EVO8 "vikavalo"

EVOsella pääsee

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2006
Jenkeistä tuodussa EVO8:ssa palaa välillä "service engine soon" valo. Se syttyy aina pakkas- ilmalla ja vain silloin kun auto on ollut tolpassa (eli lohkari päällä). Valo syttyy kun tekee ekan kiihdytyksen (raju tai rauhallinen). Valo saattaa sammua parin kylmäkäynnistyksen jälkeen (jos käynnistää ilman lohkolämmitystä).

Ko. autoon on vaihdettu K&N Typhoon vapaavirtaus-suodatin, jossa oli mukana myös alkuperäisen kumisen ilmanottoputken korvaava alumiiniputki suodattimen ja turbon väliin. Ko. suodatinsetti on tehty kaikkine sovittimineen tohon autoon.
Autossa on myös 3" helposti hönkivä putki 3" vapaavirtauskatilla siitä taaksepäin.

Epäilen itse, että vika liittyy imuilman lämpöön. Kerran resetoivat tuon hälytyksen pois merkkiliikkeessä. Sanoivat, että se oli joku häiriö (eivät tienneet mitä) imusysteemissä. Vien auton uudelleen liikkeeseen ihmeteltäväksi tällä viikolla.

Olisko kellään tietoa / ideaa em ongelman syntyperästä?
 
veikkaisn että lambda anturissa jotain häikkää(taitaa olla 2kpl)..jos auto käy liian laihalla tai rikkaalla niin ecu sytyttää check engine valon..
 
Kuin myös lambdaa veikkaisin. Faijan Carismassa oli uutena samanlaista vikaa ja paikallistettiin lambdaan, joka vaihdettiin takuuseen.
 
Vastaako "service engine soon" "check engine" vikavaloa?

Lambdaa melkein veikkaisin minäkin, saattaa johtua OBD II systeemistä ja käytetystä katalysaattoristakin, mutta jos vikakoodi viittaa imuputkistoon niin kannattanee katsoa ettei ilmamäärämittarissa ole liiemmin öljyä.
 
"ses" valo on sama kuin "ce" valo. "ses" on jenkkiversio samasta aiheesta.

Jos vika on lambda-anturissa, niin voiko vikavalo sammua itsestään? Ko valo sammui taas tänään (lauha ilma ja käynnistin auton ilman lohkarilla lämmitystä).

Teoretisointia kotisohvalta:
Onkohan niin, että itse anturissa on jonkinlainen esilämmitys? Jos se ei toimi niin voisi olettaa juuri pakkasella ongelman tulevan esiin. Kun lohkari on päällä niin lämpötilaero koneen ympäristön ja katin jälkeen olevan anturin välillä lienee liian suuri.
 
miks ei vois sammua jos se välillä pelittää...kokemuksena asentotunnistin joka sytytteli ce valoa ajoittain kunnes hajosi kyseinen tunnistin..kyllä anturissa on esilämmitin,..toki imuilmanlämpöanturikin voi vikoa ja antaa välillä liian rikasta/laihaa seosta ja ce valo palaa ajoittain..
 
mr ahtopaine sanoi
miks ei vois sammua jos se välillä pelittää...

Just noin.. vanhassa nelikko gallussa kävi kans noin ja vika oli lambda-anturissa.. ce-valo paloi vähän miten sattuu, sitten kun se rupes palaa vähän väliä niin meni anturi vaihtoon ja loppu se palaminen.. ;)

-Eki
 
Periaatteessa aikas monessa kohteessa voi olla vikaa tässäkin tapauksessa.

Tosin itse kallistuisin sinne imu-puolelle jo pelkästään senkin takia kun sitä on jo kerran paikallistettu sinne osastolle.
Muuttuvia tekijöitä tossa on siis se imupuoli/pakoputkisto??
Onkos tässä kuitenkin oma ilm.määrämittari käytössä ja onkos imuilman lämpötunnistin samassa vai mahdollisesti jossain muualla?? Sinne alumiini imuputken sisälle vois kondensoitua myös vettä(=hidas mieto lämpiäminen kylmässä lohkari päällä)? Sotkee jotenkin i-lämpötunnistinta?
Jenkki-vientimalli?? Mihin päin uuttamannerta? Voi olla jo lähtiessään "lämpöisen" paikan ilm.määrä mittarilla, jos niissä siis on eroja. On vähän ihmeissään kylmässä?

Sillä lamdan esilämmityksellä ei ole merkitystä tässä kohtaa, siis jos vaan virta kulkee sen kautta. Sen tarkoitus on lämmittää nopeammin lamda reagoivaksi auton käynnistyksen jälkeen, eli on tunteeton ulkoilman lämpövaihteluille.
Mut toki jos virta ei kulje sen kautta....!
-A
 
Kiitoksia hyvistä neuvoista ja arvioista!
Tänään vien EVOn huoltoon ja huomenna ne toivottavasti osaavat kertoa vian aiheuttajan. Laitan parin päivän kuluttua vian syyn tähän viestiketjuun jos se selviää.
 
Eivät merkkiliikkeessä tienneet vikakoodin tarkkaa tarkoitusta (yrittivät kysellä kuulemma muualtakin). Eivät myöskään alkaneet selvittämään sen tarkemmin, koska kaikki toimi normaalisti (myös ed kerralla). Lähin koodinumero, jonka he löysivät manuaalista, kertoi koodin olevan hälytys katin esilämmityksestä (melkein tieto ei kuitenkaan ratkaise asiaa).
Heidän paras veikkaus oli, että lohkari lämmittää tietyt osat tehokkaasti (käynnistyksen jälkeen samat osat kuumenevat ensimmäiseksi) ja kun kierrokset sekä nopeus nousee niin kone saa liikaa liian kylmää ilmaa suhteessa koneen muiden antureiden mittaamaan lämpötilaan.
Onneksi eivät kehdanneet veloittaa valohoidosta:)

No ei hätää kun auto kuitenkin pelittää. Täytyy vaan tarkkailla bensan kulutusta. Jos se alkaa nousta, muunkin kuin kaasujalan takia, niin silloin on jotain häikkää antureissa (ilma/bensa suhde väärä).
 
Takaisin
Ylös Bottom