EVO3 ahtopaineiden nosto/säätö?

_elmeri

New Member
Liittynyt
8 Tammikuu 2009
Vähän porukoilta kyselisin tarkempia tietoja evo3 ahtopaineiden säädöstä..
Eli homma toimii ilmeisesti niin että vakio paineensäädin pois ja uusi tilalle?
Herjaako boksi mitään uudesta paineensäätimestä tai kun nostaa ahdot esim.1,2bar?
Omaani aion laittaa HDI sbc-d-(se) säätimen viikon aikana joten kaikki tieto ja kokemukset tervetullutta!!
 
Vs: EVO3 ahtopaineiden nosto/säätö?

Ahaa.. eikö kellään ole minkäänlaista kokemusta mistään säätimistä..?
 
Vs: EVO3 ahtopaineiden nosto/säätö?

Tietääkseni vakio bleedi solenoidi on siellä konehuoneeseen tulevan ahtoputken luona. Syylärin, flektin luona. Seuraa ahtimen kellolta tulevaa letkua. Aika ahtaassa / näkymättömässä paikassa on.
 
Vs: EVO3 ahtopaineiden nosto/säätö?

Mulla oli siinä akun reunan alla runkopalkissa.
 
Vs: EVO3 ahtopaineiden nosto/säätö?

Onko sielä mitään bleediä? Mun muistaakseni ei, tai ainakaan mulla ei ollut. Joku sähköinen osa siinä oli, mutta epäilen että se on paineentunnistin sillä se ei ole suoranaisesti tekemisissä hukkaportin kanssa, ainoastaan t haaran kanssa "hukkakellon" tulopuolella?

Jos ahtopaineita halajat nostaa niin siihen käy ihan normi -bleedi. Suosittelen ostamaan hyvän, sillä jos se on paska, et saa turboa heräämään varemmin ja jos se menee rikki jostain syystä, ahdot karkaa ja kone sanoo sopimuksensa irti.

Asennus ihan hukkaportin kellon paineletkun väliin.

Vakioromuilla max 1,2bar ja tehoa ja vääntöä pitäisi tulla vähän lisää. Tästä aiheesta taitaa olla jossakin muuallakin väännetty juttua, tällä foorumilla.
 
Vs: EVO3 ahtopaineiden nosto/säätö?

Tuolla bleed venttiilillä en henkilökohtaisesti lähtisi leikkimään. Itse kokeilin ja kikkailin noilla kuristimilla ja bleed venttiilillä haluttua tulosta saavuttamatta . Suurimmaksi ongelmaksi muodostui se ettei bleed venttiili "jaksanut" pitää hukkaportinkelloa suurilla vaihteilla auki vaan se hiipi hiljalleen kiinni jolloin ahdot laskivat. Kun taas sai ahdot pysymään niin nopeissa kiihdytyksissä nuo ahdot piikkasivat pelottavan korkeille ( hiekkamennikäisiä konehuoneessa :-\ ) Tosin tiedän myös henkilöitä, jotka on saaneet toimivan systeemin käyttämällä tuota bleed venttiiliä.

Itselläni ongelman ratkaisi, kun ostin Kipsiltä tuon paineenrajoitusventtiilin (Kuulajousiventtiili)

Ahdot nousivat nopesti säädettyyn arvoon ja pysyvät säädetyssä läpi kierrosalueen.

Ja lainatakseni Amw:n Martikaista: Auton viritysosan ei tarvitse olla liila eikä sininen jotta se toimisi :)

Eli kysäseppäs tuolta myyntiosiosta Kipsiltä vieläkö hänellä noita kuulajousia on.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=23623.0
 
Vs: EVO3 ahtopaineiden nosto/säätö?

Kyllä kyllä.. Tuo kans vähän epäilytti että onko se paineensäädin vaiko tunnistin? Mutta ainakin toi hdi pitäis tohon hommaan kelvata,pitää paineet
siinä mihin ne säätää. Ja eipä tarvi konehuoneessa käydä käsiä likaamassa ;) Itellä paineet heitteli kun tein uuden 3" putken turbolta asti. Tuli piikkejä kiihdytyksissä. Joten downpipen tein uusiksi 2,5" putkella ja siitä jatkoksi vanha 3" rönö ja hyvin pelas. Paineet pysyy kurissa. Kuulemma ollut muillakin ongelmia saman asian kanssa..
 
Vs: EVO3 ahtopaineiden nosto/säätö?

Jäykempi hukkaportin kellokin hoitaa homman niin ettei tarvitse alkaa putkea ahdistamaan.
 
Vs: EVO3 ahtopaineiden nosto/säätö?

_elmeri sanoi
Mutta ainakin toi hdi pitäis tohon hommaan kelvata,pitää paineet
siinä mihin ne säätää. Ja eipä tarvi konehuoneessa käydä käsiä likaamassa ;)

Joo sori en näköjään lukenut alotusviestiä oikein. Eli joo varmasti toimii tuo hdi boksi. Itellään vaan kun ei rahat riitä noihin "HiTech" vehkeisiin niin pitää rakentaa ite ja pärjätä sillä mitä on ;D
 
Vs: EVO3 ahtopaineiden nosto/säätö?

Se hdi on tavallaan säädettävä vastusventtiili. Saman vaikutuksen saat täsmälleen samat ominaisuudet saa vastus ja suuntaventtiilillä. ;D (on ja off, + ahtoilman rajoitus)

Tuollainen kuulajousi on parempi. Sillä saat nousemaan ahdot alemmilla kierroksilla ja samat ahdot pitäs pysyä vaikka vähä olis pitempäänkin kaasu auki.
 
Vs: EVO3 ahtopaineiden nosto/säätö?

osku sanoi
Se hdi on tavallaan säädettävä vastusventtiili. Saman vaikutuksen saat täsmälleen samat ominaisuudet saa vastus ja suuntaventtiilillä. ;D (on ja off, + ahtoilman rajoitus)

Tuollainen kuulajousi on parempi. Sillä saat nousemaan ahdot alemmilla kierroksilla ja samat ahdot pitäs pysyä vaikka vähä olis pitempäänkin kaasu auki.

Joo kyllähän se vaan usein näin on et vanha ja yksinkertainen patentti on parempi kuin pussillinen uusia :).

Mut sivuten varsinaista aihetta, niin ei ole monimutkainen konsti tuon evo3:sen ahtojen nosto, oli nostovälineenä: HiTech boksi, kuulajousiventtiili tai bleedi.
 
Vs: EVO3 ahtopaineiden nosto/säätö?

Ei tuo HDI SBC-D kyllä mikään vastusventtiili ole, vaan aivan samantyylinen 3-tie solenoidiventtiili kuin joka löytyy varmaan tänä päivänä jokaisesta tehdasturbosta. Sillä saa kyllä aivan yhtä nopean spoolin kuin kuulajousella ja etuna on säädettävyys plus tuo closed loop toiminto. Eiköhän sieltä sisältä PID-säädin löydy kuten ECU:n ohjaamistakin.

Itsehän tilasin jo aiemmin mainitun kuulajousiventtiilin, siksi koska se oli halpa ja toimii. ;D Jos budjetti olisi vähemmän rajallinen niin tottakai elektronisesti ohjattu olisi vielä parempi.
 
Vs: EVO3 ahtopaineiden nosto/säätö?

jcarlson sanoi
Ei tuo HDI SBC-D kyllä mikään vastusventtiili ole, vaan aivan samantyylinen 3-tie solenoidiventtiili kuin joka löytyy varmaan tänä päivänä jokaisesta tehdasturbosta. Sillä saa kyllä aivan yhtä nopean spoolin kuin kuulajousella ja etuna on säädettävyys plus tuo closed loop toiminto. Eiköhän sieltä sisältä PID-säädin löydy kuten ECU:n ohjaamistakin.

Itsehän tilasin jo aiemmin mainitun kuulajousiventtiilin, siksi koska se oli halpa ja toimii. ;D Jos budjetti olisi vähemmän rajallinen niin tottakai elektronisesti ohjattu olisi vielä parempi.

Pahoittelen sekaannusta. Olisi pitänyt varmistaa asia. Mutta joo, mulla oli HDi EBC-S enkä uskonut että HDI mitään muuta tekeekään ;D Se ainakin triggasi tuota venttiiliä auki/kiinni ja potikkaa säätämällä saatiin virtausta "säädeltyä".
 
Vs: EVO3 ahtopaineiden nosto/säätö?

Joo sitä hukkista kokeiltiin,mutta ei.. piikkejä tuli. Tosin jousesta ei voi olla varma..?? Toisella turbolla kyllä toimis toi 3" rönö varmaan aika makeasti.
Olis MHI TD05H-20G odottamas asennusta. Siinä hukkis on 1bar jousella. Niin ja ei noi osat kallliita oo kun löytää vaan
oikeasta paikasta 8)

No kuitenkin nyt tänä vloppuna pitäis hdi asentaa.. Laitetaan sitten palautetta toiminnasta.
 
Vs: EVO3 ahtopaineiden nosto/säätö?

_elmeri sanoi
Joo sitä hukkista kokeiltiin,mutta ei.. piikkejä tuli. Tosin jousesta ei voi olla varma..?? Toisella turbolla kyllä toimis toi 3" rönö varmaan aika makeasti.
Olis MHI TD05H-20G odottamas asennusta. Siinä hukkis on 1bar jousella. Niin ja ei noi osat kallliita oo kun löytää vaan
oikeasta paikasta 8)

No kuitenkin nyt tänä vloppuna pitäis hdi asentaa.. Laitetaan sitten palautetta toiminnasta.
Pistä ihmeessä tuo 20G kiinni. Jos bensapuolen muutokset vain kunnossa, niin varmasti saa alemmilla paineilla enemmän runtua ulos.
 
Vs: EVO3 ahtopaineiden nosto/säätö?

_elmeri sanoi
Joo sitä hukkista kokeiltiin,mutta ei.. piikkejä tuli. Tosin jousesta ei voi olla varma..?? Toisella turbolla kyllä toimis toi 3" rönö varmaan aika makeasti.
Olis MHI TD05H-20G odottamas asennusta. Siinä hukkis on 1bar jousella. Niin ja ei noi osat kallliita oo kun löytää vaan
oikeasta paikasta 8)

No kuitenkin nyt tänä vloppuna pitäis hdi asentaa.. Laitetaan sitten palautetta toiminnasta.

Kyllähän multa noita venttiileitä vielä saa, eli jos sellaista haluat ni yhteyttä vaikka yksityisviestillä.. Mut sulla nyt ilmeisesti jo olikin joku paineensäädin tiedossa. Mut jos et saa sillä pelaamaan halutulla tavalla, ni otahan yhteyttä ni kokeillaan tällä..
 
Takaisin
Ylös Bottom