Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Tuo nyt on aivan turhaa antaako moottori enemmän tehoa 1 cm kaasunpainalluksella kuin toinen. Painaa sitä kaasua enemmän tai jos tuntuma häiritsee ja haluaa muuttaa kaasupolkimen vastetta niin tekee progressiivisen vivuston niin päin että läppä aukeaa enemmän polkimen liikkeen alkuvaiheessa.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

No ei nyt ole kyse tuntumasta, vaan hyötysuhteesta pienillä virtauksilla. ;D Musta tuo galantin poljin on just hyvä, vihaan semmosia polkimia että pikkusen ku hipasee niin 2500rpm taulussa. :seina
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

En ymmärrä mikä estää lisäämästä sitä virtausta painamalla enemmän kaasua, vaikka pohjaan asti jolloin vääntöä on enemmän kuin kasitappisessa millään kaasun asennolla? Tiedän että ajotuntumassa voi olla merkittäviä eroja mutta se on pääasiassa tottumiskysymys tai sitten siihen voi vaikuttaa nimenomaan kaasuvivustoa muuttamalla.

Alkaa kyllä menemään aika off-topic tässä aiheessa. Valvojat voisivat siirtää muualle jos haluavat.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

En minäkään usko että tuolla "torguemonster liikahtaa pienellä kaasulla paremmin" on mitään tekemistä moottorin ominaisuuksien kanssa. Se autoa liikuttava energia kuitenkin tulee polttoaineesta ja ilmasta loppupeleissä, jos torguemonster menee pienellä kaasulla paremmin kun 16v, se luultavasti syö myös bensaa sillä hetkellä enemmän? En viitsi edes kuvitella että sen moottorin hyötysuhde olisi kauheasti parempi kun kehittyneemmässä 16v moottorissa.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

No jatketaan nyt jutustelua sen verran että tuolla on eräässä topicissa ollu juttua noista DOHC:n imusarjoista. Kyllä itsellä ainakin 8v kone menny huomattavasti pienemmällä bensalla kaupunkiajossa. Kun tosiaan Gti ilman nelariakin tuntui vievän puhtaassa kaupunkipyörityksessä enemmän, myös valmistajan ilmoittamat lukemat tukevat tätä muistaakseni.

TOISAALTA....Vaihteistoista, oon kyllä ajanut 16V konetta tuolla pitkällä laatikolla. Tuntuma on vähän outo, jos nyt oikeen muistan niin sekin kyllä muuten vetää pienellä kaasulla aikalaisen hyvin mutta sitten kun enemmän painaa kaasua niin tulee semmoinen olo että mitään ei tapahdu ja pitää runtata oikein kunnolla että lähtee. Sitten toki vetää isoilla kierroksilla hyvin. Yksi pointti ainakin on että nuo koneet toimii parhaiten niille tehdyissä laatikoissa. Vai mitä ootte "sekotusten" omistajat mieltä? Pitäisköhän tää keskustelu siirtää kokonaisuudessaan DOHC topicciin tai johkin ;D
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Slider sanoi
En minäkään usko että tuolla "torguemonster liikahtaa pienellä kaasulla paremmin" on mitään tekemistä moottorin ominaisuuksien kanssa. Se autoa liikuttava energia kuitenkin tulee polttoaineesta ja ilmasta loppupeleissä, jos torguemonster menee pienellä kaasulla paremmin kun 16v, se luultavasti syö myös bensaa sillä hetkellä enemmän? En viitsi edes kuvitella että sen moottorin hyötysuhde olisi kauheasti parempi kun kehittyneemmässä 16v moottorissa.

Itse voisin heittää haasteen tähän että antaapi tulla niitä kulutuslukemia, niitä ei nimittäin ikinä näe liikaa.. (ja vaikka jaon siltä osin eri topikkiin, ja kulutuslukemat topiccihan tuolla jo on) ja jos ei muualla niin tankkaus.com, pari tankkiakin riittää realistisiin lukemiin, kovasti kehutaan että miten 16v pannut on niiiiiiiiiiiiiiin paljon parempia kulutukseltaan, suoralla, kaupungissa, alamäessä, ylämäessä ja vapaa-pudotuksessa, mutta todisteita ei vain näy. (ja luonnollisesti myös 16v pannu glsi lodjalla kiinnostaa, gti:n aski on turhan tiheäksi pykälletty jos se veljen aski siis gti aski oli (ja 100km vauhdissa jotain 3200rpm kiekat)
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

J. Puhakka sanoi
Itse voisin heittää haasteen tähän että antaapi tulla niitä kulutuslukemia)

Mulla oli tankkaus.comissa, mutta en ikinä tankannu täyteen vaan tankkasin samas kohtaa, vuoden ajan tein tota laskentaa, ja kulutus oli tasan 8 litraa. Gti galant. Ajo oikeastaan pelkkää maantietä, matkat 25-40km yhtämenoo. Nopeus max 100km/h oikeeta nopeutta. Ei mitään tyhjäkäyttöä, ruuhka-ajat ajelltiin ( ja ajeltas vielki) bussikaistaa. Lyhyitä siirtymiä ei oikeastaan ollenkaan. Kerran yks tankkaus puoliks taajamaa ja puoliks maantietä. Lävähti heti jotain 9.5l tauluun. Ja en todellakaan polkenut sitä autoa. Tuo v6 tuntus vievän pari desiä enemmän ku Gti galantti.

Vastaava vuoden tarkkailu Gli (8v kone, paino 1170kg) galantille, 7,5 litraa kulutus. Ajo isoks osaks maantietä, mukana myös lyhyttä ajoa jota ei Gti:llä tullu tehtyä. Esim lehtiä tuli joskus jaettua. (nyttemmin kulutus noin 9-10, pelkkää taajamaa ja lyhyitä ajoja, 2-15km matkoja, ja täl hetkellä 15 kun seokset perseellään vuotavan etuputken takia)

Yleiskuvaksi jäi että GTI vei tilanteessa ku tilanteessa sen puol litraa enemmän bensaa. Toki vastaavuus kaasuun noilla välityksillä erityisesti ihan eri luokkaa.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

J. Puhakka sanoi
Itse voisin heittää haasteen tähän että antaapi tulla niitä kulutuslukemia, niitä ei nimittäin ikinä näe liikaa..
Auto:
E33,lievästi piristetty,GTI:n lodju.

HUOM,sekalaista ajoa,mutta samantyylistä kuitenkin koko ajan.

Viime talvena seurasin kulutusta muutaman tontun kun vaihdoin tuon lodjun,~10l.

Kun kesä "alkoi",niin b.mittari hajosi hetkellisesti,jolloinka seurailin taas,~10l.

Nyt kun oli nämä helteet,niin muutaman tankillisen seurailin niin että ilmastointi päällä koko ajan,~10l.
Talvella gummit oli 195/15,kesällä 205/16.

Ja viime kesänä,kun oli vielä vakiolodju,niin matkassa parhaimmillaan alle 7l.

Eniten kuitenkin menee hermot tuohon koneen huutoon matkassa,kun tosiaan 120km/3,5t rpm.
Mittarivirhe 0.

Ja anteeksi OT.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Kuten eilen sanoin, palat käyneet luultavasti liian kuumana, eihän ne enää pitäneetkään mitään. Itsellä on ihan vastaavia kokemuksia peruspaloista. Pitokin saattaa suureksi osaksi palata kun jarruttelet vähän aikaa kadulla. En usko että pala on lasittunuit vaan pinta pikemminkin murentunut.

Jos muita parempia paloja ei Galanttiin saa niin alkuperäiset voisivat olla hyvä vaihtoehto.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

ast sanoi
Jos muita parempia paloja ei Galanttiin saa niin alkuperäiset voisivat olla hyvä vaihtoehto.
EBC Green voisi olla tähänkin olla hyvä vaihtoehto,riittäisi jo tuon 54mm männän painekkin jotain tekemään..
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Kulutuslukemia...

Työmatka-ajossa kesällä melko tarkkaan 7.2 litraa, talvella 8. Pienimmillään on mennyt 6.9 litraa/100km, suurimmillaan traileria vedettäessä 10.1 litraa (nelosvaihteella ja iso vene perässä).

Käsijarruongelmiin on tulossa ratkaisu (!) tässä syksyn aikana, kunhan saan purettua nuo täysin jumiutuneet satulat auki ja koneistettua. Tulossa mm. messinkinen laakeri, rosterinen epäkeskomäntä (siis se kiertyvä käsijarrun osa) ja EHKÄ rosterinen työmäntä & varsi tiheämmällä kierteellä. Käsijarrumekanismiin tulee pienoinen muutos, eli sieltä jää se pieni nappula pois ja tilalle tulee liukupinta suoraan männänvarteen. :)

Yhdet protot on jo paikoillaan, tosin niissä on vaan pinnat koneistettu kuntoon ja rasvattu huolellisesti, mutta kyllä nuokin takajarrut saa pitämään...!
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Jos EBC:t laittaa niin ehdottomasti Redstuff. En ole nähnyt yhdenkään radalla enemmän ajavan kehuvan Greenstuffia. Täysin katupala sen perusteella mitä olen lueskellut.

Ja paljon parempiakin paloja on, eri asia löytyykö Galantin satulaan. Carbotech tosin tekee customina mihin tahansa satulaan sopivia tai käyttää vanhan palan metalliosan ja pinnoittaa sen uudelleen.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Sain eilen kunnian tyypittää budjettiraaseria Kemorassa ja täytyy sanoa että olin positiivisesti yllättynyt.

Ajettavuus oli huomattavasti parempi kuin kuvittelin ja renkaat toimivat todellakin hyvin. Jarrutkin olivat ihan mainiot eli jälleen todiste siitä että ne yksimäntäiset saa toimimaan kun kaikki on kunnossa. Tehonpuute on häiritsevää luokkaa ja aliohjautumista saisi olla vähemmän mutta ihan hauska oli silti ajaa.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Joo on siinä ajettavuudessa paljon kamaliakin juttuja (mm. se karmea aliohjautuvuus pitkissä mutkissa, kallistelu..), mutta on siinä paljon hyvääkin: nykyisellä rengastuksella sitä ei yksinkertaisesti saa lähtemään lapasesta niissä nopeuksissa, joihin sillä pääsee. Ali- tai lievä yliohjaaminen alkaa ja loppuu niin pehmeästi ja ennustettavasti, että mitään kamaluuksia ei tuolla laitteella oikein pääse syntymään. Pitkä akseliväli rauhoittaa varmasti menoa. Uskoisin, että takapään ulosjoustoa rajoittamalla ja takapään jousitusta jäykentämällä ja ehkä vakaajan lisäämällä perän saisi entistä enemmän osallistumaan kääntymiseen, ja se tekisi varmasti hyvää ajettavuudelle.

Nyt kun pääsi vielä vertaamaan tehokkaampaan ja kevyempään (Jopen 2.0 Gti Colt), niin on todettava, että myös hallintalaitteissa on paljon hyvää: jarrut toimivat ihan kohtalaisesti kevyessä jarruttelussa, loota toimii hienosti, edes ohjaus ei oikeastaan ole ihan huonoimmasta päästä. Yllättäen jopa Glsi:n penkit olivat ainakin meikäläisen ahterille paljon paremmat kuin Gti Coltin "sporttipenkit", jotka olivat kyllä totaalinen pettymys.

Mutta se tehon puute nyt on ihan selvä asia, tulihan se jo dynossakin todettua. Lisäksi luulin tuota vehjettä paljon kevyemmäksi mitä se todellisuudessa on: paluumatkalla vaaka heilahti täydellä tankilla +ilman kuljettajaa 1280kg lukemaan...

No, katsotaan mitä sille tehonpuutteelle on tehtävissä.... 8)
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Niko Päivinen sanoi
Tuo on muuten täysin totta: 7/8" vanhalla sylkylläkin poljin tuntui (paikallaan) heti paremmalta, kun kässäri oli vedettynä.
Noh,miten on viimeaikoina toiminut?

Itsellä kävi taas mielenkiintoisesti tällä viikolla..

Ke&to ajoin kärry perässä kevyellä lastilla+auto täynnä tavaraa,ja jarrut oli OK.

Eilen kun ajoin,niin tuntui että poljin painuu lähes pohjaan (tyhjä auto),ja muutenkin aivan kumipallo (ja tuntui jarruttavan heikosti).
Siinä sitten illalla kun tulin himaan,niin pumppasin hetken aikaa poljinta kun ei auto enään ollut käynnissä,ja tuntuma koveni (ja ei,tällä kertaa ei neste vähentynyt).
Tänään olikin sitten perhanan pintaherkät jarrut,ja tehokkaat.

Mistähän tuokin johtuu,kun vähään aikaan ei olekkaan taas kiukutelleet.

Ainoat vaihtamattomat osat on taaimmaiset letkut,jotka nekin odottaa takapenkillä,mutta tuskinpa tuo niistäkään johtuu..
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Jarrut toimivat moitteettomasti. Alastarolla vaivannut pidon puute oli pelkästään bilteman palojen lopahtamisen syytä. Uusilla paloilla poljintuntuma on hyvä (kova, ottaa melko ylhäältä) ja jarrut pitävät hyvin. Kemorassa ei jarrujen kanssa ollut mitään ongelmia. Tosin ajoin kyllä tarkoitulksella hyvin säästeliäästi jarrujen suhteen, mutta en ihan kävelyvauhtia kuitenkaan. Nämä nykyisetkään palat eivät ole mitään erikoispaloja, joilla jarrujen toiminta luultavasti paranisi entisestään.

Uskon nyt, että kun kaikki on kunnossa, eli sylkky ehjä, liukutapit liikkuu ja satulat toimii, paloissa on materiaalia ja järjestelmässä on sisällä uudet nesteet, niin varsinkin tuolla 15/16 sylkyllä yksimäntäisetkin jarrut toimivat 1280kg painoisessa Gallussa ihan siedettävästi.
 

RapajuoppoPutkiMies

Galant Gti Dyn4 Ms´n´S V2.2 29q2 -ala Perkamo-
Liittynyt
29 Maaliskuu 2007
Sijainti
Jämsä
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Onko kokemuksia RVS:n aineista, tiedän ainakin 3 tapausta, että ohjaustehostimen vuodot on korjaantunu tuolla aineella, pehmentää kovettuneet kumit :peukku (toimii myös voimansiirrossa)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Ei kokemuksia, mutta en usko että ongelmia olisi, jos olisin uusinut tiivisteet samalla kun avasin noita putkia -kuten aina pitäisikin tehdä. Ja vuodon täytyy joka tapauksessa olla todella pieni, koska en pikaisella tutkimisella löytänyt selvää vuotokohtaa mistään. Lähinnä vuoto on siis tihkumista jostain liitoksesta.
 

RapajuoppoPutkiMies

Galant Gti Dyn4 Ms´n´S V2.2 29q2 -ala Perkamo-
Liittynyt
29 Maaliskuu 2007
Sijainti
Jämsä
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

2 noista tapauksista oli etuveto escorteissa ja hammastangon stefat, toinen vuoti "solkenaan" ja toinen tihkus.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Raskaasti OT:

Tuolla aiemmin (tässä threadissa ja kansikeskustelussa) oli puhetta tuosta kaasuläpän asennon vaikutuksesta moottorin toimintaan eri moottoreissa. Eräänä teoriana heitettiin, että kyse on pelkästään tuntumasta, eli osakaasualueen toiminnan tarkastelulla ei voi päätellä moottorista mitään, ts se on kaikki vaan korvien välissä. Noh, en tiedä, mutta löysinpä tälläisen jännän jutun moottoripyörien puolelta: erään valmistajan prätkissä on kahdet kaasuläpät peräkkäin: toisia ohjaa kuljettaja kaasukahvalla, mutta niitä jälkimmäisiä, lähempänä moottoria olevia ohjaa pyörän ECU. Tarkoituksena optimoida virtausnopeus. Tästä voisi päätellä, että samalla kaasuläpän avautumalla saattaisi hyvinkin tulla erilaisia tuloksia eri moottoreilla, riippuen kummalla moottorilla ollaan ko. avautumalla lähempänä jotain optimivirtausta? Ihan vaan keskustelun ylläpitämiseksi tässä DOHC vs. SOHC ajettavuuskeskustelussa.... ;D
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

hhaahah... luin tuota tehostinnesteen poistumiskuvausta ja "jälkien perusteella" kuvittelin et joku sun naapuris siel Hönöläs käyny pöllii nesteit ;D ;D

piti lukee ajatuksella uusiks et tajus... *noo..pitkä työpäivä taas..* ::)
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Niko Päivinen sanoi
Raskaasti OT:

Tuolla aiemmin (tässä threadissa ja kansikeskustelussa) oli puhetta tuosta kaasuläpän asennon vaikutuksesta moottorin toimintaan eri moottoreissa. Eräänä teoriana heitettiin, että kyse on pelkästään tuntumasta, eli osakaasualueen toiminnan tarkastelulla ei voi päätellä moottorista mitään, ts se on kaikki vaan korvien välissä. Noh, en tiedä, mutta löysinpä tälläisen jännän jutun moottoripyörien puolelta: erään valmistajan prätkissä on kahdet kaasuläpät peräkkäin: toisia ohjaa kuljettaja kaasukahvalla, mutta niitä jälkimmäisiä, lähempänä moottoria olevia ohjaa pyörän ECU. Tarkoituksena optimoida virtausnopeus. Tästä voisi päätellä, että samalla kaasuläpän avautumalla saattaisi hyvinkin tulla erilaisia tuloksia eri moottoreilla, riippuen kummalla moottorilla ollaan ko. avautumalla lähempänä jotain optimivirtausta? Ihan vaan keskustelun ylläpitämiseksi tässä DOHC vs. SOHC ajettavuuskeskustelussa.... ;D

niin vähän kuin cyclone... siinähän toiset läpät aukee kieroksilla...
ja vähän kuin mivec... kaikki nämä systeemit kuristaa sylinteriin menevää ilmaa kunnes on kieroksia ja virtaukset riittävät
"isoon kanavaan" ja kaasuläpän jälkeen...
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

kuvittelin et joku sun naapuris siel Hönöläs käyny pöllii

Joo ei, kyllä jäljet löytyivät maasta. ;D

Tuli mieleen, että mitähän tapahtuu jos hammastangolle menevä letku (tai se ECS:n säätöventtiili) on tukossa/jumissa, niin tyhjentääkö pumppu tangon ja letkut säiliöön -> säiliöstä tulee ylimääräiset mehut pihalle? Tapahtuman aikana ei ollut kovaa pakkasta, mutta noin "yleisen" jäätymisen olosuhteet olivat kyllä otolliset (lämpö pyörinyt lähellä nollaa ja kosteaa).

niin vähän kuin cyclone... siinähän toiset läpät aukee kieroksilla...

No joo... tavallaan, cyclonessa muutetaan imusarjan pituutta ja tilavuutta pysyvästi jonkun tietyn kierrosluvun alapuolella, mutta tuossa prätkän läppien tapauksessa käsittääkseni pyritään minimoimaan imusarjassa tapahtuva paineen ja virtausnopeuden aleneminen tilanteessa, jossa läppiä avataan nopeasti. Imusarjan pituus ja tilavuus ei siinä muutu.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Nestettä tulee ulos korkin kautta ainakin kun kääntelee ohjausta ja pumppu ei pyöri.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Nestettä tulee ulos korkin kautta ainakin kun kääntelee ohjausta ja pumppu ei pyöri.

Okei, mutta luulisin, että hihna olisi pitänyt melkoista älämölöä koneen käydessä, jos pumppu olisi ollut jumissa?

Muistan kyllä, että silloin kyllä kuului jotain ylimääräistä vikinää, mutta ei kyllä niin pahaa, että pumppu olisi voinut olla kokonaan jumissa. Olin vielä samaan aikaan konehuoneessa vaihtamassa polttimoa, enkä siis voinut käännellä rattia. Myöskään pihasta pois lähtiessä en huomannut ohjauksessa mitään ylimääräistä jäykkyyttä -ensimmäinen varoitusmerkki oli pumpun ääni, joka varoitteli nesteen vähyydestä. Sekin tuli vasta parinkymmenen kilsan ajon jälkeen...
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

muistelisin kanssa että mulla on myös tullu nestettä ulos...

ja syy miksi oli että hammastanko vuosi ihan pikkasen...
kertyi enempi kumin väliin ja kääntäessä tuli ulos... ja sotki muuten jonkin verran konehuonetta...

mutta mitään vikaa ei tavallaan ollut... vain 15v aikana kertynyt oljy hammastangon kumin väliin
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Joo, jotain ihmeellistä sille on tapahtunut. Konehuone on.... no, niin puhdas kuin se aina ennenkin ollut, eli mitään selvää vuotopaikkaa ei ole näkyvissä. Mystinen juttu kyllä, miksi se on nyt mennyt tekemään sitruunat....
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Tuossa exessä on ollut muistaakseni koko ajan sellainen "ominaisuus",että OT:n säiliö on koko ajan pinnaltaan öljyssä.
Nesteen pinta on kuitenkin koko ajan ollut hieman yli MAX-merkin,ja lisäämään en ole joutunut.

Ettei jossain olisi isompaa vuotoa->hörii ilmaa->pullauttaa pihalle?
Näin kävi ainakin eräässä EA-gallussa,ja syynä ilmavuoto..
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Hassua, nyt kun mainitsit, niin säiliö oli äsken katsoessa hieman kostea. Sinne saattoi kyllä lurahtaa vähän reilusti öljyä, mutta täytyypä tarkkailla tilannetta.

Enpä nyt tiedä tuosta isosta vuodosta, ei sieltä nyt ainakaan tunnu sitä nestettä mihinkään häviävän, eikä maahan asti ainakaan valu...
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

löytyy tehostimen putket jos kiinnostaa. ja jos saan ne ehjinä irti..
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Mutta siitähän on hyvä alkaa.

"Otetaas toi OT:n putkisto irti..
Katotaas mitä kansi on syönyt,aijai,nostetaanpa konekkin..
Ei,kyllä tää niin huonossa kunnossa on että tehdäänpä vähän.."


Ja niin edelleen,ja taas on se kuuluisa lapanen lähtenyt.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

UITTO: jos ne ovat alkuperäiset putket, niin ei maksa vaivaa edes yrittää. Koska pelkästään meidän Galanteissa tämä on yhteensä kolmas putkirikko, kyllä ne alkuperäiset rupeavat olemaan tiensä päässä tämän ikäisissä. Ja se vaihto on muutenkin niin työlästä, että laitan sinne uudet putket. Ettei tarvii sitten heti olla vaihtamassa uudestaan.

ST: Wayyyyy ahead of you. Uuteen koneeseen on jo kansikin ostettuna (=lapanen on livennyt jo niin pitkällä mettän puolella ettet uskokaan) ;D
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Tää on evo 1, stroukkilohko tulee vasta myöhempiin versioihin... ;)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Älä nyt maitas myy siitä putkien vaihdosta, etuvetoiseen se onnistuu sopivilla työkaluilla kuitenkin suht ilman mitään stressiä.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Jep, sen verran sitä jo vilkaisinkin, että jonkinlaisen erikoisavaimen (kuten "samitsu" teki) vääntelemällä homma saattaa onnistua ilman koko keulan purkamista...
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Niin vuotaako sulla tehostimen putki vai se letku siellä alaalla. Mulla alko myös tihkumaan tehostimen nestettä. perk...

ilo
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Tehostimen putki, se pitempi joka kulkee siinä hammastangon kyljessä ja kulkee apparin puoleisen hammastangon kiinnikekumin läpi. Kyllä sen nyt voi jo sanoa olevan tyyppivika, koska tämä on jo kolmas tapaus meidänkin tallilla.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Arvaisin että olisivat kampikammion kattovalon sähköliitännän kannatinkiskosta.

Osuinko lähellekkään.?

ERIT:Ei vaineskaan,eikös noi voisi olla nostajan "ympärillä" olevan keinun pään palasia?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Niin en tiedä. En nyt löytänyt tähän hätään mitään hyviä kuviakaan, mutta keinuvivun palasiksi minäkin epäilin (se holkki johon tasuri tulee). Noin käy kun ajelee liian kauan naputtavilla tasureilla?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Täytyypä katsoa löytyykö männistä ylimääräisiä venttiilin kuvia....
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

et sitte laittanu rungottomia sulkia kun ne vaihdoit?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

En laittanut. Noista Boscheista on tähän asti ollut hyviä kokemuksia, en siksi viitsi lähteä kokeilemaan eri merkkisiä.

Minkäs merkkisiä ne rungottomat on?
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

Niko Päivinen sanoi
523 tkm.

Katsastettu. Lisävalojen polttimo, rekkarivalon polttimo ja joku pieni reikä helmakotelossa takana oikealla korjauskehotuksiin.

(Jännä sinänsä, että takanurkassa on kyllä pieni reikä, mutta kuskin puolella, eli nähdäkseni vasemmalla. Mitähän sitä nyt sitten paikkaisi?)

Höhöhöhöhö.. Minulla kävi viimekatsastuksessa just sama. Vasemmanpuoleinen pitkittäispalkki oli loppupäästä ihan rutussa ja paskana, oikeassa ei ollut mitään vikaa. Lapussa luki että oikea on korjattava. No puuhamassat sudin siihen päälle. Läpi meni hienosti.

Samaisessa katsastuksessa samaisessa vasemmanpuoleisessa pitkittäispalkissa oli reikä siinä kohdassa missä menee ne pellit päällekkäin vähän matkaa. (palkin alkupäässä) Oikea puoli taaskin ihan virheetön. Noh se sentään hitsattiin, ja massattiin. Ihan jo periaatteesta. Mutta sitten tuli vähän ikävä fiilis kun luin sitä lappua, siinä oli sama kämmi käynyt, eli olisi taas pitänytkin korjata se terve palkki eikä suinkaan sitä missä oli ruostereikä.

No siihenkin sitten puuhamassaa..

Vähän oli sanaton fiilis, tiedä sitten että mitä tollasissa tapauksissa kävisi jos jättäisi oikeasti sen reijän sinne ja "korjaisi" sen mitä lapussa lukee. Ruttusen palkin jätin ja hyvin meni läpi, katsuri luonnollisesti katsoi lapusta että oikea puoli ja katsoi sen, eikä suinkaan sitä vasenta missä oli sanomista..
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

No niinpä. Pajerosta korjasin tuon saman kulman vähän huolellisemmin, siinä ei näkynyt oikeastaan mitään korjauksen jälkiä, muuta kuin uusi maalipinta. Jos vetäisi Gallun nurkkaankin vaan uuden kastikkeen päälle ja antaisi olla... ;D
 

OLUTMUKI

New Member
Liittynyt
28 Huhtikuu 2009
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

panhartd tangon tuomille ongelmille pystyy väkästää wat linkin ainut vaihtoehto koska panhardi pitää taka-aksesin paikoillaan koriin nähden mutta liikuttaa akselia kaarteissa akselin kiinnityskohdan myötäisesti ulospäin tai sisäään wat linkin tekemiseen tarvitaan aikaa ja mittauksia mut silloin akseli liikkuu vain ylöspäin ja alaspäin koriin nähden
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Galant E3# HB -90 street & race budjettiraaseri

OLUTMUKI sanoi
panhartd tangon tuomille ongelmille pystyy väkästää wat linkin ainut vaihtoehto koska panhardi pitää taka-aksesin paikoillaan koriin nähden mutta liikuttaa akselia kaarteissa akselin kiinnityskohdan myötäisesti ulospäin tai sisäään wat linkin tekemiseen tarvitaan aikaa ja mittauksia mut silloin akseli liikkuu vain ylöspäin ja alaspäin koriin nähden

mulla on suunitelmissa vat linkki, ei sen mitoittaminen niin vaikeaa ole, jouston pituus jaettu kahdella
saadaan linkin vivun pituus ja keinun kiinitys vaateriin :peukku

ja galantissa ainakin e33 etuvedossa pitää joustoa takana lyhentää ja huomattavasti jäykentää jousitusta...
kallistuksen vakaajan lisääminen auttaisi myö asiaa...
sopivan mittainen ja ehkä jäykkyydeltä hyvä pitäs löytyä 127 fiudesta ::)

tuonne yleiselle tekniikka osiolle kirjoittelin aihetta jousituksesta ;)
 
Ylös Bottom