Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

::) http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=18592.0

siitä niin ei tarvi itkeä ja on budjetti homma vielä :p
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

;D

Hyvä tekniikka, mutta ei valitettavasti mahdu tämän projektin budjettiin.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Niko Päivinen sanoi
;D

Hyvä tekniikka, mutta ei valitettavasti mahdu tämän projektin budjettiin.

sen verran voi venyä budjetti... eiköhän tuokin tule vähän vastaan ::) :p
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Vaihdoitko sitä etummaista puslaa?

Kolistaa sekin jos väljä (kuten olettaa saattaa +300tkm ajetusta..).
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

No enpä tietenkään vaihtanut. Tosin Joppe ja A. Lius esittävät teorian, jonka mukaan kolina voisi tulla raidetangon SISÄpään nivelestä, jota en myöskään luonnollisesti vaihtanut. Ja kun äsken tunnustelin ohjauksen tankoja, niin teoria voi pitää paikkansa. Joka tapauksessa sen kolinan lähde täytyy etsiä ja löytää, ei tuossa parkkiksella heiluttelemalla voi varmaksi mitään sanoa.

Nyt kun tuli tuo varaosa ostettua, niin tilanne helpottui tukivarsien ja muiden osien suhteen huomattavasti.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Jos meinasit listoilla niitä gti malleihin ja joihinkin loppupään malleihin kuuluvia muoveja jotka tulee lokasuojaan, oviin ja takalkaaren eteen, mulla ois ylimääränen harmaa sarja + se huippuehjä hiekkapeltikin löytyy. Väri on tosiaan harmaa, mutta ne sopii tuohon ja saisit gti -lookkerin. ;D Sarjassa on kromilistojen päällä punaset teipit ja nes saa pois. Jos ei tarvetta ole...niin I'll just get me coat. ;D
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Juuri niitä meinasin.

Puskurit on jo löydetty, ja gti-exe listoja löytyy tallilta kolme ehjää ja yksi rikkinäinen. Olisi harmi rikkoa täyttä sarjaa, koitan nyt ainakin hetken aikaa etsiä sitä puuttuvaa yksinäistä listan pätkää. Mutta pidetään mielessä nuo harmaat listat.

Ja eikös GTI-lookeriksi pitäisi olla myös ne helmalevikkeet? ;D

Nythän tuosta tulee EXE-lookeri. ;)
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Jos nyt pilkkua nussitaan, niin helmalevikesarjalla syntyy DYNAMIC GTI lookkeri niinkun itsellä oli, tekis mieli tehdä toinen samanmoinen :peukku Dynyssä on nuo ovien muovit täysin samat mutta sitten takapala + etupala + helma on erikamaa, ja silloin pitää etulokareissakin olla reiät oikeilla paikoilla (ei siis ruostereikiä siellä lokarin pohjassa ;D ) Eli jokatapauksessa jos tommosta sarjaa meinaat niin joudut mahd reijittämään etulokasuojia.

Ilmottele jos tarviit hinta ei päätä huimaa.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Heh, aina sitä oppii uutta. Olen aina kuvitellut, että etuvetoisen ja nelivetoisen GTI:n korinosat (koristeosat) ovat täysin yhteneviä.

Pidetään mielessä. En usko että lokasuojien rei'ittäminen romahduttaa ko. laitteen jälleenmyyntiarvoa. ;D
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

E.P.S. näyttää käyttävän seuraavia tietoja:

- moottorin kierrosluku (E.P.S. boksin 8-nasta)
- auton nopeus (E.P.S. boksin 4-nasta)
- valintakytkin jos sellainen on asennettuna (ON-OFF, kaksi eri tilaa, maadoittaa E.P.S. boksin 1-nastaa)

Järkevintä on luultavasti käyttää solenoidin ohjaukseen tuota E.P.S. boksia ja säädellä sen näkemää anturitietoa. Luulisin että nopeustietoa säätelemällä saisi säädettyä ohjauksen vastetta. Anturi vaikuttaisi olevan reed rele joka antaa pulssitietoa ja maadoittaa E.P.S boksille menevää signaalia. Liekö sitten nopeusmittarissa vai missä?

Pitääkin tutkia onko omassa dynyssä tuollaista kun ohjausvaste on aika onneton ja liian kevyeksi tehostettu. Missäpäin tankoa sen solenoidin johdot ovat?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Solenoidin johdot (johto) tulee sinne rattiakselin liitoksen luo.
Reed-rele lienee se sama, jota ECU käyttää, kuvan mukaan se on mittaristossa.
O-Jayn E-38 (E39?) Gallussa ei solenoidin johtoja näkynyt, ehkä nelikoissa ei ole tuota ominaisuutta, koska niihin on ollut se 4ws tarjolla?

(Raaserissa on muuten nyt E.P.S.) :driver
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

No ILMANKOS siinä yhessä koeajoviteossa (jossa Raunio) puhutaankin sähköisestä ohjaustehostimesta..
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

ST sanoi
No ILMANKOS siinä yhessä koeajoviteossa (jossa Raunio) puhutaankin sähköisestä ohjaustehostimesta..
jenkki mallissa näin ihan kytkimen jolla sai normaalin ohjauksen ja napin painamalla alas yhdellä sormella
tunnottoman tehostuksen :nykii
 

mikki87

Pajero liikuttaa..
Liittynyt
26 Elokuu 2004
Sijainti
Kurikka
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

toi kolina saattaa johtua etujarrujen liukutapeistakin jos ne on kulunu väljäksi, mulla on tos dynys kuskinpuolella ylempi liukutappi väljänä se kolisee sielä..
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

hmm.... voisiko satula muka kolista kääntäessä ja joustoissa? Luulisi sen ääntelevän ennemminkin jarrutuksessa, jos tapit ovat väljät?
 

mikki87

Pajero liikuttaa..
Liittynyt
26 Elokuu 2004
Sijainti
Kurikka
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Niko Päivinen sanoi
hmm.... voisiko satula muka kolista kääntäessä ja joustoissa? Luulisi sen ääntelevän ennemminkin jarrutuksessa, jos tapit ovat väljät?

kaikenlaiset pienetkin epätasaisuudet ties kolisuttaa mulla.. sitten ku painaa pikkusen jarrua ja ajaa kuoppaisella tiellä niin kolina loppuu lähes täysin.. mulla se tuntuu jo oikein käteenkin että satula heiluu..
 

Heffu

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2005
Sijainti
Forssa
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Olikos ratti kuinka tiukasti kiinni?
Yritin tänään omasta varaosaraadosta irroittaa rattia, mutta jäi väliin kun ei ollut sopivia välineitä/ei ollut mitään mistä tehdä sopivaa.

Millasella vekottimella sen ratin sieltä kiskoit? Vois olla tarvetta itsellänikin.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Ratti irroitetaan kuten kaikki muutkin kartiokiinnitykset: samanaikaisesti vetoa ja iskuja.

Kyllähän se tuossakin ihan normaali tiukkuudessa oli, eli ei ihan ensimmäisellä kopautuksella irronnut. Hommaan tarvitaan kaksi mekaanikkoa, mutta ei mitään ihmeellisiä työkaluja: iso vasara ja sopiva tuurna, meillä taisi olla vanhasta iskarin varresta leikattu pätkä. Toinen mekaanikko kiskoo rattia itseensä melkein niin paljon kuin jaksaa, ja samaan aikaan toinen lyö vasaralla ja tuurnalla teräviä iskuja akselin päähän. Kierteen varjelemiseksi ja akselin pään leviämisen estämiseksi olen aina jättänyt mutterin siihen akselin päähän, niin että mutterin pinta ja akselin pää ovat tasan. Jos tulee huteja, niin mutteri on helpompi vaihtaa kuin akseli.
Samalla mutteri stoppaa irtoavan ratin liikkeen, niin ettei ratti tule vetävän kaverin silmille.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Niko Päivinen sanoi
Hommaan tarvitaan kaksi mekaanikkoa
Eikös tän pitänyt olla budjettiraaseri.?

Kun oikeen kerran mekaanikkojakin olet palkannut,vai tuliko sponssina..
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Afromallin raaseri, niin mekaanikoilla on afromallin palkat. ;D

Sillä se budjetti pysyy kurissa nääs....
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Niko Päivinen sanoi
Ratti irroitetaan kuten kaikki muutkin kartiokiinnitykset: samanaikaisesti vetoa ja iskuja.

Kyllähän se tuossakin ihan normaali tiukkuudessa oli, eli ei ihan ensimmäisellä kopautuksella irronnut. Hommaan tarvitaan kaksi mekaanikkoa, mutta ei mitään ihmeellisiä työkaluja: iso vasara ja sopiva tuurna, meillä taisi olla vanhasta iskarin varresta leikattu pätkä. Toinen mekaanikko kiskoo rattia itseensä melkein niin paljon kuin jaksaa, ja samaan aikaan toinen lyö vasaralla ja tuurnalla teräviä iskuja akselin päähän. Kierteen varjelemiseksi ja akselin pään leviämisen estämiseksi olen aina jättänyt mutterin siihen akselin päähän, niin että mutterin pinta ja akselin pää ovat tasan. Jos tulee huteja, niin mutteri on helpompi vaihtaa kuin akseli.
Samalla mutteri stoppaa irtoavan ratin liikkeen, niin ettei ratti tule vetävän kaverin silmille.

tai jos on yksin niin ratti polvien väliin korkeus säätö auki ja rattitankonmutteri ihan tasalle kierteenkanssa
ja siit vaan hylsyllä ja jatkolla (vasaralla jatkonpähän kunnon tälli) + kangottamalla polvilla rattia itseenpäin...
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

penni vetoa että ei kolinat lähde alapallojen vaihdolla! :peukku
(tai ainakaan kaikki)
 

jykäh

peltoauto..
Liittynyt
5 Huhtikuu 2006
Sijainti
vaasa
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

multa löytys se oven muovipaneeli tai koko sarja mut voin myydä yksittäinkin
paljonkohan siitä sais? soita jos alko kiinnostaa puh:0400949639

ps. jotain muutakin osia saattais löytyä.... ;D
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Mitäs muuten teit jarruille että alko pelaa paremmin?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Tässä vastaus siihen miksi eturenkaan reuna pyrkii vähän kulahtamaan. Negatiivista camberia on kallisteluun verrattuna liian vähän:

http://pictures.pp.fi/images/image/Botniameet%202008/P1010063.JPG
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

mikki87 sanoi
kaikenlaiset pienetkin epätasaisuudet ties kolisuttaa mulla.. sitten ku painaa pikkusen jarrua ja ajaa kuoppaisella tiellä niin kolina loppuu lähes täysin.. mulla se tuntuu jo oikein käteenkin että satula heiluu..

Mulla on muuten täsmälleen samanlaista kolinaa epätasaisella. Kaikki alustan osat oonkin jo käyny läpi ja vaihdettu osaa, jospa tässä olis aiheuttaja, pitkään oon miettiny mistä tulee kun mihinkään se ei varsinaisesti tunnu vaikuttavan ajossa.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Mitäs muuten teit jarruille että alko pelaa paremmin?

Vaihdoin toisen takasatulan käytettyyn, mutta toimivaan, vaihdoin kaksi jarruletkua, molemmat etulevyt, etupalat, rasvasin, herkistin, ilmasin huolellisesti ensin edestä, sitten takaa ("astin" ohjeen mukaisesti), ilmaus moneen kertaan ja välissä ajoa.

Tuloksena toimivimmat yksimäntäiset joita olen omissa tai perheen Galanteissa ajanut.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Tässä vastaus siihen miksi eturenkaan reuna pyrkii vähän kulahtamaan. Negatiivista camberia on kallisteluun verrattuna liian vähän.

Hmm. Eli pitäisi joko saada (korin) kallistelu kuriin tai säätää eteen vielä enemmän kallistusta? Nythän eteen on jo laitettu aavistus pystykallistusta, vakionahan sitä ei ole lainkaan. Pyörän pystykallistusta on mahdollista saada vielä hiukka lisää, en tiedä uskaltaako etuvetoiseen ainakaan eteen laittaa jäykempää vakaajaa. Taakse taas pitäisi löytää ja sovittaa vakaaja, suoraan sinne ei oikein sovi mikään.

Gallun etuvakaajaa jo mallasin sinne, ei ihan sovi...
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Tuohon jarrupolkimen tuntumaan jarruletkujen kunto tulee vielä mieleen ja onko siellä jotain paineenalennusventtiiliä taka-akselille?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Jarruletkut...no osa uusia, osa vanhoja. En jaksa uskoa, että ne vaikuttaisivat noin, eihän letkuissa ole polkimen liikkeen alussa juurikaan painetta. Ja muistelen, että kun O-Jayn E38:sta yritettiin häätää tuota syvään painuvan polkimen ongelmaa, niin sinne uusittiin letkutkin. Ei vaikutusta, ainakaan silä kertaa.

Paineensäädin siellä on, tulipellissä. Epäilin sinne jääneen ilmaa, mutta ilmasin sen putkien liitoksista, eikä sillä tuntunut olevan mitään vaikutusta. Jos se säädin on sen sijaan sökö/jumissa, niin se voi varmaankin aiheuttaa vaikka mitä.

Jarrupalojen ja levyn välinen kitka ei vaikuttane poljintuntumaan, mutta muuten mietin, että olisikohan päässyt Biltema-racing jarrupala vähän lasittumaan rata-ajossa...
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

tiitus sanoi
Biltema jarrupalat ja ne jarrulevyt. :-*
Ne jo voi aiheuttaa pehmeyttä, oli niiden kunto mikä hyvänsä. ::)

ite voin sanoa että galantissa voi ajella pelkällä metallilla ja ainoa mistä tuntee että jarrut ottaa kiinni on ratin raju vatkaaminen ja hirveä meteli ;D
(mut tuntuma oli sama, pois lukien toki se että ratti vatkaa kuin elävältä syöty)

talvellahan se pala viimeksi napsahti ja tuli jarruteltua yksi työmatka pelkällä männällä, se oli jännää se.
Nyt onkin bremboa joka nurkassa ja schiff*jotain palat
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

kkemusta on myös siitä jarrupääsylinterin vuotamisesta.. tiivisteiden vaihto ei auttanu...
kumipolin oli ja pysy, vaihdoin sit 91vm gti:stä isoman pääsylkyn niin vika korjaantu heti...
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Muistan ku kerran koeajoin semmosta 91 gti:tä johon oli tehty ihan täydellinen jarruremppa, oli perkeleen hyvät jarrut. Se poljin ei paljoa uponnut ja ne sai oikein tökkäsemään varomattomalla käytöllä, vrt galantin jarrut normaalisti. ;D
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Eli se pääsylkky ilmeisesti hajoaa jotenkin salakavalasti niin, että se ei vuoda nestettä pihalle? Koska ainakin se raaserin 7/8" sylinteri oli ihan ruutikuiva päästä, se ei varmasti vuotanut nestettä pihalle.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Niko Päivinen sanoi
Eli se pääsylkky ilmeisesti hajoaa jotenkin salakavalasti niin, että se ei vuoda nestettä pihalle? Koska ainakin se raaserin 7/8" sylinteri oli ihan ruutikuiva päästä, se ei varmasti vuotanut nestettä pihalle.

uskoisin näin että jotain murtuu sisältä siitä etumaisen ja takimaisen lähdönvälistä.
ei vuoda yhtään ulospäin mutta polin tuntuma 100% kumipallo
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Itsekkin tuota jarruasiaa tänään mietin,ja päätinpä aamusta kokeilla.

Auto käynnissä poljin viitisen kertaa poljinta vasten normaalisti,ja pohjaanhan se meni.

Sitten auto pois käynnistä,ja pari kertaa uudelleen polkien.
Edelleen pohjaan.

Sitten varmuuden vuoksi tarkistin säiliön,ja onneksi tarkistinkin,hävinnythän sieltä tavaraa oli..

Oli vuotanut oik. takaputkesta,sieltä runkopalkin&b.tankin välistä,aikas salakavalasta paikasta.

Mutta ei aikaisemmin näin paljoa (HYVIN hissukseen on ~tammikuusta lähtien hävinnyt nestettä).

Ja tuossa kun oli pakko pieni siirtymä tehdä,niin hämmästytti kun käkkärillä "avitti",niin poljin oli erittäin jämäkkä,ja tuntui tehoa löytyvän.
Jos yritti vähänkään norm. jarruttaa,niin lähti pakenemaan lattiaa kohden poljin.

Eli se putki tuli siinä tiensä päähän..

Ketuttaa vaan että tuo v-mäisin vaihtaa,kun on pisin&vaikeinta reittiä menevä putki.

Eli varmistappa Niko vielä kerran ne putketkin,hyvin mahdollista että sieltä vuotaa..
Itsekkään en aikaisemmin ollut huomannut tuota vuotoa,vaikka "vierestä" vähän aikaa sitten pputkenkin vaihdoin,oli kyllä niin yllättävässä paikassa tuo vuotokohta,ja ihmetyttääkin että miten se nyt tuolta,kun on käytännössä "suojaisin" paikka.

ERIT:Niin,ja kyllä se tuonkin orkkis 15/16 pääsylkkä oli vain hieman "kulahtaneen" näköinen männästään,vaikkei sen kummemin vuotanutkaan,mutta kyllä senkin vaihto kuitenkin auttoi.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Tuo on muuten täysin totta: 7/8" vanhalla sylkylläkin poljin tuntui (paikallaan) heti paremmalta, kun kässäri oli vedettynä. Täytyypä tarkistella noita putkia.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Pitääpä tutkia noi esitteet uudestaan ja vois tehdä kuvan jossa on vääntö ja teho ilmotettu/ mitattu 500tkm ajetusta. Olihan noissa se yhteistä että vääntö nousee selkeesti siihen 2500rpm asti. Ikäänkuin yläkierroksilta jäi ne huiput vaan puuttumaan, mikä lienee ihan järkeenkäypää paljon ajetussa koneessa ;D Ja kuten sanottua, ton moottorin ominaisuudet tosiaan perustuu ihan muihin seikkoihin, eikä se oikein rata-autoon sovellukkaan. Harmi ettei päässy ajamaan katittoman eculla että mitä vaikuttaa. Mutta tuskimpa siinä isoa eroa on kun kuitenkin se ero tulee pintakaasulla.

Aika toki kultaa muistot mutta olihan se 16V versio urheilukäytössä huomattavasti ripeemmän olonen.

Ja semmonen asia vielä että onkos renkailta mitattuja teho/vääntökäyriä hyötyä vertailla moottorilta mitattuihin/ilmoitettuihin? Minä en siis tiedä, kysyn vaan.Päättelin siitä Kun tuossa näyttäs tehohuippu tulevan 90 hv paikoille, ja max teho ilmoitettu 101hv.....ja sama väännöllä...
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Esitteisiin on voitu painaa vaikka minkälaisia retusoituja käppyröitä, ei se olisi mitenkään ihmeellistä.

Eikä tuosta koneesta ole tutkittu mitään ajoituksia eikä muutakaan. Käyrien erot selittyvät koneyksilön ominaisuuksilla, eri dynojen ominaisuuksilla, lämpötilalla, kosteudella jne. jne. Ja lisäksi käyrä ajettiin 95 bensalla, olisiko silläkin joku vaikutus ennakoihin ja sitä kautta tehoon? On siinä käyrässä aika paljon samaakin, mutta myös eroja. Raaserissa on myös alla tarvikeputkisto, jossa on yksi läpivirtaava pönttö ja KAKSI kammiomallista vaimentajaa. Tämäkin voi vaikuttaa jotain.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

8v torguemonster räjäyttänyt dynon, siitä tuollaiset käyrät. Pakko oli käydä trollaamassa. :)

Asiaaki oli sentään. Jännä että tuo gti ei meinaa kestää edes käynnissä ilman imm -johtoa, ilman kaasun painamista, ajoa en koskaan ole viittinyt edes yrittää.

Toinen "asia" oli että onnea noista kilometreistä, en aikaisemmin ole hokassutkaan että sillä on kohta vejelty mersujen lukemat. :)
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Slider sanoi
Asiaaki oli sentään. Jännä että tuo gti ei meinaa kestää edes käynnissä ilman imm -johtoa, ilman kaasun painamista, ajoa en koskaan ole viittinyt edes yrittää.
Se on se 8V VÄÄNTÖ,josta 16V omistajat voi vaan nähdä märkiä unia..

Totta puhuen,oli juuri työkaverin kanssa puhetta uusien autojen "tehoista",onhan se hienoa kun on paperilla XXX-hp,mutta harvalla niistä uskaltaa lähteä ohittamaan motarilla..

Itsekkin kerran kokeilin,oli IMM&lämpöanturi&lambda irti,kävi ontuen tyhjäkäyntiä,kulki tukkoisesti,mutta TOIMI kuitenkin.

Ehkä sekin tekee osansa että 16V on jo paljon "hifimpi" kone kuin 8V.

Mutta onhan tuossa ratapommissa (ihan oikeesti Niko) eri alueella käyrä kuin omassa "laitetussa",pienestä sekin on kiinni..
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Täytyis varmaan katsella sytkän ajoitukset ja muut tuosta joskus. Tuskinpa ne nyt ihan kauheasti ovat pielessä, laite kuitenkin käy kohtalaisen nätisti eikä vie soppaakaan pahasti. :driver

Kilsoista: onnella ei ole niiden kanssa mitään tekemistä, Gallu on vaan NIIN S**TANAN HYVÄ VEHJE, ettei puoli miltsiä tunnu vielä missään.... 8)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Niko Päivinen sanoi
Kilsoista: onnella ei ole niiden kanssa mitään tekemistä, Gallu on vaan NIIN S**TANAN HYVÄ VEHJE, ettei puoli miltsiä tunnu vielä missään.... 8)

Jep just tuohon viittasin. ;D

Ja ST:n vääntöjuttuun. Mitäs tuo viiva tuossa kuvassa tarkoittaa mikä tossa 180nm kohalla risteilee? Ja nouseekin sinne about 2000rpm kohdalla. :) http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=6958&g2_imageViewsIndex=1

Torquemonsterissa näyttää olevan siinä vaiheessa jo yli 120nm pelissä.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

No toivotaan että niko saa jostain 16V myllyn, koita saada 91 vuosimallinen sitte, en usko et 89 koneista tosiaanka tulee lähelkää 110kw :) Etuvetohan suorastaan lentää sillä 110kw koneella, moista yhdistelmää ollu vaan eclipsessä.

Mut kyllä edelleen tuo torquemonster on normi kylä /kaupunki pyörityksessä gti:tä näppärämpi, kun vetää pienemmällä kaasulla ja pienemmällä bensalla, pitää nyt vähän puolustaa. :peukku

Kilsoista: uskon että jos vie dynoon 250tkm ajetun samanlaisen koneen, ei varmaan oo ees käyrät sen kummemmat. 8)
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

mystinengalant sanoi
Mut kyllä edelleen tuo torquemonster on normi kylä /kaupunki pyörityksessä gti:tä näppärämpi, kun vetää pienemmällä kaasulla ja pienemmällä bensalla, pitää nyt vähän puolustaa.
No ei varmana vedä,jos MYÖS GTI:n lodju,nimimerkillä 10l/per sata km,keli kuin keli..

Kyllä se lodjukin tuossa niin paljon vaikuttaa,sehän on lähes puolet ominaisuuksista.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Joo ei vedä ei, nimimerkillä GTi 16v med GLSI loota. Vähemmin taitaa viedä tuo auto soppaa kun 8v galant.

Miten hitossa se vois edes vetää pienemmällä kaasulla? Kun 16v moottorissa käytännössä on kokoajan 20-40nm vääntöä enemmän tarjolla kun 8v?
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Slider sanoi
Miten hitossa se vois edes vetää pienemmällä kaasulla? Kun 16v moottorissa käytännössä on kokoajan 20-40nm vääntöä enemmän tarjolla kun 8v?
Eiköhän siinäkin ole hieman eroa,että tuollaiset "16V" mopot ostetaan yleensä ripeämpään liikkumiseen,jolloin läppäkin pysyy hieman enemmän auki..
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Miltäs Yokohamat tuntuvat? Onko kuinka jäykkärunkoiset?
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Slider sanoi
Miten hitossa se vois edes vetää pienemmällä kaasulla? Kun 16v moottorissa käytännössä on kokoajan 20-40nm vääntöä enemmän tarjolla kun 8v?

No voi jeesus.... siten hitossa että nuo dynotuksethan ajetaan täydellä kaasulla. Tuo käyrä kertoo moottorin ominaisuuksista kaasu pohjassa, eikö näin ? Minä puhuin moottorin ominaisuuksista pintakaasulla. Tietysti jotkut meistä nyt tuntuu ajavan kaasuläppä auki ihan jatkuvasti taajamassakin, mutta se nyt on ihan oma häpeä. Ihan pintakaasulla se vetää voimakkaammin ku gti:n mylly pienellä kaasulla. Sitte taas kaasua lisää painamalla sieltä ei sitä vääntöä sitten enää tulekkaan ja joutuu vaihtaa pienemmälle vaihteelle, missä kohtaa 16venttiliinen kone alkaakin vetää paremmin.

Ja tottakai se 8v vetää gti:n laatikolla hirveesti soppaa ku ihan eri ominaisuuksilla kone. Kyllä mulla gti vei gti:n laatikolla tosi hienosti bensaa jos kaupunkiin eksyi. Maantiellä kulutus oli ylhäistä seiskaa mutta puhdas kaupunkiajo nosti sen herkästi reilusti toiselle kymmenelle. Tuolla 8v koneella ei kaupunkiajossa yli 10 litraa saa mun nähdäkseni menemään.
 
Ylös Bottom