Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Jakopääremppa ja Tsi-miehet asialla ja muuten hyvin meni, mutta tasapainoakseli jäi kuitenkin väärään asentoon. Aiheuttaa karkeamman käyntiäänen ja ihan pientä tärinää isoilla kierroksilla, muuten ajolleen normaali. Tekeekö tuo vaurioita vai voiko autolla ajaa suuremmin kierrättämättä parisen viikkoa ennen uutta yritystä?

Ei mutuja kiitos vaan raakaa faktaa.
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

Seiskasta ei ole tietoa mutta mun edellisessä kolmosessa oli sama juttu, kun se tuli Japanista. Poltto korjasi tuon Fin-Ranacolla eikä autoon jäänyt mitään vikaa vaan se toimi erittäin hyvin. Sitä en tiedä kuinka pitkään tuo ongelma oli ollut mutta jakohihnan vaihdosta oli tod.näk 33 tkm.
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

Eikö kukaan muut ole tällaiseen ongelmaan törmännyt?
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

Ei tällaisesta voi antaa raakaa faktaa mitä nimenomaan pyysit. Pahimmassa tapauksessa värähtelyt hajottavat jotain mutta onhan noita aikamoinen kasa ollut täälläkin esillä enkä muista lukeneeni ongelmista jaon korjaamisen jälkeen.
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

No tämäkään ei ole raakaa faktaa, vain omia kokemuksia. Eräässä autossa akselit pielessä, repesi pakoputki, toisessa repesi laturin alakannake irti.
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

No tämä selvä. Laitan auton seisomaan kunnes löytyy aikaa vaihtaa akseli oikein päin.

Sinänsä mielenkiintoista nähdä miten vähän on tällä tankilla syönyt kun olen ajanut sitten aivan oikeasti kierrättämättä. :)
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?


Lisätäänpä tähän threadiin vielä tuo säätöohje tasapainoakselille:
Poista tasapainoakselin hihna.
Aseta akselin merkki kohdalleen.
Aseta öljypumpun merkki osoittamaan klo 12 (ylöspäin) ja päästä irti. Jos merkki kääntyy vastapäivään on akseli asennettu oikein. Jos se kääntyy myötäpäivään on tasapainoakseli 180 astetta väärinpäin.

Tasapainoakseli on välitetty niin että kaksi täyttä kierrosta hihnapyörällä tarkoittaa yhtä täyttä kierrosta itse akselilla. Eli jos akseli on 180 astetta pielessä näyttää se hihnapyörällä olevan täyden kierroksen "pielessä" eli näyttää täysin oikein merkkien perusteella. Tämä on yleinen virhe kasatessa.

Tarkkanäppisimmät voivat myös tuntea tasapainoakselin painojen liikkeet ja päätellä akselin olevan paikallaan. Itse en tätä osannut.
Lohkosta löytyy myös pultti, jonka poistamalla sisälle voidaan työntää ruuvimeisseli. Jos se uppoaa kokonaan on akseli kohdistettu oikein. Jos väärin ei meisseli mene syvälle. Tämän tarkastuspultin sijainnista en vaan ole varma.
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

Lisäksi:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Tasapainoakselit
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

Biim sanoi
Lohkosta löytyy myös pultti, jonka poistamalla sisälle voidaan työntää ruuvimeisseli. Jos se uppoaa kokonaan on akseli kohdistettu oikein. Jos väärin ei meisseli mene syvälle. Tämän tarkastuspultin sijainnista en vaan ole varma.

Pultti se sijainti ei välttämättä ole.(vai onko evo7:ssa?)
Vanhemmissa galanteissa se ainakin on pelkkä kumitulppa (jakopää siis auton vasemmalla kyljellä, toisin kuin evo7:ssa, jossa jakopää on oikealla kyljellä autoa).
Ja paras sinne on työntää 7mm poranterä ja pyöritellä samalla rattaasta kunnes se poranterä (tms) uppoaa selvästi sinne pitkälle.
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

Hiema sivuten asiaa..

Onko siitä mitään haittaa/hyötyä jos kyseisen tasapainoakselin "tulppaa" Evo moottoreista? Siihen kerta saa mitsultakin oikein osat..
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

Harri K sanoi
Pultti se sijainti ei välttämättä ole.(vai onko evo7:ssa?)
Vanhemmissa galanteissa se ainakin on pelkkä kumitulppa (jakopää siis auton vasemmalla kyljellä, toisin kuin evo7:ssa, jossa jakopää on oikealla kyljellä autoa).
Ja paras sinne on työntää 7mm poranterä ja pyöritellä samalla rattaasta kunnes se poranterä (tms) uppoaa selvästi sinne pitkälle.

Miten vanhoissa galanteissa, meinaan ittellä on ainakin ollut aina pultti.
Ja cubelle, että kokeileppa hakua tuon tasapaino-akselin tienoilta (turbopuolella ainakin asiasta keskusteltu).. samat ongelmat/hyödyt varmasti löytyy myös uudemmista 4g63..
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

J. Puhakka sanoi
Miten vanhoissa galanteissa, meinaan ittellä on ainakin ollut aina pultti.
Ja cubelle, että kokeileppa hakua tuon tasapaino-akselin tienoilta (turbopuolella ainakin asiasta keskusteltu).. samat ongelmat/hyödyt varmasti löytyy myös uudemmista 4g63..

Will do. :)


edit: Summa summarum -> Haittoja mahdollinen värinä 2000-3000rpm alueella -> mahdollisia hyötyjä on öljynpaineen kasvu ja yksi hihna vähemmän mikä voi katketa

edit2: Niin ja ne topikit mistä tietoo niin: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=1844.0 ja http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=3108.0

:driver
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

Omaan moottoriin ei ainakaan tullut noilla kierrosluvuilla minkäänlaista värinää :)

Ei tosin kierrosherkkyyden tuntumakaan parantunut, en tiedä vaikuttaako ahtamattomissa koneissa sitten selvemmin...

Mutta eikö se niin ollut että tyhjäkäynnillä ö.paineet laskee tuon johdosta? Itsellä ainakin huitelee kone lämpimänä siellä 1,5 bar hujakoilla muistaakseni. Eikö ne normaalisti ole korkeammat vai onko vaan öljyn viskositeetillä vaikutusta tyhjäkäynnilläkin (Castrol 10w60)?
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

Tasapainoakselien poisto ei ainakaan laske öljynpainetta missään tilanteessa. Ei tyhjäkäynnilläkään.

Tyhjäkäynnillä vaikuttaa mm. öljypumpun kunto, laakerivälys, öljyn laatu, öljyn viskositeetti ja kaikista eniten öljyn lämpötila. Yli 1 bar on täysin normaalia, rata-ajon jälkeen voi olla vähemmänkin jos lämmöt ovat nousseet korkealle.

Pelkkää painetta ei myöskään pidä tuijottaa. Oletetaan että koneeseen laittaisi teoreettista 1000W-3000 öljyä. Paineet ampuisivat lämpimänäkin tyhjäkäynnillä rajoitusventtiilin sallimaan maksimiin tai ylikin koska ohivirtauskanavassakin virtaus olisi niin nahkeaa. Painetta siis riittäisi, mutta kiertäisikö öljy moottorissa? Eipä juuri.

Ohuemmalla öljyllä paine on pienempi mutta öljyä myös kiertää moottorissa.
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

KaeVuRi sanoi
Ei tosin kierrosherkkyyden tuntumakaan parantunut, en tiedä vaikuttaako ahtamattomissa koneissa sitten selvemmin...
Ja hieman jatkan ohi alkuperäisen aiheen.
Vapari Eclipsessä oli ainakin ero kuin yöllä ja päivällä. Kun jakopääremonttia ryhdyttiin tekemään niin huomattiin tuon tp-akselin hihnan olleen poikki jo jonkin aikaa. ::) Sitten jakopää rempan jälkeen auto oli mielestäni huomattavasti laiskempi kun oli se tp-akselin hihnakin paikallaan. Piti oikein tarkistaa että menihän se jako nyt aivan oikein, mutta sieltä ei huomautettavaa löytynyt.
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

KaeVuRi sanoi
Omaan moottoriin ei ainakaan tullut noilla kierrosluvuilla minkäänlaista värinää :)

Ei se tunnu se värinä juurikaan jos on putkisto tehty vähä järeemmäks. Se värinä tuntuu oikeestaan vain jos on ihan vakioputkistolla oleva auto-
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

ast sanoi
Tasapainoakselien poisto ei ainakaan laske öljynpainetta missään tilanteessa. Ei tyhjäkäynnilläkään.
Paitsi jenkkilässä,jossa jätetään lakrut kääntämättä..
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

ST sanoi
Paitsi jenkkilässä,jossa jätetään lakrut kääntämättä..

Kyllä meitin jenkkiohjeissa käsketään laakerit kääntämään ???
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

J. Puhakka sanoi
Kyllä meitin jenkkiohjeissa käsketään laakerit kääntämään ???
Tuo nyt oli sarkastinen heitto,tiedät vissiin "tarinan",only in america..
 
Vs: Evo7 tasapainoakseli väärässä asennossa - vaurioittaako?

ST sanoi
Tuo nyt oli sarkastinen heitto,tiedät vissiin "tarinan",only in america..

Cool Cool, lisäsin muuten tuohon tasapainoartikkeliin pari kuvaa ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom