu :driver
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

Mittaaja sanoi
Toi "Väite" pitää testata kun sopiva kohde on rullilla. Tulpalla harvoin teho laskee tai
nousee. Tulppa joko sytyttää tai ei ... jos kipinä vaan lähtee niin tehoeroja on erittäin
vaikea havaita.

"Väite" todistettiin ST-Motorssin penkissä mun autolla.
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

Peke sanoi
"Väite" todistettiin ST-Motorssin penkissä mun autolla.

Aika tarkka dyno saa olla ,jos tasaisesti vetojen välillä (1 - 3 hv?) eron tekee. Mittaus kertojakin pitää olla vähintään 10 molemmilla tulpilla, tulppien uusia ja selkeesti eroa pitää olla joka kerta ,että kesiarvo tehoon vaikuttaa.

Miten tämä väite todistettiin ?

Nyt on jotain ymmärretty väärin tai muuten ollaan kuutamolla.
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

Eräässä lehdessä oli juttua tulppien vaikutuksesta, ja jutussa oli rs focus ja siinä nousi tehot paremilla tulpilla.
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

Aika skeptisesti suhtaudun merkittäviin eroihin tehoissa tulppien suhteen. Viritetyissä laitteissa tulpilla alkaa kyllä olla enemmän merkitystä lämpöarvon osalta ja tulpan pitää kyetä tuottamaan luotettava kipinän myös kovemmilla sylinteripaineilla.

Onko muuten totta että kylmillä tulpilla voisi oikeasti tulla ongelmia esim. käynnistymisessä talvella? Ainakaan 8 lämpöarvolla ei ollut mitään vaikeuksia -20 asteessa ilman lohkolämmitintä.
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

Tälleen ohimennen, minkähän hintasta on lohkolämmitin tuollaiseen Evo kakkoseen..
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

ast sanoi
Aika skeptisesti suhtaudun merkittäviin eroihin tehoissa tulppien suhteen. Viritetyissä laitteissa tulpilla alkaa kyllä olla enemmän merkitystä lämpöarvon osalta ja tulpan pitää kyetä tuottamaan luotettava kipinän myös kovemmilla sylinteripaineilla.

Onko muuten totta että kylmillä tulpilla voisi oikeasti tulla ongelmia esim. käynnistymisessä talvella? Ainakaan 8 lämpöarvolla ei ollut mitään vaikeuksia -20 asteessa ilman lohkolämmitintä.

on.
Kilpuri evokaan ei kisatulpilla käynnisty -20 pakkasesta vaan kastelee tulpat. Parempi vaihtaa normi tulpat ensin ja käyttää kone lämpöseks ja sitte kisatulpat sisään.
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

Käytetäänkös kilpureissa niitä Ralliartin tulppia jotka maksaa sen tähtitieteellisen summan per tulppa? Vai onko ne jonkun muun merkkisiä?
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

Veikka sanoi
Eräässä lehdessä oli juttua tulppien vaikutuksesta, ja jutussa oli rs focus ja siinä nousi tehot paremilla tulpilla.

Ja se juttuhan löytyy jäsenille täältä.
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

Harri K sanoi
on.
Kilpuri evokaan ei kisatulpilla käynnisty -20 pakkasesta vaan kastelee tulpat. Parempi vaihtaa normi tulpat ensin ja käyttää kone lämpöseks ja sitte kisatulpat sisään.

Ettei olisi kuitenkin enemmän ECU:n säädöistä kiinni. GEMS:n kylmäkäynnistyvyyshän on lähes legendaarisen huono monissa autoissa. Omat kokemukset on vakio ECU:lla.

Vai onko noi tulpat vielä selvästi kasia kylmemmät?
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

-JP- sanoi
Aika tarkka dyno saa olla ,jos tasaisesti vetojen välillä (1 - 3 hv?) eron tekee. Mittaus kertojakin pitää olla vähintään 10 molemmilla tulpilla, tulppien uusia ja selkeesti eroa pitää olla joka kerta ,että kesiarvo tehoon vaikuttaa.

Miten tämä väite todistettiin ?

Nyt on jotain ymmärretty väärin tai muuten ollaan kuutamolla.

No vetoja oli useita ja sanoivat mulle näin: Briskeillä teho laski joka vedolla vakiotulppiin verrrattuna. Aika monesti nuo niitä vaihtelivat...
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

pitäääki heti vaihtaa sitten tulpat toisiin jos tulisi lisää höpöä :p ;)
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

Auton käynnistyvyys on kiinne siitä miten se on säädetty ennen sammuttamista, ei siitä mitkä
tulpat siellä on ! On ihan sama mitkä tulpat jos seos on niin rikas ettei tulppan eriste puhdistu
palojäämistä ja noki on hyvä johtamaan sähköä.
Nämä ralliautojen käynnitysjutut voi jätää omaan arvoonsa..kilpaecuissa näihi suomi käynnistys
ominaisuuksiin ei paljon panosteta ja eipä se mikään helppo työ olekkaan.
Käynnistyvyyttä toki helpottaa se että tulpan lämpöarvo on sopiva ko moottorille ja tulpan kyky puhdistua
on mahdollinen. Cruisailu seokset sinne 14.5-15 niin ongelmia ei pitäisi esiintyä. Kaupunki matelun jälkeen
kannattaa katsoa onko eriste puhdas vai vaaditaanko astetta kuumempi tulppa. Evoissa ei pitäisi olla ongelmia
oikeastaan millään tulpalla.
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

tökätääs tänne....elikkäs evo5 kyseessä ja tulppia olis tarkotus vaihdella niin mitkäs sinne nyt kannattais tökätä??
haulla sen vertan löysin että ngk indirium,mutta mutta kannattaakos ottaa astetta kylmempi kun ahdot heiluu siellä 1.2 ja piikki jossain 1.5 paikkeilla. ja jos vaan joltain löytyy osanumero niin aina ois helpompi hakea ::)
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

sampooni sanoi
tökätääs tänne....elikkäs evo5 kyseessä ja tulppia olis tarkotus vaihdella niin mitkäs sinne nyt kannattais tökätä??
haulla sen vertan löysin että ngk indirium,mutta mutta kannattaakos ottaa astetta kylmempi kun ahdot heiluu siellä 1.2 ja piikki jossain 1.5 paikkeilla. ja jos vaan joltain löytyy osanumero niin aina ois helpompi hakea ::)

Kannattaa ottaa kylmemmällä lämpöarvolla mielestäni, esim. BR8EIX tai BPR8EIX. Ja nämähän sitten EIVÄT sovi Evo 9:iin otsikon vastaisesti vaan ainoastaan vanhempiin.
 
Vs: Evo 9 Sytytystulpat

Ostin just noi Briskin ER12S:ät, ootteko millasia kärkivälejä laittanu ja paljon on vakioväli?
 
Takaisin
Ylös Bottom