Farkku EA-Galanttiin takalokasuojan kaaret ja ruostumisen pysäyttäminen

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Käsittääkseni aika yleinenkin ongelma on nyt kohdannut tuota minunkin Farmari Galanttia. Kuskin puoleinen takakaari alkaa olemaan melko pehmeä ja vois kokkeilla tehdä jotakin, ennenkuin tarvii puoli kylkeä vaihtaa. Motonetin listat ei tarvikekaarta tunne ja mietinkin, että saako noita tarvikkeena ollenkaan? Tulis kuitenkin paljon siistimpi kuin suorasta pellistä vääntelemällä, vaikka ei isoja paloja tarviskaan..

Ja milläs sitten estän, ettei tuo pentele ala ruostumaan uudelleen. Hiekkapuhaltamallahan saa kaiken näkyvän pois, mutta mites peltien välissä näkymättömissä oleva ruoste. Ei taida pelkkä kotelosuoja-aine pysäyttää Ruostumista. Sen verran monesti olen epäonnistunut tuossa ruosteen pysäyttämisessä, että nyt vois kokeilla tehdä sen oikein..

Autohan on siis vuosimalli 1998 ja SportEdition, mutta ei mahda vaikuttaa taka-kaariin..
 
Vs: Farkku EA-Galanttiin takalokasuojan kaaret ja ruostumisen pysäyttäminen

Sinne peltien väliin (ja puhtaalle, hiekkapuhalletulle pellille) kannattaa laittaa Mastonin rost-stoppia, noveroxia tai vaikka ihan fosforihappoa. Viimeisin noista tunkeutuu kapillaarinakin tosi hyvin, kaksi ensimmäistä on sen verran paksumpia että pitää saada suoraan kohteeseen.

Eipä muuten ruoste puske enää läpi kun jotain noista käyttää pohjustuksessa.
 
Vs: Farkku EA-Galanttiin takalokasuojan kaaret ja ruostumisen pysäyttäminen

Tuota happoa vois kokeillakki. noveroxista ei kauheen hyvä kuva jääny ku Pajeron kaaret kukkii jo.. :(
 
Vs: Farkku EA-Galanttiin takalokasuojan kaaret ja ruostumisen pysäyttäminen

hiekkapuhalletulle pellille 2k epoksimaalia kaks kunnon reissua niin pitää.
 
Vs: Farkku EA-Galanttiin takalokasuojan kaaret ja ruostumisen pysäyttäminen

Epoksia onkin suunnitteilla pinnalle, muuta ongelma on nimenomaan siellä sisäpuolella minne ei puhaltamaan pääse..
 
Vs: Farkku EA-Galanttiin takalokasuojan kaaret ja ruostumisen pysäyttäminen

Onkohan kukaan rullannut noita takakaaria EA-koppaisesta?

Typerää sinänsä, kun jo A121-galantissa oli pokkaamattomat kaaret takana, niin miksi on pitänyt tehdä sitten uuteen nuo ruosteenkerääjät... Huomasin että omassakin oli alkanut kukka iskemään, vaikka huolellisesti olenkin pessyt :-\
 
Vs: Farkku EA-Galanttiin takalokasuojan kaaret ja ruostumisen pysäyttäminen

Ei se pesu siihen vaikuta ettei alkais ruostuu. Se alkaa sisäpuolelta ruostuu kun siellä on tupla pelti ja niitten välissä on jonkinlainen vaimennus matto. Se kun pääsee kostuumaan niin siitä se alkaa. Noi pellit on piste hitsattu toisiinsa ja se ruotuminen alkaa just noitten hitsien kohdalta. Mulla kun on oikeen hyvää kokemusta et millaiseen kuntoon menee :seina
 
Vs: Farkku EA-Galanttiin takalokasuojan kaaret ja ruostumisen pysäyttäminen

nostokurki sanoi
Onkohan kukaan rullannut noita takakaaria EA-koppaisesta?

Typerää sinänsä, kun jo A121-galantissa oli pokkaamattomat kaaret takana, niin miksi on pitänyt tehdä sitten uuteen nuo ruosteenkerääjät... Huomasin että omassakin oli alkanut kukka iskemään, vaikka huolellisesti olenkin pessyt :-\

Taitaa olla ainoa Galantti tuo 8G/EA jossa on pokkaukset takakaarissa.. (koska ainakaan E3x eikä E5x pokkauksia ei ole)
 
Vs: Farkku EA-Galanttiin takalokasuojan kaaret ja ruostumisen pysäyttäminen

J. Puhakka sanoi
Taitaa olla ainoa Galantti tuo 8G/EA jossa on pokkaukset takakaarissa.. (koska ainakaan E3x eikä E5x pokkauksia ei ole)

Niinpä. Kysymys kuulukin, että miksi... :-\ rullaus varmaan auttaisi tuohon ruostumiseen.
 
Vs: Farkku EA-Galanttiin takalokasuojan kaaret ja ruostumisen pysäyttäminen

nostokurki sanoi
Niinpä. Kysymys kuulukin, että miksi... :-\ rullaus varmaan auttaisi tuohon ruostumiseen.

Itse kyllä oon aina miettinyt että miten se rullaus auttaa kun sehän vekittää sen pellin kaksinkerroin/ylös ja samanlaillahan se paska jää sinne väliin?
 
Vs: Farkku EA-Galanttiin takalokasuojan kaaret ja ruostumisen pysäyttäminen

J. Puhakka sanoi
Itse kyllä oon aina miettinyt että miten se rullaus auttaa kun sehän vekittää sen pellin kaksinkerroin/ylös ja samanlaillahan se p*ska jää sinne väliin?

paskat/ruosteet pois ja rullaa sit. Eihän nuo E33 ainakaan ruostunut ollenkaan :)
 
Vs: Farkku EA-Galanttiin takalokasuojan kaaret ja ruostumisen pysäyttäminen

E33:ssa saattaa sinkilläkin olla osuutensa heikkoon ruostumiseen.. Olen Puhakan kanssa samoilla linjoilla, että jos ne pokkaukset rullaa, niin sen jälkeenhän siellä on pelti jo nelinkerroin, eli ei se ainakaan helpota.

Pitäis hommata pistehiekkapuhalluspistooli, niin vois alkaa tutkimaan tilanteen vakavuutta ja katsoa, että kuinka paljon sinne peltiä pitää vaihtaa vai vieläkö selviää kemikaaleilla..
 
Vs: Farkku EA-Galanttiin takalokasuojan kaaret ja ruostumisen pysäyttäminen

Nyt on sitte Galantin kaaret ainakin ulkoisesti kovaa peltiä. Uusi takakehä ois tarvikkeena ollut kohtuulliset ??? 80€.. Jäi ostamatta..

Tein paikat suorasta pellistä taivuttaen ja ehkäpä hyvä niin. Jäi paljon vähemmän kittaamista. Toki sisälokasuojan ois saanu sieltä välistä ruosteettomaksi puhallettua, jos ois koko kaaren käyttäny irti, mutta pitää kokeilla sitte vaikkapa hapolla saada sen ruostuminen vähän hitaammaksi.

Epoksimaalia ei Rovaniemeltä saanu kuin 1litran purkeissa, eli aika paljon sitä nyt on kaarien maalaamiseen, mutta eiköhän sille vielä löydy käyttöä myöhemmin esim. Pajeron kanssa. Maksoi vain 60€ kovettimen kanssa, eli melko edullista sekin :seina

Ei muuten ihme, vaikka nuo Galantin takakaaret ruostuu. Ei ole kovin monella pisteellä hitsattu kiinni sitä pokkausta, eli helposti tulee rako sisä- ja ulkolokasuojan väliin ja siittähän se ruostuminen sitten lähteekin. Oiskohan ollu 15cm:n välein pisteet siellä kaaressa.

Eli jos jollakin vahingossa on EA-Galantissa kaaret säilyny ruostumiselta, niin kannattaa keksiä jotakin siihen peltien väliseen saumaan. En tiedä auttaisko, jos vaikka kotelosuojalla sisäkautta yrittäis sen välin suojata, sen jälkeen rullauttais kaaret ja vaikka PU-massalla tiivistäis sen pokkauksen laidan sinne sisälokasuojaan. Toki se rullauksessa syntyny kouru pitää kans suojata esim. kotelosuoja aineella hyvin ennen kuin liimaa kiinni.

Seuraava ongelma onkin sitten maalin sumurajan häivyttäminen. Paikkamaalauksen jälkeen pitää antaa maalin kai kovettua X päivää ja sitten myllyttämällä? Vai onko parempia ideoita? Yks maalari suihkutti ohenninta heti lakkauksen jälkeen sumurajaan ja sai sen rajan "sulamaan" pois sillä. Mahtaa vain helposti mennä ihan reisille koko homma tuossa jos liikaa suihkuttaa ohenninta. En muuten edes ole varma, että meneekö lakkaushommiksi, kun en ole ihan 100% varma, onko tuossa metallinhohtoväri päällä vai ei. Mielestäni mahtaa kyllä olla ihan perus musta, mutta pitänee tutkia tarkemmin..

UITTO-:lla ideoita? tai muilla maalareilla tahi henkilöillä joilla kokemusta näistä?

Tänä iltana kuitenkin vuorossa vielä hitsausten hiekkapuhallus ja Epoksimaalaus. Kittiä ja pintaväriä mietitään sitten huomenissa..
 
Vs: Farkku EA-Galanttiin takalokasuojan kaaret ja ruostumisen pysäyttäminen

MInkä värinen galantti? Kyllä noissa kaikissa on lakka päällä, ehkä siinä perusvalkosessa ei ole.

Ite olen työntänyt kotelosuojaa joka välistä eli sisältä päin ja ulkoopäin. Hölmö systeemi.
 
Vs: Farkku EA-Galanttiin takalokasuojan kaaret ja ruostumisen pysäyttäminen

Joo ja tohon ruostumisen pysäyttämiseen/poistoon on nykyaikaisiakin aineita mitkä turvallisia mm. maalille, muoveille ja kumille. Itsellä joku viikonloppu tarkoitus poistaa pari alkanutta kohtaa Bilt-Hamber Deox Gel:illä. Käytännössä toimii kuten hapot mutta turvallisesti maaleille/muille.
 
Vs: Farkku EA-Galanttiin takalokasuojan kaaret ja ruostumisen pysäyttäminen

Mustahan tuo on ja ainakin tuo uniquecarsandparts nettisivu, minkä nyt värikoodilla löysin, väitti metallinhohdoksi, mutta ei sitä ainakaan paljaalla silmällä erota.

Aikas erikoinen oli tuo värikoodi, tai oikeemmin se laatta, missä se lukee.

Siinä oli:
color int X08 60J U82
ja ylempänä jossain vaihteiston tyypin vieressä:
ext X08D

Ainakin tuolla X08:lla löytyy musta tuosta listasta:
http://www.uniquecarsandparts.com.au/colour_codes_mitsubishi_M-Z.htm

näyttäis vain olevan useampia variaatioita vissiin..
 
Vs: Farkku EA-Galanttiin takalokasuojan kaaret ja ruostumisen pysäyttäminen

X08 on nimeltään Cosmos Black ja luettelon mukaan pitäisi olla metalliväri.
 
Vs: Farkku EA-Galanttiin takalokasuojan kaaret ja ruostumisen pysäyttäminen

Kyllä se vain metalliväri on. Mutta ei oo kauheesti vissiin hilettä siinä maalissa tai ainaki se on tosi vaikea nähdä. Tankin luukkua pyörittelin kädessä auringon valossa ja kyllä siinä jotaki metallinhohtoa oli hivenen havaittavissa.

Nyt on kaaret maalattu ja lakattu (ja hiottu ja lakattu uudelleen) ja ens viikolla todennäköisesti sitten vähän myllytetään kaverin kanssa, että saadaan sumurajat kokonaan pois. Tuo tinnerin suihkuttaminen tuohon lakan sumurajaan hävittää sitä sumurajaa yllättävän paljon ja saattaisi mennä pelkällä vahallakin lopullisesti piiloon, mutta kun ei-ammattilainen maalaa autotallissa halvoilla vehkeillä, niin vaatii hieman myllytystä.

Tuosta tinnerin suihkuttamisesta vielä.. Valuu muuten tosi herkästi tuo tinneri ja se aiheuttikin tuon uudelleen lakkauksen, joka sitten meni muista syistä hieman reisille, mutta on siinä kuites niin paljon lakkaa, että on varaa vesihioa ja myllyttää se siistiksi..
 
Takaisin
Ylös Bottom