Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

P.Kaunisto

Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2008
Sijainti
Rauma
Haulla aikani metsästäen en löytänyt vastausta siihen miksi evo 9:n 6 vaihteinen laatikko olisi huonompi kuin 5 vaihteinen. 5 vaihteinen on kuulemma kestävämpi, mutta miksi?

ulkomaalaisilta sivuilta kanssa koitin katsella. tuo 5 pykäläinen kuulemma olisi kestävämpi virittäessä ja esim. kiihdytys ajoissa. kai tommonen 6 pykäläinenkin nyt perusvirityksiä kestää ja satunnaisia rata-ajoja? ja jos/kun se laatikko hajoaa niin mikä siitä hajoaa ja paljon korjaus maksaa?

valaiskaa fiksummat tyhmää ;D kiitän
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

Käsittääkseni 4. vaihde olisi tuon 6 lovisen heikko kohta. En ole kuullut Suomessa keltään 6 pykäläisen laatikon hajonneen. Olisiko suurin syy noiden porsimiseen sintterilevyn tai 2 ja 3 levyisten kytkimien käyttö...?
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

Molemmat laatikot on ilmeisesti rakennettu samoihin kuoriin, joten kestävyyden heikkenemisen voisi olettaa johtuvan pienemmistä osista. Enemmänhän ne kuusi vaihdetta vaatii tilaa kuin viisi.
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

artova sanoi
Käsittääkseni 4. vaihde olisi tuon 6 lovisen heikko kohta. En ole kuullut Suomessa keltään 6 pykäläisen laatikon hajonneen. Olisiko suurin syy noiden porsimiseen sintterilevyn tai 2 ja 3 levyisten kytkimien käyttö...?


Simonsaysilta tais mennä :p En muista missä yhteydessä
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

mystinengalant sanoi
Simonsaysilta tais mennä :p En muista missä yhteydessä

Ettei olisi ollut kytkin kuitenkin eikä laatikko ja syy vaihto 3->2 kun piti vaihtaa 3->4 täyskierroksilla. Tai sitten se oli 4->3 kun piti olla 4->5.
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

En tohon heikkouteen osaa viellä sanoa mitään ja toivon että ei siitä hirveesti kokemuksia kerkee tulemaankaan :nykii Mutta itse huomannut ainakin että esim 5 -> 6 vaihtaessa tuppaa tunkemaan aina neloselle vahingossa mutta aina ajoissa tajunnu että mikäs pykälä sinne onkaa menossa. ja veikkaan että jos se sit jostain hajoo nii juuri siitä että tunkee täysistä kierroksista pienempää pykälää. Ja aluksi ei meinannu ees oppia ajamaan 6 vihteisella autolla kun tottunut että sen pykälän paikalla edellisessä oli pakki ;D
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

mikä siellä sitten hajoaa ja pystyykö korjaamaan? luulis että tuo laatikkokin kestää ellei kauheesti revi, vaihtaa öljyt ja pitää huolen että kytkin on varmasti pohjassa kun vaihtaa vaihdetta
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

Itse tempaisin viisivaihteisella lootalla 7000 rpm kohdalla neloselta kolmoselle kun piti vaihtaa viitoselle. Kone kiersi datalogin ja arvion mukaan lähemmäs 9000 rpm, mutta mitään ei hajonnut tässä tapauksessa.

Kyllähän tuo 6-vaihteinen helposti kestää sen mitä vakioturbolla ulos saa eli ei sen puolesta kannata liikaa stressata ellei kovempaa virittelyä suunnittele.
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

P.Kaunisto sanoi
mikä siellä sitten hajoaa ja pystyykö korjaamaan? luulis että tuo laatikkokin kestää ellei kauheesti revi, vaihtaa öljyt ja pitää huolen että kytkin on varmasti pohjassa kun vaihtaa vaihdetta

Muistelisin MLR:n foorumilta lukeneeni, että 4. vaihteen hammaspyörä helppaisi akselista.

Onko muuten 5 vaihteisessa tuota laatikon öljynlämmön varoitusvaloa?
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

Nyt ihan dorkana haluun kysyä että oonko hirveen metsässä ajatusteni kanssa että eikös tää 6 vaihteinen ole niinkun eurooppa malli ja sit tuo 5 lovinen joku jenkki tjsp..? ??? Ja eiköhän sitä laatikon kun laatikon saa rikki jos runnoo et onhan se aika pitkälti käyttäjästä kiinni ajoa vartenhan nää vehkeet on suunniteltu..
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

ast sanoi
Ettei olisi ollut kytkin kuitenkin eikä laatikko ja syy vaihto 3->2 kun piti vaihtaa 3->4 täyskierroksilla. Tai sitten se oli 4->3 kun piti olla 4->5.

3->2 eikä mennyt muuta kuin painelaakeri
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

Maatsi puheli et tuonne ~550nm väännöille sietäis tuo 6-lovinen laatikko...
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

evolutionm.net näytti olevan juttua että tuo 6vaihteinen on kestänyt aika isojakin tehoja ja jollain on ongelmia jo perusmodauksien aikana eli kyllä se tosiaan taitaa olla aika paljon siitä kiinni miten sitä käyttää ja huoltaa.

kehuja se on saanut ainakin normi ajosta. on sulava liikkeinen ym... omakohtaista kokemusta tosin ei ole (vielä ;))
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

Ite tykkään tuosta evo IX vaihteistosta enempi kuin X.

Jotenkin semmonen fiilis oli ku ysillä sillon ekan kerran ajo, et onks siin shortshifter ja onko jotenkin tuettu paremmin et semmonen jämäkkä.

p.s evolutiom.net on Jenkkiläinen, niin niistä jutuista pitää ottaa se 20-30% pois + "kyl tää kestää" meininki on siel aika yleistä ja huomioitavaa et siel on määrätyissä paikoissa aina lämmin.
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

olikos se että tossa IX MR se 5 vaihteinen loota? ei vissii suomessa noita taida pahemmin olla ???
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

Nii siis esimerkiksi suomessa taitaa olla näitä 6 lovisia laatikoita 90% ja loput 10% sit 5 kololla varustettuna.. ni jos galluppi järjestetään niin varmaan noita 5 pykäläisiä on vähemmän levinny ;D
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

Divi sanoi
Nii siis esimerkiksi suomessa taitaa olla näitä 6 lovisia laatikoita 90% ja loput 10% sit 5 kololla varustettuna.. ni jos galluppi järjestetään niin varmaan noita 5 pykäläisiä on vähemmän levinny ;D

Niitä 5-vahteisia on aika tavalla noissa vanhemmissa Evoissa. Sama loota.
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

Divi sanoi
Nii siis esimerkiksi suomessa taitaa olla näitä 6 lovisia laatikoita 90% ja loput 10% sit 5 kololla varustettuna.. ni jos galluppi järjestetään niin varmaan noita 5 pykäläisiä on vähemmän levinny ;D

Kyllä vaan tilastollisesti taitaa olla juurikin toisin päin nuo leviämiset... Syyn Nokonzok mainitsi.
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

Jos nyt haluun hirmusen pilkun viilaaja olla niin keskustelu oli evo IX :kuningas.. mut siis tuossa tapauksessa muuten ihan uskottava asia itselle tuli jopa joksenkin uutena asiana että ne on samat. nooh itse tyhmä viellä näissä piireissä mutta eiköhän tää tästä viellä pikku hiljaa rupee valaistumaan mullekkin. :eek:
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

Ei tästä nyt kannata ressiä ottaa.Ennemmin jännittää AYC toimivuutta.
Jos tekee perus softa + putkivirityksen niin kestää...ei siitä kannata huolestua ja vakiokytkin toimii hyvänä sulakkeena.

Mut siinä vaiheessa ku rupee laatikon rajoilla menemään niin voin luvata, et muukin voimansiirto rupeaa sanomaan sopimustaan irti. Sitä ennen kone jo porsii, jos ei oo vahvempaa palikkaa.
Tietenkin auton lähettely on asia erikseen.
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

Itellä meni 5v lootasta pääakseli poikki 3-4 rattaiden välistä, mutta todennäkösesti oli materiaalivika. En usko et on voimasta kun oli vaan 360hp/450nm JA tää sattui kun lähdin peruuttamaan autoo normaalisti ruudusta :eek: EVO 4-9 5v laatikothan on samoja erilaisilla välityksillä ???

Tuossa on kuva mite meni... sain vielä ajettua 1,2,3 vaihteella kotipihaan tietosella riskillä et joku voi porsia pahemmin.

_small.jpg
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

Maxxximus sanoi
Itellä meni 5v lootasta pääakseli poikki 3-4 rattaiden välistä, mutta todennäkösesti oli materiaalivika. En usko et on voimasta kun oli vaan 360hp/450nm JA tää sattui kun lähdin peruuttamaan autoo normaalisti ruudusta :eek: EVO 4-9 5v laatikothan on samoja erilaisilla välityksillä ???

Tuossa on kuva mite meni... sain vielä ajettua 1,2,3 vaihteella kotipihaan tietosella riskillä et joku voi porsia pahemmin.

_small.jpg

saiko lootan kuntoon vielä ja oliko kallis remppa?
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

Lootaan vaihettiin uudet ratassarjat olikohan se 1500e ja työt päälle (n.4-5h) kun vein lootan Printsportille irrallaan. Jos olis alkanu vaihtelee syncroja, rattaita ja akseleita niin olis vaan menny työhön paljon aikaa ja erillisten osien summa tulee niin suureks et kannattaa vaihtaa vaan suoraan kokonaiset ratassarjat :peukku Eli loota on periaatteessa uusi ja siltä se tuntuukin :driverjdm
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

Tässähän en kuitenkaan hauku tuota 5 lovista laatikkoo vaan sitä että nää voi porsia ihan millon vaan ja missä tilanteessa tahansa. Tuo loota toimi kuitenkin sen 125tkm, pelkästään 5 vaihteen syncro rutis.
5 lovinen on parempi ainakin Suomen radoilla, RS välityksillä vielä parempi. TAI 1-4 RS ja viimeinen pidempi ;D
 
Vs: Evo ix 5 vai 6 vaihteinen laatikko

Mun 5-vaihteisesta laatikosta antautui yksi laakeri viime talvena,niillä yli -30 pakkasilla.
En tiedä oliko mennyt laakerista jotain paskaa läpi ja rikkonut rullista pinnan vai oliko redlinen voitelukyky loppunut niillä pakkasilla.
Kilometrejä autossa oli +90tkm
Kaikki laakerit,stefat ja 2/3 vaihteiden synkrot uusittiin ja käytettiin alkuperäisiä mitsubishin osia,rempalle kertyi töineen hintaa noin 1000e,itse irrotin ja laitoin laatikon takasin paikalleen.
 
Takaisin
Ylös Bottom