Evojen ilmanputsari

Liittynyt
21 Elokuu 2005
Tykkäykset
0
#1
onkos kukaan modannut millään lailla ilmanottojärjestelmää ? lähinnä kartiofiltteriä, onkohan siittä mitään hyötyä, itsellä on tällä hetkellä green:n paneelifiltteri evo8:ssa
vaikutusta ei ole tullut testattua!

kokemuksia ?
 
Liittynyt
12 Heinäkuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Kotka
#2
Mulle tulee K&N:n paneelimalii ja on kuulema ihan riittävä viritys tarpeisiin tuo mitsun omakin boxi..Näin ainakin rallimiehen suusta :driver.Onhan se tötterö suodatin paljon katu-uskottavampi :peukku.
 
Liittynyt
12 Heinäkuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Kotka
#3
Tossa olis linkki missä on vääntöä mikä ilman suodatin systeemi on parhain..

http://forums.evolutionm.net/showthread.php?t=206092&highlight=k%26n
 
1

1gDSM

Guest
#4
Onko joku EVOn omistajista mahdollisesti dynottanut autonsa vakiona eikä autossa ole virityksiä tai autosta löytyy edelleen vakio ilmansuodatin?

Jos löytyy halukasta testaajaa 4.5" SUS kartiosuodattimelle niin ottakaa yksityisviestillä yhteyttä ;)

Olen n. viikon verran poissa, joten jos vastausta ei heti kuulu niin ei kannata hermostua.
 

nokonzok

Active Member
Club Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Espoo
#5
Itsellä oli K&N paneelifiltteri, ei mitään tuntuvaa hyötyä. Nykyisin kutosessa on Apexin kartiomalli, hyödystä on vaikea sanoa, mutta ainakin suhahtaa kivasti kun kaasun nostaa :) Yleisesti kuitenkin kartiomallia pidetään selkeäst parempana. Wastegate Chatterissa oli ihan tieteellinen artikkeli aiheesta, lopputulos oli siinäkin, että kartio sen olla pitää.
 

Sx-Freak

S14 -95 EVO-05
Liittynyt
8 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
#6
Itse laitoin AEM short intaken jos ei tuullu tehoo niin tuli ainaki yli siistit imu äänet kittiin kuuluu imu putki, lämpö suoja, putsari ja kaikki ratvittavat nippelit et sen saa kiinni.
 
Liittynyt
9 Tammikuu 2006
Tykkäykset
0
#7
Itselläni Jenkkimallisessa Evo 8:ssa K&N Typhoon kartiofilsu alumiinisella putkella. Lisäksi Helix 3" vapaavirtauskatti ja 3" lähes suora putki siitä taakse. Dyno mittaus näytti tehoksi 286hv ja väännöksi 395Nm. Eli noin 15hv ja 30Nm lisäys paremmalla virtauksella ilman säätöä. Keväällä aion säädättää oman Evoni.

Heikoksi kohdaksi jää lämmin imuilma. Vakiopaikalla avoin kartiosuodatin ottaa yli puolet ilmamäärästään konetilan puolelta. Alkuperäinen ilmatötterö (konepeiton etureunan välissä) ei riitä syöttämään kylmää ilmaa tarpeeksi.
Toinen lievempi heikkous on alkuperäiset kumiputket ilmanotossa. Ne elävät mielestäni liikaa paineen ja alipaineen vaikutuksesta (mutka- kohtiin voi tulla jopa ahtaumia).

Paras ratkaisu Evo8:aan olisi laittaa koko imuputkisto uusiksi ja laittaa koteloitu kartiosuodatin jolle on oma ilmanotto joko konepeitossa tai kuskin puolella puskurin alaosassa.
 

Sx-Freak

S14 -95 EVO-05
Liittynyt
8 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
#8
mitäs jos siihen väliin tekis/laittas lämpö suojan ja JOS on mahdollista niin laittaa jotain alumiini putkea tulemaan puskurista putsarille (en oo viel kerenny kattomaan onko siel tilaa tuoda lisää viileetä ilmaa putsarille)
 
Liittynyt
21 Elokuu 2005
Tykkäykset
0
#9
Taidan kokeilla tuota Aps High Flow Cold Air Intake Systeemiä , sen hyvyydestä en tiedä ,ja todennäköisesti kauhistelen noita imuääniä sitten :-[ ,onkohan ne kuinka miehekkäät kartiolla?
tuossa APS:n systeemissä tuntuis olevan hyvää tuo ulottuvuus puskurin tietämille! saa ainaskin raikasta ilmaa!
vieläku tuohon sais modattua Apexi:n suodattimen kiinni ;)




 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
#10
Näyttäs fiksulta ratkaisulta, toisin kuin monet muut vaparit, mitkä imee lämmintä ilmaa konehuoneesta. Mistäs meinasit ton hommata? Kimppatilausta? ;)
 
Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Kuopio
#11
Peke sanoi
Näyttäs fiksulta ratkaisulta, toisin kuin monet muut vaparit, mitkä imee lämmintä ilmaa konehuoneesta. Mistäs meinasit ton hommata? Kimppatilausta? ;)
+1

edit.. http://www.lancershop.com/customer/product.php?productid=440&cat=0&page=5

"Fits: Mitsubishi Lancer Evolution VIII 03-04 (will not fit MR version and will not fit the EVO 9)"
 

nokonzok

Active Member
Club Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Espoo
#12
Jenkkitilauksissa kannattaa myös ottaa huomioon usein melko arvokas rahti, tulli ja ALV. Nostaa yleensä hintaa sen verran korkealle, että ei kannata tilailla kun euroopastakin saa.

Mitä tulee noihin "cold air" putsareihin, niin kannattaa selvittää miten pärjäävät Suomen loskakeleissä. Kentältä nimittäin kuuluu, että osa noista menee liian lähelle maanpintaa sillä seurauksella, että loska yms. suolamössö tukkii koko putsarin.
 
Liittynyt
9 Tammikuu 2006
Tykkäykset
0
#13
Olisin itse ostanut ko. mallin (Jenkeissä kun olin), mutta hinta olisi ollut kova uuden intercoolerin vesitankin takia. Se pitää hankkia tohon, jotta se kartio mahtuu sinne alas. Omasta mielestäni tuo olisi paras paikka suotimelle. :peukku Altapäin ei loskaa mene siihen kohtaan. Jos edestäpäin puskeva loska tulee ongelmaksi (penkkoihin nojailu / maastoajo) niin voihan siihen laittaa pienen pleksin etupuolelle suojaksi. Oikealla puolella olevalle oljynlauhduttimelle kyllä kertyy jonkin verran roskaa yms. Mutta se on suoraan alttiina omassa "kolossaan" joka aukeaa oikean lokasuojan sisälle.
 
Liittynyt
21 Elokuu 2005
Tykkäykset
0
#15
Juischi sanoi
Peke sanoi
Näyttäs fiksulta ratkaisulta, toisin kuin monet muut vaparit, mitkä imee lämmintä ilmaa konehuoneesta. Mistäs meinasit ton hommata? Kimppatilausta? ;)
+1

edit.. http://www.lancershop.com/customer/product.php?productid=440&cat=0&page=5

"Fits: Mitsubishi Lancer Evolution VIII 03-04 (will not fit MR version and will not fit the EVO 9)"
Kyllä se ysiin menee , ysissä ei ole coolerin vesiruiskutusta eli vesi tankkia ei tarvitse ollenkaan ,muovinen ilmanohjuri täytyy ottaa pois sieltä tilasta, tai jos haluaa ,niin modata siihen ohjuri pleksi.
tuo ilmanohjuri ohjaa ilmaa näköjään vaihteistoon/jakolaatikkoon
tosin ne saa kyllä ilmaa puskurin muistakin aukoista .

tuolta hommasin:http://www.ppc-fahrzeugtechnik.de/apsevo.php
 
Liittynyt
21 Elokuu 2005
Tykkäykset
0
#16
nokonzok sanoi
Mitä tulee noihin "cold air" putsareihin, niin kannattaa selvittää miten pärjäävät Suomen loskakeleissä. Kentältä nimittäin kuuluu, että osa noista menee liian lähelle maanpintaa sillä seurauksella, että loska yms. suolamössö tukkii koko putsarin.
voipi olla tottakin ! mitähän tuohon tuuletus aukoon keksisi roiske-esteeksi? mielessä käväisi joku sisätilan ilmansuulake jonka modais peitelevyyn . noissa suulakkeissahan on se suljettava läppä mekanismi ,sen kun sais vielä sähköisesti auki ja kiinni kapiinista ,niin vois olla ihan näpsäkkä tsydeemi ..

rakenteluun ehdotuksia...
 
Liittynyt
21 Elokuu 2005
Tykkäykset
0
#18
Vs: Evojen ilmanputsari

Aps:n systeemi tuli asennettua , ja sen verran mietin tuota vesi jutskaa, että tuli kokasteltua roiske/muta suoja ,joka toimii sähköisesti Auki/Kiinni.
Aika näyttää, kuinka käy (pysyykö suodatin suht puhtaana )

sisälokasuojan ilma-ritilät on ainakin pakko tukkia eturenkaan kohdalta ,muutoin sieltä roiskuu kuraa todella paljon, mullakun on kotitie hiekka/kura tie,niin oli roiskeita noussut konepellin asti (siis konehuoneessa) ongelma varmaan, on sitten mikä vapaavirtaus suodatin tahansa !

Tuloksia saadaan varmaan sitten, kun vehkeen saa säätöihin .
Äänistä sen verran että dumppia ei tarvi ainakaan ulospuhaltavaa mallia hankkia ,sen verran suhahtelee kaasua nostettaessa.Mitään sairaita imu-ääniä ei onneksi tullut ;D

Muutama Photo rakentelusta !

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img184290.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img184293.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img184289.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img184291.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img184292.jpg
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Tampere
#19
Vs: Evojen ilmanputsari

http://www.harrinkuvat.1g.fi/kuvat/3000gt/SUS/

Alko meinaa vakio bovi suhisee kans oikee kunnol ku ton nappasin joulunaikaan kiinni :)
Vielä tosin tulee uus bovikin kiinni.
 

tepi

Active Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Suomi
#20
Vs: Evojen ilmanputsari

Hieno on ! Luulisi että tuo systeemi auttaa kesällä todella paljon imu ilman lämpötilojen suhteen....
 

ST

Active Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Tykkäykset
10
Sijainti
Manse
#21
Vs: Evojen ilmanputsari

"Aaki"

Ihan hyvännäköinen,mutta lyön kaljasta vetoo ettei toimi tuo läppä-systeemi enään ensi syksynä.

Varsinkin jos ajat paljon kuratiellä,pahentaa vielä,kun tulee "soramylly" tuonne..
 
Liittynyt
21 Elokuu 2005
Tykkäykset
0
#22
Vs: Evojen ilmanputsari

ST sanoi
"Aaki"

Ihan hyvännäköinen,mutta lyön kaljasta vetoo ettei toimi tuo läppä-systeemi enään ensi syksynä.

Varsinkin jos ajat paljon kuratiellä,pahentaa vielä,kun tulee "soramylly" tuonne..
;D voi olla näinkin, kalja vois tietysti maistua ens syksynä,tosin asennus-kaljaa tuli maisteltua ihan kiitettävästi tuota kokasteltaessa.
Ei tuonne tilaan kyllä enään pääse mitään soramyllyä syntymään ,ainut aukko tilaan on tuo puskurin aukko edessä . enemminkin huolen aiheena on vesi/suola suihku joka irtoaa tien pinnasta rankka-sateella jos ajaa toisen imussa.

Oikeestaan ainut paha paikka tuonne on juurikin se ritilä tsydeemi,joka on sisälokarissa eturenkaan edessä, sieltä se paska olis sinne päässyt mut ei pääse enään .
tietysti tuo läppä voi jäätyä kiinni ,vaik porailin vesivaluma reikiä siihen koteloon ,No pian se näyttää mitä ongelmia tulee ;)

olosuhteet on ainakin mainiot testaamiseen tällä hetkellä ,"kura lentää " tosin auton takaosassa ;D
 
Liittynyt
21 Elokuu 2005
Tykkäykset
0
#23
Vs: Evojen ilmanputsari

testauksen tuloksia APS kitin suhteen :
nyt täytyy kyllä ihmetellä, miks melkein kaikki on sitä mieltä että vakio suodatin boxi riittää?

Ero oli huomattava alakierroksilla sekä kiihdytyksien alussa,(Herkempi)

testasin kellolla tuota legendaarista 80kmh-120kmh, aikaisemmin ajat oli siin 2,3-2,4sek, nyt kun Aps kitti paikoillaan mitään muita muutoksia ei tullut ,oli ajat 2,1 sek .Eli näkyi selkeästi jo kellollakin
kokeilin 4 kertaa , nyt olis seos mittaria kaivannut ,olis vähän osviittaa kaivannut missä mennään seoksien suhteen ,enempää ei rääkätä ennekuin on boxi päivitetty
Modit siis putkisto+ Aps kitti ahdot about 1,5 bar näillä muutoksilla :peukku

Edellinen evo 8 360 hv 464nm oli toi 80-120kmh 2,4 sek siis 3-vaih ::)
 

Tdi??

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2006
Tykkäykset
0
#24
Vs: Evojen ilmanputsari

Mistä hommasit tuon aps:tsydeemin.
Vielä kytket tuohon läppä-systeemiin, sadatunnistimen menis automaattisesti kiinni ;D ;D
 

Saipher

Lancer STW '06 1.6
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Seinäjoki
#25
Vs: Evojen ilmanputsari

Ei o kellää tullu mieleen, että laittaas ton suodattimen vakiopaikalle ja sitte jotain putkea vetää tuolta alhaalta vaikka siihen suodattimen alapuolelle? Putkea pitkin pääsis viilee ilma suodattimelle eikä tarttis niin paljoa pelätä, että vesi/kura tukkis suodattimen. Noin mä itse tekisin ennemmin kuin maksaisin valmiiksimuotoillusta putkenpätkästä hunajaa.
 
Liittynyt
4 Tammikuu 2007
Tykkäykset
0
#26
Vs: Evojen ilmanputsari

Henk. koht. mielipide on että parempi jättää se alkuperänen boxi sinne ja laittaa sinne se thööning paneelifilsu jos haluaa. saavutetut hyödyt noissa kartiofilsuissa on marginaalisia.


tuleehan siitä hienot imuäänet mutta kauanko niitä jaksaa kuunnella?

Tai sitten olen vaan tulossa vanhaksi.. ;)
 
Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Kuopio
#27
Vs: Evojen ilmanputsari

Tuollainen saapui tänään. Aika reilun kokoinen luonnossa. ;D Pitää vaan ruveta miettimään jonkinlaista ratkaisua ettei aivan kaikkea ilmaa vedä konehuoneen puolelta..
 
Liittynyt
21 Elokuu 2005
Tykkäykset
0
#29
Vs: Evojen ilmanputsari

Juischi sanoi
Tuollainen saapui tänään. Aika reilun kokoinen luonnossa. ;D Pitää vaan ruveta miettimään jonkinlaista ratkaisua ettei aivan kaikkea ilmaa vedä konehuoneen puolelta..
Kyllä on niin sinistä,sinistä... ;)
pestävä malli ? ei muutaku putki keulalle mistä saa raikasta ilmaa ,
 
Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Kuopio
#32
Vs: Evojen ilmanputsari

Vihdoin sain aikaiseksi tuon ilmanoton asentaa. Äänet muuttui "hiukan"... Turbon vinkuminen kuuluu ja veikeä suhahdus kuuluu kaasua nostettaessa ;D Tehoihin ei perstuntumalta osaa vaikutusta sanoa. Kaasuun vastaavuus ehkä hieman parani. Putkisto ja ohjelmointi sit viel..
 
Liittynyt
26 Huhtikuu 2006
Tykkäykset
0
#33
Vs: Evojen ilmanputsari

Juischi sanoi
Vihdoin sain aikaiseksi tuon ilmanoton asentaa. Äänet muuttui "hiukan"... Turbon vinkuminen kuuluu ja veikeä suhahdus kuuluu kaasua nostettaessa ;D Tehoihin ei perstuntumalta osaa vaikutusta sanoa. Kaasuun vastaavuus ehkä hieman parani. Putkisto ja ohjelmointi sit viel..
Koteloa kyllä kaipaisi tohon ympärille...
 
Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Kuopio
#34
Vs: Evojen ilmanputsari

Kyllä voi kesäkuumalla tosiaan tulla tarpeeseen.. Jonkunlaisen haitariputken keulasta tuohon kartion alle taidan vetää nyt kumminkin seuraavaksi.
 
Liittynyt
26 Huhtikuu 2006
Tykkäykset
0
#35
Vs: Evojen ilmanputsari

Juischi sanoi
Kyllä voi kesäkuumalla tosiaan tulla tarpeeseen.. Jonkunlaisen haitariputken keulasta tuohon kartion alle taidan vetää nyt kumminkin seuraavaksi.
Tässä asian tiimoilta "internet-nahistelua":

http://forums.evolutionm.net/showthread.php?t=20559 ;D
 

Korsu

- Lancer Evo VIII -
Liittynyt
4 Helmikuu 2007
Tykkäykset
0
Sijainti
Raisio
#37
Vs: Evojen ilmanputsari

Mitä olen jenkkien ja hurrien kanssa keskustellut noista ilmanputsareista niin kannattaa antaa sen vakion olla paikallaan vaan, tuolla pärjää ainakin 450hp asti...Jos välttämättä haluaa päivittää niin "drop-in" filsu kiinni...Kartiofilsut ilman ecun-säädätystä vievät jopa 1-5 heppaa tehoja ja aiheuttavat kaikenlaisia muitakin vaivoja (evon maffi menee sekaisin), vakio-bovi kyllä alkaa suhisemaan mutta eipä noista muuta hyötyä ole...Siis ilman ecun fläshäystä...Ovat aika perusteellisesti testailleet noita dynossa että ei ole ihan huuhaajuttuja...Eli jos on pakko saada auto suhisemaan niin bovi vaan päivitykseen ja jättää sen ilmanputsarin rauhaan :peukku
 
Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Kuopio
#38
Vs: Evojen ilmanputsari

Samanmoisia juttuja minäkin lukenut ja Printsportilla Räikkönen sanoi samanmoista, mutta oli tullut tuo jo aiemmin tilattua, niin pitihän se kiinni ruuvata. Boxia tuohon ympärille eilen hieman suunnittelin ja haitariputkea keulasta siihen alle, niin ei ainakaan jää viileän ilman puutteesta tehot kiinni.
 
Liittynyt
26 Huhtikuu 2006
Tykkäykset
0
#39
Vs: Evojen ilmanputsari

Juischi sanoi
Samanmoisia juttuja minäkin lukenut ja Printsportilla Räikkönen sanoi samanmoista, mutta oli tullut tuo jo aiemmin tilattua, niin pitihän se kiinni ruuvata. Boxia tuohon ympärille eilen hieman suunnittelin ja haitariputkea keulasta siihen alle, niin ei ainakaan jää viileän ilman puutteesta tehot kiinni.
Suurimmat ongelmat noissa ovat 1. MAF:n skaalaus 2. Lämpimän imuilman kauhominen 3. Ilman mahdollinen pyörteily MAF:lle (Onko Helix mallissa jonkinlaista ritilää ennen MAF:ia?)

Tässä skaalauksesta asiaa:
http://www.ecutek.co.uk/tuning/induction/
 

tepi

Active Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Suomi
#40
Vs: Evojen ilmanputsari

malinen sanoi
Suurimmat ongelmat noissa ovat 1. MAF:n skaalaus

Tässä skaalauksesta asiaa:
http://www.ecutek.co.uk/tuning/induction/
Onko evoon tullut jännitettä antava maf vai mitä haet tällä skaalauksella ?


Mutua:
Mitsun maf antaa taajuutta ulos ja tämän signaali ei ole lineaarinen ilmanmäärä vs hz, joten ecussa on mafin kompensointi kartta.

Karttaa joudutaan muokkaamaan vain jos maf on vaihdettu / taikka sitä on rankalla kädellä modifioitu. Vääränlainen suodatin/asennus voi sekoittaa mafin antamaa taajuutta, mutta silloin lähtökohta on jo väärä, jos kompensointi karttaa lähdetään muokkaamaan sen takia.
 
Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Kuopio
#41
Vs: Evojen ilmanputsari

malinen sanoi
Suurimmat ongelmat noissa ovat 1. MAF:n skaalaus 2. Lämpimän imuilman kauhominen 3. Ilman mahdollinen pyörteily MAF:lle (Onko Helix mallissa jonkinlaista ritilää ennen MAF:ia?)

Tässä skaalauksesta asiaa:
http://www.ecutek.co.uk/tuning/induction/
Tuossa ilmamassamittarissahan itsessään taisi ennen sitä anturia jonkinmoinen ritilä olla. Helixin systeemissä ei ole mitään erillistä ritilää. (oisiko hyvä olla?) Vain adapteri suodattimen ja maffin välille.
 
Liittynyt
26 Huhtikuu 2006
Tykkäykset
0
#43
Vs: Evojen ilmanputsari

Juischi sanoi
Tuossa ilmamassamittarissahan itsessään taisi ennen sitä anturia jonkinmoinen ritilä olla. Helixin systeemissä ei ole mitään erillistä ritilää. (oisiko hyvä olla?) Vain adapteri suodattimen ja maffin välille.
Pitäisi.. ongelma on että ritilä on niissä tarkoituksella kaikissa autossa, ilma ei pyörteile MAF:lle aiheuttaen vääriä lukemia hetkellisesti. Valmistajakohtaista suodattimen osalta, mutta säädettäessä sen toiminta varmistuu parhaiten. Tai käyttäen dataloggausta.. sellaisia on esim. MitsuLogger jne.
 
Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Kuopio
#45
Vs: Evojen ilmanputsari

Eikö tuo maffissa oleva ristikko riitä tasoittamaan sitä ilman pyörteilyä? Vakio boxissakaan ei mitään ylimääräisiä ritilöitä näkynyt olevan..
 
1

1gDSM

Guest
#49
Vs: Evojen ilmanputsari

nokonzok sanoi
Nyt ei ymmärrä, selvennätkö hieman.
Vitsinä tuon heitin, mutta onhan siinä ainoastaan 3" kaulalla varustettu sovitin kun tuohon ilmamäärämittariin saa helposti kiinni isompaakin. Itse dynotin 3000gt:n jossa käsittääkseni tuo sama ilmamäärämittari n. 12hp:n tehonlisäyksen (kuuma kesäpäivä, ei lämpösuojaa jne.) 4.5" kartiosuodattimella. Ennen tuota ajelin Apexin suodattimella ja kyllä eron huomasin ihan persdynossakin. Pitänee joskus kokeilla vertailun vuoksi tuolla Apexillakin.
 
Ylös Bottom