Evo9 ja E85

works

New Member
Liittynyt
19 Heinäkuu 2012
Searchi tuotti aika vanhoja tuloksia, niin herätellääs aihetta takaisin henkiin.

On tässä tullut huomattua että E85:sta on alkanut saada jo varsin näppärästi ainakin täältä pääkaupunkiseudulta ja myös sellaisten reittien varrelta missä itse tulee liikuskeltua. Joku pitää hyvää listaa yllä Googlen avulla. Anyways, hieman asiaa tutkittuani näyttäisi siltä että alkaa olla varsin turvallista vaihtaa energiaa tuottava neste ympäristöystävällisempään, ja voi kauhistus, sellaiseen jolla Evo liikahtaa vikkelämmin. Ompas ikävää :)

Ostoslistalla ovat:

- FIC:n 1100CC High-Z injektorit ja resistor packille plugi. Näissä on Bosch EV14:n sisuskalut ja ovat plug'n'play Evo9:n kanssa
- modattu Walbron 255
- dual map Tephra V7:aan ja mapin vaihto suoritetaan kaasupolkimen avulla ennen käynnistystä jos käy niin ruppasesti että E85:sta ei olekkaan saatavilla kun tankki on tyhjä. ast:llä taitaa olla FlexFuel hässäkkä omassaan, mutta en tätä tässä vaiheessa ainakaan harkitse. Katsotaan miten elämä pelkän E85:n varassa sujuu.

Näiden E85:sta varten hommattavien vermeiden lisäksi autoon on 90tkm huollon yhteydessä tulossa vielä lisäksi:

- GM:n MAP sensori + piuhat ECU:lle
- Grimmspeed:n boostikontrolleri, jolla tunerini voi säätää ahtopaineita tarkemmin ja rivakammin

Autoon sisälle tulee vielä Evoscan Android, jolle pitää vetää Innovate LC-1:n analogipiuhat, jotta AFR:lle saa mittarin.

Muuten pulkka tulee pysymään hyvin vakiota vastaavana, ainakin tässä vaiheessa. Nälkä varmasti kasvaa syödessä, joten mahdollisina lisästeppeinä voi pitää uusia nokkia, pakopuolen porttausta, uusittua pakoputkistoa ja intercoolerin putkia. Mutta ei nyt ihan vielä. Ja voi olla, että kun tietotaito auton kanssa kasvaa, muuttuvat tulevaisuuden suunnitelmat radikaalistikkin.

Muilla vastaavia projekteja tehtynä, käynnissä tai harkinnassa?
 
Vs: Evo9 ja E85

Jäsenille suljetulla puolella on "alkoholikeskustelua" jossa on paaaaljo lisätietoa :peukku
15eurol saa kaikkee kivaa lisää :peukku
 
Vs: Evo9 ja E85

Komppaan harria, noin paljon kun olet jo selvittänyt ja tunnut tietäv'än niin liity ihmeessä, ysiin on saatavissa pajoilta maksullinen paketti flexiin valmiina mutta jos ast vaikka innostuisi vielä porttaamaan ysille tuon version. Edistyneempi keskustelu suljetulla puolella :peukku Mielenkiintoinen aihe ja kehitystyötä tullaan varmasti tekemään jatkossakin jotta saadaan MAP ja flexi mahd samoihin kuoriin. Elämä pelkän E85:den varassa on vähän ikävää...
 
Vs: Evo9 ja E85

Tervetuloa foorumille. :)

Tosiaan suljetulla on lisää infoa tästä ja mielestäni 15eur sijoituksella saat hyvää vastinetta. :)
 
Vs: Evo9 ja E85

Sen verran voisin täsmentää että MAP ja Flexi on jo samoissa kuorissa. Kannatan kanssa jäseneksi liittymistä, löytyy paljon lisää tietoa.
 
Vs: Evo9 ja E85

Basbarduu sanoi
Sen verran voisin täsmentää että MAP ja Flexi on jo samoissa kuorissa. Kannatan kanssa jäseneksi liittymistä, löytyy paljon lisää tietoa.

Kyllä, FreeFuel toimii tosiaan Evo 8 2D SD patchin kanssa jo nyt :) Kaupallisiin tuotteisiin en ota kantaa.

Mutta tosiaan noinhan se suunnilleen onnistuu miten alkuperäinen kirjoittaja esitti asian. Tuplakartoillakin pääsee sentään kotiin jos sattuu vaikkapa olemaan E85 säiliöt asemalla tyhjillään mitä on sattunut kuulopuheiden mukaan jonkun verran.
 
Vs: Evo9 ja E85

ast sanoi
Kyllä, FreeFuel toimii tosiaan Evo 8 2D SD patchin kanssa jo nyt :) Kaupallisiin tuotteisiin en ota kantaa.
Pitää sen verran oikaista että en puhunut FreeFuelista, koska tarkoitin Evo 9 ECU:lle olevaa patchiä. Ehkä kohta myös FreeFuel tukee EVO 9 ECU:a?

Menee OT:n puolelle mutta miksi 2D vai käsitänkö nyt jotain väärin?

ast sanoi
Tuplakartoillakin pääsee sentään kotiin jos sattuu vaikkapa olemaan E85 säiliöt asemalla tyhjillään mitä on sattunut kuulopuheiden mukaan jonkun verran.
Kyllä mutta kokemuksesta voin kertoa että tuplakartat on silti huomattavasti stressaavampi kuin Flex.
 
Vs: Evo9 ja E85

Kun tuo hakemuksen käsittelyaika näyttää olevan foorumipostin mukaan viikkoja eikä päiviä, niin jatketaas tätä:

Ilmeisesti pakopuolelle kannattaa myös tehdä asioita kun tuolle E85 tielle lähtee, auto kun on totaalisen vakio tässä vaiheessa. Milltek:n koko putkisto on turkasen kallis, joten ehdotuksia otetaan vastaan! Ideana olisi siis "fire and forget" soluutio, eli en jaksaisi ryömiä vaihtamaan cattia alle jokaisella leimakerralla. Tarkoituksena olisi myös pitää möly kurissa, aikasemmassa Golfissa oli Remuksen putkisto ja tässä iässä ei enään jaksaisi sellaista volyymiä :)

Riittääkö pelkkä downpipe, 100 tai 200 cell catilla, vai kannattaako lähteä vetämään koko piippu uusiksi? Hyväkuntoinen käytetty on myöskin varteenotettava vaihtoehto. Ideoita otetaan vastaan!
 
Vs: Evo9 ja E85

Kiitos vinkistä, pistin pajalle mailia. Muita ehdotuksia? Tuo Milltek:n putki on siis Doc:lla 1670€, joka mielestäni on aika kova hinta hitsatusta metallista, jota voidaan proton jälkeen tehdä sarjatuotantona, vaikka käsityötä vaatiikin.
 
Vs: Evo9 ja E85

Kamitec taitaa myydä kanssa tuota Milltekkiä ja Kami osaa itse varmaan evon omistajana antaa tuosta jotain arviotakin.
 
Vs: Evo9 ja E85

works sanoi
Kiitos vinkistä, pistin pajalle mailia. Muita ehdotuksia? Tuo Milltek:n putki on siis Doc:lla 1670€, joka mielestäni on aika kova hinta hitsatusta metallista, jota voidaan proton jälkeen tehdä sarjatuotantona, vaikka käsityötä vaatiikin.

Martelius ei ole noin kallis ainakaan ihan ?? Ja tosiaan tuet SUOMALAISTA laatukäsityötä ja näin insinöörinäkökulmasta ne osaa jopa LASKEA sen putken sellaseksi että ei turhia resonoi. Sieltä on noihin ahdettuihin v6:siin onnistunut malli jossa on yksi takaänkkä ja on melkein vakion luokkaa kevyessä käytössä.
 
Vs: Evo9 ja E85

Täältä myös ääni Marteliukselle. Kollegan Evossa moinen putki on ja se on pakoputkipornoa ihan parhaimmillaan niin ulkonäön, työnjäljen, tehon kuin äänimailmankin osalta.
 
Vs: Evo9 ja E85

Mitä Milltekkiin tulee niin mielestäni sekään ei ole erityisen hiljainen vaikka toki useimpiin putkiin verrattuna kohtuullinen onkin.
 
Vs: Evo9 ja E85

Mieluiten toki tuen kotimaista käsityötä. Ei putken brändi tässä aja edellä sentään, vaan toiminnallisuus.

Kamitec keskittyy VAG sektoriin tällä hetkellä ja forwasi suoraan Doc:n juttusille jos Milltekkiä halajaa. Fiksuahan se olisi laittaa kaikki kerralla niin ei tarvitse tunettaa montaa kertaa tuplakarttoja kohdilleen, eli pitää jostain löytää siis paja joka tekee uuden putken kohtuuhintaan ennenkuin alkaa heittää lisää osaa kiinni.

Muutenkin tullee varmaan aloitettua noista tuplakartoista ja sen jälkeen pohdittua josko lähtisi asentamaan tuon uuden GM:n flexisensorin paikalleen ja ihmettelemään jostain ohjelmistotuen sille.
 
Vs: Evo9 ja E85

Martelius arveli catin sekä elbowin kera koko hoidolle hintaa 2ke+ auton alle rakennettuna. AMW olis aika monta satasta halvempi. Mutta on kyllä edullisuus näistä hommista kaukana. Laskeskelin tuossa juuri 90tkm huolto + tämä E85 projekti ilman isompaa remppaa vie jo sellaiset 5k yhteensä. Miks ei vois pitää vaikka virkkaamisesta niin ei harrastukset söis kaikkea irtorahaa :D
 
Vs: Evo9 ja E85

works sanoi
Martelius arveli catin sekä elbowin kera koko hoidolle hintaa 2ke+ auton alle rakennettuna. AMW olis aika monta satasta halvempi. Mutta on kyllä edullisuus näistä hommista kaukana. Laskeskelin tuossa juuri 90tkm huolto + tämä E85 projekti ilman isompaa remppaa vie jo sellaiset 5k yhteensä. Miks ei vois pitää vaikka virkkaamisesta niin ei harrastukset söis kaikkea irtorahaa :D

Se on vähän mitä haluaa. Kyllä 5ke:lla tosta autosta rakentaa halutessan jo aika nopean. Sillon ei vaan voi ostaa valmista ja helppoa avaimet käteen periaatteella.
 
Vs: Evo9 ja E85

Jenkkipäädyssä näyttäisi olevan pari halpisvalmistajaa, joiden tuotteista ei löydy hirveästi pahaa sanottavaa. Mutta, koska näissä Evo yseissä nyt on jonnin verran eroja eri maamallien välillä, niin onko tuolla pohjassa jotain pakoreitin tiellä erilaista USDM ja EDM malleissa? Yhden valmistajan supportti kertoi että jenkki-downpipe ei käy, mutta catback kyllä menisi. Itse luulisi että jos major ero on AYC niin se hardis olisi tiellä tuolla takapäässä? Valaiskaas tietämätöntä.

Magnaflown 200 CPSI metallisen cattimatin voi tilata briteistä (£115 shipped) ja hitsauttaa täällä kiinni putkeen jos niin haluaa, luulisi olevan hippasen halvempaa kuin tuo AMW:n ~450e.

Martelus on pääkaupunkiseudulta vähän liian kaukana ja hinta on kyllä hirvittävän kova vaikka laatu olisikin parasta mahdollista.

Etsintä siis jatkuu :) Mitähän Tiittasella maksais tehdä 3" putki..
 
Vs: Evo9 ja E85

works sanoi
Magnaflown 200 CPSI metallisen cattimatin voi tilata briteistä (£115 shipped) ja hitsauttaa täällä kiinni putkeen jos niin haluaa, luulisi olevan hippasen halvempaa kuin tuo AMW:n ~450e.
Voi kai. Mut ei ne kumpikaan silti sen laillisempia ole jos katsuri rupeaa kysymään mallikohtaisista E-hyväksynnistä ;) IMO parempi jättää tommoset katit pois, etenkin jos etanolilla ajelee (ei edes moraalista ongelmaa). Jumppaa sitten kerran vuoteen orkkista tilalle..
 
Vs: Evo9 ja E85

Urran sanoi
Voi kai. Mut ei ne kumpikaan silti sen laillisempia ole jos katsuri rupeaa kysymään mallikohtaisista E-hyväksynnistä ;) IMO parempi jättää tommoset katit pois, etenkin jos etanolilla ajelee (ei edes moraalista ongelmaa). Jumppaa sitten kerran vuoteen orkkista tilalle..

Totta tuokin. Montakos kattia tuolta ysin orkkisputkesta löytyy, eli mitä kaikkea kannattaa leimalle mennessä vaihtaa takaisin?
 
Vs: Evo9 ja E85

Orkkis putkessa on kaks kattia. Esikatti downpipessä ja normi katti. Minä en ole laittanut kun tuon normi katin vaan paikalleen katsastukseen ja hyvin menee päästöistä läpi. Varsinkin tuolla Re85:lla. :peukku
 
Vs: Evo9 ja E85

Teemu T. sanoi
Olisko kellään Tampereen seutuvilla tuota AMW:n putkea, että pääsisi kuuntelen äänimaailmaa?

Jos tänne Turkuun päin eksyt niin tervetuloa kuuntelemaan. Kabiinissa ei matka-ajossa paljoo pysty keskustelemaan mut miilaik. :peukku
 
Vs: Evo9 ja E85

aNttiM88 sanoi
Orkkis putkessa on kaks kattia. Esikatti downpipessä ja normi katti. Minä en ole laittanut kun tuon normi katin vaan paikalleen katsastukseen ja hyvin menee päästöistä läpi. Varsinkin tuolla Re85:lla. :peukku

Onko sulla avoin testpipe käytössä ja toinen testpipe johon olet hitsannut alkuperäisen catin keskelle kiinni joka vaihdetaan avoimen putken paikalle katsurin ihmeteltäväksi, vai loppaatko koko putken kiinni downpipestä eteenpäin leiman ajaksi?
 
Vs: Evo9 ja E85

Late sanoi
Jos tänne Turkuun päin eksyt niin tervetuloa kuuntelemaan. Kabiinissa ei matka-ajossa paljoo pysty keskustelemaan mut miilaik. :peukku

Aika harvoin tulee Turkkuses käytyä, mut pidetään mielessä, kiitos. Vähentäisköhän se katti yhtään metelöintiä? Vai oliko sulla katti kiinni?
 
Vs: Evo9 ja E85

Teemu T. sanoi
Aika harvoin tulee Turkkuses käytyä, mut pidetään mielessä, kiitos. Vähentäisköhän se katti yhtään metelöintiä? Vai oliko sulla katti kiinni?

Toivoa sopii että vähentää. Marteliuksen putkessa on yksi vaimennin ja katti ja se suorastaan hiljenee matka-ajoon. Ei juuri vakiosta poikkea.
 
Vs: Evo9 ja E85

Katti vähentää kokemukseni mukaan jonkun desibelin, mutta ei sillä meluisasta putkesta hiljaista saa.
 
Vs: Evo9 ja E85

ast sanoi
Katti vähentää kokemukseni mukaan jonkun desibelin, mutta ei sillä meluisasta putkesta hiljaista saa.
Ex evo 7:ssa oli joku 3" aftermarket putkisto. Ite en huomannu äänissä paljoo eroa ku vaihoin orkkis katin 3" vaimennetun katin korvausputken tilalle.
 
Vs: Evo9 ja E85

Teemu T. sanoi
Aika harvoin tulee Turkkuses käytyä, mut pidetään mielessä, kiitos. Vähentäisköhän se katti yhtään metelöintiä? Vai oliko sulla katti kiinni?

Ei oo kattia.
 
Vs: Evo9 ja E85

Mites kun ajelette ilman katteja niin mitä kaikkea pulttaatte takaisin autoon kiinni leiman ajaksi?
 
Vs: Evo9 ja E85

works sanoi
Mites kun ajelette ilman katteja niin mitä kaikkea pulttaatte takaisin autoon kiinni leiman ajaksi?

En ole muuta pultannut kun katin vaan paikalleen. Downpipessä oleva niin siitä en ole vaihtanut takas.
 
Vs: Evo9 ja E85

:eek:fftopic

eikai niiitä katteja uskalla pitää paikallan ku uutisissa oli torstaina että
vorot vie niitä jo romuttamoilta ja jopa autosta suoraan
sisältää kuulemma kultaa ja palladiumia...rahaa saa 80e/kpl
 
Vs: Evo9 ja E85

mitsumikko sanoi
:eek:fftopic

eikai niiitä katteja uskalla pitää paikallan ku uutisissa oli torstaina että
vorot vie niitä jo romuttamoilta ja jopa autosta suoraan
sisältää kuulemma kultaa ja palladiumia...rahaa saa 80e/kpl

Jos niistä saa 80 € / kpl niin niitähän kannattaa tilata suoraan tukusta ja myydä edelleen edes pakettia avaamatta. Hiukan epäilisin tuota summaa.
 
Vs: Evo9 ja E85

Joops. Jos nyt sitten lähtisi liikenteeseen 3" downpipellä jonka naittaa sitten kiinni vakio kattiin leiman ajaksi ja muuten päristelee korvausputkella. Tuo kokoputkisto ei nyt ihan kuitenkaan sopinut budjettiin vielä tässä vaiheessa.

FIC:n 1100CC:n high-z truutat ja modattu Walbron 255 ovat nyt maassa, pitänee kipaista tullin kautta ens viikolla ja viedä asennettavaksi samalla kun tehdään 90tkm huolto. Toki pitää odotella että tuo 3" dp saapuu brittein saarilta.
 
Vs: Evo9 ja E85

Kuinka pitkälle nuo 1100cc suuttimet riittää? Tässä ajatuksena saada +500hv.. Tietää vähän mimmosta ostoslistaa tässä rakentelee..
 
Vs: Evo9 ja E85

500 vaatii 1100-1200 cc suuttimet minimissään. 1100 on siinä ja siinä ainakin ilman paineen nostoa, tulee olemaan 95+% duty cycle.
 
Vs: Evo9 ja E85

ast ja varmaan moni muukin kun tietää näistä suuttimista niin eikö tommonen reilusti >80% Duty% oo jo vaarallista suuttimille? Tiedän että ohjeistukset ja varoitukset koskee erityisesti matalaohmisia suuttimia mutta missä vaarallinen raja menee korkeaohmisissa?
 
Vs: Evo9 ja E85

Late sanoi
Kuinka pitkälle nuo 1100cc suuttimet riittää? Tässä ajatuksena saada +500hv.. Tietää vähän mimmosta ostoslistaa tässä rakentelee..

Kaverin cosworth sierrassa loppu 1000cc bosch ev14 suuttimet 463hv @ 1.3 bar Re85:lla.
 
Vs: Evo9 ja E85

Urran sanoi
ast ja varmaan moni muukin kun tietää näistä suuttimista niin eikö tommonen reilusti >80% Duty% oo jo vaarallista suuttimille? Tiedän että ohjeistukset ja varoitukset koskee erityisesti matalaohmisia suuttimia mutta missä vaarallinen raja menee korkeaohmisissa?

Kai siinä on suuttimen lämpeneminen toinen asia ja toinen epävarma käytös kun ollaan lähes kokonaan auki. Mulla on yli 90% duty cycle ihan vakituisesti, tiedä sitten onko pahakin asia.
 
Vs: Evo9 ja E85

Pumpun tuoton pitää ylittää suuttimien kapasiteetti koko ahtopainealueella vähintään 10%.
1 KPL "walluja" ei nyt vaan riitä 4x1100 cc suuttimille. Ja jos suuttimet loppuu kesken ev14 sarjan
suuttimet antaa lisää kakkua isoillakin paineilla..mitä kaikki suutin tyypit ei tee.
Koko hommassa ei ole mitään järkeä jos koneen säädöt on bensapumpun tuoton varassa!
 
Vs: Evo9 ja E85

Mittaaja sanoi
Pumpun tuoton pitää ylittää suuttimien kapasiteetti koko ahtopainealueella vähintään 10%.
1 KPL "walluja" ei nyt vaan riitä 4x1100 cc suuttimille. Ja jos suuttimet loppuu kesken ev14 sarjan
suuttimet antaa lisää kakkua isoillakin paineilla..mitä kaikki suutin tyypit ei tee.
Koko hommassa ei ole mitään järkeä jos koneen säädöt on bensapumpun tuoton varassa!

Siis edellisellä kerralla loppu bensapumppu kesken ja uus aeromotiven A1000 bensapumppu laitettiin paikalleen, niin nyt loppu penkissä suuttimet kesken. Tehot 463hv @ 1.3 bar
 
Takaisin
Ylös Bottom