evo ix vortex generatorin asennus

nahkuri

evo ix
Liittynyt
3 Heinäkuu 2009
pitäisi liimailla tommonen http://www.shop.fqperformance.com/product_info.php?cPath=22_145_167&products_id=1786&osCsid=dcb5a6e3d091856c6a8df8e44bbfe0fe evon katolle, mutta heräsi muutama kysymys netin asennusohjeita lueskellessa.

oletteko lisäilleet teippiä, toi "yksi kierros" ohutta 3M teippiä (mikä noissa ilmeisesti yleensä on valmiina) tuntuu melko vähäiseltä, mutta toisaalta kyllähän niissä uskomaton pito on. jotain kauhutarinoita löytyi siitä, kuinka nämä lentävät katolta kovemmissa vauhdeissa.

entäs ne katon sivussa kulkevat reunatiivisteet, pitääkö irroittaa? eilen kun mallailin sitä katolle, luulisin, että ne siivekkeet saa pujotettua tivarin alle purkamattakin.

vielä mietityttää se, että sinne katon ja "haineväpaneelin" väliinhän pääsee vettä ainakin antennin reiästä. onko normaalia?
 
Vs: evo ix vortex generatorin asennus

Moro,

Tuo linkin takana oleva scotchin teippi pitää pirun hyvin ja ei haittaa vaikka vettä menis jonkin verran vortexin ja katon väliin. Etureunaan laitoin 30 cm pätkät antennin kummallekin puolelle sekä päätyihin (2x 5 cm) & takareunaan pikkasen lyhyemmät palaset, 20 cm. Teippiä löytyy marketeista ja rautakaupoista - hintaa en muista.

Reunalistat kannattaa kyllä irroittaa kattoon asti tai vähän ylikin, kiinnitysklipsit napsahtavat helposti irti kun vetää tasaisesti mutta tarpeeks voimakkaasti ylös + antennin suuntaan.

Btw. muutamalla muulla teipillä meinas tulla ongelmia ...

t.julle

http://www.yrityshuolto.fi/pictures/2333/6310-V631167.JPG
 
Vs: evo ix vortex generatorin asennus

heheh, mulla oli subarussa viimeksi tuollainen kiinni mukana tulleella teipillä. No ekalla työmatkalla se olikin jo ojassa. ;D
Nousin se sieltä ja takaisin paikalleen sellaisella 3M hieman paksummalla teipillä jolla kiinitetään autoon kylkilistoja.
Noo.. seuraavalla kerralla motarin rampista liittyessä motarille ajoin rekan eteen :nykii

Näkyi vilahdus peilistä ja sen jälkeen paljon hiilikuidun palasia :nykii ;D

En enää palannut hakemaan roskia. :-[ 8)
 
Vs: evo ix vortex generatorin asennus


niin siis tossa on valmiina teipit etu- ja takareunoissa sekä sivuissa. se teippi on vaan kapeampaa kuin ton jullen linkin takana oleva. täytyy varmaan laittaa lisäteipit, että varmasti pysyy, eikä tarvi keräillä hiilikuidunpalasia tieltä.. :p

voiskohan osasyy noiden irtoilemiseen olla pinnan esikäsittelyssä (tai käsittelemättä jättämisessä)?! kysyin asiaa kaverilta, joka tekee teippihommia työkseen, ja kuulemma sinoli on ihan parasta kamaa vahan poistoon maalipinnasta. sillä ne pyyhkii autot ennen teippausta.
 
Vs: evo ix vortex generatorin asennus

Itellä aivan samanlainen voortexi ja en lisäilly mitään teippejä ja on pysymy 180kmh vauhissa mutta luulen että pelkästään sen ansiosta et se on juurikin noitten kattolistojen alla. Eli itsekkin tulen laittamaan paremmalla ajalla lisää teippiä ja suosittelen muillekkin.
 
Vs: evo ix vortex generatorin asennus

Maxxximus sanoi
Itellä aivan samanlainen voortexi ja en lisäilly mitään teippejä ja on pysymy 180kmh vauhissa mutta luulen että pelkästään sen ansiosta et se on juurikin noitten kattolistojen alla. Eli itsekkin tulen laittamaan paremmalla ajalla lisää teippiä ja suosittelen muillekkin.

mä lätkäsin ton vortexin lauantaina kiinni, ja lisäsin valmiina olevien teippien kaveriksi tota jullen suosittelemaa teippiä (ei muuten löytynyt sittarista, k-raudasta eikä autovaraosaliikkeestä, mutta prismasta sentään..). onkelma oli vaan siinä, että tää 3M-teippi on paljon ohuempaa kuin valmiina oleva. päädyin sitten liimaamaan sitä pari kerrosta päällekkäin ja laittamaan teipinpätkät niiden "evien" juureen (sillä niiden kohdalla oli vortexissa pieni kohouma -> teipit suunnilleen saman korkuisia). 3 kerrosta olisi ollut liikaa, eikä vortexin omalla teipillä olisi silloin ollut juurikaan virkaa (ainakaan näin kaupunkilaisen maalaisjärjellä ajateltuna). hmm.. olikohan nyt tarpeeksi epäselvästi selitetty?! ;D

suosittelen ottamaan kaverin avuksi asennukseen! oli pikkusen vaikeeta itekseen asettaa paneelia suoraan hämärässä autohallissa. :seina mutta kaipa se ainakin sinnepäin meni. saa nähdä, miten pysyy kiinni.
 
Vs: evo ix vortex generatorin asennus

UITTO- sanoi
Korikitillä/liimalla vahvistuksia väliin?

Ite en luottanut teippeihin. Tuulilasiliimaa pienet pätkät muutamaan kohtaan. Ei tuuli eikä narkkarit tota irrota. ;D
 
Vs: evo ix vortex generatorin asennus

Jotain kunnon liimaa sinne kannattaa laittaa ja kunnolla. Itse laitoin alkuperäisillä teipeillä sekä 3M:n teipillä ja pysyi paikallaan vuoden päivät, kunnes sitten tänä kesänä moottoritiellä kuului katolta kolaus ja taustapeilissä vilahti jotain - sinne meni vortexit että vilahti. Luonnollisesti en lähtenyt vilkkaalla moottoritiellä peruuttelemaan ja katselemaan mihin sen mahtoi lennähtää. Pysähdyin kuitenkin sivuun ja totesin vortexin kadonneen ja repineen samalla antennin kierteiltään ---> uusi antenni hakuun ja sellainen onneksi löytyikin -JP-:ltä ;D

Teipit olivat edelleen hyvinkin tukevasti paikallaan katolla ja vortex oli etureunastaan kuluttanut uran maalipintaan, joten siihen kannattanee laittaa jotain kiveniskukalvoa alle siltä varalta että vortex ottaa hatkat, eikä halua niitä kovin montaa kertaa hankkia ja liimailla takaisin. Teippien irrottamiseen meni jokunen tovi.
Onneksi ei tehnyt irrotessaan sen isompaa vahinkoa kuin rikkoi antennin ja naarmutti ajan mittaan sen uran, joka hävisi lähes kokonaan kiillottamalla. Kattolistat ja antennikaan ei paljon pidelleet tuota kun sai ilmaa alleen ja lähti lentoon.

Kiinnityksestä tai teipin määrästä/laadusta tuskin oli kysymys, sillä pinnatkin puhdistettiin huolella ennen kiinnitystä....ja teipithän siis pysyivätkin paikallaan hyvinkin tiukasti :) Luultavasti ahkera auton peseminen kuitenkin heikensi liimoja, sillä sinne on päässyt vettä ja pesuaineseosta väkisinkin jostain raosta, vaikka pinta paljastuikin ihan likaiseksi ja pölyiseksi sieltä alta ja sekään ei voi olla hyväksi pitkällä aikavälillä vaikka katto alumiinia onkin.

Uutta vortexia ei luultavasti tule kovin nopeasti tilalle.
 
Vs: evo ix vortex generatorin asennus

Mulla on noi irralliset vortexit ja ne pysy 3m teipillä vielä ~250km/h vauhdissa
 
Vs: evo ix vortex generatorin asennus

Niin, pysyi ne minullakin ihan hienosti vuoden päivät, vaikka Saksassa ajettiin viime kesänä muutamaan otteeseen niin paljon kuin autosta irtosi (GPS 255km/h) ja tiellä oli tilaa, mutta sitten se kuitenkin otti ja irtosi moottoritiellä täysin odottamatta n. 130 km/h vauhdissa. Teipit jäi ja vortex lähti ja otti antennin kaverikseen karkumatkalle :'(
 
Vs: evo ix vortex generatorin asennus


tuli tossa mieleeni, että jos sinne ois jotain liimaa heittänyt väliin, niin mahtaakohan se tehdä hallaa maalipinnalle? ainakin itselleni se hiilikuitulätkän mahdollinen menettäminen on pienempi paha kuin 20tkm ajetun kipon katon maalipinnan pilaaminen. tosin voihan se olla, että koko vessa menee kiertoon ennen vortexin teippien antautumista.. ::)
 
Vs: evo ix vortex generatorin asennus

nahkuri sanoi
tuli tossa mieleeni, että jos sinne ois jotain liimaa heittänyt väliin, niin mahtaakohan se tehdä hallaa maalipinnalle? ainakin itselleni se hiilikuitulätkän mahdollinen menettäminen on pienempi paha kuin 20tkm ajetun kipon katon maalipinnan pilaaminen. tosin voihan se olla, että koko vessa menee kiertoon ennen vortexin teippien antautumista.. ::)

Entäs kun se vortexi lentää takanatulian tuulilasiin tai jalankulkiaan ym.

Jos sen laittaa kiinni miks ei laita että pysyy eikä tavii jännittää et irtooko vai ei? ::)
 
Vs: evo ix vortex generatorin asennus

lancer evo-r sanoi
Entäs kun se vortexi lentää takanatulian tuulilasiin tai jalankulkiaan ym.

Jos sen laittaa kiinni miks ei laita että pysyy eikä tavii jännittää et irtooko vai ei? ::)

vähän epäilen, että se kauheeta vahinkoa tekis irrotessaan, sen verran kevyeltä ja joustavalta se tuntui. eiköhän sitä muissakin autoissa ole jotain "yhtä vaarallista", esim. pölykapseleita?! ;D mistä sitä tietää, jos mieli muuttuu ja vortexi saa lähteä.. ja kun se on nyt teipattu kiinni, en enää jaksa sitä irroittaa.
 
Vs: evo ix vortex generatorin asennus

Tekisi mieli kirjoittaa esimerkki jostain kevyestä ja joustavasta jousesta mikä osui erästä kypärällä varustettua Formula 1-kuskia päähän :mad:
Esim. Prätkäkuskiin osuessaan ei varmaan niin kamalan mukavalta tuollainen hiilikuitukikkare tunnu.
 
Vs: evo ix vortex generatorin asennus

MakeM sanoi
Tekisi mieli kirjoittaa esimerkki jostain kevyestä ja joustavasta jousesta mikä osui erästä kypärällä varustettua Formula 1-kuskia päähän :mad:
Esim. Prätkäkuskiin osuessaan ei varmaan niin kamalan mukavalta tuollainen hiilikuitukikkare tunnu.

hmm.. en minäkään huvikseni heittele hiilikuitukikkareita perässätulijoiden päälle. mutta eikö tämä massan päähän lentänyt jousi ole kuitenkin aika kaukana evon katolta sinkoutuvasta vortex generatorista?! (muistaakseni massan päähän osui melkein kilon painoinen jousi jossain about 200km/h ajonopeudessa.) aika vähän ymmärrän fysiikasta, mutta käsittääkseni on eri asia törmätä noissa nopeuksissa todella pienen pinta-alan omaavaan jouseen kuin evon katon leveys kertaa 20cm hiilikuitulevyyn (vortexin painoa en tiedä, mutta varmasti alle kilon). ja harvemmin ajelen suomen teillä paria sataa joku takapuskurissa kiinni. (nössö! ;D)

että tämä tästä. itse "pelkään" enemmän törmääväni mopolla vaikkapa varikseen kuin vortexiin.
 
Vs: evo ix vortex generatorin asennus

nahkuri sanoi
hmm.. en minäkään huvikseni heittele hiilikuitukikkareita perässätulijoiden päälle. mutta eikö tämä massan päähän lentänyt jousi ole kuitenkin aika kaukana evon katolta sinkoutuvasta vortex generatorista?!

Todennäköisestihän tuosta säikähdyksellä selviää, mutta jos tulee esim. juuri kyseisessä 200km/h vauhdissa kaulaan reuna edellä ja pirstoutuu siihen niin ei taida voittajana selvitä.

Huonoa tuuriahan se on molemmissa tapauksissa ollut tai tulisi olemaan.
 
Vs: evo ix vortex generatorin asennus

Todennäköisempää kuitenkin on, että irrotessaan (jos se nyt edes koskaan sieltä katolta irtoaa..) se voi lentää päin perässä ajajan autoa ja sopivassa kulmassa sekä vauhdissa saada yllättävän reaktion lentävää esinettä väistävässä kuljettajassa. Todennäköisemmin ehkä maalivauriota, joka ääritapauksessa voi johtaa seuraavalla huoltoasemalla/pysähdyksellä vaikka monen muunkin asian kuin pelkän maalipinnan vahingoittumiseen :p

Kyllä tollainen Vortex saa ikävää jälkeä aikaan jos sitä päin ajaa yli 100km/h tuntinopeudella vaikka moottoritiellä. Suomessa, sen paremmin kuin muuallakaan euroopassa, toi puskurissa roikkuminen kovissakaan vauhdeissa ei ole mitenkään epätavallista. Vaikka itse et sitä tekisikään, koskaan ei voi puhua muiden puolesta, jotka saattavat kokea sen täysin normaaliksi ja hyväksyttäväksi - niin kauan kuin he itse sitä tekevät toisille ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom