EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Taistellut nyt ton auton kanssa ilmavuotojen kanssa, jotka ovat ilmaantuneet remontin jälkeen.

-Kaikki muut tiivisteet ovat uusia, paitsi kaasuläpän tiiviste.
-Alipaineletkut ja t-haarat ovat myös uusia ja jokainen on klemmarilla kiristetty.
-Tänään vaihdoin kaikki ahto- ja imuputkien klemmarit uusiin ja tarkistin putket ja letkut että ovat kunnossa.
-Toissapäivänä vaihdoin uuden hukkaportin kellon koska vanhasta oli kalvo halki.

Silti ahdot nousevat vain 0.78bar vaikka säädin on säädetty 1.0bar, joutokäyntiä auto käy toisinaan hieman raskaasti afr ollessa tällöin 16-17. Joskus lämpimänä ja aina kylmänä käy joutokäyntiä hyvin ja silloin afr on 14 pintaan. Ahtaessa auto kohisee moottoritilasta joka viittaisi ahtovuotoon, mutta kun en ole löytänyt mitään muuta normaalista poikkeavaa kuin sen että ahtopäineen säätösolenoidilta imusarjalle lähtevään letkuun kun puhaltaa, kuuluu kohina jostakin imusarjan sisältä/kaasuläpän kohdilta ja se ääni muuttuu hieman kun kaasuläpän asentoa muuttaa. Onko tämä normaalia? En tarkalleen muista miltä tiiviste näytti, mutta voisiko se yksinkertaisesti vuotaa tai olla väärinpäin tms? Uusi tarkoitus laittaa jokatapauksessa kun sellaisen vaan jostain saan.

Afr heittelee tasakaasulla ajaessa 14-15 ja ahtaessa 10-13, moottorijarruttaessa 11-13. Esim valoihin tullessa kytkin pohjassa kierrokset käy alhaalla jonka jälkeen käy hieman raskaasti ja seos on silloin sen 16-17, heti kun antaa vähän kaasua niin muuttuu paremmaksi.

Vielä alkuviikosta auto ahtoi normaalisti, siltikin kamalan kohinan saattelemana ja mielestäni hukkaportin kellon vaihdon jälkeen ahdot nousee vain 0.78. Tangon säädin niin että tappi oli puolivälissä tangon reikää, eli kiinni ollessaan jousi on pienellä jännityksellä.

Ja en ole autolla liiemmin rankonut kun on vasta 500km ajettu moottoriremontin jälkeen, mutta muutaman kerran olen ahdoille päästänyt joten kauhean tarkasti en ole asiaa seurannut.

Onko ideoita?

EDIT: OTSIKKO sääntöjen mukaiseen kuosiin... ONGELMIAHAN melkein kaikki viestit käsittelevät..
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Oletko tarkastanut että bypass on ehjä?
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Onko imuputkessa ylimääräisiä lähtöjä jotka ois tulpattu huonosti?
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

By-passia mietin itsekkin ja tarkistin tänään sen kunnon puhaltamalla ja sitten sormella painaen, ja jousi oli kyllä tiukka ja teki täyden liikkeen. Uskoisin sen olevan kunnossa. Putkissa ei pitäisi olla kuin yksi lähtö ja sekin on imuputkessa ennen ahdinta, joten sen ei pitäisi aiheuttaa tätä vaikka olisikin auki. Korkeintaan sekottaa hieman pakkaa kun on maffin jälkeen. Tarkistan asian kuitenkin huomenna :)

Tarkoitus olisikin paineistaa ahtopuoli huomenna ja tutkia hieman tarkemmin jos löytyisi jotakin, mutta tuo suhina imusarjassa hämää edelleen. Eikös letkuun puhaltaessa ilma mene imusarjaan ja sitä kautta auki olevista venttiileistä palotilaan? Kun tämä ääni tuntuisi tulevan ennemminkin kaasuläpän tienoilta, mutta kuitenkaan en ole löytänyt vielä mistä ilma tulee ulos, jos edes tulee. En kuitenkaan jaksaisi uskoa että vaikuttaisi noin radikaalisti ahtojen nousemiseen. 0.81bar oli tämän päivän ennätys kun kokeilin.

Ääni tuntuisi tulevan oikealta puolelta konehuonetta, mutta voi tietenkin vain kuullostaa siltä. Ahtomittarin letkun otin pois käytöstä siinä toivossa että vuoto olisi ollut sieltä, mutta ei voittoa edelleenkään.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Onko sulla SAS kiinni? Jos on niin onko se imusarjaa ennen menevä letku kiinni/tiukassa?

Joku letku rytyssä klemmarin alla? Klemmari löysällä/ei kohdillaan?
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

cubeqtio sanoi
Onko sulla SAS kiinni? Jos on niin onko se imusarjaa ennen menevä letku kiinni/tiukassa?

Joku letku rytyssä klemmarin alla? Klemmari löysällä/ei kohdillaan?

SAS on kiinni, ja tosiaan jokainen autossa oleva alipaineletku sekä ahto- ja imuputkien liitosletkut ovat uusia, uusilla klemmareilla ja kireällä :) Tänään kiristin myös kahdesta solenoidista muovitulpalla tulpatut letkulähdöt, jotka molemmat vuosivat todella vähän.

Tänään koeajoin autoa by-passin ohjausletku irti ja ahtovuodon ääni loppui, mutta auto ei käynyt enää tyhjäkäyntiä. Myöskään ahdot eivät nousseet kuin 0.7bar. Pistin letkun takaisin ja ahdot nousi taas siihen 0.8bar mutta vuodon ääni tuli takaisin.

Ostin sitten AKR:ktä uuden EVO 9 metallisen by-passin, tarkistin vielä kerran kaikki letkut ja koeajoin. Taas kerran sama lopputulos, tosin vuotoääni pieneni hieman. Seuraavaksi säädin hukkaportin tankoa hieman lyhyemmäksi, käytös ei muuttunut. Seuraavaksi otin hukkaportin ohjausletkun kokonaan pois, ja hups vaan kun ahdot nousi liki 1.7bar. Kerran piikkasi vain, en alkanut autoa rikkomaan sen enempää. Mutta ahdin siis pitäisi olla kunnossa, eikä kauheasti luulisi ulkoilmaankaan vuotavan kun noin korkealle nousi paineet.

Viat siis lyhykäisyydessään on ahdot jotka nousee max 0.8bar ja ontuva joutokäynti, seokset huitelee yli 16:1 AFR.

Voisiko olla että on jokin kytkentävirhe letkuissa tms? Kun se suhina imusarjan paikkeilla hämää edelleen. Puhalsin myös liki 2bar hukkiksen kellolle, ei vuotoja. Sama juttu turbolta coolerille lähtevään putkeen johon menee ahtopainesolenoidilta letku ja sitä kautta suhisti kaiken ilman ilmansuodattimesta ulos, eli turbon lävitse?
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Siellä on pienessä pätkässä letkua joka menee hukkaportille on niin sanottu "helmi". Se estää ahtoilmaa menemästä liikaa hukkaportille, että se ei aukee liikaa ym. Tossa vielä linkki kuvaan http://www.zerotohundred.com/newforums/mitsubishi-lancer-owners-club/131554-vacuum-hose-to-wastegate-actuator.html
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Marcelo sanoi
Siellä on pienessä pätkässä letkua joka menee hukkaportille on niin sanottu "helmi". Se estää ahtoilmaa menemästä liikaa hukkaportille, että se ei aukee liikaa ym. Tossa vielä linkki kuvaan http://www.zerotohundred.com/newforums/mitsubishi-lancer-owners-club/131554-vacuum-hose-to-wastegate-actuator.html

Totta. Varmista että helmi löytyy.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Niimpä toki :)
http://www.zerotohundred.com/newforums/mitsubishi-lancer-owners-club/131554-vacuum-hose-to-wastegate-actuator.html

ja vacuum lines:n oikeet suunnat alla olevasta linkistä.
 

Liitetiedostot

  • vacuum.jpg
    vacuum.jpg
    86.8 KB · Lukukerrat 3,993
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Mä ehtisin värkätä tälläsen hienon.. :D
 

Liitetiedostot

  • letkut.jpg
    letkut.jpg
    42.3 KB · Lukukerrat 6,648
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Kiitos kaikille vinkeistä! :peukku Tänään tsekkasin siis ton helmijutun, ja eihän sielä hukkiksen kellolle ja turbolle menevien letkujen välissä ollut muuta kuin 5mm->3mm supisteet, joten laitoin Cuben vinkistä turbolle menevään letkuun 0.8mm migin suuttimen.

Kävin kokeilemassa, eikä ollut oikeastaan mitään eroa, ahdot piikkasi 0.9bar ja auto kävi edelleen joutokäyntiä kamalan huonosti. Mahtoiko olla siis liian suuri reikä edelleen?? Sitten otin tyhjäkäynti moottorin irti ja mietin heti että oliko se virhe, kun sielä oli prikkaa ja jousta yms. Noh, putsasin sen ja laitoin takasin, ja jumalauta kun kävi nätisti... siihen saakka kun auto lämpesi ja heti alkoi ontumaan/sammui. Sama siis aina kun painaa kytkimen pohjaan ajosta lämpimällä koneella. Tässä vaiheessa myös turbotimer sammutti auton ihan omia aikojansa, 30s säädettynä auto kävi n. 5s.

Sitten koitin myös alkuperäisellä ahtopainesolenoidilla, eli pistin toisen letkun t-haaralla hukkiksen kellon ja turbon putken välille ja toisen sitten imuputkeen. Noh, tulos oli 1.5bar suhinan kera, eli jostain se vaan vuotaa. Ja taas sammui ajosta.

Seuraavaksi paloi pinna lujaa ja teki mieli tuupata auto rasvamonttuun, säädin joutokäynnin kohdalleen kaasuläpän seosruuvista. Ja tiedän, siihen ei auttaisi koskea mutta koskin kuitenkin.

Iltapäivän lopputulos, ahtaa 1.5bar ja suhisee, käy joutokäyntiä suurinpiirteen hyvin seosten ollessa n. 15:1, tupakkaa paloi ja kotio päästessä sihahti olut. Ei vaan mene nyt jakeluun mikä mättää, ja tässä mielen tilassa sitä on edes turha miettiä kun ei ajatus kulje viisaasti ::)
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Ja tuli vasta nyt mieleen mutta voiko toi ysin metallinen bypass vaikuttaa jotenkin tohon sammumiseen? Kun auto käyttäytyy samanlailla kuin olisi bypass väärinpäin tai siltä olisi kokonaan ohjaus poistettu. Eli sammuu kun kaasun nostaa? Kyseessä on uusi osa ja on kytketty oikein päin.

Ja tarkistin vielä että kaikki letkut ovat Harri K:n postaaman kuvan mukaisesti kytketty. Vikakoodit tekisi myös mieli tietää, koska auton mittaristossa ei pala ce-valo eikä auttanut vaikka vaihdoin polttimon. Ei siis syty eikä edes vilahda, voi johtua tosta HKS ecusta ja japsipojan sätöksistäkin. Työkaveri osti jonkun yleis obd-testerin, voisi sitä kokeilla piruuttaan.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Kävin tänään vielä tekemässä uuden kaasuläpän tiivisteen ja säätämässä hukkiksen tangon oikeaan pituuteen, eli n. 3mm jännitykselle. Tyhjäkäynti parani jonkin verran tuon seosruuvin ruuvailun jälkeen, mutta en usko että alkuperäinen vika korjautui miksikään. Ahdot ei edelleenkään toimi kuten pitäisi, ei oikeastaan laskenut yhtään tuon tangon säädön myötä. Piikkaa edeleen 1.6bar ja pysyvät 1.5bar paikkeilla.

Ihmetyttää että ongelmaa ei ollut aikaisemmin, ja nyt ahdistaa niin pirusti, vaikka kaikki on mukamas uutta. Tuli mieleen myös se että voisiko vuoto kannessa tai imusarjassa aiheuttaa ton? Kun tyhjäkäynnillä imee ilmaa sisään, ja ahdoilla taas puhaltaa ulos. Vuodon ääni tulee mielestäni oikealta puolelta rintapellin likeltä. Vedin noi kannen ARP pinnapultit ohjeen mukaan 80ft lbs eli n. 108Nm kireyteen, ja imusarjan käsituntumalla kiinni. Ja se tuli vaan mieleen että vaatiiko noi ARP pultit jonkinlaisen jälkikiristyksen? Tasot kuitenkin olivat siistit ja sileät kun laitoin molemmat kasaan uusilla metallitiivisteillä etten usko että sieltä vuotaisi.

Sen verran huomasin myös että vacuum mittari menee moottorijarrussa tappiin, eli yli 60 lukemiin. Mielestäni ei ole noin paljoa ennen näyttänyt. Ahdot voisi selittyä sillä että toi orkkis solenoidi ei ole toimiva, mutta eikös siinä tapauksessa pitäisi piikata enemmän kuin tuon 1.6bar, kun esim. ilman hukkiksen ohjausta ahdot nousi liki 1.8bar.

Täytynee huomenna lukea vikakoodit autosta, jos sieltä löytyisi jotain mielenkiintoista. Palaillaan asiaan jos selviää jotain :)
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Vastasin jo tuonne projektikeskusteluunkin niin vakio solenoidi kestää EHKÄ 1,2-1,4bar kunnes menee tukkeeseen ja paineet laskee.

Ehkä tässä syy vakiosolenoidin kanssa. Todnäk solenoidi toimii ok.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Tänään kokeilin tota kuulajousi venttiiliä. Ohjaus imusarjalta sekä ohjaus turbonputkelta, ruuvi kiinni, ruuvi auki, ruuvi n. 10 asennossa siltä väliltä ja edelleenkään ei toimi. Kokeilin myös venttiiliä toisinpäin. Sama juttu edelleen. Kauhea suhina ja ahdot piikkaa venttiili täysin auki ollessaankin yli 1.5bar ja pysyy epätasaisesti n. 1.2bar. Ruuvi kiinni ollessaan puolestaan piikkaa sen mitä turbo antaa eli vajaa 2bar ja pysyy 1.5bar epätasaisesti.

Suhina on kerrassaan kamala, ja ihan pieni bensahöyryn haju tulee polkiessa kabiiniin. Pa-painesäädin oli kädessä ja mielestäni se oli ehjä. Myöskin suuttimien tiivisteet ovat uudet yhtä ylempää tiivistettä lukuunottamatta. Sekin kuitenkin ehjä ja pehmeä sekä täysin muodossaan.

Eli kokeiltu on nyt ilman hukkiksen ohjausta, ilman bypassin ohjausta, kuulajousiventtiilillä, elektronisella säätimellä, orkkisäätimellä, ilman helmeä, erilaisten "helmien" kanssa. Huomenna kokeilen ottaa sas-järjestelmän täydellisesti pois käytöstä ja kokeilen sitten.

Alkaa loppumaan ymmärrys, ja varmaan just sen taki kyseessä ei välttämättä ole mikään kovin suurikaan vika.... :seina
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Mites sulla on ne letkut siinä tankin huohutus/hiukkas suodatin jutussa? Takaisku välissä? Ja mihin imusarjassa se menee?
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

[jo sanoi
Mites sulla on ne letkut siinä tankin huohutus/hiukkas suodatin jutussa? Takaisku välissä? Ja mihin imusarjassa se menee?

Kuvan mukaisesti, eli takaisku välissä ja letku menee kaasuläppäkotelon nippaan. Toinen taisi lähteä tankille, siihen en ole koskenutkaan?
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Paineistin ahtoputket eilen ja coolerin paikkeilta oikealta alareunasta kuului suhinaa, koitin sitten saippuavedellä ruiskia ympäri cooleria ja putkia mutta ei kuplinut mistään. Kädellä myöskään en tuntenut vuotoa mutta kuulin selvästi korvalla että niiltä paikkeilta se suhina tuli. Täytyy tutkia ensiviikolla tarkemmin asiaa.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Tuli muuten mieleen että huomenna kun tarkistan sen coolerin tiiviyden ja jos se nyt vuotaa niin onko käytännön merkitystä jos tilalle laittaa suoran putken? Tehoihin se tietenkin vaikuttaa kun ahtoilma on huomattavasti lämpimämpää mutta onko sillä muuta merkitystä auton toimintaan? ::)

Perjantaina olisi tarkoitus tehdä 400km reissu ja siihen hätään en cooleria saa joten tuli mieleen kysyä onko täysin typerä ajatus? Luvassa ihan rauhallista ajoa kun on pieni bulldogin natiainen takapenkillä :)

Vanhoja kuvia kun katselin niin onhan tuo alareunastaan saanut jo aikasemmin osumaa, mutta jotenkin tuli ignoorattua koko asia sillon kun tota alustasuojausta tuli tehtyä. Alla vielä kuva syksyltä ilma etupuskuria.
IMG_8515.JPG
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Mätänetistähän saa kans välijäähyjä jos haluaa hifistellä :D

Mut tota niin, eipähän sen pitäs mitään vaikuttaa, etenkään jos et kiihdyttele jne. Eikun "kovaa" ajoa.. ja btw, kaverilla oli samanlainen cooleri vääntynyt samalla tavalla, mutta toiselta puolelta.. ja se ei mielestäni tainnu kyllä vuotaa.. jonkun verran pahemmin vielä oli lytyssä.(tuli vaan mieleen, et mikähän tohon kohtaan aina osuu noissa kun menevät tollaseks?)
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Nakutusherkkyys kasvaa varmaan melkoisesti, joten kannattaa ainakin hyvin rauhallisesti ajella.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Cooleri ainakin minun mielestäni oli ehjä, kuten ahto ja imuputket sekä niiden letkutkin. Tänään paineistin kaikki ne yksi kerrallaan yli kahteen kiloon ja aina lensi tulppa helvettiin. Ei kuulunut vihellystä, ainoastaan pieni vuoto puhalluspillistä sekä ilmanvirtausääni siihen saakka kunnes tusahti tulppa irti.

Bypass alkoi päästämään ilmaa ahtoputkesta imuputkeen 1.0-1.5bar kohdalla imusarjan sekä imuputken ollessa ei paineistettuna.

Täytyypi jatkaa tutkimuksia. Cooleri keulalla :)
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Kyllä ne Arpit vaatii jälkikiristyksen, mutta tämä vika tuskin niistä johtuu. Kovasti oireet viittaa imuvuotoon. Ei tosta oikein muuta tule mieleen.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Samppa sanoi
Kyllä ne Arpit vaatii jälkikiristyksen, mutta tämä vika tuskin niistä johtuu. Kovasti oireet viittaa imuvuotoon. Ei tosta oikein muuta tule mieleen.
Milläs arvoilla noi arpit pitäisi jälkikiriä? Sen verran katoin että ovat siinä 108nm kireydessä, mutta jälkikiristysarvoista en tiedä? Tämä tuskin koskee alakerran pultteja?
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Haanpää sanoi
Milläs arvoilla noi arpit pitäisi jälkikiriä? Sen verran katoin että ovat siinä 108nm kireydessä, mutta jälkikiristysarvoista en tiedä? Tämä tuskin koskee alakerran pultteja?

Juu kannen pultit ainoastaan. Ulkoa en muista enää arvoja. Pitää kattella jos jostain löydän mitä omaan laitettiin aikoinaan.

Edit:

http://www.printsport.fi/kauppa/product_info.php?products_id=3733

Arp kannenpultit kiristys 3kg - 6kg - 9kg Jälkikiristys 10,5kg avaten jäähtyneeseen moottoriin, yksi pultti kerrallaan Voidaan vaihtaa paikallaan ilman kannentiivisteen vaihtoa
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Mä kiristin omani kolmessa vaiheessa tohon reiluun kymmeneen kiloon minkä mukana tullut ohje antoi. Täytyy vielä yksi kerrallaan avata ja kiristää ne 11kg.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Haanpää sanoi
Mä kiristin omani kolmessa vaiheessa tohon reiluun kymmeneen kiloon minkä mukana tullut ohje antoi. Täytyy vielä yksi kerrallaan avata ja kiristää ne 11kg.

Itsellä on arp l19 eikä niitä käsittääkseni tarvitse jälkikiristää?
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Ei noissa munkaan pinnapulttien ohjeissa mitään sanottu jälkikiristyksestä mutta kyllä se tuola Printsportin linkin takana aika selkeästi lukee. Vai onko toi vaan sovellettu erilailla, että vedetään tosiaan kolmessa vaiheessa vajaaseen kireyteen ja sitten jälkikiristyksenä se lopullinen 105Nm. Mä kun vedin sen tosiaan ohjeiden mukaan suoraan tuohon kireyteen.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

ARP:n ohje ei käskenyt jälkikiristämään enkä myöskään ole niin tehnyt. Ei ongelmia.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

ast sanoi
ARP:n ohje ei käskenyt jälkikiristämään enkä myöskään ole niin tehnyt. Ei ongelmia.

Luulisi juu että siinä ohjeessa on kaikki oleellinen tieto. Ja hätäkö tässä kun on pultit jo tossa jälkikiristys momentissa. Enkä usko että se tähän ongelmaan nyt vaikuttaa.

Ei tota mun järjen mukaan oikein voi muu aiheuttaa kun imusarja / jokin imusarjaan liittyvä kun niiltä paikkeilta ääni kuuluu ja sinne saakka ainakin omasta mielestäni paikat olivat tiiviit. Imusarjan tiiviste on metallinen ja tiivistepinnat puhdistettu joten en usko että sieltä voisi vuotaa. Onkos imusarjassa/kaasuläpässä jotain tulppia tai muita vastaavia paikkoja mitkä voisi tuon aiheuttaa?
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Viat paikallistettu ja osittain korjattu 8)

Elikkäs kaasuläppäkotelossa vuosi yksi o-rengas, jonka vaihdoin uuteen ja samalla puhdistin anturit ja venttiilit.

Sitten venttiilikopalta imusarjaan menevän letkun takaiskuventtiili vuosi ahtopainetta venttiilikoneistoon. Tulppasin venakopalta imusarjalle menevän putken sekä imuputkelta venakoppaan tulevan lähdön ja laitoin venttiilikopan huohotuksen ulkoilmaan. Täytyy hankkia vielä pikkuinen filtteri siihen.

Viimeisenä ja edelleen olemassa olevana vikana oli imusarjalta jarruservolle menevän letkun takaiskuventtiili, joka uupui kokokaan? Vian totesin sillä että tulppasin tehostimen ja auto ahtoi normaalisti, mutta jarrupolkimella sai seistä kaikilla kolmella jalalla että auto edes hidasti ;D ;D Eli mulla on ylipaineistettu jarrutehostin tällä hetkellä. Täytyy hankkia heti pyhien jälkeen sinne takaiskuventtiili niin saa auton pelaamaan.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

No hyvä että löysit viat! :)
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Tänään puhdistin ton venakopan pcv-valven, testasin että on liki täysin tiivis ja laitoin sen kokeiluna jarruservon letkun väliin ja autohan ahtaa ja toimii kuten pitää, yhtä nyt ilmennyttä poikkeusta lukuunottamatta 8) Eli piikatessaan reilu 1.5bar auto pitää paineet vajaassa 1.5barissa, mutta kesken vedon fuelcut ilmoittaa olemassa olostaan. Tätä ei siis ennen ole tehnyt. Ja autossa on tuo HKS F-con S ecu. Mikähän tuon voisi aiheuttaa, vai onko ahdoille tehty karttaan joku yläraja tms, kun aikasemmin en ole yli 1.3-1.4bar ahdoilla vedättänyt?
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Haanpää sanoi
Tänään puhdistin ton venakopan pcv-valven, testasin että on liki täysin tiivis ja laitoin sen kokeiluna jarruservon letkun väliin ja autohan ahtaa ja toimii kuten pitää, yhtä nyt ilmennyttä poikkeusta lukuunottamatta 8) Eli piikatessaan reilu 1.5bar auto pitää paineet vajaassa 1.5barissa, mutta kesken vedon fuelcut ilmoittaa olemassa olostaan. Tätä ei siis ennen ole tehnyt. Ja autossa on tuo HKS F-con S ecu. Mikähän tuon voisi aiheuttaa, vai onko ahdoille tehty karttaan joku yläraja tms, kun aikasemmin en ole yli 1.3-1.4bar ahdoilla vedättänyt?

Fuel cut on siellä turvatakseen moottoria liian kovalta ahtopaineelta/rasitukselta.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Haanpää sanoi
Sitten venttiilikopalta imusarjaan menevän letkun takaiskuventtiili vuosi ahtopainetta venttiilikoneistoon. Tulppasin venakopalta imusarjalle menevän putken sekä imuputkelta venakoppaan tulevan lähdön ja laitoin venttiilikopan huohotuksen ulkoilmaan. Täytyy hankkia vielä pikkuinen filtteri siihen.

Laita siihen joku kerääjäpönttö väliin, jos jostain syystä joskus huohottaa. Ei oo sit konehuone öljyssä tai filtteri tukossa ja on helppo seurata, jos tapahtuu muutoksia huohotuksen suhteen.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

cubeqtio sanoi
Fuel cut on siellä turvatakseen moottoria liian kovalta ahtopaineelta/rasitukselta.
Jep sen tiesinkin, mietin vaan että meneekö se ecun mieltämä riskiraja sitten noilla paikkeilla. No nyt on ruuvattu paineet 1.4bar ja tuntuisi toimivan :)
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Samppa sanoi
Laita siihen joku kerääjäpönttö väliin, jos jostain syystä joskus huohottaa. Ei oo sit konehuone öljyssä tai filtteri tukossa ja on helppo seurata, jos tapahtuu muutoksia huohotuksen suhteen.

Kiitti vinkistä, täytyy kehitellä joku pömpeli siihen väliin ja hakea filtteri tiistaina motonetistä :peukku
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Tänään sitten auto otti ja jätti mut tien päälle. Motaria ajelin ja kesken vedon kun piti tarkistaa seokset ahdoilla auto otti ja sammui eikä enää lähde käymään.

Pelkäsin heti että jakohihna meni mutta sehän oli ehjä, kuten päälle päin myös kaikki johdotukset sekä liittimet ja sulakkeet. Nyt tulikin mieleen että voisiko bensapumpun rele hajota kesken kaiken ja tehdä tälläisen tempun? Kun en nyt osaa arvailla kuinka moni anturi tässä tekniikassa aiheuttaa sen että auto ei edes lupaa käymään?

Aikanaan GTi Lancerissa kammenasentoanturi teki tuon saman mutta siinä se oli täysin erilainen kuin tässä. Ja sikäli kun räpelsin sitä kammenasentolevyä eilen niin se voisi hyvinkin olla syypää myöskin.

Missäs tässä sijaitsee bensapumpun rele? Konehuoneessa on rintapellin paikkeilla sekä sulakerasiassa muutamia releitä kuten myös sisälläkin mutta missään ei mitään oikeen lue eikä ole kirjoja tai kansiakaan tähän aiheeseen.

Ei näköjään päivääkään että auto pelaisi moitteetta :)
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Taipunut haittalevy, crankwalk tai löysällä oleva kampiakselin pultti rikkoo asentotunnistimen. Kierroslukumittari näyttää 0 startattaessa, samoin rpm arvo Evoscanissa.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

ast sanoi
Taipunut haittalevy, crankwalk tai löysällä oleva kampiakselin pultti rikkoo asentotunnistimen. Kierroslukumittari näyttää 0 startattaessa, samoin rpm arvo Evoscanissa.

No crankwalk on tässä vieraillut ja levykin oli aikas taipunut kun otti asentotunnistimeen paikka paikoin kiinni ja siitä johtui toi pieni säksätys ääni aikasemmin. Nyt pari päivää sitten sain hieman taivuteltua levyä ja ääni loppui. Mutta olisiko sitten kerennyt ottamaan niin paljon kipeää että anturi olisi hajonnut? Ja se cps anturi siis aiheuttaa sen että auto ei edes yritä käymään?

E: Ja en ole itseasiassa ikinä edes katsonut että herääkö kierroslukumittari startatessa?
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Itsellä oli pultti löysällä jolloin lastua lensi aikansa ja sitten anturi kuoli kesken ajon.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Samanlaiset oireet oli täälläkin tuossa joskus. Paloja jarruttelin sisälle ja auto sammui lennosta. Oli TP-hihnasta lähtenyt hampaita irti ja vienyt CPS mennessään.

Ei mitään eloa ollut kiekkamittarissa kun startata koitti. Vikakoodi näytti myös CPS vikaa.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Juu ja lueskelin äsken evolutionm.netistä että kipinää tule lainkaan jos cps on kaput. Täytyy tilata se uusi hihna ja tunnistimenlevy varmaan timanttitiskiltä, ja metsästää se anturi jostain. Muistan kun tohon -93 GTi:hin etsin sitä osaa niin aikanaan Veholla se osa olisi maksanut rapiat 900€...

Täytyy ottaa jakopään kopat auki ja tutkia ensin onko jotain silminnähtävää vahinkoa tullut.

Ja tossa kun on toi HKS ecu niin mittaristoon ei tule lainkaan CE-valoa, vaikka polttimonkin vaihdoin kertaalleen. Ja yritin obd-testeriäkin mutta ei saanut signaalia lainkaan.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Karkeasti 150 eur merkkiliikkeessä ja levy jonkun kympin.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Okei se oli sun Evo mikä siel motaril makas, ihmettelin kans et mitä siel tekkee. :seina
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

mizaa sanoi
Okei se oli sun Evo mikä siel motaril makas, ihmettelin kans et mitä siel tekkee. :seina

Oli joo, venähti ACS reissu hieman kun neljältä lähdin Hesasta ja yheksän jälkeen olin kotona ::) Täytyy nyt vaan tutkia asiaa kun jostain sen motivaation taas löydän :D
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Nyt on vaihdettu tunnistin, tunnistinlevy ja jakohihna ja vanhat oli kyllä silmin nähden paskana. Noh kuuden tunnin työn jälkeen palkkana oli auto joka ei käynnisty, eli samat oireet edelleen... Nyt loppui taas motivaatio, aika ja rahat eli kohtapuoliin varmaan kannattaa kokeilla jos lähtis projekti halvalla.. :seina
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Muistaakseni jos veden lämpötila-anturi on rikki tai liitin irti niin ei lähde myöskään käyntiin kun ecu ei osaa laittaa rikastuskarttoja kylmälle autolle.. tosin en tiedä ootko yrittäny käynnistää sillon uudelleen kun se ajosta sammui?

Bensapumppu?
Bensanpaineensäädin?
Nokkien-anturi?
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

faior sanoi
Muistaakseni jos veden lämpötila-anturi on rikki tai liitin irti niin ei lähde myöskään käyntiin kun ecu ei osaa laittaa rikastuskarttoja kylmälle autolle.. tosin en tiedä ootko yrittäny käynnistää sillon uudelleen kun se ajosta sammui?

Bensapumppu?
Bensanpaineensäädin?
Nokkien-anturi?
Pumppu on uusi, mutta releistä ei ole tietoa onko ehjät vai ei. Nokkien anturia epäilen itsekkin nyt, mutta ei ole varaa edes ajatella uutta osaa. Kokeilin autoa lämpimänä ja kylmänä käymään ilman tulosta. Kokeilin myös vakio ecua ilman tulosta, tosin ce-valo sytyi mittaristoon ja starttauksen jälkeen jäi palamaan.
 
Vs: EVO IV ongelmia: ahtopaine nousee huonosti, AFR heittelee

Haanpää sanoi
Pumppu on uusi, mutta releistä ei ole tietoa onko ehjät vai ei. Nokkien anturia epäilen itsekkin nyt, mutta ei ole varaa edes ajatella uutta osaa. Kokeilin autoa lämpimänä ja kylmänä käymään ilman tulosta. Kokeilin myös vakio ecua ilman tulosta, tosin ce-valo sytyi mittaristoon ja starttauksen jälkeen jäi palamaan.

Huonoa tuuria..

Eikun vikakoodeja lukemaan!
 
Takaisin
Ylös Bottom