EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Tuollanen E1 löytyy pihasta ja sellanen ominaisuus löytyy et tosi ärsyttävä resonointi/tärinä tulee 2500-3500rpm kohdilla. Ääni kuuluu imusarjan/kaasuläppäkotelon paikkeilla se parhaiten ja se täristää koko autoa niin paljon että räminä kuuluu kauas asti. Pakoputkea syytin ensimmäisenä, mutta ei se tunnu siitä olevan kun on kuitenkin ihan asiallisesti kiinni kumien ja joustoliitoksen kera alustassa. Myöskin pultit kiristelty mihin vaan käsi ja työkalut mahtuneet, vetarin tukilaakeri, startti, imusarjan korva jnejne. Ei tunnu vaan ratkeavan ton resonoinnin/räminän aiheuttajaa.

Hieman kuullostaa mekaaniselle äänelle mutta eikai sielä venttiilikoneistossa mikään vain tuolla kierrosalueella ääntä pidä? Onko muilla ilmennyt vastaavaa?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

Tasapainoakselin hihna on jakopäärempan aikana asennettu väärin tai se on jopa katkennut. Jos katkennut niin on kyl tuuri käynyt että jakohihnasi on vielä ehjä. Avaa jakopää ja tutki enneku seuraavankerran ajat!
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Tasapainoakselit tämä ohje toimii myös evohin.... ;)
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

Kiitoksia tiedosta! Edellinen omistaja kertoi tehneensä jakohihna remontin joten mahdollista että käyny siinä sitten hama ton tp akselin suhteen.. Ja kyllähän mä mm. tosta luin ennen auton hankintaa mutta kas kun ei kellot soinu vaikka kuinka tota tutkinkin tänään. Noh täytyy ottaa kopat auki ja tsekata toi.

Toinen ongelma tuli tänään että jengat nousee pariin tonniin tyhjäkäynnillä ja muutenkin hieman seilaa. Oli joskus tossa 1.6 kakkos Lancerissa samaa vikaa mut se hävis kun jakajan huolsi. Tässä tosin tod.näkösesti ekana kannattaa alkaa johtotehtäviin kun kuitenkin on mahollisuus että joku johto jostain antautunu, mutta se selviää myöskin huomenissa.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

Vaikuttaa myös tyhjäkäyntiin toi. TP-akselin hihna voi siis olla sen 360 astetta väärässä kohtaa...
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

ja tarpeeksi ajelee niin saattaa katkasta kampiakseli tuo värinä....
ei ainakaan mulla löytyny tuon kyseisen kuvasarjan kampiakselin katkeemiseen muuta järkevää syytä
kuin tuo tp-akselin väärä kohdistaminen ja ajo muutaman tkm....
toki voinu olla ihan jotain muutakin vikaa... joku hius murtuma tms...
täys kone rempan jälkeen 17tkm kesti kone... reilun 5tkm ajettu tp-akseli väärin...
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

Tähän on alle 1tkm sitten tehty tuo jakohihnaremontti. Ja kuten sanoitte, oli tuo takimmainen tp-akseli väärin kohdistettu. Jako on nyt kokonaisuudessaan kohdallaan ja värinät loppui siihen. Oli ton tärinän myötä löystynyt pari kulmavaihteen pulttia, turbonlaipan pultit jnejne ;D

Tosin toi tyhjäkäynti vika muuttui nyt niin että se seilaa tonnin molemmin puolin nopeasti ja mitenkä sen nyt sanois, prömpsöttää ::) ja aine haisee ehkä hieman pakarissa, et vähän rikkaalla kävisi. Tosin kyllähän 3" suorasta rännistä ja HKS kannusta tulee kait kaikki hajut ja äänet sellaisenaan maailmaan.. AFR on tyhjäkäynnillä mittarin mukaan 14.5 ja vedossa laskee 12 paikkeille. Ei ole noistakaan mitään omakohtaista kokemusta, kun turbo- tai suuremmin viritettyä vapariautoakaan en ole ennen omistanut. Tosin mulla jäi ed. GTI Lancerista se vikakoodin luku laite minkä tein niin voishan silläkin kokeilla jos toi auton oma järjestelmä herjaisi jotain.
 

ah-05

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
23 Heinäkuu 2008
Sijainti
Hamina
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

Omassa nelosessa kans yhdessä vaiheessa oli tota tyhjäkäynnin seilausta ja haisi bensa kovasti. Joskus sytytti häiriövaloa mutta tosi harvoin. Kävin vika koodin luetuttamassa ja vika oli jäänyt muistiin ja herjasi moottorin lämpötila anturia. Vaihdettiin se ja ongelmat loppui. Toivottavasti tästä on jotain apua.

Niin ja auto meinasi välillä sammua kun pysähtyi valoihin tai risteyksiin.
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

Täytyy käydä kaikki liittimet ja johdot ensin läpi, ja sitten myös lukea ja nollata ne vikakoodit. Vois hyvin olla just lämpötila-anturi mikä mättää. Tänään vähän kyselly osia tohon, etuovipahvit tarvis euromallista et sais lasinnostimien napit siististi oikein. Nyt on se iso paneeli molemmissa ovissa japanin mallista, joten kuskin ovessa se on väärinpäin ja apparin ovessa ei toimi lasi ollenkaan kun se liitin on erilainen ;D Myös sisälokareille eteen ja apparin jalkatilan ylämuoville olis käyttöä.

Myöskin hakusessa uudet vanteet kokoa 15-17" ja Evo3 oranssit etuvilkut. Sitten aletaan suunnitella roiskeläppiä ja ehkä hieman koneen kutittelua.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

Harri K sanoi
TP-akselin hihna voi siis olla sen 360 astetta väärässä kohtaa...

Tarkoititko 180? Vaikka itsellä ei ole haisuakaan ko. konstruktiosta, niin ei kyllä tule mieleen että miten täyden kierroksen heitto voisi olla pahasta. ???
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

DaJackal sanoi
Tarkoititko 180? Vaikka itsellä ei ole haisuakaan ko. konstruktiosta, niin ei kyllä tule mieleen että miten täyden kierroksen heitto voisi olla pahasta. ???

Akselia välittävä hihnapyörä on siis tavallaan 360 astetta pielessä ja koska akselilla on välityssuhde on se oikeassa asennossa vain joka 2. tai 3. kierroksella. En nyt kyllä jaksa selittää enempää, perus mitsutietoutta.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

DaJackal sanoi
Tarkoititko 180? Vaikka itsellä ei ole haisuakaan ko. konstruktiosta, niin ei kyllä tule mieleen että miten täyden kierroksen heitto voisi olla pahasta. ???

360astetta, välitys tp-akselille on 1:3 joten jos kone kiertää 7000rpm tp akseli ottaa jo 21000rpm ;)

välitys tulee öljypumpun erikokoisista rattaista
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

Juu niinhän tuo näytti olevan, taisi olla merkki puoli kierrosta pielessä ja sitten vielä akseli yhden kierroksen, noin suurinpiirtein. Että ei se ihan ohjekirjan mukaan ollut kasattu. Vielä on tuo toinen ongelma että joutokäynnillä afr näyttää 17+ mutta veto päällä laskee vihreälle, noin 13. Huomaa joutokäynnistä että rikkaalla käy kun tosiaan silleen röpsöttää ja vähän seilaa. Ei saanut vikakoodilampulla mitään tuikkausta liittimen vastakkaisista navoista, en tosin kerinnyt kauaa tutkimaankaan, täytyy ihan paneutua asiaan sitten kun kiireiltä ehtii :)
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

Haanpää sanoi
Juu niinhän tuo näytti olevan, taisi olla merkki puoli kierrosta pielessä ja sitten vielä akseli yhden kierroksen, noin suurinpiirtein. Että ei se ihan ohjekirjan mukaan ollut kasattu. Vielä on tuo toinen ongelma että joutokäynnillä afr näyttää 17+ mutta veto päällä laskee vihreälle, noin 13. Huomaa joutokäynnistä että rikkaalla käy kun tosiaan silleen röpsöttää ja vähän seilaa. Ei saanut vikakoodilampulla mitään tuikkausta liittimen vastakkaisista navoista, en tosin kerinnyt kauaa tutkimaankaan, täytyy ihan paneutua asiaan sitten kun kiireiltä ehtii :)

ihan ku olis alipaine vuoto imupuolella tai lamda sökö ???
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

mystinengalant sanoi
Akselia välittävä hihnapyörä on siis tavallaan 360 astetta pielessä ja koska akselilla on välityssuhde on se oikeassa asennossa vain joka 2. tai 3. kierroksella. En nyt kyllä jaksa selittää enempää, perus mitsutietoutta.

niin siis katsoen akselin päästä 2-3 kierroksella, mutta itse se paino on joko oikeassa tai ei ole :D (Ja sen yllättäen tuntee myös ilman ruuvareita kummassa päässä paino on)
On tuossa irtaallaan tuo koppa niin tuossa yks päivä pyörittelin ja ihmettein että miten niin "2-3" kierroksella oikein :), enneku tajusin että kyse oli siitä rattaan päästä ;)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

J. Puhakka sanoi
niin siis katsoen akselin päästä 2-3 kierroksella, mutta itse se paino on joko oikeassa tai ei ole :D (Ja sen yllättäen tuntee myös ilman ruuvareita kummassa päässä paino on)
On tuossa irtaallaan tuo koppa niin tuossa yks päivä pyörittelin ja ihmettein että miten niin "2-3" kierroksella oikein :), enneku tajusin että kyse oli siitä rattaan päästä ;)
Ja tuohonhan oli se "ohjekin" että ellei saa tota "tappia" tonne lohkon reikään (esim evo7 GTA:ssa ei mahdollista ollut) niin laittaa sen merkin yläasentoon ja katsoo kumpaan suuntaan se pyörähtää se hinhapyörä. Yläasennosta se lähtee myötäpäivään = väärä asento ja jos lähtee vastapäivään = oikea asento.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21763.msg233912#msg233912
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

Harri K sanoi
Ja tuohonhan oli se "ohjekin" että ellei saa tota "tappia" tonne lohkon reikään (esim evo7 GTA:ssa ei mahdollista ollut) niin laittaa sen merkin yläasentoon ja katsoo kumpaan suuntaan se pyörähtää se hinhapyörä. Yläasennosta se lähtee myötäpäivään = väärä asento ja jos lähtee vastapäivään = oikea asento.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21763.msg233912#msg233912

Minun mielestä se kyllä on ihan vaan niin kun se on vaan hirveä metallilöntti, että jos se pyörähtää jompaan kumpaan suuntaan, se on väärin (paino ylhäällä), ja kun se ei edes yritä pyörähtää (paino on alhaalla) = OK. Mut en tiedä miten se akseli tekee jos sen merkin pistää suoraan ylös (voi olla että tuo ohje pitää paikkaansa silloin), itse olen kattonut vaan että pyörittää merkin kohdalleen ja siitä yrittää pyöräyttää sitä, jos se pyörähtää "takas" merkkiin, se on oikein.

Ja painon pitää olla alhaalla koska muuten se ruuvari joka tulee sieltä reijästä ei mene sinne :)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

No tuoho GTA:han itse ton tein noin ja pariin muuhunkin mihin ei saanut sitä ruuvaria pystyyn.... :peukku
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

Imuvuotoja ei ainakaan silmämääräisesti ollut. Kunnossa näytti olevan myöskin liittimet ja johdot. Lambdavikaa itekkin mietin, tuossahan kaksi niitä näyttäis olevan. Sitten tuli vastaan kaasuläpän asentotunnistin jonka johdon irrottaessa ei tapahtunut mitään. eli auto käyttäytyy samanlailla oli johto irti tai kiinni. Eikös siinä ilmenisi jo jotain pientä ? Entinen Honda merkkinen rakentelukohde ainakin rupes rötään vähän samanlailla kun em. osassa oli vikaa ???

E: Olisi ehkä toi moottoriöljyjen ja tulppien vaihtokin ovella, minkälaisia kamppeita suosittelette? Varmaan samat setit kun kakkosessa ja kolmosessakin passaa tähän? Entäs tulppien kärkiväli? Kertaalleen putsasin tulpat tästä ja Densolaiset olivat, tosin en enää tarkempaa mallia muista.. Öljyt oli ed. omistaja vaihtanut öljyt yli vuosi sitten ja ei oo ajettu tuhatta kilometriä niillä, mut kyllä ne silti hyvä on vaihtaa. Mites kaikki huuhtelu ja muut lisäaineet tälläsen koneeseen sopii? Joskus pikkumersuun taisin laittaa uuden öljyn sekaan jotain STP lisäainetta jolla sai vähän venttiilikoneiston ääniä pienemmäks. Kannattaako tälläseen moinen ?
 

axe90

Fuck the shallow water nigga, we was in tha deep.
Liittynyt
16 Heinäkuu 2008
Sijainti
Helzinki
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

Itse en ainakaan kaada enää yhteenkään autoon öljynsekaan mitään noita stp öljynlisäaineita, oli aivan siirappia ja kyllä meinaan alkoi nakuttamaan sen jälkeen.. Ennemmin panostaa KUNNON öljyihin :)
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

Juu kyllä se aika paksua tatinaa on, että oikeen ihmetteli kuinka se voi mitään sielä öljyn seassa tehdä muuta kun tukkia voitelukanavat, mutta tosiaan marsussa se vaimensi aika paljon nostajien kalinaa. Mutta kyllä varmaan menee ihan öljynvaihdolla tämä, mitäs öljyä väki suosittelisi ?

Täytyy huomenna pestä ja vahata toi peli, ikinä ei oo vastamaalattua autoa mulla ollut ja nyt kun on niin se on aivan paskanen kauttaaltaan. Huomenna voisin parit kuvat napata tosta operaation jälkeen ja pistää myös julkisen ilmoituksen noista OZ vanteista myyntiosiolle.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

Harri K sanoi
No tuoho GTA:han itse ton tein noin ja pariin muuhunkin mihin ei saanut sitä ruuvaria pystyyn.... :peukku

Koska meiti on niin reilu ja tuo meidän Wiki on niin jees (jos sinne jotkut joskus kirjoitteliskin), niin kävin ottamassa pari havainnollistavaa kuvaa.
Ja tosiaankin muistin väärin, paino pyörii tosiaankin sen 2-3 kertaa ympäri kun tuo ajoitusmerkki kerran (eli merkki on oikeassa vaan joka toisella kierroksella.)

Lisäsin kuvat tuohon tp-artikkeliin:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Tasapainoakselit#Jakop.C3.A4.C3.A4n_tasapainoakselit_kuvitettuna
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

Näitä tasapainoakselikeskusteluja on aina hauskaa seurata kun on niin monenlaisia näkemyksiä siitä miten homma pitäisi onnistua,ja loppujen lopuksi varmaan kaikki ovat entistä enemmän sekaisin... :) Minun mielestäni noita astelukuja ei kannattaisi sotkea asiaan ollenkaan,koska niitäkin voi tulkita eri tavoilla riippuen mitä kohtaa ajatellaan... Tai sitten pitäisi vain tarkasti tehdä selväksi minkä osan asteista on kyse... Aika hankalaahan tuota on varman päälle selittääkään jos neuvojen vastaanottajilla ei ole käsitystä systeemistä... Muuten voisin sinänsä ohjeen tehdäkin,koska en ole elämäni aikana kertaakaan laittanut noita "tappi ja reikä-systeemillä" vaan ihan pyörittelemällä,ja ihan sama miten sekaisin akselit olisivat sitä ennen ja kertaakaan ei ole pieleen mennyt... :) Ainoa neuvo minkä nyt jaksan taas yrittää laittaa on että välitetyn tasapainoakselin merkki on kohdallaan vain joka kolmannella kampiakselin kierroksella,ja kaikki mahdolliset merkit vain joka kuudennella ka-kierroksella... :)
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

Kyllä se on helpoin ymmärtää kun itse omin silmin näkee, aina kun selittää niin ei voi välttyä siltä että jollakin syntyy vääriä mielikuvia ;D Tuli tänään rassattua puhtaaks auto. Myöskin hieman setvittyä kojelaudan johtoja ja asennettua radio. Täytyy viikonloppuna selvitellä paremmin tuota seosjuttua että olisiko se lambda- vaiko kaasuläppäanturi vialla. Alla pari kuvaa autosta päivän päätteeksi.
IMG_8236.JPG


IMG_8234.JPG


Oranssit E3 etuvilkut tilasin tänään Japanimportsilta ja kyllä tässä varmasti kaikkea muutakin tulee autoon haalittua. Vanteiden vaihto ekana listalla :)
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO I TÄRINÄ ?

No nyt sieltä diagnostiikka pistokkeelta löytyi vilkkuja, yks pitkä ja neljä lyhyttä eli 14. Se näytti olevan juurikin se kaasuläpän potikka mitä vähän enteilinkin. Liittimen irrottaessa ei tapahtunut mitään muutosta.

Eikös luulisi että 4g63 moottoreissa olisi tuo osa pitkälti samanlainen ? Ettei tarvi juurikin evosta olla. Esim. Carismaanhan saa osia paljon halvemmalla ja helpommalla. Alkaahan tästä vielä auto muodostua kun saa nuo häiritsevät pikkutekijät pois :)
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO I FIKSAILUA !

TPS-anturi ja sen liitin on nyt vaihdettu ja vikakoodit nollattu. Vika on edelleen samanlainen että joutokäynti ja matalat kierrokset auto käy rikkaalla ja sitten ahtojen myötä seos muuttuu sopivaksi. Joutokäynti edelleen epätasaista. 200km ajon jälkeen tietokone alkoi herjaamaan 24, eli ajoneuvon nopeusanturia?? Erona edelliseen niin nyt vaihteet hieman takkuaa. Kumma auto ;D Mistähän totakin alkaisi etsimään?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: EVO I FIKSAILUA ! UUSI VIKA !

Mikäs dumppi tai by-passi on autossasi?
Onko crankwalkki mitattu?
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO I FIKSAILUA ! UUSI VIKA !

Auto on moottoriltaan täysin vakiokunnossa, ilmansuodatinkoteloa myöden. Tietenkin remontti oli tehty kun autoa ostin, edellisen omistajan puheiden mukaan löytyy Wisecon männät, Eaglen veivit ja samalla olisi laakeroitu alakerta, mutta toisaalta niin moni asia on näyttänyt tän auton kanssa että ei oo ihan täysillä tehty, että en epäilisi vaikka olisi laakeripukit jäänyt löysälle tms. Enkä nyt halua mustamaalata tai morkata mutta kun on niin pirusti menny työtunteja edellisen omistajan remontteja korjaillessa että alkaa jo kärähtään sulake. Mutta puheiden mukaan juu alle 10tkm sitten olisi remontoitu moottori. Öljynpainemittari näyttää kyllä tyhjäkäynnillä melkein 2bar ja kierroksilla neula nousee 5bar paikkeille.

Täytyy vähän tutkia mitä toi crankwalk meinaa käytännössä. Kampikävelyä :)
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO I FIKSAILUA ! UUSI VIKA !

Kyllä nyt ihmisten kokemuksia ja kirjotuksia lukiessa alkaa monikin asia viittaamaan tohon crankwalkkiin. Kytkin tuntuu toisinaan hieman oudolta ja tuo käyntihäriö. En tiedä viittiskö sitä öljypohjaa edes irroittaa, tieto lisää tuskaa, mutta eipä tuo ittellänsäkkään korjaannu...

Just nyt tuntuisi olevan kädet syvällä tän auton kanssa, Lexuksen kanssa oli huoletonta, mutta tää on kai hinta tylsyyden välttämisestä ;D
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: EVO I FIKSAILUA ! UUSI VIKA !

Oilpannu irti vaan ja kurkkaat laakerit :)
Tai mittaat ensin päittäisvälyksen foorumin ohjeiden mukaisesti. Uudet lakrut o helppo vaihtaa, mut mikäli kampi on huonona nii ei se kauaa mee :(
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO I FIKSAILUA ! UUSI VIKA !

Täytynee tuokin asia kyllä varmistaa kun aikaa löytyy purkaa. Ja siis huomasin että aivopieru päässyt jo ihan alussa, eli siis autohan käy laihalla jos seokset huitelee pintakaasulla-puolikaasulla AFR +16. Vedot päällä seos on rikkaampi, AFR n.12-13. Tutkimukset jatkuu...

Madallusjousia tähän oon myös ettiny, kun hyvät säädettävät tolpat on jo omasta takaa. Aika harvassa vaan on pelkkien jousien saatavuus? EBaysta en ole vielä edes katsellut, mutta josko sieltä kun ei muualta :)

Alla kuva autosta uusilla vanteilla
IMG_8249.JPG
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: EVO I FIKSAILUA ! UUSI VIKA !

Harri K sanoi
Oilpannu irti vaan ja kurkkaat laakerit :)
Tai mittaat ensin päittäisvälyksen foorumin ohjeiden mukaisesti. Uudet lakrut o helppo vaihtaa, mut mikäli kampi on huonona nii ei se kauaa mee :(

Itsellä kesti ACL:t 20tkm 0,2mm kulumisella. Mitsun orkkiksia en ole mitannut vielä, mutta joku 15tkm taitaa olla jo taulussa..
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO I FIKSAILUA ! UUSI VIKA !

Moottorin- sekä absien vikavalot toimivat nykyään normaalisti. Syynä se aikasemmin mainittu TPS-anturi sekä tuo VSS-anturin liittimen huono kontakti. Kolvailin tänään uudet johdot takapyörien ABS-antureille joten nyt on sekin asia kunnossa.

Auton joutokäynti ongelma sekä seosten heittely pienillä kierroksilla parani huomattavasti kun hitsasin pakoputken tiiviiksi sekä kiristin ahtimen ja downpipen laipat. Vielä uusi ahtimenlaipan tiiviste paikalleen kun sen Deltasta saan niin hyvä tulee :)

Kyllä tästä autosta alkaa aina vaan enempi tykkäämään kun sitä parempaan kuntoon viilaa. Nyt olisi kysymyksenä dump-valven asennus. Tarviiko toi ahtimen sisäinen hukkis poistaa tai deaktivoida jollain tapaa jos autoon asentaa dumpin? Ja samalla varmaan tekisin uudet imuputket ja laittais paremmin virtaavan suodattimen ton vakion tilalle? Vai kannattaako? Onko kukaan tehnyt laippaa tolle ilmamäärämittarille ja olisi ylimääräisenä?

Kyllä tästä auto vielä tulee. Tarkoitus kesän aikana uskaltautua radallekkin. Ekaa kertaa ;D
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: EVO I FIKSAILUA !

siis... älä vain hukkaporttia poistakäytöstä tms... se ei liity mitenkään dumppiin/by-pass valveen...

ja dumppi on vähän sellanen että kyllähän se ääni on kiva... mutta sullahan on vakio ruisku?
dumppi on vähän riskialtis... se saattaa toimia tai sitten ei... jos sen puhinan haluaa kuuluviin niin mieluumin säädettävä by-pass ja kartio filsu
mahdollisesti rosterinen imuputki ahtimelle niin johan alkaa suhista ;)
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO I FIKSAILUA !

Mr mmc sanoi
siis... älä vain hukkaporttia poistakäytöstä tms... se ei liity mitenkään dumppiin/by-pass valveen...

ja dumppi on vähän sellanen että kyllähän se ääni on kiva... mutta sullahan on vakio ruisku?
dumppi on vähän riskialtis... se saattaa toimia tai sitten ei... jos sen puhinan haluaa kuuluviin niin mieluumin säädettävä by-pass ja kartio filsu
mahdollisesti rosterinen imuputki ahtimelle niin johan alkaa suhista ;)

Kyllähän noihin on nyt tullut perehdyttyä ajan kanssa, aina vaan niin malttamaton että kysellä heti mitä mieleen tulee. Mutta siis oikeassa olet. Ja tähän autoon dumppia tai säädettävää bp-venttiiliä ei tule. Kartiosuodatin ehkä jos kerkeän laipan tekemään, suodatin on kyllä jo valmiina edellisestä autosta. Autokuume on nyt noussut kavereiden tuoreempia jdm-kippoja kokeilleena ja muutama numero tuoreempaa Evoa oon nyt himoinnut. Saas nähä... ::)

Oman Evoni oon kyllä saanut fiksailtua ihan hyvään kuntoon myyntiä ajatellen, aikasemmat joutokäynti-, kytkin-, ja seosviat sekä engine- ja abs-valot oon saanut korjattua asiallisesti ja on ollut vaan ajoa vailla. Tänää possahti jokin vesiletku moottorin ja tulipellin välistä, tähän perehdytään huomenna. Ainahantämän ikäisissä jotain pientä on. Tästä saa hakea tosi hienon klassikon jatkojalostettavaksi tai muuten vaan uuteen kotiin! :) http://www.nettiauto.com/mitsubishi/lancer/4075572
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO I FIKSAILUA !

Oli termarikotelon ja kennon välinen letku possahtanu klemmarin alta poikki, piti eka hinata auto hallille mutta vaihtui se letku keikkahommana auringon paisteessakin 8) Auto siis jytää taas.
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO IV FIKSAILUA !

Alkuperäisen otsikon EVO I lähti kiertoon, uudelle onnelliselle omistajalle Keski-Suomeen, ja tilalle oli saatava pikaisesti uutta kivaa.. Eihän sitä sitten muita pelejä enää oikeen osannut katsellakkaan kuin Evoja, (sen verran hyvin tuo ykkönen teki tehtävänsä ::) ) joten pihassa lepää tällä hetkellä EVO IV. Hieman sieltä täältä paranneltu, mutta olemukseltaan kuitenkin likellä orkkista. Alla pari kuvaa.

IMG_8377.JPG

IMG_8379.JPG


Kytkinremontti oli tiedossa jo ostaessa, ja sen teenkin tulevana viikonloppuna. Sachs Race paketin hain tänään Rautonen nimiseltä kaverilta joten jos sitä pitoa sitten jatkossa löytyisi hieman enemmän. Myös kaikki öljyt, syttytulpat ja tietenkin kaikki kilvitykseen liittyvät asiat kuten valokikkailut tarvitsee hoitaa myös ennen isompia ajeluita. Kysymyksiä nyt olisikin noihin öljyihin liittyen. Tänään wikistä kattelin ja kyllä löytyy tilavuudet, mutta suosituksia ihan normi katukäyttöön kuunnellaan mielellään. Eli mitään hipotavaraa en ala hankkimaan, kun ei auto sellaiselle rääkille joudu :)

Motonetistä hommasin jo uudet umpiot eteen, korkeudensäätö täytyy niihin vielä hipostella ja sitten takasumuvalo myös viritellä. Ei varmaan paljoa muuta tarvitse korille tehdä noiden lisäksi? Kauheasti on eri asemien katsureilla erilaisia näkökulmia vaadittavista papereista/muutoksista, mutta ehkä helpointa katsoa miten äijän käy...
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO IV FIKSAILUA !

Tuli laatikkoon ostettua 3L Motulin ökää ja kulmavaihteeseen 1L Castrol SAF-XJ ökää. Halpaa tavaraa :-X Kytkimenvaihtoon on varattu koko huominen päivä että eiköhän sitä maanantaina pääse viemään paprut hyvin mielin tulliin ja sitten ajaen katsastukseen. Sitten vihdoinkin :driver

Tänään sain naapuri firman roskalavalta Ducaton lamput joista nappasin korkeudensäätö moottorit, ne on nyt kiinni TYC umpioissa, tosin kytkentä on vielä kysymysmerkki. Kolme johtoa; musta, punainen ja sininen ??? Emännän CB Lancerista nappaan sitten säätimen ja vastuspaketin tuohon korkeudensäätöön.

Takasumuvaloa myös hifistelin, otin vasemman pakkivalon irti ja vedin edestä johdot sinne kynnysmuovien alta ja pistin punaisen polttimon kiinni. Enää kytkentä tässäkin asiassa tekemättä. Ajattelin ottaa ajovalojen releestä virran että tulee oikein virallinen, tosin vielä jäi kysymysmerkiksi mikä rele tuo em. on kojelaudan alla? Moottoritilassa ei sitä ainakaan näkynyt.

Vastaavuustodistus enää noiden remonttien lisäksi ja auto olisi periaatteessa ihan kilvityskunnossa :p
 

Acco

New Member
Liittynyt
15 Syyskuu 2010
Vs: EVO IV FIKSAILUA !

Haanpää sanoi
Takasumuvaloa myös hifistelin, otin vasemman pakkivalon irti ja vedin edestä johdot sinne kynnysmuovien alta ja pistin punaisen polttimon kiinni. Enää kytkentä tässäkin asiassa tekemättä. Ajattelin ottaa ajovalojen releestä virran että tulee oikein virallinen, tosin vielä jäi kysymysmerkiksi mikä rele tuo em. on kojelaudan alla? Moottoritilassa ei sitä ainakaan näkynyt.

Vastaavuustodistus enää noiden remonttien lisäksi ja auto olisi periaatteessa ihan kilvityskunnossa :p
Itse otin etusumuvalon kytkimestä virrat sinne taakse, sieltä vain katsoo liittimen josta kytkintä painaessa tulee sen +12V. Helpoin ratkaisu omasta mielestä, ainakin täälläpäin meni katsastuksesta läpi ;) Samalla voi ottaa sen etusumareille menevän johdon irti siitä kytkimestä.
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO IV FIKSAILUA !

Acco sanoi
Itse otin etusumuvalon kytkimestä virrat sinne taakse, sieltä vain katsoo liittimen josta kytkintä painaessa tulee sen +12V. Helpoin ratkaisu omasta mielestä, ainakin täälläpäin meni katsastuksesta läpi ;) Samalla voi ottaa sen etusumareille menevän johdon irti siitä kytkimestä.

Niin juu eihän etusumareissa myöskään ollut katsuria miellyttäviä E -merkintöjä. Tuntuu vaan välillä siltä että ivälillä itse asentaja saattaa olla tarkempi kuin katsastusmies :D Otan kuvia vkl kun saan auton iskuun :)
 

mmpa

LHD<3
Liittynyt
1 Tammikuu 2011
Sijainti
tuusula
Vs: EVO IV FIKSAILUA !

joo! mul tulee kans värinää 3000-4000 välil mut mul ei o kyl ollenkaa tasapaino akseleit...eli mikä siel rämisee :D ois iha kiva tietää itekki :nykii
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO IV FIKSAILUA !

Eilen vaihdoin sen kytkimen Evoon, taas tuli rintakarvoja, oli sen verran työläs homma ;D Nyt on siis Sachs Race paketti kiinni, ja vauhtipyörän vetäsin epäkeskolla karheaksi. Painelaakeri loksahti hyvin asetelmaan. Silti remontin jälkeen autossa ei ollut varsinaista kytkintä ennen kuin polkimelta säädin säätötankoa pidemmälle. Olikohan joku säätäny sen sileelle kytkimelle sopivaksi, vai tuliko joku hama tässäkin asiassa?
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO IV FIKSAILUA !

On nyt likemmäs tuhat kilometriä tullu Evolla ajeltua remontin jälkeen ja mukava peli se on ollut! Pari juttua oon laittanu huomioiden, kun moottorijarruttaa niin täristää lievästi 2500rpm kohdalla. Ei veto päällä eikä kytkin pohjassa, vain moottorijarrulla.

Sitten vaihteet takkuaa jonkin verran, tämä ilmennyt kytkinremontin jälkeen. Kytkin irroittaa hyvin eikä luista, mutta vaihteet takkuaa ja saa olla tarkka käsi kun laittaa pykälää päälle. Kytkimen säädöillä ei ole asiaan vaikutusta.

Laatikossa on öljynä Motul 300 jota meni reilu 2.5l ja kulmavaihteessa Castrol SAF-XJ jota meni se 6 desiä. Perään on vielä Castrollit laittamatta mutta ensiviikolla vaihdan nekin.

Sitten ärsyttää myös jarrujen vinkuminen mutta taitaa olla hieman kovempaan käyttöön olevat palat kun aina lämmetessään loppuu vinkuminen. Täytyy satuloita maalatessa käydä vielä jarrut täysin läpi.

Takasumuvalon laitoin vasemman pakkivalon reikään ja keulilla on TYC E-umpiot Fiat ducaton korkeudensäätömoottoreilla, tosin vielä jälkimmäiset vielä kytkemättä. Täytyy paneutua siihen asiaan vielä hieman paremmin. Tullissa verotus vireillä, tosin ne vaativat katsastustodistusta joten täytynee hakea vikalista ensi viikolla, kun ei ole vaatimuksenmukaisuustodistustakaan vielä näkynyt...
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO IV FIKSAILUA !

Tuli tänään tehtyä jarruremontti sekä purettua kaikki ylimääräinen viihde-elektroniikka autosta pois. Samalla kun johtoja poistin niin lattiamaton alta löytyi HKS F-CON S ecu. Täytyy käyttää auto Harisella vielä ennen talvea ja katsoa mitä tuolta pellin alta löytyy, kun näyttää Japanin poika investoineen tähän vaikka minkälaista palikkaa.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: EVO IV FIKSAILUA !

Haanpää sanoi
Tuli tänään tehtyä jarruremontti sekä purettua kaikki ylimääräinen viihde-elektroniikka autosta pois. Samalla kun johtoja poistin niin lattiamaton alta löytyi HKS F-CON S ecu. Täytyy käyttää auto Harisella vielä ennen talvea ja katsoa mitä tuolta pellin alta löytyy, kun näyttää Japanin poika investoineen tähän vaikka minkälaista palikkaa.


tuota... eikö kannataisi tehä jo projektipäiväkirja :peukku
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO IV FIKSAILUA !

Kyllähän sitä voisi huomenissa harkita kirjottavansa moista päiväkirjaa. Kun tuntuu että ei sitä niin paljoa tule tehtyä että voisi projektiksi sanoa mutta toisaalta taas joka päivä tulee tehtyä tai suunniteltua jotakin joten helpompi se olisi ihan oma kertomus autolle :)
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: EVO IV FIKSAILUA !

ei noi munkaan projekti kirjat kummosia ole eikä niitä kukaan ikinä lue mutta tuleepa tehtyä ;D
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO IV FIKSAILUA !

Mr mmc sanoi
ei noi munkaan projekti kirjat kummosia ole eikä niitä kukaan ikinä lue mutta tuleepa tehtyä ;D

Heh, onpahan ainakin omaksi iloksi ja muistin virkistämiseksi mustaa valkoisella että kuinka paljon rahaa/aikaa siihen autoon oikeasti onkaan kulunut.. :D Mutta täytyypä huomenissa kirjotella itsekkin :)
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

Kysytäänpä nyt viisaammilta asian vakavuutta. Eli tänään olin ryhtymässä vaihtamaan alakerran laakereita tohon IV Evoon ja yhden pakoputken, startin ja öljypohjan irrottamisen jälkeen aloin purkamaan laakeripukkia irti ja huomasin heti että ostamani laakeri olivat väärät. Nämä siis olivat ACL Race series laakerit jotka ilmeisimmin oli tarkoitettu V Evoon. Eli päittäislaakerit olivat erilliset liuskat (2kpl) kun tässä taas oli kauluksella olevat laakerit sekä ylhäällä että alhaalla.

Noh tästä jo kyrsiintyneenä sain aihetta kyrsiintyä lisää kun otin laakereita irti ja huomasin kuinka kuluneet ne olivat, ja tarkemman tutkimukset jälkeen huomasin että päittäislaakereista oli kulunut pinnoitteet sekä ihan laakeriakin pois tosi paljon, erikoiselle uralle vieläpä ja tämä ura toistuu suht vahvana myös kampiakselissa. Tuntee helposti sormella ja näkee silmällä, joten puhutaan likemmäs millistä kun sen osista. Alla pari kuvaa laakereista sekä kampiakselista.

IMG_8717.JPG

IMG_8726.JPG

IMG_8727.JPG


Omaan silmään näyttää suht pahalta, ja tuota päittäispintaahan ei voi koneistaakkaan. Hopealla kuulemma ovat jotkut täyttäneet tuon ja kiillottaneet sen jälkeen, mutta taitaa olla uuden kammen ja laakereiden hankinta ajankohtaista nyt :seina

Ihmetystä aiheutti myös se että laakereiden selkäpuolet olivat kuluneet pinnoitteeltaan kuvan mukaisesti puhki jokaisesta liuskasta. Sielähän ei varsinaisesti voitelua ole mutta onko tuo normaalia?

Noh auto jäi duunipaikan nurkalle seisomaan ja odottamaan ratkaisuja sekä yhtäkkistä rikastumista :D
 

laineracing

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2007
Vs: EVO IV FIKSAILUA (CRANKWALK) !

mulla olis taas ylimääräsenä evo 4 laakerit päittäseen. kun tilasin us partsilta vitoseen ni tuli nelosen laakereita,eikä niillä muita ollu ni piti ostaa viel toinen sarja että sai irtoliuskatkin...
 
Ylös Bottom