Evo IX vakiokaiuttimet vaihtoon, mitä tilalle

ewopower

Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Tuli päivitettyä soitinta astetta paremmaksi (?) ja tilalle tuli Alpinen CDA-117ri. No senhän arvasi että vakikajarit eivät kuulosta kovin hääveiltä :-[

Tarkoituksena on vaihtaa etu-ja takakajarit parempiin versioihin. Vahvistinta ei ole tulossa koska soitin lupaa 50W/ kanava joten se riittää mainiosti minulle.

Kysymys: Minkä kokoiset kajarit tilalle mahtuu? Huhuja on että 6.5" menis? Onko jollain kokemusta maksimi asennussyvyydestä eteen/taakse ilman soviterenkaita?

Katselin että DLS merkillä olisi alle 55mm asennussyvyyksillä olevia 6.5" kajareita. Onko kokemuksia?


EDIT: itselle vastaten taakse menee 6.5" hyvin ( aukko 152mm) mutta takaluukun "sulkuraudat" tulee aika lähelle. Isolla magneetilla ja syvällä asennuksella olevilla kaiuttimilla saattaa ottaa kiinni rautoihin,joten korotuspalat voi olla paikallaan. Katsotaan kun asennetaan. Peerlesin 6.5" coaksiaalit oli mielessä ja tarjouspyyntö lähetetty :)

Vakitakakajarit näytti kyllä joltakin kymppitonnin autoon tarkoitetuilta, ei n. 50k€.n auton ensiasennuskajareilta. Melkoiset pillipiiparit ;D
 

ewopower

Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Vs: Evo IX vakiokaiuttimet vaihtoon, mitä tilalle

ewopower sanoi
Tuli päivitettyä soitinta astetta paremmaksi (?) ja tilalle tuli Alpinen CDA-117ri. No senhän arvasi että vakikajarit eivät kuulosta kovin hääveiltä :-[

Tarkoituksena on vaihtaa etu-ja takakajarit parempiin versioihin. Vahvistinta ei ole tulossa koska soitin lupaa 50W/ kanava joten se riittää mainiosti minulle.

Kysymys: Minkä kokoiset kajarit tilalle mahtuu? Huhuja on että 6.5" menis? Onko jollain kokemusta maksimi asennussyvyydestä eteen/taakse ilman soviterenkaita?

Katselin että DLS merkillä olisi alle 55mm asennussyvyyksillä olevia 6.5" kajareita. Onko kokemuksia?


EDIT: itselle vastaten taakse menee 6.5" hyvin ( aukko 152mm) mutta takaluukun "sulkuraudat" tulee aika lähelle. Isolla magneetilla ja syvällä asennuksella olevilla kaiuttimilla saattaa ottaa kiinni rautoihin,joten korotuspalat voi olla paikallaan. Katsotaan kun asennetaan. Peerlesin 6.5" coaksiaalit oli mielessä ja tarjouspyyntö lähetetty :)

Vakitakakajarit näytti kyllä joltakin kymppitonnin autoon tarkoitetuilta, ei n. 50k€.n auton ensiasennuskajareilta. Melkoiset pillipiiparit ;D

Ja taas itselle vastaten. 6.5" erillissarja eteen ja samankokoiset koaksiaalit tuli taakse (infinity Reference sarjaa) hommattua. Aloitin helpommalla projektilla eli takakaiuttimien vaihdolla. 6.5" ämyri ei sovi suoraan tehdasaukkoon vaan vaatii adapterin 6.75"--> 6.5".

Tein adapterit 8mm koivuvanerista johon pulttasin elementit kiinni pulteilla ja mutterilla (upotukset vaneriin 6mm poralla alapuolelle, kapea mutteri) Ylimääräinen pultti alapuolelta poikki kun kaiutin kiinni adapterissa rälläkällä adapterin tasalle :) Johtojen kanssa meni ährätessä: 5cm varaa mihin liitos ja johdon uittaminen hattuhyllyn alapuolelle (vakiämyreissä johto ja liitos yläpuolella).

Johtojen värit: + vasen pinkki ja + oikea vaalean vihreä. Adapterin ja auton hattuhyllyn väliin olisi hyvä laittaa jotain ohutta tiivistettä/ kittiä jotta painuu tiukasti peltiä vasten.

Vakiokaiuttimen suojia piti hieman muokata: Leikkasin pois ne muovilepareet EDIT: EN SIIS VARSINAISIA KOHTIA MIHIN RUUVIT TULEE KIINNI! (jotka ovat suojan kaiuttimen sisäpuolella ja kaiutinta kohti) joihin suojan kiinnitysruuvit tulevat kontin puolelta. Avot, verrattuna vakiokajariin sointi parani huomattavasti. Tumpelolta tähän kului 1/2 päivää mutta kun olisi tiennyt mitä tehdä niin homma selvä parissa tunnissa :)
 
Ylös Bottom