Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

T.Urbo

New Member
Liittynyt
10 Elokuu 2010
Terve.

Tuli tuossa muutama kuukausi sitten hommattua evo9 jossa oli vain 12tkm mittarissa...
En ollut koskaan ajanut millään evolla aikaisemmin joten ajattelin, että auto toimii normaalisti.
Kuitenkin tossa olen ihmetellyt miksi evo hyytyy suuremmilla vaihteilla ja kovemilla kierroksilla...(Kiihtyminen hidastuu selvästi 5000rpm ylöspäin varsinkin 3 ja suuremmilla vaihteilla)
Tänään tuli asennettua ahtopaine mittari ja huomasin, että kun kiihdyttää lähelle rajoittajaa, niin ahdot tippuu 1,3-1,5 barista pahimmillaan johonkin 0,2 baariin.
Autoon on edellinen omistaja asennuttanut 3" Putkiston turbolta taakse ja putkistossa on alkuperäinen catti. Joten tästä päättelin kun olen forumia lueskellut, että kyseessä voisi olla fuel cut, mutta harraste autossani (Escort Cosworth) kun tulee ns. fuel cut niin meinaa pää tulla tuulilasista läpi. --> Luultavasti evossa samantyylinen fuel cut vai onko hienovaraisempi? Auto ei jää pätkimään vaan alkaa tosiaan tiputtamaan ahtoja reilulla kädellä mitä suuremmille kierroksille mennään tämä näkyy jopa 2 vaihteella. Tarkistin bybassin toimivuuden ja toimii kuin unelma ja en myöskään rekisteröi ylimääräisiä paineenvuotoääniä konehuoneen puolelta kun kiihdytän. Ja autossa tosiaan nyt 20tkm niin ei luulisi mitään vielä olevan kulunut loppuun... Osaisiko joku kertoa onko kyseinen vika ns fuel cut vaiko jokin muu?
Niin ja mitään vikavaloja ei ole vielä välähdellyt.

Kiitoksia näin etukäteen...
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Ainakin vanhemmissa evoissa fuel cut kuvailemasi tyyppinen äkkipysäys, jossa ei varmasti jää epäselväksi mistä on kysymys. Kun tässä tapauksessa on ilmeisesti kyseessä huomattavasti hienovaraisempi "jarruttelu", tulee äkkiseltään mieleen ajatus, että kyseessä voisi olla joku muu ECUn "turvatoiminto".
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

1.3-1.5 bar kuulostaa aika kovalta jos auto on vakio ja viittaisi hieman siihen että turvatoiminnosta voisi olla kyse. En osaa sanoa onko ysin fuel cut vielä samanlainen seinään ajo kuin vanhemmissa Evoissa.
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Jees.
Sitä itsekin ajattelin.
6 vaihteella kun 120km/h pistää kaasun pohjaan niin nostaa ahdot hetkellisesti 1,7 baariin. josta tippuu 1,3. En tiedä onko autoa säädetty jossain pajalla koska hommasin auton tosiaan liikkestä niin en ole ollut puheissa entisen omistajan kanssa... 1,5barin nostaa piikkinä ja siitä yleensä tiputtaa 1,3baarin ja kun kierrokset nousee yli 5k niin johan alkaa paineet putoamaan...
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Hmm, ahdot tippuvat yläkierroksilla?

Voi olla että EHKÄ säädetty ahtopaineita joten yläkierroksilla tiputettu tarkoituksella. Myös hukkaportin kello voi olla finaalissa.. Enemmän kierroksia = enemmän pakopainetta = vaatii enemmän hukkaportilta

Pitäis nähdä..
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

cubeqtio sanoi
Hmm, ahdot tippuvat yläkierroksilla?

Voi olla että EHKÄ säädetty ahtopaineita joten yläkierroksilla tiputettu tarkoituksella. Myös hukkaportin kello voi olla finaalissa.. Enemmän kierroksia = enemmän pakopainetta = vaatii enemmän hukkaportilta

Pitäis nähdä..

Eikös ysissä toi vakiokellon avautumispaine ole luokkaa 0.8bar ja tuon alemmas niitä paineita ei ohjelmallisesti saa vaikka yrittää? Eli kello voisi olla rikki ja avautuu omia aikojaan pakopaineen vaikutuksesta?
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Pietari sanoi
Eikös ysissä toi vakiokellon avautumispaine ole luokkaa 0.8bar ja tuon alemmas niitä paineita ei ohjelmallisesti saa vaikka yrittää? Eli kello voisi olla rikki ja avautuu omia aikojaan pakopaineen vaikutuksesta?

Kuten tossa kirjoittelinkin.. Kello voi olla pipi.

Edelleen vaikea sanoa näkemättä/kokematta.

Edit: Omassa Evo 6 oli taas ongelmana kellon jumittaminen joten paineet karkasivat taivaisiin.. Mikäli kellon kalvo vuotaa niin se ei jaksa pitää yllä painetta isoimmilla kierroksilla korkean pakopaineen johdosta...
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

cubeqtio sanoi
Hmm, ahdot tippuvat yläkierroksilla?

Voi olla että EHKÄ säädetty ahtopaineita joten yläkierroksilla tiputettu tarkoituksella. Myös hukkaportin kello voi olla finaalissa.. Enemmän kierroksia = enemmän pakopainetta = vaatii enemmän hukkaportilta

Pitäis nähdä..

Itse asustelen turussa päin jos kiinnostusta löytyy tulla ihmettelmään...
Huomenna olen ottamassa suuntaa poriin päin loppuviikoksi joten jos asustelet lähellä näitä alueita niin ei muutakun infoa jos kiinnostusta olisi...

Kävin äsken talleilla kääntymässä ja koitin kelloa vain pistämällä alipainetta siihen ja ei näyttänyt katoavan mihinkään. Ei kyllä kerro koko totuutta.
Ei kellään sattuisi nurkassa pyörimään ylimääräistä kelloa jos pääsisi koittamaan onko vika siinä?
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Musta on kanssa alkanu tuntuu ettei pidä auto ahtoja enään kunnolla kotona. Ennen oltiin 1,5 bar paremmalla puolella, nyt käydään piikissä 1,5 ja siitä putoo sitten 1,3 paikkeille. Tiiä sit onks täl lämpösel ilmal jotai tekemistä asian kanssa. kun imuilmat ollu jotai 50 asteen paikkeilla...
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Ei tuo minusta kyllä ihan kellovialta kuulosta tai jos sellanen on, niin melko omituinen, koska paineet kuitenkin on jonkun aikaa jopa 1,5 ja sieltä putoaa rajoittajaa kohden noin pirusti. Vaikuttaa ennemmin siltä, että siellä on vaihdettu putkistoa sun muuta mikä aiheuttaa paineen nousun ja vakio softa ei siitä tykkää. Mutta tämäkin ihan arvailua. Testeriin veisin noin uuden laitteen, jos ei omia lukulaitteita ole.
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Koko päivän selvitellyt mikä mahtais olla vikana...
Ei vielä ole löytynyt mitään mekaanista vikaa.
Sellanen perskutina, että taitaa vetää suuremmilla kierroksilla sytytysennakon ihan poskilleen (johtuen sitten putkistosta ja paineista?)
Entinen omistaja varmaan säätäny jossain ton fuel cut rajan ylemmäs ku ei se ole pahemmi lauennut...
Ja sit ku sytys o ihan poskellaan ni tiputtaa ahdot olemattomiin? En tiedä eiköhän se penkissä sitte selviä.
Huomenna soitan airistecciin ja kyselen sieltä voivatko auttaa asiaan.
Samalla sitten vois ottaa uutta softaa sikäli mikäli jos on vain softa vika;D
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

T.Urbo sanoi
Itse asustelen turussa päin jos kiinnostusta löytyy tulla ihmettelmään...
Huomenna olen ottamassa suuntaa poriin päin loppuviikoksi joten jos asustelet lähellä näitä alueita niin ei muutakun infoa jos kiinnostusta olisi...

Kävin äsken talleilla kääntymässä ja koitin kelloa vain pistämällä alipainetta siihen ja ei näyttänyt katoavan mihinkään. Ei kyllä kerro koko totuutta.
Ei kellään sattuisi nurkassa pyörimään ylimääräistä kelloa jos pääsisi koittamaan onko vika siinä?

Asun Porissa.. ja Evoscan + kaapeli löytyy... :p ja ei ecuflässikään ole tuntematon softa..
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

No voeha mahoton ku kävi tuuri!
Pistän tulee yv:tä
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Aina voi katsoo jos pukkaa vikakoodia tai sillee..
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Käytiin tossa kaverin kanssa koittamassa suorituskykyä.
Kellotettiin 0-100 aika ja se oli 8,1 Kiihtyy helvetin mukavasti 1 vaihteella ja 2 jonkin matkaa sitte n 80-100km/h kiihtyminen tippuu etanavauhtiin...
Esim 80-120 kolmosvaihteella 4,5 sec ja nelosella 3,2 sec :driver
6k kieppeillä kyl hyytyy ihan täysin. 4 vaihteella ku teki ton 80-120 ei kierrokset nouse liikaa ni etenee ihan mukavasti...
Enpä enempää viitsi rääkätä vaan ajella ihan normaalisti jos jotai pahempaa vialla...
Selvitellään...
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

T.Urbo sanoi
Käytiin tossa kaverin kanssa koittamassa suorituskykyä.
Kellotettiin 0-100 aika ja se oli 8,1 Kiihtyy helvetin mukavasti 1 vaihteella ja 2 jonkin matkaa sitte n 80-100km/h kiihtyminen tippuu etanavauhtiin...
Esim 80-120 kolmosvaihteella 4,5 sec ja nelosella 3,2 sec :driver
6k kieppeillä kyl hyytyy ihan täysin. 4 vaihteella ku teki ton 80-120 ei kierrokset nouse liikaa ni etenee ihan mukavasti...
Enpä enempää viitsi rääkätä vaan ajella ihan normaalisti jos jotai pahempaa vialla...
Selvitellään...

8,1? menee siis samaan ku vapari autot? ;D
ahtojen tippuminen tuolla tavoin voi myös johtua bensan saannin hyytymisestä ja sillä tapaa kyllä koneen.
eli pa-paineet romahtaa -> kone nakuttaa -> siirtää ennakot ihan ketuilleen -> teho häviää
näin ainakin mulla turbo galantissa kun pa-pumpussa ei riittäny tuotto :D
seoksetkin heitti täyskaasu polkemisessa 16 ja ylikin :nykii
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

tUrbo: mielenkiinnol kysyn et tiedätkö entisen omistajan nimeä?
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Kyl sen entisen omistajan nimi lukee tossa auton huoltokirjassa kohdassa eka omistaja...
Kuis sillee?
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Sekin vielä, että tiedän kyseisen autoliikkeen josta ostin evon, niin he lunastavat autoja aikast paljon maksukyvyttömiltä. Eli en tiedä onko evo sellaiselta. En viitsi paljoa soitella entiselle omistajalle jos se vieläkin maksaa kyseistä autoa ni sille voipi tulla paha mieli...
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

T.Urbo sanoi
Sekin vielä, että tiedän kyseisen autoliikkeen josta ostin evon, niin he lunastavat autoja aikast paljon maksukyvyttömiltä. Eli en tiedä onko evo sellaiselta. En viitsi paljoa soitella entiselle omistajalle jos se vieläkin maksaa kyseistä autoa ni sille voipi tulla paha mieli...

eiku kattelin vain et punanen ja oisko eräs rallijannun auto...
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Harri K sanoi
eiku kattelin vain et punanen ja oisko eräs rallijannun auto...

Timo.H Entinen omistaja. Kuulostaako tutulta?
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Kannattaa tarkistaa onko putki tukossa (esim. katti) kun kuolee noin rajusti yläkierroksilla.
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

T.Urbo sanoi
Sekin vielä, että tiedän kyseisen autoliikkeen josta ostin evon, niin he lunastavat autoja aikast paljon maksukyvyttömiltä. Eli en tiedä onko evo sellaiselta. En viitsi paljoa soitella entiselle omistajalle jos se vieläkin maksaa kyseistä autoa ni sille voipi tulla paha mieli...

Onko auto Loimaan Laatuautosta? Jos on, niin kävin katsomassa ko. autoa viime joulukuussa ja silloin oli konkurssipesän omistuksessa. Joku konepaja, en sen tarkemmin tiedä.
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

artova sanoi
Onko auto Loimaan Laatuautosta? Jos on, niin kävin katsomassa ko. autoa viime joulukuussa ja silloin oli konkurssipesän omistuksessa. Joku konepaja, en sen tarkemmin tiedä.

Joo sieltä se tuli hommattua.

Niin ja toi catti homma vois hyvinki aiheuttaa tän kaltast vikaa... Ei kyl heitä vikavaloa ku katin jälkeinen lamda on toiminnassa. Tai en tiedä onko ecust säädetty pois. Perhana ku kerkesin poriin asti ni tääl ei pääs repimään cattia pois.
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Merliinillähän kävi niin että kun katti suli niin jäi ahdot tosiaan johonkin 0,2bar. En kyllä muista miten alakierroksilla toimi..
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

MakeM sanoi
Merliinillähän kävi niin että kun katti suli niin jäi ahdot tosiaan johonkin 0,2bar. En kyllä muista miten alakierroksilla toimi..

Jep 1. katti on arka paikka. Saattaa mennä totaalitukkeeseen ja vaikuttaa sitä kautta ahtoihin.

Myös alkuperäinen muovinen bypassi saattaa antautua. Lääke tähän on RS mallin metallinen kapine.

Itsellä petti bypassi parissa kuukaudessa lastutuksen jälkeen ja ahdot haihtui taivaan tuuliin. Mittaria autossa silloin ei ollut mutta perstuntumalla erotti että kaikki ei ole kunnossa. Nyt ahdot piikkaa mittarin mukaan 1.7 bariin ja laskee sieltä 1.5 ja pysyy siellä.

Minulla ei ole ainakaan ollut mitään fuelcut oireita, enkä muista että kukaan muukaan olisi niitä perusvireillä olevasta autosta löytänyt. Toki esim. viallinen bensapumppu voisi tällaista aiheuttaa.
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla


Jees! Olen 80% varma et olis catti vika. Olen lueskellut jo 2h eri forumeilta cattivian oireista ja tuntuisivat vastaavan täysin oireisiin. Ja tosiaan putkessa on 1 catti ennen kardaanin jatkosta ja takavaimennin. Olen joskus moottorijarruttaessa suuremmilta kierroksilta kuullut rallatusta putkistosta juuri catin kohtaa. Ja lisäksi mulle on pariin otteeseen käynyt niin, että kun vesikelillä on vetäny vähä reilummin kaasua-->niin että putki on ollu varmasti kuuma ja ajanut lätäköstä. Putki on vääntyny kardaanin jatkosta päin ja rallattanu ihan pirusti kunnes on vääntyny takas. Luultavasti tämä aiheuttanut liian kovan tärinän cattiin ja hajottanut sen. Tämä jo käynyt luultavasti edellisellä omistajalla (auto ollut aina samanlainen omassa omistuksessa). Kunhan pääsen tutkailemaan cattia niin pistän infoa. :peukku
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

1. katti on vakiopelissä kiinni downpipessä :) Jos sitä ei näy niin se onpi poistettu jo edellisen omistajan toimesta.

Se 1. katti on semmonen onneton paise ( 20cmx10cm) noin 30cm turbon lähdön jälkeen. Vaki DP:n myös erottaa putken päällä olevista lämpösuojapelleistä mitä jälkiasenteisista todennäköisesti ei löydy.
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla


Joo ei ole muita catteja ku toi yks...
3" rosteriputkisto turbolta taakse. Se isoin catti mikä on vakioputkes ni on otettu toho putkistoon mukaan...
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla


Noniin.
Juuri poistuin auton alta. Catti oli kuin olisi pakasta vedetty. Eli ei mitään vikaa. Takaisin lähtöpisteeseen...
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla


Noniin.
Suuret kiitokset cubeqtiolle kun jaksoit vaivautua ihmettelemään vikaa. Softa/ecu puoli ok. Ei rajoitteita. Seuraavaksi ahtovuotojen perusteellinen testaus. Ekaks 2 baril ja sit jos ei löydy vuotoja ni 2.5 baril. Infoa pistän sunnuntaina lisää. Niin mr.cube tarjoan pulla kaffet seuraava meetis tai ratapäivil. ;D
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

T.Urbo sanoi
Noniin.
Suuret kiitokset cubeqtiolle kun jaksoit vaivautua ihmettelemään vikaa. Softa/ecu puoli ok. Ei rajoitteita. Seuraavaksi ahtovuotojen perusteellinen testaus. Ekaks 2 baril ja sit jos ei löydy vuotoja ni 2.5 baril. Infoa pistän sunnuntaina lisää. Niin mr.cube tarjoan pulla kaffet seuraava meetis tai ratapäivil. ;D

Eip mittä.

Niin ja muillekkin tiedoksi:

Auto käyttäytyy aivan normaalisti (riippumatta vaihteesta) jonnekkin 5000-5500 rpm asti. Ennen kyseistä kierroslukua paineet pysyvät hyvin 1.5bar ja kone laulaa. Ei naputa (satunnaisesti oli 1 tai 2 napua eri vedoilla) kone. Kun pääastään tuohon 5000-5500rpm alueelle niin kuuluu todella pieni suhaus (whooooshhh) ja paineet tippuu kuin lehmän häntä 0,3bar ja meno hyytyy. Logista näkee että ecu ainakin koittaa saada painetta (waste gate duty on 100% ja muutosprossa +20% noin) mutta mitään ei tapahdu. TPS on koko ajan 100%. Rasitusarvo tipahtaa (tietenkin kun paine tippuu) mutta muuten ei ole havaittavissa mitään naputusta tai suuttimien puutumista (siis tarkoitan että käyttöaste on noin 60% kunnes paineet katoaa ja laskee 40%).

Todella outo käyttäytyminen..
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

pakopaine avaa hukkaportin kellon, kokeilkaapas laittaa "lisäjousi" kellolle.
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

laittakaa ne muoviniitit ilmanottoputkeen . Jos niitä ei
ole pääsee torvi haukkaan konepeltiin kiinne.
Oireet täsmää 100% , ja on moinen vika ollut parissakin
autossa.
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Mittaaja sanoi
laittakaa ne muoviniitit ilmanottoputkeen . Jos niitä ei
ole pääsee torvi haukkaan konepeltiin kiinne.
Oireet täsmää 100% , ja on moinen vika ollut parissakin
autossa.

Se ilmanputsarin "imutorvi" siinä keulasta -> suodattimelle? Siitä tosiaan puuttui ne klipsut..
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Mittaaja sanoi
laittakaa ne muoviniitit ilmanottoputkeen . Jos niitä ei
ole pääsee torvi haukkaan konepeltiin kiinne.
Oireet täsmää 100% , ja on moinen vika ollut parissakin
autossa.

Imeekö se siis ittesä tukkoon konepeltiä vasten? Ei ois kyllä heti arvannu tuommosta :D
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Voihan!

Tulin talleilta just ja kerkesin purkamaan auton atomeiksi asti ja taas kasaamaan. No eipä vuoda ahtopuoli...
Lukasin forumia huomasin, et Mittaaja oli laittanu ton kommentin.
Laitoin Muovikiinnikkeet siihen torveen ja kävin koeajamassa.
Ennen hyytys hymy 5000 kohtaa ni nyt vasta alkaa siinä kohti hymy! :driver
Tuntuu ku olis käyny laitattamas uuden softan vehkeeseen! ;D
Tulee perhanan nopsaa toi rajotin vastaan :p

Siinä se syy oli.

Cubeqtion kanssa siinä puheltiinki et kyl vika on jossain niin yksikertaisessa ja tyhmässä hommassa, mut ei vaan tuu mieleen missä...
Erittäin suuret kiitokset kaikille ketkä vaivasivat päätään tämän "vian" kanssa.

Niin ja Mittaajalle sama kaffepulla tarjous kun Cubeqtiolle.

Taidankin loppupäiväksi lähteä cruisailemaan. :peukku
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Mulla täytty talvella toi torvi lumesta ja meno oli kyl sen mukasta. Ei kulkenut mihinkään, lukipöllykelillä näköjään sekin mahdollista.
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Kahvipulla...mites olis mitsukerhon dynopäivät Lappeenrannassa, ja kahvitkin
sais "talon" puolesta.
 
Vs: Evo9 ahtojen raju tippuminen kovilla kierroksilla

Hep, kiinnostusta dynopäivään ainakin löytyy! :peukku

Hyvä että vika löytyi ja oli noinkin helppo korjata. Kummastihan se hyytyy jos imuilman tulo lakkaa, joskus myös lumella imuputken täyttänyt ja oli helppo havaita vika kun oli paineanturi myös imupuolella jonka näyttämä meni raakasti alipaineen puolelle kaasu pohjassa.
 
Takaisin
Ylös Bottom