Evo9 - sähkövika? (OBD, Evoscan)

[elle]

@Nordschleife
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
7 Heinäkuu 2010
Sijainti
Pietarsaari / Jakobstad / Jeppis ;-)
Yritin hetki sitten Evoscanilla ajaa AYC pumpun (Oli tarkoitus tehdä järjestelmän ilmaus). Ei onnistunut ollenkaan...
En ehtinyt muuta kun laita kaapeli autoon ennen kun ongelmia tuli. Auton vilkut edessä + takana + sumuvalo takana alkoivat palaa. En ehtinyt edes kiinnitä kaapeli tietokoneeseen.

En saa vilkut + sumuvalo sammutettu muualla tavalla kun akku irti. Heti kun laitan akkunapa takaisin valot palaa taas. :'(

Onko tietoa mitä meni väärin ja miksi? Ja miten saan asia takaisin kuntoon?
 
Vs: Evo9 - sähkövika? (OBD, Evoscan)

Juu... ja auto on v2006 Evo 9 GSR 6mt.. Kaapeli joka käytin on OBD.fi:ltä ostettu OpenPort 1.3U -adapteri. EvoScan 2.8 versio.

Eka kerta kun yritin käyttää EvoScan ja adapteri että en osaa sanoa jos on aikaisemmin toiminutkaan...
 
Vs: Evo9 - sähkövika? (OBD, Evoscan)

Melko varmasti ETACS ecu on vaurioitunut syystä että kaapelin pinni numero 9 on edelleen ollut olemassa ja kytkettynä. Noita on vastaavia tapauksia raportoitu maailmalta, yleensä oireina vilkkujen vilkkuminen, töötti ja/tai pyyhkijät jää päälle jne jne. Kyseinen ecu on ohjaamon sulakerasian luona/takana ja sen saa vaihdettua ilman työkaluja eikä taida tarvita mitään purkaa edestäkään.

Kun ETACS vaihdettu katkaise kaapelin pinni no 9 ennen uutta yritystä.
 
Vs: Evo9 - sähkövika? (OBD, Evoscan)

muistelin, että ihan obd.fi saaduissa ohjeissa lukee myös tuosta kyseisen 9 pinnin "eliminoinnista"...jotta että ihan normi evoiluu :peukku
 
Vs: Evo9 - sähkövika? (OBD, Evoscan)

Kiitos vastauksesta! ETACS ecun rikkoamista tuli kyllä epäilty eilen illalla..
Mutta pinna nro 9 oli poistettu jo kun ostin adapterin. Paikalla on nyt tosiaan vielä ihan pieni pinnapätkä jäljellä
mutta voiko se riittää?



Voiko ETACS ecun toiminto millään tavalla mitata/testata vai onko vaan pakko uskoa ja osta uusi?
Uskallaanko sitten yritä uudestaan OpenPort-adapterilla? Ei nyt mielellään niitä ecuja ostaisin kymmeniä vaan huviks...
 

Liitetiedostot

  • IMG_5844-2.jpg
    IMG_5844-2.jpg
    72.5 KB · Lukukerrat 719
Vs: Evo9 - sähkövika? (OBD, Evoscan)

Pieni päivitys nyt kuukausia myöhemmin...

Olihan se ETACS joka oli vaurioitunut. Tuli hankittu uusi ja 9:s pinna katkaistiin.

Vanha, vaurioitunut, ETACS on todennäköisesti menossa uuteen seelantiin (tarkastusta varten) ja toinen kaapeli tulossa meille.. Emme ole vieläkään päässeet AYC:hin että saattaisi olla joku vika kaapelissakin...

Katsotaan mitä tapahtuu sitten uudella kaapelilla. En ainakaan kiinnitä se autoon ennen kun se 9:s pinna on kokonaan poistettu :seina
 
Vs: Evo9 - sähkövika? (OBD, Evoscan)

[elle] sanoi
Pieni päivitys nyt kuukausia myöhemmin...

Olihan se ETACS joka oli vaurioitunut. Tuli hankittu uusi ja 9:s pinna katkaistiin.

Vanha, vaurioitunut, ETACS on todennäköisesti menossa uuteen seelantiin (tarkastusta varten) ja toinen kaapeli tulossa meille.. Emme ole vieläkään päässeet AYC:hin että saattaisi olla joku vika kaapelissakin...

Katsotaan mitä tapahtuu sitten uudella kaapelilla. En ainakaan kiinnitä se autoon ennen kun se 9:s pinna on kokonaan poistettu :seina

Onko vanha kaapeli vielä tallessa? Jos on niin ihan mielenkiinnon vuoksi mittaa yleismittarilla pinnien 1 ja 9 sekä 1 ja 16 välinen resistanssi. "Turvallisessa" kaapelissa resistanssi pitäisi olla noin 1kOhm. Virallisesti tuo muutos ei tainnut tulla kuin vasta alkuvuonna 2011 mutta omakin joskus 2009 ostettu 1.3U on tuon mittauksen mukaan turvallinen eikä se ainakaan omaa etacsia käräyttänyt vaikka pinni 9 oli joskus muinoin paikoillaan kun kaapelia käytin.

AYC:n loggaukseen tarvitset evoscan version 2.7 tai uudempi, eihän käyttämäsi versio ole vanhempi? Vai yritätkö tehdä jotain muuta kuin loggausta? Öljynvaihtoa varten pitää olla valittuna ACD ecu jotta aktuaattorit toimii, sama homma evoscan version kanssa eli vanha ei vaan toimi aktuaattoreissa.
 
Vs: Evo9 - sähkövika? (OBD, Evoscan)

[quote author=evoscan]
Pin9 is the only pin that was getting over voltage, all new 1.3U cables since March 2011 I have added extra protection so pin9 is safe (now limited to 5v) to check if your cable is a safe one see checks below. it really is the only pin that caused the overvoltage. the guy above didn't have pin9 insulated fully, removing the pin can still connect if there is a residual pole left in the cable. if you are to be really sure, then get the vehicle side obdii port, and pop the pin9 pin out of the vehicle obdii plug. it can be done with a simple tiny screwdriver. all OBDII plugs have individual popable pins. If you want to be totally sure you can always also pop out pin1 as an optional extra. pin1 should handle up to 16volts, and pin9 only handles up to 5volts. By disconnecting both pin1 and pin9, you have fully disconnected ETACs from the OBDII vehicle port.

Check for a safe 1.3U cable: (test with the cable unplugged, tests are done on the cable pins)
• multimeter test pin16 for no continuity to pin9 = safe
• multimeter test pin16 for no continuity to pin1 = safe
• multimeter test pin16 for ohms to pin9 = 0.9 - 1.0Kohms = safe
• multimeter test pin16 for ohms to pin1 = 0.9 - 1.0Kohms = safe
[/quote]

Linkki asiaan: http://forums.evolutionm.net/9456680-post136.html
 
Vs: Evo9 - sähkövika? (OBD, Evoscan)

Kiitos tiedosta Pietari ja cubeqtio :)

Vanha kaapeli meni ETACS:in mukaan takaisin myyjälle. Uusi ei ole vielä tullut, toivottavasti kohta tulee koska kaipaan sitä! Ja ehkä kannattaa vähän mitata kun se tulee ettei vaan ole jostain vanhasta varastosta tullut :p
 
Vs: Evo9 - sähkövika? (OBD, Evoscan)

Tosissaan tuo surullinen 9pinni on noita meidän sinisiä-veljiä varten. Et anti mennä vaan jos ei subaruun oo tarvis päivitellä.

http://forums.evolutionm.net/8606600-post31.html tuossa on kanssa ihan hyvä linkki jakaa tänne yleiselle puolelle.
 
Takaisin
Ylös Bottom