Evo3 vinkuu

Kassu!

BMW 740iA
Liittynyt
20 Toukokuu 2010
Sijainti
Hämeenlinna
Elikäs ongelma seuraavanlainen. Kun lähtee ahtoja nostamaan, rupeaa vinkumaan ylimääräisenä äänenä. Kuulostaa eniten ilmavuodolta, vedot ovat tallessa ja ei savuta yhtään mitään. Myöskään kone ei huohota, eikä syö öljyä. Alkoi moottoritien rampissa sellain että autosta hävisi noin sekunnin ajaksi kaikki veto ja meinasi sammuakin, joka myös viittaa omassa mielessä ilmavuotoon (toki muita mielipiteitä kuunnellaan).

Oliskohan kellään mitään hyviä ideoita? Päällepäin en nähnyt mitään letkua irti/osittain irti/halki, ensi viikolla pitää tarkistella paremmin kun saa auton talliin.
 
Vs: Evo3 vinkuu

Vähän offtopiccina, mutta kuitenkin..
Kannattaa tarkistaa seokset, eli b-pumpun kunto ja nakutus jos nostaa ahtoja. Ei olis nimittäin ihan eka kolmonen mistä halkeaa männät.
 
Vs: Evo3 vinkuu

MakeM sanoi
Vähän offtopiccina, mutta kuitenkin..
Kannattaa tarkistaa seokset, eli b-pumpun kunto ja nakutus jos nostaa ahtoja. Ei olis nimittäin ihan eka kolmonen mistä halkeaa männät.

Juu, tuo on kyllä tiedossa että nakua se ei kestä ;) Ahdot ovat vakiot ja saavat siinä pysyäkin kunnes kone sitten varma että se kestää ja seosmittari kiinni. Nyt vain tuo vinkuna ongelmana, johon ei selitystä vielä ole tullut itsellekään mieleen. Voisko hukkaportin kello esim vuotaa sellain että rupee vinkumaan?
 
Vs: Evo3 vinkuu

Ah, käsitin siis että olet nostanut/nostamassa ahtoja :) Jos vedot katoaa niin paineputkissa voi olla vuoto tosiaan. Nuo kangaspunosputket ei mitään kestävimpiä taida olla.
 
Vs: Evo3 vinkuu

Sehän tästä hauskan homman just tekeekin. Vetoa kun ei puutu :p Pitäis vissiin testailla enemmän tai käydä sijottaa se muutama kymppi ja hakee jostain motonetistä ees ahtomittari ni näkis jotain :p
 
Vs: Evo3 vinkuu

Mitenkäs muuten (periaatteessa aiheeseen liittyen ja toisaalta ei) meneekö evoista seokset laihalle jos ahtoja nostaa? Itsellä mallia 3 ja tällaisen urbaanin legendan kuullut ja olisi ihan mukava saada tietää pitääkö ollenkaan paikkaansa. ;D
 
Vs: Evo3 vinkuu

itselläni evo 4 ja kun vaihdoin siihen walbron 255 pumpun (vakio pumppu oli sippi) niin rupesi käymään rikkaalla... nostin ahtoja 1.2bar ja rupesi käymään vielä vähän rikkaammalla.. (en tiedä päteekö sama evo 3) eli siis ilmeisesti auto jostain huomaa että kun ahdot nousevat ylemmäs kuin pitäisi niin rikastaa karttoja ilmeisesti.. ja edelleen sanottakoon että ennen mitään tuollaisia modeja kuten ahtojen nosto niin hommatakaa hyvät ihmiset niitä mittareita, kuten esim innovaten laajakaista seosmittari niin näkee jo kummasti mitä koneessa tapahtuu minkäkin muutoksen jälkeen ja sitten kannattaa myös käydä nakukuulokkeiden kanssa käydä heittämässä lenkkiä ja jos ei itse tiedä mitä niillä kuullokkeilla kuuntelisi niin ottaa sitten jonkun kaverin siihen joka tietää niin kestää vehkeet hieman pidempään ainakin. :)
 
Vs: Evo3 vinkuu

maurichia sanoi
eli siis ilmeisesti auto jostain huomaa että kun ahdot nousevat ylemmäs kuin pitäisi niin rikastaa karttoja ilmeisesti..

Ei ja ei.

ECU ei tiedä paljonko ahtopaine on (poislukien tietyt ysit ja kymppi)
ECU ei rikasta karttoja eikä laihenna niitä, ECU lukee 2D taulukkoa (="kartta") jossa toisella akselilla on kierrosluku ja toisella kuormitus (load). Tässä kyseisessä kohdassa taulukkoa oleva lukuarvo vaikuttaa seossuhteen määrittymiseen.

Ahtopaineen nostaminen nostaa kuormitusarvoa joka määräytyy pääasiassa ilmamäärämittarin perusteella. Tällöin sekä sytytyskarttaa että polttoainekarttaa luetaan eri kohdasta. Seos ja sytytysennakko määräytyy sen mukaan mitä arvoja Veijo MMC on ECU:n karttoihin päättänyt siihen kohtaan sijoittaa. Kuormitusarvo voi muuttua myös muusta syystä ahtopaineen pysyessä vakiona, esimerkiksi jos moottorin hengitystä parannetaan muilla tavoin.

Ja sitten siihen kysymykseen meneekö laihalle. Useimmat Mitsubishit eivät mene karttojen puolesta laihalle vaan pikemminkin rikkaalle, mutta voi olla muita tekijöitä ja vikoja jotka laihentavat seosta. Esimerkiksi polttoainepumpun tuotto voi loppua jolloin se ei pysty pitämään painetta polttoainekiskossa yllä ja suuttimista ei virtaakaan ECU:n ohjaamalla aukioloajalla niin paljon polttoainetta kun olisi tarpeen. Toinen yleinen syy on ilmamäärämittarin toimintaan vaikuttavat muutokset kuten vapaavirtausduodattimet ja vakiosta poikkeavat imuputket. Niiden vaikutusta on erittäin vaikea arvioida ilman mittauksia, mutta vaikutus voi olla hämmästyttävän suurikin joissain tapauksissa ja mikä pahinta tässä tapauksessa vaikutusta on myös sytytysennakkoon ja yleensä siihen suuntaan että jos muutos saa ilmamäärämittarin näyttämään todellista pienempää ilmamassaa seos laihentuu ja ennakkoa tulee samalla lisää.
 
Vs: Evo3 vinkuu

Ja vinkuna senkun pahenee. Ilmeisesti sitten ahdin rikki, en ainakaan itse enää mitään muuta keksi kuin pakopesän siipi palasina tai jotain siellä päässä vikaa. Saa toki ehdotella muitakin ideoita..
 
Vs: Evo3 vinkuu

Kannattaa kurkata turbon kompressorin imupuolelta sisään. Näkyykö sorvausjälkeä eli onko kompressorisiipi ottanut koteloon kiinni?
 
Vs: Evo3 vinkuu

ast sanoi
Ei ja ei.

ECU ei tiedä paljonko ahtopaine on (poislukien tietyt ysit ja kymppi)
ECU ei rikasta karttoja eikä laihenna niitä, ECU lukee 2D taulukkoa (="kartta") jossa toisella akselilla on kierrosluku ja toisella kuormitus (load). Tässä kyseisessä kohdassa taulukkoa oleva lukuarvo vaikuttaa seossuhteen määrittymiseen.

Ahtopaineen nostaminen nostaa kuormitusarvoa joka määräytyy pääasiassa ilmamäärämittarin perusteella. Tällöin sekä sytytyskarttaa että polttoainekarttaa luetaan eri kohdasta. Seos ja sytytysennakko määräytyy sen mukaan mitä arvoja Veijo MMC on ECU:n karttoihin päättänyt siihen kohtaan sijoittaa. Kuormitusarvo voi muuttua myös muusta syystä ahtopaineen pysyessä vakiona, esimerkiksi jos moottorin hengitystä parannetaan muilla tavoin.

Ja sitten siihen kysymykseen meneekö laihalle. Useimmat Mitsubishit eivät mene karttojen puolesta laihalle vaan pikemminkin rikkaalle, mutta voi olla muita tekijöitä ja vikoja jotka laihentavat seosta. Esimerkiksi polttoainepumpun tuotto voi loppua jolloin se ei pysty pitämään painetta polttoainekiskossa yllä ja suuttimista ei virtaakaan ECU:n ohjaamalla aukioloajalla niin paljon polttoainetta kun olisi tarpeen. Toinen yleinen syy on ilmamäärämittarin toimintaan vaikuttavat muutokset kuten vapaavirtausduodattimet ja vakiosta poikkeavat imuputket. Niiden vaikutusta on erittäin vaikea arvioida ilman mittauksia, mutta vaikutus voi olla hämmästyttävän suurikin joissain tapauksissa ja mikä pahinta tässä tapauksessa vaikutusta on myös sytytysennakkoon ja yleensä siihen suuntaan että jos muutos saa ilmamäärämittarin näyttämään todellista pienempää ilmamassaa seos laihentuu ja ennakkoa tulee samalla lisää.
aina sitä oppii jotakin uutta ;D homma selvä ja kytkimen kun saa kuntoon niin ruvetaankin säästämään rahaa uuteen moottorinohjaukseen ni sais säädettyä ton sitte kunnolla :peukku
 
Vs: Evo3 vinkuu

Voi se olla pakopuolellakin,ei ole pitkäkään aika kun kaverille "jatkeeseen" vaihdoin suht uuren turpon,eli pakopuolen siivestä puolikuun muotoinen ~3*8mm pala pois,ja vinkui kiitettävästi..

Mitä lie kökköä päässyt liikkeelle.
 
Takaisin
Ylös Bottom