Vs: Evon kytkin...
Tutkin äsken tarkemmin tuon ATS & Across / Carbonetic kaksilevyisen kytkimen Evosta.
Merkintää asetelman jäykkyydestä ei löytynyt, mutta käpälät ovat juurikin tuon ulompi ~2.3 mm ja sisempi ~2.6 mm eli 1350 kg asetelma kyseessä. Poljintuntuma on melko jämäkkä mutta kytkin ottaa normaaliajoonkin riittävän pehmeästi eikä tuo lainkaan harrasteautotyyppisessä autossa häiritse jolla ei ajeta päivittäin kehäteiden pahimmassa ruuhkaliikenteessä. Valmistaja lupaa 800 hv / 1088 Nm kestoa eli ei muodostune ongelmaksi ainakaan minulla ;D
Uloimmassa metallilevyssä jota asetelma painaa on 0.20-0.25 mm kieroutta kitkapinnassa (ulkoreuna vs. sisäreuna) ja kulumaa noin 0.10 mm päätellen käpälien korkeudesta, mutta ne eivät välttämättä ole uutenakaan samalla korkeudella kitkapinnan kanssa. Valmistaja sallii metallilevyille kieroutta 0.5 mm.
Keskimmäinen metallilevy oli paksuudeltaan 5.45 mm, ei mitattavissa olevaa kieroutta. Uusi on paksuudeltaan 5.5 mm eli kuluma 0.05 mm.
Hiilikuitulevyjen paksuus oli ulompi 3.81 mm ulkoreunasta, sisäreunasta hieman enemmän. Sisempi levy oli 3.84 mm. Uudet levyt ovat 3.90 mm.
Kokonaisuutena kuluma on siis melko olematonta. Valmistaja sallii hiilikuitulevyjen käytön 2.0 mm paksuuteen saakka mutta silloin kun niiden yhteenlaskettu kuluma on yli 1 mm pitää laittaa 1 mm spaceri väliin tai ohentaa ulkokehikkoa sorvissa sen 1 mm. Minulla yhteenlaskettu hiilikuitulevyjen kuluma on siis vain 0.15 mm luokkaa.
Vauhtipyörässä ja uloimmassa metallilevyssä on muutama sinistynyt kohta, keskimmäisessä ei mitään.
Painelaakeri rallattaa ainakin käsin pyöritellessä eli sen joudun vaihtamaan. Evon kytkimen yhteydessä käytetään takaveto-Toyotan painelaakeria eli sellainen pitää hakea naapurimerkin tiskiltä.
En tiedä paljonko paketilla on kokonaisuutena ajettu, mutta itse olen siis ajanut ~15000 km rataa ja katua kotimaassa. Sen verran pystyy sanomaan että kytkin on vuosimallia 2004 tai uudempi koska silloin painelaakerin ja liukuholkin väliin on tullut välilevy mikä tässä on paikallaan. Kyllä tämä vaikuttaa sellaiselta paketilta että kutakuinkin ikuinen kytkin kun mitoittaa oikein tehoihin nähden. Hintaahan näillä on, mutta ei sekään halvaksi tule jos jotain heikompaa kytkintä pitää vaihdella vuoden parin välein...
Tässä huolto/mittausohjeita: http://www.carbonetic.net/tech/pdfs/CClutch_Overhaul.pdf