EVO :n alustasarja

bmd

New Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2010
Olen etsimässä säädettävää (korkeus/jäykkys) alustasarjaa EVO:n . Satuin näkemään BC-Racingin mainoksen ja kävin netissä katsomassa hintoja jotka eivät ole mitenkään pahoja, mutta mutta...

Onko kellään kokemuksia BC-Racingin tuotteista ? Kestävätkö ne? - tarkoitus ei ole ajaa radalla vaan parantaa ajo-ominaisuuksia?

BMD
 

madu

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Espoo
Vs: EVO :n alustasarja

Sen verran vähän aikaa ainakin täällä Suomessa ollut myynnissä että tuskin hirveästi tuosta kestävyydestä kukaan osaa sanoa, mutta vois olettaa että on suunnilleen samaa kuraa kuin D2, K-Sport ja muut halpiscoilit, eikä noistakaan ole ainakaan omaan korvaan kuulunut juuri yhtään pahaa sanaa. Lisäksi kun BC:n sarjoihin saa vielä varaosiakin jos jokin sattuu menemään rikki ja hinta ei ole päätähuimaava, se olisi kyllä mun valintani jos olisin etsimässä alustasarjaa.

Jos vähän käytetty sarja ei haittaa, tuolta voi kurkkia todella halvalla Cuscoa, japanin Öhlinsiä, HKSsää jne:

http://japperformanceparts.co.uk/part_list.asp?search=&Make=Mitsubishi&Category=Suspension
 

bmd

New Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2010
Vs: EVO :n alustasarja

Kiitos kommenteista täytyy vielä hieman miettiä ostaako uuden halvemman vai käytetyn kalliimman merkin.
 

simonsays

Active Member
Liittynyt
4 Tammikuu 2007
Vs: EVO :n alustasarja

täytyy muistaa että käytetyt ova aina käytettyjä ja voivat tuoda suuriakin ongelmia suht nopeasti
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: EVO :n alustasarja

simonsays sanoi
täytyy muistaa että käytetyt ova aina käytettyjä ja voivat tuoda suuriakin ongelmia suht nopeasti

Jep. Komppaan tätä.

Esim Cuson 2 staget tuol olis 675puntaa eli likemmäs 900e.. siihen postit päälle niin eipä oo paljoo halvemi kuin ostais uudet...
 

Jaape

New Member
Liittynyt
13 Lokakuu 2010
Vs: EVO :n alustasarja

Mullaki ois coilit hakusessa, onko bc:lle mitään hyväksyntöjä ? Myyjän sivuilta en löytäny mitään tietoa..
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: EVO :n alustasarja

Jaape sanoi
Mullaki ois coilit hakusessa, onko bc:lle mitään hyväksyntöjä ? Myyjän sivuilta en löytäny mitään tietoa..

Mitään mallikohtaista TÜV / vastaavaa hyväksyntää ei ole. Mukaan tulee yleinen valmistusprosessin TÜV-todistus sekä maahantuojan todistus alustasarjan sopivuudesta kyseiseen autoon. Tämä riittää kaikkiin tyyppihyväksymättömiin autoihin, eli käytännössä kaikkiin Evoihin seiskaan asti.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: EVO :n alustasarja

Tyyppihyväksyntä koskee käytännössä kaikkia eu-alueella 1.1.1998 jälkeen käyttöönotettuja autoja. Lisäksi -96 tai -97 auto saattaa olla tyyppihyväksytty jos auto on tyyppihyväksytty -96 tai -97 aikana.
 

Lsse

New Member
Liittynyt
12 Lokakuu 2009
Vs: EVO :n alustasarja

Tervehdys,
itse tuon BCn sarjan omaan viitoseen hankin. Alla se on ollut jo kuukauden mutta kilometrejä ei ole tullut kuin vajaa kymmenen, koska auto muuten on kesken vielä.
Voin kokemuksista hieman valottaa kun niitä karttuu, mutta sen voin sanoa jo nyt ainakin, että säätäminen tuntuisi aika helpolta, asennus sujuis ongelmitta, tuotteet vaikuttavat kädessä pideltynä laadukkailta, hinta ei ollut paha, toimitus oli nopea .. jaja, sitä rataa :)

- Lasse
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: EVO :n alustasarja

markho sanoi
Tyyppihyväksyntä koskee käytännössä kaikkia eu-alueella 1.1.1998 jälkeen käyttöönotettuja autoja. Lisäksi -96 tai -97 auto saattaa olla tyyppihyväksytty jos auto on tyyppihyväksytty -96 tai -97 aikana.

Eli ei JDM Evoja 1-7.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: EVO :n alustasarja

markho sanoi
ei mitään jdm-autoja eikä muitakaan eu:n ulkopuolelta tuotuja esim. usa-autoja, vaikka olisi vm. 2011.

Eli periaatteessa mulla ei tarttee olla mitään e-lappuja jos vaihteleepi JDM evoon alustaa + muuta kivaa? :)
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: EVO :n alustasarja

cubeqtio sanoi
Eli periaatteessa mulla ei tarttee olla mitään e-lappuja jos vaihteleepi JDM evoon alustaa + muuta kivaa? :)

Joo, ei tarvita lappuja. Tässä on linkkejä aiheeseen:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+ja+yksittäishyväksyntä/Muutoskatsastus/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkilö-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Alustan+muutokset.htm

http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf

Kysehän on EY-tyyppihyväksynnästä eli Euroopan alueen autoista. Muut autot ovat tyyppihyväksynnästä vapaita. Eihän olisi mitään järkeä vaatia tyyppihyväksyttyä alustaa autoon, jossa ei ole entuudestaan yhtään tyyppihyväksyttyä osaa.

Tyyppihyväksyttyyn autoon ei saa laillisesti vaihtaa esim. vapaavirtausilmanottoa, katalysaattoria, istuimia yms. osia ilman, että niillä on hyväksyntä. JDM-autot ja vanhemmat eurooppa-autot ovat onneksi tämän ulkopuolella.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: EVO :n alustasarja

nokonzok sanoi
Mitään mallikohtaista TÜV / vastaavaa hyväksyntää ei ole. Mukaan tulee yleinen valmistusprosessin TÜV-todistus sekä maahantuojan todistus alustasarjan sopivuudesta kyseiseen autoon. Tämä riittää kaikkiin tyyppihyväksymättömiin autoihin, eli käytännössä kaikkiin Evoihin seiskaan asti.

Mun mielestä tällaisiakaan todistuksia ei tarvita tyyppihyväksymättömässä autossa alustan osalta. Ainakaan en löydä mitään tällaista vaatimusta lakiteksteistä tai AKE:n määräyksistä. Omakohtainen kokemuskin löytyy kesäauton muutoskatsastuksesta eli -95 MX-5 (Saksan tuonti). Mitään papereita ei kyselty, katsottiin vaan että hyvin mahtuu kaikki pyörimään ja muutos rekisteriotteeseen.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: EVO :n alustasarja

markho sanoi
Mun mielestä tällaisiakaan todistuksia ei tarvita tyyppihyväksymättömässä autossa alustan osalta. Ainakaan en löydä mitään tällaista vaatimusta lakiteksteistä tai AKE:n määräyksistä. Omakohtainen kokemuskin löytyy kesäauton muutoskatsastuksesta eli -95 MX-5 (Saksan tuonti). Mitään papereita ei kyselty, katsottiin vaan että hyvin mahtuu kaikki pyörimään ja muutos rekisteriotteeseen.

Ei oikesti tarvitsekaan, mutta yllättävän moni niitä silti kyselee. Näihin ovat olleet tyytyväisiä.
 

Jaape

New Member
Liittynyt
13 Lokakuu 2010
Vs: EVO :n alustasarja

markho sanoi
ei mitään jdm-autoja eikä muitakaan eu:n ulkopuolelta tuotuja esim. usa-autoja, vaikka olisi vm. 2011.

Tämä oli kiva kuulla, eli voin huoletta vaihtaa evo 8 jenkki tuontiin alustan 8) ilman tüv lappuja.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: EVO :n alustasarja

Jaape sanoi
Tämä oli kiva kuulla, eli voin huoletta vaihtaa evo 8 jenkki tuontiin alustan 8) ilman tüv lappuja.

Käy kuitenkin katsastajan kanssa juttelmassa etukäteen, kun siellä on niin kirjavia toimintatapoja.
 

Jaape

New Member
Liittynyt
13 Lokakuu 2010
Vs: EVO :n alustasarja

Mites muuten noissa suurimmassa osassa coileista tulee se tolpan ylimääränen kierre läpi sieltä alapäästä niin onko se ongelma kun ruetaan madaltamaan ?

Ottaako vetareiden suojakumeihin, kattelin vähän niin muutama sentti on pelivaraa..

Itellä edellisessä etuvedossa oli se ongelmana ette kun pudotti niin rupes ottamaan vetareiden suojakumeihin ja piti lyhyemmät tolpat hommata..

Autona e8.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: EVO :n alustasarja

Jaape sanoi
Mites muuten noissa suurimmassa osassa coileista tulee se tolpan ylimääränen kierre läpi sieltä alapäästä niin onko se ongelma kun ruetaan madaltamaan ?

Ottaako vetareiden suojakumeihin, kattelin vähän niin muutama sentti on pelivaraa..

Itellä edellisessä etuvedossa oli se ongelmana ette kun pudotti niin rupes ottamaan vetareiden suojakumeihin ja piti lyhyemmät tolpat hommata..

Autona e8.

En ole kuullut että CT9A:n kohdalla tapahtuisi mitään tälläistä. Mulla Tein Monoflex ja madallusta edessä siinä n.50mm eikä ota mihinkään kiinni... paitsi rengas sisäloksuun kun kanttaa "miehekkäästi" satasen vauhdista.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: EVO :n alustasarja

En usko et on edes mahdollista, mulla oli välil jo tapissa edessä eikä siellä mihinkään mikään ota kiinni.
 

Mani

VW GOLF V Variant 1.9TDI
Liittynyt
26 Helmikuu 2010
Sijainti
Kirkkonummi
Vs: EVO :n alustasarja

Jatketaas tässä samassa aiheessa.

Eli tarkoitus ois saada kymppiä alas päin jokusen sentin
http://www.vividracing.com/catalog/eibach-lowering-springs-mitsubishi-p-52144.html

Olisko noi ihan hölmö idis väliaikaiseksi ratkaisuksi.
Jenkit on noita kehunu et olis hyvä ajaa.

Toi GSR oma alusta on kyl perhanen hyvä et raaskis tolppia vaihtaa kauheen hepposeen alustasarjaan.Pikkasen turhan keuliva/ muutaman sentin korkea mun makuun.

Et ajan saatossa ois tarkotus löydä tuonne joku ihan kunnollisen säädettävä satsi alle.

Kokemuksia mielellään jousien vaihosta, arvailut voi viedä veikkauksen-pisteelle !

p.s KW satsit on mun mielestä liian teinien alustasarja mitä on kaikilla. MR satsi on pehmeämpi, mitä en halua ja törkeen kallis.
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: EVO :n alustasarja

kokeile eibachin jousia, ei oo kallis kokeilu, veikkaan et ominaisuudet on vähintään yhtä hyvät kun vakiona ja kaupan päälle pieni droppi. laadukas coilisatsi tietty maksaa mut antaa paljon enemmän sit. bilsteinillä ei tainnu olla vielä (jos muistan oikein) coilisatsia kymppiin. eli kw olis sit se toinen oiva vaihtoehto. mr:n satsikii varmasti parempi ku vakio mut siitäkii uupuu ne mukavat säädöt sit...
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: EVO :n alustasarja

Mani sanoi
p.s KW satsit on mun mielestä liian teinien alustasarja mitä on kaikilla. MR satsi on pehmeämpi, mitä en halua ja törkeen kallis.

Kannattas ehkä heittää romukoppaan toi "mielipide", Mulla ollu Evossa TEIN, olen ajanut pelkillä jousilla laskettua Evoa, kahta erialustalla olevaa vakio Evoo ja nyt KW:llä varustettua Evoa ku itelle hankin Variante 3. Ja toi on paras, tai TEIN myös oikeastaan yhtä hyvä ajossa(jos hakee kunnon säädöt), mutta korkkas eka talven jälkeen ja säädöt meni samalla plus takuu ei pelaa ni ei kiitos enää. Et KW:ltäkin löytyy kyl jokaisen kukkarolle/makuun sopivaa settiä, V1, V2, V3 ja vielä ClubSport eikä tartte murehtia säätöjen häipymisestä talvenkaan jälkeen. SUOSITTELEN kyllä jos haluaa sporttisen ajotuntuman ilman pintakovuutta ja isot säätövarat.
 

nahkuri

evo ix
Liittynyt
3 Heinäkuu 2009
Vs: EVO :n alustasarja

Mani sanoi
p.s KW satsit on mun mielestä liian teinien alustasarja mitä on kaikilla.

ja ikää oli..? ::) nyt meni hiukan ohi. eli siis pelkät madaltavat aftermarketjouset ovat ihan ok ratkaisu, niillä kehtaa ajella. mutta ei-ihan-halvimmat kw:n coilit ovat liian teini ratkaisu, joita on kaikilla. itsellä tulee kohta 30 mittariin, ja kw:n v3 on evossa alla. kyllä hävettää, vaikkakaan ajossa ei ole moittimista. ;D
 

Pluto

BMW e92 335i
Liittynyt
29 Toukokuu 2005
Sijainti
Raisio
Vs: EVO :n alustasarja

Mani sanoi
p.s KW satsit on mun mielestä liian teinien alustasarja mitä on kaikilla. MR satsi on pehmeämpi, mitä en halua ja törkeen kallis.

Näin on, joka teinillä on variant 3:set mitkä maksaa evo X:ään ~1900 eur. Pakko sun on kalliimmat saada, kun rahaa on ku roskaa ::)
 

Mani

VW GOLF V Variant 1.9TDI
Liittynyt
26 Helmikuu 2010
Sijainti
Kirkkonummi
Vs: EVO :n alustasarja

No jopas tuli söhästyä. Heitto oli vain mun henk.mielipide eikä siitä ollu tarkoitus vääntää sen enempää ja jos jollakin on tarvetta niin laittaa sit yv:tä meikäläiselle.

Nahkrui tarkoitus oli noi juoset laittaa väliaiseksi ratkaisuksi ja edelleenkin siel on X:n omat tolpat et ei ne 2e biltemasta (en tällä meinaa et kw ois biltemasta niin ei tule väärin käsityksiä. )
 

uusis

New Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2009
Vs: EVO :n alustasarja

mulla oli subarussa kw3 ja oli meinaan hiton hyvä sarja.pysty vetää mutkiin yms.aika raivolla.ja säätöjähän tuosta sarjasta löytyy tarpeeksi.
 

hec3

New Member
Liittynyt
16 Syyskuu 2014
Vs: EVO :n alustasarja

Jatketaas tähän elikkä: Ostin japsituonti evo vitoseen bc-racingin alustasarjan niin minkä verran muut ovat madaltaneet kun mulla alkoi vasen vetari ruksuttaan kun oikeelle käänsi. Ei ollu säädöt edes tapissa vaan aika kohtuudella. Alustaa kun nosti niin ääni katos. Onko mitä kikkoja jottai voisi enemmän puottaa alaspäin vai pitääkö hommata pykälää isompi vanne eli 18" ?
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: EVO :n alustasarja

hec3 sanoi
Jatketaas tähän elikkä: Ostin japsituonti evo vitoseen bc-racingin alustasarjan niin minkä verran muut ovat madaltaneet kun mulla alkoi vasen vetari ruksuttaan kun oikeelle käänsi. Ei ollu säädöt edes tapissa vaan aika kohtuudella. Alustaa kun nosti niin ääni katos. Onko mitä kikkoja jottai voisi enemmän puottaa alaspäin vai pitääkö hommata pykälää isompi vanne eli 18" ?

Tai jos korjaat sen vetonivelen?
 

hec3

New Member
Liittynyt
16 Syyskuu 2014
Vs: EVO :n alustasarja

Voiko se rikki olla kun korkeammilla säädöillä ei minkäänlaista ääntä pidä? ::)
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: EVO :n alustasarja

hec3 sanoi
Voiko se rikki olla kun korkeammilla säädöillä ei minkäänlaista ääntä pidä? ::)

Noh, kulunut ainakin. Kuinka alas laskit sen että alkoi pitää ääntä? Mittasitko esim. maasta kaareen?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: EVO :n alustasarja

hec3 sanoi
Voiko se rikki olla kun korkeammilla säädöillä ei minkäänlaista ääntä pidä? ::)

Ei ole rikki. Vetoakselin kulma kääntyy liian alas jolloin nivel alkaa metelöimään.
 

hec3

New Member
Liittynyt
16 Syyskuu 2014
Vs: EVO :n alustasarja

Kaveri mittas mut en nyt muista lukuja. Mutta hyvä tietää ettei rikki kerran ole sitten, tosiaan äänet lähti kun nosti pari senttiä. täytyy hieroa uusilla vanteilla ja renkailla istuvuus sitten kohilleen. Nosturilla katsottuna vetarit oli kuitenki yllättävän suorassa madalluksesta huolimatta mutta ääntä piti. Ongelma kuitenki ratkes niin ei paniikki iskeny :D Bc-racing V1 alustana nyt
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: EVO :n alustasarja

En muista minäkään omia mittoja mutta vakio renkailla kaaret ovat juuri renkaan tasalla sivulta katsottuna. Myös E5 ja BC V1 siis kyseessä eikä ongelmia.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: EVO :n alustasarja

Viitsisikö joku selvittää mikä ton evo vitosen normaali korkeus on? Montako senttiä on pyörännavan keskeltä lokarin kaareen?
 
Ylös Bottom