Evo3 kysymyksiä koneen virittämisestä (ahtopaineen lisäys, ahtimen tuotto)

Elit69

New Member
Liittynyt
8 Toukokuu 2009
Elikkä muutamia kysymyksiä.

mihin asti evo3 vakio ahdin riittää hv ?

paljon sille uskaltaa antaa ahtoja? et onko keraamisia siipiä mitkä voi hajota?

entäs kone paljon uskaltaa ahtoja turvallisesti käyttää, ettei ole männille ja veiveille vahinkoa?

T:Tomi

EDIT: OTSIKKO, Evo3 ei kerro paljon mitään aiheesta
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo3 kysymyksiä koneen virittämisestä (ahtopaineen lisäys, ahtimen tuotto)

Usko tai älä, näitä on puitu tällä foorumilla aikaisemminkin! Haku on ystäväsi.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo3 kysymyksiä koneen virittämisestä (ahtopaineen lisäys, ahtimen tuotto)

Siivet on terästä, ei tarvitse sikäli huolehtia. Kovin pieni tuo vakioahdin, liekö yli 350hp mitenkään järkevää.
Koneessa männät ja veivit sangen heikkoa tavaraa, 1,5 bar liene aika maksimi mitä kannattaa käyttää. Kestäähän tuo varmaan enemmänkin, mutta hajoaa herkästi jos pääsee nakuttamaan vähänkin.
 

Kapteenivamma

Kapteenin pakasta puuttui kortteja..
Liittynyt
27 Toukokuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Evo3 kysymyksiä koneen virittämisestä (ahtopaineen lisäys, ahtimen tuotto)

Kannattaa kyllä nakutuskuulokkeiden kanssa testata tuota nakutusta jo yli 1barin paineilla. Itselläni kävi nakuttamaan melko nopeasti vaikka laajakaistan mukaan afr oli optimaalinen. Tosin ahtoja seurattiin autogaugen leluilla, tarkemma tuloksen ois varmasti antanut vaikka äitimuorilta lainattu kinkun paistomittari :)
 

Elit69

New Member
Liittynyt
8 Toukokuu 2009
Vs: Evo3 kysymyksiä koneen virittämisestä (ahtopaineen lisäys, ahtimen tuotto)

mites järkevää olis laittaa paksumpaa kansipahvia? jos aikoo ajella vaikka 1,2 paineilla?
 

Kapteenivamma

Kapteenin pakasta puuttui kortteja..
Liittynyt
27 Toukokuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Evo3 kysymyksiä koneen virittämisestä (ahtopaineen lisäys, ahtimen tuotto)

Moni täällä foorumilla ajelee vakiokunnossa 1,3bar painella radalla, ja kyllä se pitäis vielä kestää kunhan on seokset tiedossa ja kuuntelee vaikka niillä kuulokkeilla ettei nakuta niillä paineilla. Tietysti halpa henkivakuutus on päivittää bensapumppu vaikka tollaseen walbron pumppuun.

Jos on tarkotus hakea "luotettavuutta" ja yli 300hv niin kannattaa suunnata katse suoraan lähtökohtiin: männät, veivit, laakerit, suuttimet, putkisto, ecu... ja pohjaton kaivo alkaa ;)

Edit: Ja niinkuin noko jo asiasta mainitsi käytä hakua, löytyy rajaton määrä infoa juurikin evo3 virittämisestä.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo3 kysymyksiä koneen virittämisestä (ahtopaineen lisäys, ahtimen tuotto)

Kannattaa huomata että vaikka seos voisi olla hyvä niin nakutuksen syynä on monesti liian aikainen sytytysennakko ja liian korkea pakopaine.

Mitä itse ahtimeen tulee niin se on aika "bulletproof", 2+ barilla on kiusattu ongelmitta. Tällä hetkellä 1,5-1,7 bar käytössä Galantissa. Juuri enempää ei sinänsä kyllä kannata käyttää koska tuotto on jo tapissa. E85:lla tai vesiruiskun kanssa voisi ehkä hieman enemmänkin antaa mutta aika vingutusta alkaa olla.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: Evo3 kysymyksiä koneen virittämisestä (ahtopaineen lisäys, ahtimen tuotto)

Tämän olen kirjoittanut aiemminkin tänne eli Fin-Ranacon Poltto sanoi, että 320-335 hv on raja, johon asti voi mennä vakiokoneella. Silloinkin tarvitaan yleensä ecun vaihto esim. Haltechiin.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo3 kysymyksiä koneen virittämisestä (ahtopaineen lisäys, ahtimen tuotto)

markho sanoi
Silloinkin tarvitaan yleensä ecun vaihto esim. Haltechiin.

Tästäkin on puhuttu ennen eli järkevät kartat vakioecuun ajaa täysin saman asian.

Edelleen vakioecu ja n. 350-370hv.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: Evo3 kysymyksiä koneen virittämisestä (ahtopaineen lisäys, ahtimen tuotto)

jcarlson sanoi
Tästäkin on puhuttu ennen eli järkevät kartat vakioecuun ajaa täysin saman asian.

Edelleen vakioecu ja n. 350-370hv.

Puhutaanko nyt edelleen evo 3:sta? Jos puhutaan, niin tämä on aika hyvä uutinen. Uudempien evojen ecun säädettävyydestä on puhuttu kyllä paljonkin mutta kolmosesta en ainakaan muista tällaista keskustelua.

Kuka tekee nämä kartat ja mihin hintaan? Ostajia löytyy takuuvarmasti, jos hinta on kohdallaan.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo3 kysymyksiä koneen virittämisestä (ahtopaineen lisäys, ahtimen tuotto)

Voidaan puhua myös evo3:sta.
Tunerpro (RT):lla säätää: www.tunerpro.net, ilmainen ja rekisteröinti $30 (oli $15 kun osti Ostrichin).
Ostrich 2.0 Eprom-emulaattori: www.moates.net jolloin ei tarvitse lastuja jatkuvasti poltella vaan saa reaaliaikaisen säädön.
Evo 3 XDF definitio ja muutamia valmiita vakioiden päälle tehtyjä pohjia mm. launch controlilla ja nakuilmaisulla lisättynä:
http://geekmapped.com/forums/forumdisplay.php?f=15

Sitten vaan säätämään, onnistuu siinä missä uudempiin evoihin OBD-portin kautta Ecuflashilla. Tai jollain jälkiasennettavalla.
Pitäisi onnistua myös jokaiselta ammattitaitoiselta dynossa säätäjältä, kaikki merkittävät kartat on selkokielisesti esitettyjä.

Valmiin lastun polttoon löytyy willem programmer n. 30e ebaysta. Voin myös pientä korvausta vastaan niitä muillekin poltella kun olen laitteet hommannut. Tyhjiä aihioita saa vaikka elektroniikkaliikkeestä. Ecun eprom pitää kannoittaa mutta se onnistuu jokaiselta jolla kolvi keskivertoa paremmin kädessä pysyy ja sama homma valmiidenkin lastujen kanssa.
Toisaalta sitä Ostrichia voi pitää ihan pysyvästikin siellä jos haluaa, ei estettä.

Dataloggaukseen on sitten Mitsun oman ALDL (OBD-1) portin kautta mahdollisuus läppärilä tai palm pilotilla. Valmiita ratkaisuja löytyy kohtuuhintaan myös. Jenkki DSM 2G turbo vastaa hyvin pitkälti Evo kolmosta.
 

ahtopaine

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2003
Vs: Evo3 kysymyksiä koneen virittämisestä (ahtopaineen lisäys, ahtimen tuotto)

joo,evo 1-3sen männissä ei ole tarpeeksi jäähdytystä männänrenkaiden välissä joten poikki napsahtelee herkästi,evo 6:sen männät on jo hyvät, kunnolliset öljykanavat missä öljy pääsee toimimaan,onhan se varma että jos on vakio solmu eikä pakopesää porttailtu niin varmasti menee pakopaineet pahasti yli ahtopaineen, sitten ei ymmärretä pienentää ahtoja yläkierroksilla vedetään nilkka suorana ahdot tapissa rajoittajaan mitähän tapahtuu?se on se ja sama mikä moottorin ohjaus siellä on jos vastapaineita on liikaa..evon veivejä napsahteli poikki jo parhaimillaan 270hp/460nm n ryhmän kilpureissa.
galantin veivit kestääkin paljon paremmin omasta napsahti poikki 440hp jälkeen kun ahdot karkas ja kyseisillä veiveillä oli ajettu 300tkm.itse en vanhemmista evoista nostais yhtään ahtoja ennenkuin on kunnon hilut sisällä,vähän sama homma jos baari illan jälkeen kävis flaksi ja ajelis ilman kumia ;).kivalta tuntuu mutta saattaa tulla vahinkoakin.vartilla/kadulla max vastapaine 1.5 x ahtopaine.rallissa maksimivastapaineella tuloo vääntö sitten tiputetaan kierroksilla ahtoja pakopaineet alas ja auto jaksaa kelata vauhtia huomattavasti paremmin kun ei ole vastapainetta pakosarjassa..ja tämähän ei ole netistä luettua höpinää..
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo3 kysymyksiä koneen virittämisestä (ahtopaineen lisäys, ahtimen tuotto)

Onko kukaan muuten koittanut eroa 98 vs. V-Power nostetuilla ahdoilla? Vaikuttaako nakuttamisherkkyyteen paljon teidän kokemusten mukaan?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Evo3 kysymyksiä koneen virittämisestä (ahtopaineen lisäys, ahtimen tuotto)

Ja sitten seuraavalla kerralla threadin aloittaja voisi panostaa otsikkoon pikkasen enemmän. Ohjeiden

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=19857.0

mukaisesti kits...
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Evo3 kysymyksiä koneen virittämisestä (ahtopaineen lisäys, ahtimen tuotto)

jcarlson sanoi
muutamia valmiita vakioiden päälle tehtyjä pohjia mm. launch controlilla ja nakuilmaisulla lisättynä

Toi nyt lähti veikalle, saapi kokeilla kun loota on kunnossa. cel valo modi kuullostaa aika kivalta.


Ihmettelen kyllä edelleen sitä että kun ajoin itse kolmosen männillä ja kangilla 6 bolt koneessa vuoden / puoltoista 1.3-1.4 ahdoilla ja tuolla gulffi eculla. (eli kapeilla kangilla väärässä kampurassa etc) Eivät porsineet. Ettei vaan noi kolmoset nakuttais itseänsä rikki.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Evo3 kysymyksiä koneen virittämisestä (ahtopaineen lisäys, ahtimen tuotto)

Kyllä mäkin antaisin ääneni nakutukselle,noihan se mäntiä tuppaa hajottamaan,renkaiden välistä.
 
V

veikka81

Guest
Vs: Evo3 kysymyksiä koneen virittämisestä (ahtopaineen lisäys, ahtimen tuotto)

tepi sanoi
Toi nyt lähti veikalle, saapi kokeilla kun loota on kunnossa. cel valo modi kuullostaa aika kivalta.

Ja tätä odotellessa :peukku

Ja kolvaus hommaan sen verran että kaveri irroitti multa vanhan lastun, joka oli jollain lyijytitaanialuumiini seos tinalla kiinni ;D, sai muuten tovin lämmittää jotta lähti sulamaan. Ja laitteet ei olleet mitään tuurin 5 € tankotinalle tarkoitettu, vaan kunnon masiinat + että juottaminen tapahtui suurennuslasin lävite katottuna

Jos on pikkusenkin epäröintiä kolvauksen suhteen, kautta ei ole kunnon vehkeitä, niin kandee harkita siinä vaiheessa jotain ammattilaista :peukku

Voipi säästyä muutamat kirosanat ja aikaa.
 
Ylös Bottom