Evolution 2 puuhastelua. Tyhjäkäynti ja jarrujärjestelmän merkkivalo.

kop-O-nen

New Member
Liittynyt
9 Kesäkuu 2010
Moro!

Allekirjoittanut tuli hommanneeksi ensimmäisen mitsunsa tossa viikko takaperin, ja piti sen johdosta eksyä tännekkin sitten kyselemään. Alkuun pitää kyllä myöntää että tää foorumi vaikuttaa näin maalikon silmiin melko monimutkaiselta, mutta jospa tää nyt menee sit oikeeseen paikkaan kun projektitopikeissa ei ilmeisesti saanut kysellä mitään teknisiä kysymyksiä. Ehkäpä tän täältä joku huomaa.. ;D

Tosiaan talliin tuli kuvien Evolution kakkonen. Autossa oli "hienot" Ralliart-teippaukset jotka ei oikein sopinut omaan silmään niin saivat siirtyä heti ensimmäisenä kohti roskakoria. Auton historia ja liikkeet kiinnostaisi kovasti, ja jos joku edellinen omistaja tietää että autoon on tehty jotain patentteja tai muuta vastaavaa niin saa ihan rohkeesti tulla kertomaan ilman pelkoa siitä että mieltäni pahottaisin. Mielummin pistän ne kuntoon hyvissä ajoin.




Historiakyselyjen lisäksi autossa on pari juttua jotka häiritsee ja pitää selvitellä kuntoon pikimmiten.
Ensinnäkin tyhjäkäynti lämpimällä/kuumalla koneella oireilee satunnaisesti. Ohessa video aiheesta:
https://youtu.be/_dKhWUiYE_I

Yleensä tyhjäkäynti on siis tasainen eikä aaltoile suuntaan tai toiseen. Välillä käynti kuitenkin alkaa temppuilemaan, ja siinä ilmenee terävää nykimistä. Käynti ei niinkään heijaa rauhallisesti edestakaisin kuten joskus aiemmin olen IACV-ongelmien parissa törmännyt, vaan kuvailisin sitä enemmänkin pätkimiseksi. Silloin tällöin stumppaa koko moottorin tuon takia. IACV.n voisin puhdistella ensin, tosin en ainakaan vielä löytänyt Evo 1-3 ohjeita sen tekemiseksi (Lienee 4-> erilainen niinkun about kaikki muukin?). Tuleeko porukalle mieleen muuta mitä voisi tehdä / tarkistaa?

Lisäksi videolla näkyvä jarrujen merkkivalo palaa ja ei pala satunnaisesti. Jarrunesteen taso on ylärajalla. Onkohan tuohon valoon kytkettynä muuta kuin tuo tasoanturi + käsijarrun katkaisija? Onko jotain tyyppivikaa joka ton sytyttää jonka tarkastamisesta kannattais alottaa vai lähdenkö vaan systemaattisesti käymään järjestelmän läpi..?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evolution 2 puuhastelua. Tyhjäkäynti ja jarrujärjestelmän merkkivalo.

Ko. auto oli elokuussa vielä "osaksi palasina" ja silloin sitä myi nimimerkki Cosworth mielestäni. Sillon oli vetari rikki, konetilasta puuttu jotain ja penkkejä ei sisällä ollut. Auto oli seissyt vissiin ainakin vuoden jossei useamman vuoden. Ei tällä nimimerkin myyjällä vaan hänelle eksynyt "vaihdossa" vissiin..
Tein sillon vähän siittä kauppaa iteki mut oli niin epämääräinen laite etten innostunut. Konetilassa tais olla jos jonkinmoista alipainejohtoo tms?
Olikohan siinä dumppikin?
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Evolution 2 puuhastelua. Tyhjäkäynti ja jarrujärjestelmän merkkivalo.

Mulla kummitteli jossain galantissa kans tuo "käkkärin" merkkivalo, olettasin että kakkosessa on ihan samanlainen se jarrunestesäiliö kun galanteissakin. Vika korjautui sillä että jollain puhtaalla tapilla "runkutin" sitä jarrunestesäiliössä olevaa kohoa ylösalas, sieltä pöllähti älytön määrä sellasta mustaa mönjää jarrunesteen sekaan. Putsausten ja tuoreen nesteen lisäämisen jälkeen valon ajoittainen vilkkuminen loppui.

Liekkö sitten jotenkin jumitellut se tasoanturi vai mikä lie oli. Toinen vaihtoehto just on se käkkärin anturi. En usko että evo kakkosessa muut jutut vaikuttaa tuohon valoon, tietäjät voivat toki korjata.

Toi projektipäiväkirja homma on ehkä enemmän niin tarkoitettu että muut ei kysele siellä teknisiä kysymyksiä. Mutta kaipa se suotavaa on kysellä täällä tekniikkapuolella ihan projektipäiväkirjan pitäjänkin, voi olla että vastaus ainakin tulee nopeammin. :)
Jos meinaat aloittaa oman projektipäiväkirjan niin se kannattaa lukita, niin ei tule kenenkään muiden vastauksia edes vahingossa siihen.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Evolution 2 puuhastelua. Tyhjäkäynti ja jarrujärjestelmän merkkivalo.

Tuo auto on ollut minulla 2011-2012 taitteessa. Tuli silloin vaihdossa ja edellinen omistaja oli ensimmäinen omistaja Suomessa. Auto oli perus ok kunnossa. Sähkölasit ei toiminut ja jotain muuta pientä fixailua tein. Myin huhtikuussa 2012 auton Espooseen, auton osti joku aika nuori kaveri ja kuulin että ois saanu siitä laatikon rikki ensimmäisen kesän aikana.
 

Liitetiedostot

  • IMG_1782 (Medium).JPG
    IMG_1782 (Medium).JPG
    141.8 KB · Lukukerrat 321
  • IMG_1786 (Medium).JPG
    IMG_1786 (Medium).JPG
    148.2 KB · Lukukerrat 311
  • IMG_1796 (Medium).JPG
    IMG_1796 (Medium).JPG
    159 KB · Lukukerrat 315
  • IMG_1789 (Medium).JPG
    IMG_1789 (Medium).JPG
    76.4 KB · Lukukerrat 315

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Evolution 2 puuhastelua. Tyhjäkäynti ja jarrujärjestelmän merkkivalo.

Projektipäiväkirjoissa ei ole kielletty teknisiä kysymyksiä. Mutta ollaan päädytty sellaiseen ratkaisuun että on erikseen projektipäiväkirja ja siihen liittyvä keskustelu jolloin itse päiväkirjan lukeminen on mielekkäämpää. Jos vielä jaksaa laittaa aina linkin projektipäiväkirjasta -> keskusteluun ja keskustelusta takas projektipäiväkirjaan on niiden välillä helpompi siirtyä ja kommentoida.
Ohje projektipäiväkirjan tekoon.

Hakua käyttämällä löytyy valtavasti tietoa erilaisista tyhjäkäyntiongelmista. Esim. hakusanalla tyhjäkäyntimoottori tulee sivutolkulla luettavaa. Tuo sinun vikasi ei kylläkään vaikuta millekkään tyypilliselle. Autoa kannattaisi kenties logata Evoscannilla jotta näkisi mitä tyhjäkäyntimoottori tekee ja mitkä muut anturitiedot ovat. Oletko tutkinut mahdollisia ilmavuotoja? Kannattaa mitata myös nuo vastusarvot.

Jäseneksi liittymällä saat koko foorumin auki ja pääset mukaan kerhon touhuihin. Ei tämä foorumi nyt kauhean monimutkainen ole kun hetken tutustuu. Jos haluat voin siirtää tämän projektipäiväkirja osioon ja jakaa kommentit kommenttipuolelle, kunhan vaan aloitat sellaisen threadin sinne.

Olikos tämä nyt tarkoituksena pitää vain talviautona ja ajaa kesät Corollalla?
 
Ylös Bottom