Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Terve kaikille!

Tuli viikonloppuna hommattua -04 EVO8 GSR, ja liuta kysymyksiä on heti tullut mieleen.
Selasin kaikki 30 sivua Evo-topiikkeja läpi eikä joka kohtaan vastausta löytynyt.

Ajoin mielestäni melko kattavan koeajon autolla ennen ostoa, ja kaikki vaikutti toimivan.
400 km kotimatkalla kaikkea pientä "kivaa" alkoi kuitenkin löytymään:

- +100km/h nopeudesta jarruttaessa täristää hieman. Levyjen kierous näemmä tyyppivika.

- Takapalat ihan loppu, vanha omistaja oli varmaan sivellyt levyt Oivariinilla kun koeajolla ei vielä oireillut ;D
Timanttitiskiltä näemmä edukkaaseen 479 euron hintaan tai sitten tilaa Camskilliltä hintaan 34€.

- 4. ja 5. vaihde menee hieman rusahtaen päälle jos ei anna kierrosten laskea alle 2000 ennenkuin laittaa pykälää.
Sama myös pienemmillä vaihteilla jos enemmän kierroksia. Pitää nyt vaihtaa öljyt lootaan ja katsoa jos auttaisi yhtään.
Synkkaremontti varmaan halpaa?
Saattaisi olla että tuossa on vaihdevälin lyhennin, ainakin tosi lyhyet liikkeet kepissä, millainen se normaalisti on? Jos se sitten jotain voisi vaikuttaa?

- Perä ujeltaa alle 30 vauhdissa, mutta se ilmeisesti kuuluu asiaan?

- Eilen syttyi kaikki ACD-valot, mutta hyvällä tuurilla voisi johtua noista takajarruista ???

- Jakopääremppa edessä muutamien kuukausien päästä, onko tämä Camskillin paketti ihan kunnon tavaraa? Jos tilaisi samalla jo valmiiksi kun nuo jarrupalat tulee.

- Jostain voimansiirrosta tulee 60-70 vauhdissa tasaisesti n. sekunnin välein toistuvaa jurnutusta, kenelläkään mitään kokemusta tällaisen aiheuttajasta? Onko näissä kardaanissa sellaista "kumilimppua", vanhassa takaveto-Fiatissa aikanaan aiheutti samantyylistä oiretta kun "limppu" oli rikki.

Muuten ihan mahtava peli, evoja tullut himoittua jo Mäkisen ralliajoista saakka ja vihdoin tuli mahdollisuus ostaa. :)

Hirveä määrä kysymyksiä, mutta ajattelin nyt kerätä ne tähän samaan topikkiin, toivottavasti joku jaksaa vastailla.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

vastauksia:

1) levyt kierot (uutta tilalle camskilliltä vaikkapa)

2) takapalat camskill kanssa

3) synkkaongelmia on jos rajumpaa käyttöä ollut. Öljyllä parannettavissa (esim castrol SAF-X, redline tms tai ainakin vaihtaa uudet öljyt. Vitosen synkka voi olla ihan loppukin)
Kytkimen toiminta kannattaa katsoa (liike oikea polkimessa?) mutta vaihdevälin lyhennin voi myös tehdä sen takkuamisen kunnes totut siihen.

4) Vaihda peräänkin öljyt + kulmavaihteeseen

5) ACD ei pitäis johtua jarruista. Luultavasti ACD-pumppu ongelmaa odotettavissa.

6) Tarkista kardaanin ristikot + tukilaakerit (tukikumeja 2 kpl joiden alla laakerit)

7) camskillin paketti on ok, mutta ei Vehonkaa hihna + hydr.kiristin+rullat paljoa maksa ja ovat orkkista sitten.
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

onko kytkinpoljin samalla tasolla jarrupolkimen kanssa? jos on säädetty alapuolelle niin pikasäädöstä nosta vähintään samalle tasolle tai vähän yli.
 

Evo driver

ex. Evolution IX GSR -06
Liittynyt
11 Marraskuu 2005
Sijainti
Pohja
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

Todennäköisesti AYC pumpun uusiminen edessä, itsellä oli sama ongelma. Tässä juttua siitä: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=33154.0
Kannattaa käydä vikakoodit lukemassa.
Us-parts:lta saa myös suht halpaan EBC:n jarrupaloja, itsellä semmoiset eikä mitään moittimista, ja kestävät myös rataajoa.
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

Kiitos vastauksista.

Näköjään tuossa Camskillin paketissa ei ollut kiristäjää mukana, maksaa 120 puntaa lisää, ja sitten paketti alkaa olla melko lähellä Vehon hintaa.
260€ sanoivat Veholla jakopäänrempan työn hinnaksi. Mielestäni yllättävän kohtuullinen hinta.

Uudet jarrut lähti tilaukseen ja pitää ensi tilassa mennä vaihdattamaan kaikki mahdolliset öljyt tuohon.

Ei jarrut näköjään vaikutakaan tuohon ACD-probleemaan, ajattelin ensin että jos kuluneet palat jotenkin sotkisi ABS-sensorien toimintaa mutta tuskin?

Monta topikkia lukenut mutta vieläkään täysin tajua tätä ACD/AYC-hommaa, sama hajoava pumppu siis molemmissa vai kokonaan sama asia? Takakontista öljyt katsoin ja reilun tunnin seisomisen jälkeen oli reilusti alle MIN-merkin.
Pitää aamulla tarkistaa uudelleen.

Pitää katsoa myös tuo kytkinpolkimen taso.
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

JaniB sanoi
260€ sanoivat Veholla jakopäänrempan työn hinnaksi. Mielestäni yllättävän kohtuullinen hinta.

Niin halpa hinta, että jotain on nyt pielessä.
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

Pitää viedä äkkiä vaihtoon ennekuin huomaavat virheensä. ;D
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

JaniB sanoi
Monta topikkia lukenut mutta vieläkään täysin tajua tätä ACD/AYC-hommaa, sama hajoava pumppu siis molemmissa vai kokonaan sama asia? Takakontista öljyt katsoin ja reilun tunnin seisomisen jälkeen oli reilusti alle MIN-merkin.
Pitää aamulla tarkistaa uudelleen.

AYC/ACD pumppu sama. Eli yksi pummpu tuottaa öljyn painetta , kahteen eri tarkoitukseen/asiaan.

Kannattaa myös vaihdattaa nuokin nesteet , no varmaan oli tarkoituskin.

Ihan mielen kiinnolla niin paljonko ajettu ?
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

evo6 sanoi
Niin halpa hinta, että jotain on nyt pielessä.

Todellakin, jos pelkän vaparikoneen vaihtotyö osineen maksoi pitkälle päälle toista tonnia...
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

Mistä nämä ihme hinnat Evojen jakopääremonttien tekemisestä tulee? Kaveri teki korjaamollaan tohon mun vitoseen homman noin kolmessa ja puolessa tunnissa. Ei luulis merkkiliikkeen ammattilaisilla kauheesti enempää menevän. Ei noissa ole mitään ihmeellistä. Jotenkin jäänyt sellanen kuva, että joitakin on rokotettu rankasti liikaa "erikoisautolisällä", kun näitä foorumin kauhuhintoja lueskelee.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

Just meinasin samaa kommentoida kuin Samppa. Eihän koulutettu asentaja tuota nyt voi tehdä juuri kolmea tuntia kauempaa ja silloinhan tuntihinta on noin 80-90€ riippuen siitä mikä on tehtaan tarkka ohjeaika tuolle.
Normi veloitus mun mielestä.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

Ite kun tekee niin ei tarvi itekeä työn hinnasta ja jos sattuu pärähtämään paskaksi niin syyllinen löytyy helposti,peiliin katsomalla :peukku
 

uusis

New Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2009
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

oliko liikkeestä vai yksityisten välinen kauppa??
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

Kannattaa myös vaihdattaa nuokin nesteet , no varmaan oli tarkoituskin.
Ihan mielen kiinnolla niin paljonko ajettu ?

Joo, pitää laittaa kaikki litkut vaihtoon.
Reilu 87 tkm on mittarissa.

oliko liikkeestä vai yksityisten välinen kauppa??

Yksityiseltä.

onko kytkinpoljin samalla tasolla jarrupolkimen kanssa? jos on säädetty alapuolelle niin pikasäädöstä nosta vähintään samalle tasolle tai vähän yli.

Se on joku puoli senttiä yli jarrupolkimen, eli ok?
Tuo ACD/AYC-öljy oli aamullakin reilusti alle minimin, toivottavasti litkujen vaihto auttaisi tuohon.

Yksi kymysys taas lisää, eilen kun heitin auton muutaman minuutin seisomisen jälkeen käymään lämpimänä, alkoi ihan hirveä jurnutus ja tärinä.
Tänään huomasin että se teki sitä pari kertaa kun seisoi kauemmin liikennevaloissa, eli ilmeisesti flekti lähtee pyörimään, meteli on vain kummallisen kova. Koko auto tuntuu tärisevän ja jurina peittää alleen koneenkin äänen. Ei vissiin normaalia?

Edit: Kannattaako tuossa 90tkm jakopäärempassa vaihtaa kiristin, kun tuolla evon osto-ohjeissa sanotaan että 180tkm välein riittää?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

Jos se AYC pumpun säiliö on alle minimin niin ajossa se menee vielä alemmaksi. Eli voi siitä syystäkin ihan merkkivalon sytyttää. Litkut vaihtoon :peukku

Meneekö tyhjäkäynti kuinka alas kun flekti lähtee päälle?
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

En huomannut että tyhjäkäynti olisi paljoakaan laskenut, mutta jyrinä oli kyllä jäätävä. :eek:
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

JaniB sanoi
Yksi kymysys taas lisää, eilen kun heitin auton muutaman minuutin seisomisen jälkeen käymään lämpimänä, alkoi ihan hirveä jurnutus ja tärinä.
Tänään huomasin että se teki sitä pari kertaa kun seisoi kauemmin liikennevaloissa, eli ilmeisesti flekti lähtee pyörimään, meteli on vain kummallisen kova. Koko auto tuntuu tärisevän ja jurina peittää alleen koneenkin äänen. Ei vissiin normaalia?

Ilmastointi päällä vai pois päältä ?


JaniB sanoi
Edit: Kannattaako tuossa 90tkm jakopäärempassa vaihtaa kiristin, kun tuolla evon osto-ohjeissa sanotaan että 180tkm välein riittää?

Kaikki osat vaihtoon.
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

Ilmastointi oli pois päältä.
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä


Tarkasta nyt että flekti on tasapainossa. Ettei puutu esim siivestä pala tms, joka epätasapainon aiheuttaa.
Mutta ÄLÄ tarkasta sitä autossa virtojen ollessa päällä ettei se vaan käynnisty ja vie sormia mennessään.
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

Kaikki lavat ok, pyörii normaalisti eikä ota mihinkään kiinni.
Pitää huomenna käyttää sen verran pelti auki että rupeaa mölyämään ja yrittää löytää syy.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

Tunari-82 sanoi
Ite kun tekee niin ei tarvi itekeä työn hinnasta ja jos sattuu pärähtämään paskaksi niin syyllinen löytyy helposti,peiliin katsomalla :peukku

Merkkiliikkeessä teettämisen hyvä puoli on se, että yleensä korvaavat vahingot, jos jotain sattuu esim. hihna katkeaa ennen kuin vaihtoväli on täynnä.
 

Temppas

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2010
Sijainti
Hki
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

JaniB sanoi
Kiitos vastauksista.

Näköjään tuossa Camskillin paketissa ei ollut kiristäjää mukana, maksaa 120 puntaa lisää, ja sitten paketti alkaa olla melko lähellä Vehon hintaa.
260€ sanoivat Veholla jakopäänrempan työn hinnaksi. Mielestäni yllättävän kohtuullinen hinta.

Uudet jarrut lähti tilaukseen ja pitää ensi tilassa mennä vaihdattamaan kaikki mahdolliset öljyt tuohon.

Ei jarrut näköjään vaikutakaan tuohon ACD-probleemaan, ajattelin ensin että jos kuluneet palat jotenkin sotkisi ABS-sensorien toimintaa mutta tuskin?

Monta topikkia lukenut mutta vieläkään täysin tajua tätä ACD/AYC-hommaa, sama hajoava pumppu siis molemmissa vai kokonaan sama asia? Takakontista öljyt katsoin ja reilun tunnin seisomisen jälkeen oli reilusti alle MIN-merkin.
Pitää aamulla tarkistaa uudelleen.

Pitää katsoa myös tuo kytkinpolkimen taso.

Mulle sanoivat ST-motorsissa, ettei tuota automaattista kiristäjää tarttisi vaihtaa edes. Ja työlle tuli hintaa 455e, joten toi 260e veholla kuulostaa todella vähältä.
Evo 9 kyseessä, mutta eipä se taida erota työn osalta mitenkään..

Harmi jos tuo ayc pumppu on hajalla. Melko kallis paukku sen vaihtaminen...
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

Öljyjenvaihdon jälkeen ei ole ACD enää temppuillut, ainakaan vielä. :D

Perän ujellukseen pienessä vauhdissa ei tullut parannusta, eikä myöskään vaihteet mene sen paremmin silmään.

Tänään katselin pelti auki kun flekti lähti pyörimään, niin ei siitä enää mitään meteliä tule.
Ei voi ymmärtää mikä muu siellä voisi jyristä.
 

artova

IX
Liittynyt
23 Tammikuu 2010
Sijainti
Raisio
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

Koita kytkinpolkimen säätöä ennen synkkaremonttia:
http://www.evomoto.com/tech_articles.php?tech_article_id=28
 

epestrand

evoVIII
Liittynyt
21 Syyskuu 2007
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

Tuli tuossa katottua oman 8 jakopäärempan hintoja!
elikkä
-jakohihna 61€
-kiristinrulla25€
-ohjainrulla24€
-tasapainoaks.hihna24€
-tasapainoaks.kiristinrulla23e
-moniurahihna32€
-pakkasneste15€
-vesipumppu185€
työt 4x46€
Siinäpä se.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

epestrand sanoi
Tuli tuossa katottua oman 8 jakopäärempan hintoja!
elikkä
-jakohihna 61€
-kiristinrulla25€
-ohjainrulla24€
-tasapainoaks.hihna24€
-tasapainoaks.kiristinrulla23e
-moniurahihna32€
-pakkasneste15€
-vesipumppu185€
työt 4x46€
Siinäpä se.

= 573 €
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

JaniB sanoi
Öljyjenvaihdon jälkeen ei ole ACD enää temppuillut, ainakaan vielä. :D

:seina Eipä sitä iloa kauan kestänyt, syttyi jo samana päivänä. Eilen pääsi 80 km ilman valoja, mutta tänään taas.
Voihan sillä ajaa, mutta vaikuttaako tuo paljon ajettavuuteen? Ei viitsisi heti ruveta maksamaan uutta pumppua.
Koitin sitä virrat päälle - kaasu pohjaan testiä, niin pumppu huusi ~25 sek ja sitten kaikki valot syttyi, eli paskana on ilmeisesti. ::)

JaniB sanoi
Tänään katselin pelti auki kun flekti lähti pyörimään, niin ei siitä enää mitään meteliä tule.
Ei voi ymmärtää mikä muu siellä voisi jyristä.

Eilen jyrisi taas pariin otteeseen käynnistyksen jälkeen lämpimänä. Todella omituista.

Pitää koittaa tuota kytkimen säätöä vielä jos auttaisi laatikko-ongelmaan.

Kyllä tästä vielä peli saadaan, rahaa se vaan on. ;D
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

Kyllähän se ajettavuuteen negatiivisesti vaikuttaa jos pumppu ei toimi. Lähinnä kovempaa painettaessa, arkiajossa ero on aika olematon. Jos kyse on siitä ettei pumppu nosta tarpeeksi painetta niin säädettävällä paineanturilla voi poistaa virheilmoitukset. Tietysti pienempi paine tarkoittaa sitä ettei AYC ja ACD toimi täydellä teholla.
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

Selvisi se jyrinän syy kun otti silmän käteen ja huomasi että siellä on toinen flekti syylärin etupuolella. :-[ ;)
Se väpättää ihan miten sattuu. Aika vaikeaa varmaan päästä käsiksi, vai kuinka helposti tuo etupuskuri lähtee irti?

Kytkin ottaa nyt kiinni suunnilleen polkimen liikkeen puolivälissä, voisiko säätö silti vaikuttaa noihin vaihteisiin?
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Evo8 uuden omistajan kysymyksiä

JaniB sanoi
Se väpättää ihan miten sattuu. Aika vaikeaa varmaan päästä käsiksi, vai kuinka helposti tuo etupuskuri lähtee irti?

Tässä lainaus omasta tekstistäni ammoisilta ajoilta:

Itse puskuri irtoaa näin ainakin seiskassa. Varmaankin 8 ja 9 ihan samalla lailla.

Kiinnitysklipsut irti maskin päältä. Samoin niiden ulkopuolilla olevat 10mm pultit. Kaikki puskurin alareunassa kiinni olevat muovinastat irti pohjapanssareista (hankalin homma, mutta lähtevät irti kun kääntää meisselillä painamatta _yhtään_). Etupyörien edestä sisälokarin 2 muovinastaa irti samalla menetelmällä. Puskurin reuna on kiinni pyörän etupuolella sisälokarissa 10mm ruuvilla. Nämä pois molemmilta puolilta. Ruuvaantuu ylöspäin, joten vaatii kurkkausta. Nyt puskuri lähtee irti vähän nykäisemällä. Suosittelen että 2 jamppaa tekee tämän eri puolilta pitäen ettei mikään naarmuunnu tai puskuri putoa.

Molemmat umpiot on kiinni kahdella 10mm ruuvilla päältä, yhdellä syylärin puolelta sivusta ja yhdeltä läheltä sisälokarin reunaa umpion alla. Pari sähköliitintä irti ja umpio on vapaa.
 
Ylös Bottom