Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Galant_1.8glx

Mitsubishi Galant -89 Glx & Audi A4 2.0 -03
Liittynyt
24 Huhtikuu 2003
Sijainti
Kuopio
Elikkäs olisi kiikarissa 1997, -99 ja -01 vm. galantteja ja siksi haluaisin niistä tietoja.

Onko minkälaisia tyyppivikoja?
Mitkä on kulutusmäärät (2-litrainen)?
Muuta yleistä mitä pitäisi korimallista tietää?

Tiedot mielellään Sedan mallista.
 

Myxi

530xdat & Galant_2.5_V6_Avance
Liittynyt
5 Elokuu 2003
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Kello

Äkkiseltään tuo on ainoa tyyppivika mitä minulla tulee mieleen...
 

Clavurion

Ex Galant -00 2.4 GDi
Liittynyt
1 Elokuu 2004
Sijainti
Oulu
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Tyypillisesti kuluvaksi osaksi voi ainakin mainita raidetangon sisäpäät. Tuon välyksen huomaa kyllä helposti käsin vipuamalla, kun etupää on pukilla.

Huollossa ovat maininneet myös etupään alapallonivelen herkästi kuluvaksi. Omalla Galantilla ajettu 140 tkm ja hyvin ovat nuo pallonivelet kestäneet. Kyseessä saattaa olla jotain huono-onnista tuotantoerää koskeva ongelma.

GDi-moottori onkin sitten oma lukunsa. Se on itselläkin tässä hieman työn alla.

Kaiken kaikkiaan -00 Galant on ollut luotettava ja toimintavarma auto. Eikä mitään sinänsä yllättäviä tai mystisiä vikoja ole esiintynyt. Kellokin on toiminut. :)

Toni
 

Juggis

BMW e91 xDrive
Liittynyt
11 Toukokuu 2004
Sijainti
Espoo
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Eipä tuossa mitään varsinaisia tyyppivikoja taida olla, paitsi ehkä tuo kello, joka itsellä toimii ihan hyvin. Aikalailla yksilövikoja taitaa kaikki olla jos jotain sattuu esiintymään. GDI koneen läppäkotelot täytyy pitää puhtaina ja puhdistuttaa huolloissa (tosin jos antaa koneelle joskus aina hieman enemmän kierroksia niin eivät nuo kovin paljoa tunnu nokeentuvan, ellei ajele kokoajan mahdollisimman isolla vaihteella ja alhaisilla kierroksilla).

Ja mitä 2.0l koneeseen tulee, niin aika peruskamaa se taitaapi olla.
 

Feppi

Galant Gti Dynamic 4 89, 91, Galant 02,03 Kupla 69
Liittynyt
25 Elokuu 2004
Sijainti
Forssa
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

2.0 automaatti 2002 mallin, ajettu 60 000km :)

Raidetango vaihdettu takuulla ja nyt 60 000km huollossa toisessa etuiskarissa vuoto( takuuseen menee sekin). Eli ei mtn tyyppivikoja voisi sanoa.. tyypillisiä kulutusosia.

Kulutus maantiella 6.2l/100km. Kaupungissa 8-10l/100km riippuen vedätyksestä 8)

Nelipiste suuntauksessa auto kannattaa käyttää, edellisessä gallussa vm. 1999 takapäässä oli todella suuri heitto.
 

ralli art

honda accord tourer 2.4 executive 2003.
Liittynyt
8 Syyskuu 2004
Sijainti
jyväskylä
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

juu mull on -00 galant 2.0 ajettu 119tkm.raide sisäpäät,etummaiset alatuki varret uusittu ja takapään ylempien tuki varsien kumi puslat venähtäneet(aiheuttaa taka camberien muutumisen liikaa miinusta ja haritusta)sekin asia on korjattu.
nostajat naputti mut ei enään(lisätty forte top end treatment)nää on pikku vikoja...koska ite korjaan työkseni euro autoja ja nämä nähneenä en aio ikinä ostaa euro autoa!!!ei muuta kuin anna palaa,galant on tyylikäs japsi!
 

Clavurion

Ex Galant -00 2.4 GDi
Liittynyt
1 Elokuu 2004
Sijainti
Oulu
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Raidetangon sisäpäät 134 euroa/2 kpl. Työn osuudesta en tiedä, kun itse asennettiin tutun kanssa. Tietysti pyörien suuntaus päälle. Merkkiliikkeen määräaikaishuolloista ei ole kokemuksia, kun perushuollot on tehty itse. Tarvittaessa spesiaalia on sitten pajalla teetetty.

Jäykkähän tuo vaihteisto on kylmänä. Vaihdoin laatikkoon Redline MT-90 öljyt, mutta ei tuolla ainakaan järkyttävää parannusta saanut aikaan.

Itse käytin onnistuneesti Forté Motor Flush -huuhtelun. Naputuksen suhteen tilanne parani, ei ainakaan huonontunut. Mielestäni tuossa projektissa on olennaista, että se tehdään melko tuoreiden öljyjen kanssa. Näin öljy pystyy vielä sitomaan irtoavan tavaran ja suodatinkaan ei ole tiensä päässä. Viitseliäs vaihtaa huuhtelua varten koneeseen halvat tilapäisöljyt ja sen jälkeen tekee normaalin öljynvaihdon.
 

Myxi

530xdat & Galant_2.5_V6_Avance
Liittynyt
5 Elokuu 2003
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Clavurion sanoi
Raidetangon sisäpäät 134 euroa/2 kpl.

Minun pitäisi kans vaihdattaa nuo, 144 euroa ovat osista vailla.

Vaihteisto on kylmänä kankea joka minunkin käsityksen mukaan on ominausuus.

Ei kait se 15 tkm huolto noin kallis ole? Kohtapa tuo kyllä selviää, tuhannen kilometria vielä ja sitten huoltoon...
 

Mitsusipiili

02 Galant
Liittynyt
11 Joulukuu 2004
Sijainti
Forssa
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Clavurion sanoi
Raidetangon sisäpäät 134 euroa/2 kpl.

Vaihdettu viimehuollossa myös minun autooni. Oli kyllä hieman halvemmat mutta ei suurta eroa. Ja takuuseehan tuo meni.
 
R

random hero

Guest
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

joop meikä joutu kans vaihtaa noi raidetangon sisäp.nivelet ja veho halus niistä 120€/2kpl
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Minulla on ollut pari vuotta alla 2.0 Galant vm. -97 eikä siinä ole mitään aivan kamalia vikoja ilmennyt. Kilometrejä on kertynyt mittariin 136 tkm - niistä itse ajettuja 55 tkm. Pääsin siis heti kärkeen tekemään 90 tkm huollon... kallista lystiä! Huolloissa kannattaa kysellä kyllä hintavertailuja - merkkiliikkeiden välillä sen hintahaitari oli 870 - 1450 €!

Vaihteiden jäykähkö pykältäminen kylmänä onkin jo täällä aiemmin mainittu eli sen saa ilmiselvästi samaan hintaan Gallun ostohetkellä.

Mitäkö sitten on tarttenut huoltaa normaalihuoltojen lisäksi? Omasta pirssistä kajahti kytkinlevystä se keskireiän huullos palasiksi (tekninen sanasto hallussa...  ::) ) ja se onneton irronnut kappale jumitti kytkimen aika komiasti. Liekö vaimon huolimattomasta kytkimen käytöstä johtuvaa...? Itsellänihän luonnollisesti ei koskaan kuulu laatikosta kurahduksia.  :) Tulevia kuluvien osien pikkuremppoja on seuraavaksi eteen tuleva alapallonivelen vaihto oikealle eteen ja raidetangon päät.

Alusta on jo tiputettu 40 mm alas ja 17" rinkulat odottelee kesää! Takapään kulmien säätö on tosin vielä vaiheessa hiivatin tiukassa olevien pulttien takia, mutta eiköhän sekin siitä tokene...

Romaania meinaa pukata, joten päättelen täältä tähän. lystejä kilometrejä Galantin ratissa!
 

Myxi

530xdat & Galant_2.5_V6_Avance
Liittynyt
5 Elokuu 2003
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas


Tähän listaan oikeastaan kuuluu jo tuo etupyörän laakeri, sen verran monessa tuntuu sekin menevän jo 100 tkm jälkeen...

Ja merkkiliikeen mielestä ainakin on siis vaihdettava koko napa.
 

5h + k

New Member
Liittynyt
9 Kesäkuu 2006
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas


Galanttia olen ostamassa, ja kyselen tuosta 2,5 litraisesta V6:sta.
Onko näitä myyty uutena paljon suomessa, vai ovatko kaikki tuontiautoja?
Saako V6:een varaosia suomesta kuten 2.0 litraisiinkin?
Onko farmarissa omia murheita sedaniin verrattuna?

Tyylikkään näköinen peli tuo Galantti on näin Mitsufanin mielestä.
 

kapsu

Eclipse 2g, '97 4G63 NA
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Hämeenlinna
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Kyllä 2.5V6 on ollut Suomen mallistossa, varaosapuolessa ei juur eroja.
Malleista paljon juttua foorumilla, haku auttaa pitkälle :peukku
 

V1S1ON

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2009
Sijainti
turku
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

5h + k sanoi
Galanttia olen ostamassa, ja kyselen tuosta 2,5 litraisesta V6:sta.
Onko näitä myyty uutena paljon suomessa, vai ovatko kaikki tuontiautoja?
Saako V6:een varaosia suomesta kuten 2.0 litraisiinkin?
Onko farmarissa omia murheita sedaniin verrattuna?

Tyylikkään näköinen peli tuo Galantti on näin Mitsufanin mielestä.

itselläni on vm.97 2.5 V6 automaatti.. laatikon kanssa oli ongelmaa.. autolla ajettu 220000km ja tuosta 80000km sitten oli korjattu momentinmuuntimen öljypumpun rihloitus ja nyt ne rihlat meni taas... laatikko ei pitänyt mitään ääntä ja toimi justiinsa niinkuin kuuluukin.. yks kaks ja kaikki vaihteet hävis... kuulemma niissä rihloissa on tehtaalta lähtöisin oleva valmistus virhe, ei ota kuin puoliksi kiinni.. mulle sanottiin että ne on yleensä kestänyt 100000-150000km...
 

Heimo26

New Member
Liittynyt
13 Helmikuu 2008
Sijainti
oulu
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

V1S1ON sanoi
itselläni on vm.97 2.5 V6 automaatti.. laatikon kanssa oli ongelmaa.. autolla ajettu 220000km ja tuosta 80000km sitten oli korjattu momentinmuuntimen öljypumpun rihloitus ja nyt ne rihlat meni taas... laatikko ei pitänyt mitään ääntä ja toimi justiinsa niinkuin kuuluukin.. yks kaks ja kaikki vaihteet hävis... kuulemma niissä rihloissa on tehtaalta lähtöisin oleva valmistus virhe, ei ota kuin puoliksi kiinni.. mulle sanottiin että ne on yleensä kestänyt 100000-150000km...



Itellä just 2viikkoa sitten katos vaihteet gallusta yhtäkkiä, paljos makso korjaus???
 

V1S1ON

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2009
Sijainti
turku
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

mä otin kylläkin itse laatikon pois ja vein pelkän momentinmuuntimen huoltoon... semmoinen paikka kuin JN-Trading, (piispanristi, Turku) korjas sen 450€ mutta tuohon sisältyi laatikon stefa, öljyt, öljyihin tarkoitettu lisäaine, öljypohjan tiivistemassa tuubi ja öljysuodatin... sisänsä ei ollut paha hinta koska löysin autosta kuitin koska se on aikaisemminkin korjattu, rintajoupilla olivat veloittaneet koko työstä n. 1700€... :eek: :)
 

CAI-723

New Member
Liittynyt
22 Syyskuu 2009
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Moi,neuvokaa nyt tyhmää olisiko tämä fiksu ostos emännälle,kolmen mukulan ja koiran kuskaamiseen.....http://www.nettiauto.com/mitsubishi/galant/2808950 Kun ei ole itsellä hajua Mitsuista,kulutus,viat jne,viekö tällainen paljon bensaa?????Tilaa ja luotettavuutta haetaan.....Tämän yksilön saisi aikasopivasti mutta kuinka se on -02rekisteröitu,myytävänä ei ainakaan muita saman ikäisiä ole.......... :driver :driver ???
 

kapsu

Eclipse 2g, '97 4G63 NA
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Hämeenlinna
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

CAI-723 sanoi
mutta kuinka se on -02rekisteröitu,myytävänä ei ainakaan muita saman ikäisiä ole
Galantteja voi olla viel '03 rekisteröity, mutta eihän niitä kauheasti tarjolla ole. Ostoksille vain.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Mitenkäs sitten nuo moottorit? 2.0 , 2,4GDi ja 2,5 V6:nen.

Mikä ois paras vaihtoehto? Mitenkäs kestävyys ja kulutus?

GDi:ssä on ilmeisesti pientä kiusaa tuon kaasuläppäkotelon kanssa. Onkos se vaikea irrottaa ja putsata? Voiko olettaa tekevänsä vaikka parikertaa vuodessa jos tarve vaaatii vai onko viikon urakka?

Äkkiseltään vois kuvitella että GDi ois taloudellisin ja v6:nen sitten söis eniten.

Lähinnä kyllä olen 2.0 tai 2.4:sta kattellu, mutta kyllä kai tuommosen V6:kin voisi laittaa jossei kauhea bensarosvo ole.

Minkäslaisia nuo on huoltaa? jakopää, tulpat yms. V6:een vissiin tulppienvaihtokin on hieman kovempi homma ja jakopäässä menee ainakin Raskoneella 3 viikkoa ;D

Muutenhan tässä alkaakin olemaan jo aika hyvin noita vikoja ja pikkukiusoja, mutta kunnon moottoriertailu tästä ostajan oppaasta viel puuttuu..
 

Wolfie

Mitsubishitön mies
Liittynyt
23 Joulukuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Itse voisin tähän lisäillä vielä hiukan.
EA gallua saa myös dieselinä. 2.0TD 4D68/4D68T koneella. Molemmat on ilmeisesti turbokoneita vaikka toisesta tuo T puuttuukin. 66kw/90hv 195Nm vakiona. Mitä eroa näillä on toisiinsa verrattuna, ei tietoa. Ja ilmeisesti samassa koneessakin on jotain pieniä muutoksia apulaitteiden kanssa vuosimallista toiseen. -97 vesipumppu ei käykään -99 koneeseen vaikka molemmat samalla koodilla ovatkin jne tämmöistä mielenkiintoista.

Ilmeisesti Suomeen näitä ei ole myynyt maahantuoja yhtäkään kappaletta, kaikki olemassa olevat on yksityistuonteja ja niitäkään ei montaa ole.

Tämä aiheuttaa mielenkiintoisen tilanteen, nimittäin varaosien metsästäminen on nimensä mukaisesti metsästämistä. Jos ei timanttitiskille tahdo pulittaa kultaa ja mirhamia ja vasemman käden nimetöntä jokaisesta tiivisteestä ja pultista niin jo on metsästäminen ::) Ja kyseisestä koneesta ei taida kenelläkään oikein Suomenmaalla olla mitään tietoa. Dieseli se on ja jakajapumpulla, mutta kukaan juurikaan tiedä mitään muutakaan.

Kulutuksesta dieselillä voin mainita keskikulutuksen pyörivän farkulla jossain 6.7-7l/100km tienoilla. Tankillisella ~800km omassa ajossa. Farkusta saa pakun helposti, tällöin veroja ei tule juurikaan edes nimeksikään maksettavaksi. Suorituskyvystä voi mainita 0-100km/h tehtaan ilmoittamana 13.9sek joten raketti se ei ole ;D

Ja mitä tuohon koriin yleisesti tulee, niin yleisimmät ruostepaikat taitaa olla takalokasuojien kaaret, takakontin pohja sekä helmojen saumat / muovihelmojen alapuoli.
 

kille77

New Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

tuli joo hommattua tollanen 97-vm 2,5 V6 galant. jakohihnan vaihtoväli vissiin 90tkm? onko kukaan itse tehnyt? kauan meni aikaa? helppo homma? mitä jäähdytin-nestettä noihin koneisiin voi laittaa? suomen kielisen käyttöohjekirjan huolisin jos jollain ylimääräsenä? ja tulppien vaihtoväli? imusarjan joutuu vissiin irrottamaan? kaikki tieto ois tervetullutta muutenkin :peukku
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Kyllä, minä olen, muutama tunti ko vaihoin myös vesipumpun, normi vihreä, ei ole ainakaan mulla, 90 tkm, kyllä, kysy lisää :D
 

calle

Galant 2.5 V6 -97, ex Galant 2,0 -91, EVO III
Liittynyt
17 Toukokuu 2006
Sijainti
Tammisaari
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Vaihtoväli hihna ja tulpat 90tkm
En ole ja en tee paska homma. Huollossa käytin ja aikaa meni n.6h.
Tulpat kun vaihtaa taempaa niin imusarjan joutuu irrottamaan mut sen verran et pääsee tulppiin käsiksi.
Jäähdytin neste normi vihreä.
Vesipumppu kannattaa vaihtaa 180tkm välein. Kato et saat metallisilla siivillä et kestää suomen olosuhteet. Huonompi laatusella on muoviset siivet.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Rovaniemen Raskoneella, eli tuolla "merkki"korjaamon kuvatuksella on V6:n jakohihnan vaihtoaika n. 3 viikkoa.

Kannattaa vissiin varmistaa, että niillä on kaikki osat valmiina ennenkuin jättää auton sinne. Muuten se makaa valohoidossa ja odottelee noita osia sielllä nosturin nokassa..
 

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

kille77 sanoi
tuli nyt sit sellanen et piti vaihtaa repsikan puolelle lamppu (H7) sain sen jotenki paikallee mut valokuvio täysin persiillää... käykö tonne ihan normi H7 vai mikä h#¤vetti ku ei saa menemään sitä oikein sinne????? ::)

kyllä ihan normi h7 mutta siinä taitaa olla vielä sovite välissä muistaakseni(pitkä aika ku viimeeks vaihtanut ite) mutta ihan normi h7 ja pitkät h1
 

kapsu

Eclipse 2g, '97 4G63 NA
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Hämeenlinna
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

kille77 sanoi
tuli nyt sit sellanen et piti vaihtaa repsikan puolelle lamppu (H7) sain sen jotenki paikallee mut valokuvio täysin persiillää... käykö tonne ihan normi H7 vai mikä h#¤vetti ku ei saa menemään sitä oikein sinne????? ::)
meni vinoon, uudelleen..
 

Rane

New Member
Liittynyt
7 Huhtikuu 2004
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

MVa~1 sanoi
Mitenkäs sitten nuo moottorit? 2.0 , 2,4GDi ja 2,5 V6:nen.

Mikä ois paras vaihtoehto? Mitenkäs kestävyys ja kulutus?

GDi:ssä on ilmeisesti pientä kiusaa tuon kaasuläppäkotelon kanssa. Onkos se vaikea irrottaa ja putsata? Voiko olettaa tekevänsä vaikka parikertaa vuodessa jos tarve vaaatii vai onko viikon urakka?

Äkkiseltään vois kuvitella että GDi ois taloudellisin ja v6:nen sitten söis eniten.

Lähinnä kyllä olen 2.0 tai 2.4:sta kattellu, mutta kyllä kai tuommosen V6:kin voisi laittaa jossei kauhea bensarosvo ole.

Minkäslaisia nuo on huoltaa? jakopää, tulpat yms. V6:een vissiin tulppienvaihtokin on hieman kovempi homma ja jakopäässä menee ainakin Raskoneella 3 viikkoa ;D

Muutenhan tässä alkaakin olemaan jo aika hyvin noita vikoja ja pikkukiusoja, mutta kunnon moottoriertailu tästä ostajan oppaasta viel puuttuu..

Tässä on hyvät kysymykset, mutta kootut vastaukset ovat jääneet puuttumaan. Tällainen EA Galant STW on harkinnassa, automaattina todennäköisesti (rouvan toivomuksesta). Noiden konevaihtoehtojen välillä en pääse oikein tolkkuun. Katseet ovat ulkomailla (Saksa, Ruotsi), missä on jonkun verran valinnan varaa.

Se lienee selvää, että V6 on janoisin, mutta kuinka paljon verrattuna 2.0:aan? GDI:n kulutusetu (jos sitä ylipäänsä syntyy) haihtuu osittain 98:n hintaan.

Entäs nuo yleisimmät huoltotoimet kuten juuri tulppien vaihto, jakopää, vesipumppu, ö-suodatin jne? Olennaisia eroja hinnoissa tai hommien hankaluudessa.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Rane sanoi
Tässä on hyvät kysymykset, mutta kootut vastaukset ovat jääneet puuttumaan. Tällainen EA Galant STW on harkinnassa, automaattina todennäköisesti (rouvan toivomuksesta). Noiden konevaihtoehtojen välillä en pääse oikein tolkkuun. Katseet ovat ulkomailla (Saksa, Ruotsi), missä on jonkun verran valinnan varaa.

Se lienee selvää, että V6 on janoisin, mutta kuinka paljon verrattuna 2.0:aan? GDI:n kulutusetu (jos sitä ylipäänsä syntyy) haihtuu osittain 98:n hintaan.

Entäs nuo yleisimmät huoltotoimet kuten juuri tulppien vaihto, jakopää, vesipumppu, ö-suodatin jne? Olennaisia eroja hinnoissa tai hommien hankaluudessa.

V6 on hieman kettumainen huoltaa, mutta muuten koneena ehdottomasti paras vaihtoehto (imo). Taloudellisuusihmeeksi siitä ei ole mitenkään päin, etenkään automaattina - 10l/100km se syö, siihen saat varautua. Jos on lyhyttä pätkäajoa niin ylikin kun turbiini ei pääse lukittumaan, mutta tämä lienee automaattivaihteistojen ominaisuus ihan yleensäkin. Omalla manuaalivaihteisella kulutus kesäisin 9 ja talvisin 10 litraa sataselle ja noista ei liikuta kuin litran suuntaan tai toiseen, oli ajo millaista tahansa (oma kaasujalka ei kovin säästeliäs ole). ;D GDI:llä voi selvitä parikin litraa vähemmällä, mutta 2.0 tuntuu olevan muiden kokemuksien mukaan lähes yhtä janoinen kuin V6. Siinä tossumoottorissa ei ilmeisesti vain riitä teho kuljettamaan noin painavaa autoa.

Öljynvaihdot on V6:seenkin helppoja, suodatin kätevässä paikassa. Jakopää ja tulppien vaihto hoidetaan 90tkm välein, joten kauhean usein näihin hommiin ei joudu, mutta silloin kun on ajankohtaista niin hommaan kannattaa varata aikaa tai vaihtoehtoisesti rahaa ja jättää jonkun osaavan huoleksi. Asiallisesti huollettuna (ja jopa vähän huonommallakin pidolla, kunhan jakopää vain on hoidettu ajallaan) V6 on niin pitkäikäinen kone, että sitä on hankala saada ajamalla hajalle. Ei ole tainnut kerhosta ainakaan kukaan onnistua? Jakopään osien hinnoista löytyy tältä alueelta oma topic.

Melkein suosittelisin hakemaan Virosta. Suurin osa näistä on sielläkin saksa-importteja, ja suurimpana plussana auton kehtaa jättää ostamatta jos se ei täysin miellytäkään. Saksaan asti jos ahterinsa raahaa, niin tyhjin käsin ei oikein kehtaa kotiin tulla ja silloin voi tulla ostettua scheissea. :) Viroon taas lauttalippu maksaa sen pari kymppiä, joten jos ei auto miellytä niin voi ottaa kokovartalopuudutuksen ketutusta lievittämään ja tuoda tuliaisiksi auton sijaan sihijuomaa.

Tuo automaattilaatikko on ainakin pre-facelifteissä ollut ongelma: turbiinit hajoaa (isommilla kilsoilla). Facelifteissä on huhupuheen mukaan vahvempi turbiini, ainakaan näitä ei liene niin paljoa hajonnut jos yhtäkään? Manuaali on joka tapauksessa huomattavasti varmempi hankinta, mutta jos tomaatti on oltava niin sitten mieluusti facelift.

Tämä oltaisiin varmaan kaverille jo haettu jossei olisi automaagi: http://fin.auto24.ee/used/838002
Ja tässä toinen vaihtoehto: http://fin.auto24.ee/used/841318 (ei nahkaverhoilua ja kilsoista ei tietoa, selvinnee kysymällä)

Molemmat on olleet jo ainakin pari kuukautta myynnissä, joten hinnoissa lienee hieman neuvotteluvaraa.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Lyhyesti jotain vastauksia 2,0 ja 2,5 omistaneena. GDI:stä saat muut kertoa omat näkökulmansa ja siitä löytyy hyvin juttua foorumiltakin.

Kulutusero 2,0 ja 2,5 välillä on minulla ollut karkeasti 1,5-2 litraa satasella. Molempiin on mennyt tankkiin aina 98 bensaa.

2,0 huollot on hieman helpommat tehdä, mutta en kyllä kauhean pahana pidä tuota kutosenkaan huoltamista. Tulppien ja tulpanjohtojen vaihdossa on isoin ero, sillä silloin joutuu ottamaan imusarjan tieltä pois, mutta toisaalta tulppien vaihtoväli on 90 tkm, joten ei sitä imusarjaa tarvitse yhtenään olla irroittamassa. Jakopäässä on vähän enemmän työtä, muttei tee hirveää eroa ja perushommat eli esimerkiksi öljynvaihdot sujuu ihan yhtä helposti molemmissa.

Enemmän ajetuissa prefacelifteissä eli vuosimallien 97-98 automaateissa saattaa hieman helpommin tulla turbiinivikaa, sillä joitakin on kuulunut tapahtuneen vuosien saatossa (myös itselle). En kuitenkaan tätä alkaisi hirveästi pelkäämään, jos tuosta vuosimallihaarukasta sattuu se oma helmi löytymään. Mutta jos löytyy tuoreempi malli, niin tuo pieni riski hieman pienenee.

Päiväkirjoissa on hyviä omistajien kertomuksia näistä eri versioista, joten kannattaa tsekata niitäkin, jos et ole vielä kurkannut. Tässä esimerkiksi linkki oman kutosen päiväkirjaan:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=17465.0

EDIT: DaJackal ehti näköjään kirjoittamaan lähes samat jorinat ennen minua. No onneksi sisältö vastaa lähes sanasta sanaan toisiaan, joten luotettavuus lisääntyy... ;D
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Joo jos mun pitäis nyt ostaa EA niin kyllä ostaisin V6 koneisen MANUAALIN (kulutus + suorituskykyetu + laatikon saa hajottaa itse ja on halvempi korjata) ja tottakai avance keulalla. Ei muuta vaihtoehtoa. Prefaceliftejä voi löytyy sport editionina niin on edes vähän siedettävämpi etupuskuri :) Tuo gdi kyllä täysin oikein toimiessaan syö vähemmän mutta V6 on aina V6. Kuten sanottua sitä ei ajamalla saa rikki. 2.0:sta ei muuta kokemusta kun että maantiellä suorituskyky on selvästi edellämainittuja heikompi. Taajamapirssiski ihan jees! Gdi automaatti on kanssa vähän samanlainen, itku siinäkin tulee kun lähdet isolle tielle kiihdyttää. Gdi manuaali on jo vähän pirteämpi tapaus. Siitä sitten hivenen pirteämpi on V6 automaatti mikäli kaikki on kunnossa (tosin maantienopeuksissa Gdi on vääntömomenttinsa ansiosta paras vastaamaan isolla vaihteella kaasuun) Ja tosiaan pientä suorituskyvyn illuusiota saa jos ottaa tuon v6 manuaalin. Vielä kun isoin osa noista sport/avance keulaisista on isommalla koneella niin eikös se ole aika selvä juttu. Ja se gdi:n kulutusetu ei haihdu siihen 98:n hintaan ihan täysin mikäli ei gdi tomaattia erehdy ostamaan. Kaupunkiajossa nää kaikki menee varmaan sinne 10 päälle jo.
 

Blizzard^

tasan ei mee nallekarkit...=)
Liittynyt
16 Joulukuu 2005
Sijainti
Vihti
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Pitänee se nyt sitten GDI omistajanakin jotain kirjoitella. omalla ajolla menee melko herkästi 7l/100km tuntumassa. kone vääntää ihan mukavasti alhaalta ja vastaa myös kaasuun suht herkästi, mutta kuten sanottu loppuun asti kierrättäminen on täysin turhaa. Koneen perus huollot öljyt,tulpat putsari on naurettavan helpot tässä verraten V6. 2litrasta en itsekkään pitäisi edes vaihtoehtona ja V6 sekä GDI Ainoastaan manuaalina. ei kummallakaan juurikaan tarvitse vaihteita kaupunki ajossakaan vaihdella. 98bensalla ne autot kulkee. ja jos jollekkin tuo puskuri on se elämän huoli niin niitä sai jostain kohtuu halvalla ja sekin on jopa helppo vaihtaa. :peukku
 

Rane

New Member
Liittynyt
7 Huhtikuu 2004
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Kiitoksia, asiat selkeytyvät :peukku
Kuutosmoottorinkin kulutuslukemat tuntuvat ihan siedettäviltä verrattuna nykyiseen BMW E34 525iX Touringiiin, jolla kitkutellen pääsee kaupungissa just alle 13...

Entäs nämä ajoneuvoverot, vai mikä hiton päästövero se nyt onkaan? Alkupään mallit menee kai painon mukaan ja -01 eteenpäin rekisteröidyt sitten päästöjen mukaan, eikö? Mimmosia summia näissä on? Nykyisessä BMW:ssä kokonaispaino 2200kg ja vero siinä 200e.
 

kapsu

Eclipse 2g, '97 4G63 NA
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Hämeenlinna
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

+1 ääni V6 Avance manual, se olisi valinta näin jälkikäteen. GDI oli numeroina parempi kuin todellisuudessa.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Rane sanoi
Entäs nämä ajoneuvoverot, vai mikä hiton päästövero se nyt onkaan? Alkupään mallit menee kai painon mukaan ja -01 eteenpäin rekisteröidyt sitten päästöjen mukaan, eikö? Mimmosia summia näissä on? Nykyisessä BMW:ssä kokonaispaino 2200kg ja vero siinä 200e.

Omasta '97 V6:sta tuli juuri verolappu, 153e. Kokonaismassa 1805kg.

V6 Avance manuaalina olisi kova, mutta ovat vähän kiven takana.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

vr4:ssa näyttäis olevan noin 140e vero (kokonaismassa 1795kg, jotain hyötyy siitäkin ;) )

Tossa sportissa se menee co2 mukaan ja on enemmän. Alta 200e silti.
 

robson

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2007
Sijainti
Turku/ Kangasniemi
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Sedan 2.0 -99 verot 138,34e/v , kokonaismassa 1775kg. Ite olen nyt kohta viis vuotta ja rapiat 80tkm ajellu tolla kakslitrasella manuaali sedanilla, ja mielestäni riittää normaaliin etenemiseen vallan mainiosti ja ohitukset maantienopeuksissakin kohtuu vaivattomia. Tottahan kutoskoneessa vääntöä on eri tavalla mutta mielestäni kakslitranenkin vallan riittävä ainakin sedaniin normaalikuormilla, Kulutus on ollu siinä 7-8 litran paikkeilla. Kokonaisuudessaan melko viaton auto kun huoltaa ajallaan. Jakopää ei tosin ollu sieltä helpoimmasta päästä, mut onnistuu ihan kotikonsteinkin.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Mulla on nyt kanssa tuossa pihassa sekä 2.5:en että 2.0. Farkkuja molemmat, pre-facelift sporttikorisarjalla ja manuaalilaatikolla.
Tuo isompi menee hieman alle kympin satkulle välittämättä ajotyylistä.
Pienemmällä pääsee samoihin, mutta onkin aika tarkka ajotyylistä. Nyt vasta vaihdoin siihen lamdan, joten katotaan vaikuttaako se kulutukseen.

Hyviä moottoreita molemmat, mutta ihan eri luonteisia. Tuo 2.0 sopii ihan mainiosti tavalliseen arkikäyttöön, mutta onhan se hieman luonteeton, eikä tarjoa moottoreista ja autoista ymmärtävälle mitään ajonautintoa, niinkuin tuo isompi.

Ja tämä siis moottoreista, autothan on molemmat tosi miellyttäviä ajaa ja moottori ei ajettavuuteen vaikuta.
 

TDX^

OmNomNom
Liittynyt
28 Toukokuu 2010
Sijainti
Kinnula
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Itselläni ollut yli 5v jo AVK:sta rusinaksi mennyt 2.0 -99 facelift Galantti ja remppaamisen / rekisteröintikatsastuksen jälkeen ensimmäinen vika tuli vasta kuukaus takaperin, että sähköongelmia syntyi, mutta osa syystäkin osoittautui oma huolimattomuus kun oven vaihdoin, niin oli nitkaantunut oven ja korin välistä piuhat poikki. Että sen voisi mieltää tyyppiviaksi jossain määrin, että ovien läpiviennin piuhat katkiee aika herkästi.

Ja 2.0 on luotettava ja nyt on mittariin tullut yli 100tkm ja toisen kerran pitäisi jakopään remppa tehdä, joka ei sikäli ole kovin kallista, muistelisin, että osat oli jotain ~200e ja vaihtotyö oli alta 300:n, että kohtuudella pääsee ja sillä saa kilometrejä lisää autoon hyvin. Ja tähän lisäämään, että jos pikkusenkaan on pajatouhumieltä, niin jakopään remppa on helppo tehdä itsekin.

Nimittäin kun näin tuon 2.0 vehkeen rempan, niin sen jälkeen ulkomuistista jo muisti miten tehdä tuohon toiseen vehkeeseen 2.5 V6:een samainen ihan kotitallissa. Eli ei mahdoton tehdä ite, kaksi ongelmaa tai itseasiassa kolme oli koko rempan aikana mitkä vaati pähkäilyä: 1) hydraylisen jakopäänkiritisimen sisään painaminen (riittävän pitkää ruuvipenkkiä ei löytyny, joten oven karmin väliin ja koriprässärillä painaa niin sai sen "neulan" sinne reikään) ja toinen mikä tuossa oli tuhon liittyen haasteellinen oli 2) Jakopään rempan kiristäminen, mutta siihen sai tehtyä äkkiä oman avaimen, eli tarttee semmosen pultin tai vääntimen missä kaks väkästä (tässä tapauksessa pultt johon tuli hitsattua parit naulat kiinni ja avot). Eli sai kiristettyä momenttiinsa, että sai otettua neulan pois hydraulipuristimesta ja remeli menee oikealle välsytasolle (niitä nyt en enää muista ulkoa, mut pienistä kyse 2-3-4mm välyksestä). Ja kolmas oli siinä alussa 3) kun piti saada kiertokangesta irti sen rullan pultti joka pyörittää apulaitteita. Siihen ei normi pulttipyssyt riittäny, joten tarvi apuja ammattitason pulttipyssystä ja sitten vasta pultti irtos. Muuten helppo tehdä siis itsekin tuo remppa - aikaa ja huolellisuutta vain vaatii -> Yksi päivä irrottaessa kaikki hilppeet ja yks päivä kun löi kasaan.

Ja mitä nyt on tullut ajeltua (alustasarjana 2.0:ssa Koni sport satsi + KW jouset) niin on ollut huolettomia kilometrejä ja ei ole välille jättänyt. Kyyti on myös hyvää ja auto käyttäytyy hyvin mutkissa ja on miellyttävä ajaa kaikenpuolin. Painostan eniten sanaan luotettavuus. + + +

V6:nen vielä odottaa kesää, mutta mitä nyt silläkin tullut koelenkkejä ajeltua yön pimeinä tunteina... Niin kyllä on ihanat äänet ja paukkuja on ihan erilailla mitä 2.0:ssa. Ja tuntuu että auto oikein nauttii kaasun painamisesta kun naukahtaa vain ja selkä painuu kivasti penkkiä vasten. Ja pitänee mainita, että tuo oli maanuaalilootalla, että pystyy vähän leikkimään erilailla.

Ja nyt vielä olis kolmas Galantti kiikarissa ihan eri planeetalta -> 2.4 Gdi tomaatti, mutta soa nähä hajenko pois vai en, ensiviikolla selvinnee.

Kulutus on ikäväkyllä tosiaan omallakin kaasujalalla sen 10l satkulle 2.0:lla. Alakuun pääsi kyllä nätisti ajamalla matkaa siihen 7 litran pintaan, mutta ei sitä ole enää malttanut säästellä loppuaikoina.

2.0:ssa on tyyppivikana myös tuio "nakuttaminen" joka tulee siitä, että hydraulisten venttiilinnostimien öljyreiät on liian pienet vakiona, että ne joutunee vielä vaihtaa jossain vaiheessa ku ne meinaa tukkeentua. Tähän kyllä auttoi yksi käsittely enginer flushilla, eli kerosiinia sen 20min ja tyhjäkäyntiä niin polttaa paskat pois ja nakutus hävis kuin tuhka tuuleen ja oireet pysynyt kertakäsittelyllä jo 10tkm ajan poissa, öljynvaihdon yhteydessä vielä mietin vaihtaa joku kerta uusiks ihan varmuuden vuoksi, kun jäi yks pänikkä vielä talliin odottamaan, kun en uskonut että kertakäsittely olisi ollut noin tehokasta. Ja öljyt kun vaihtaa ja suodattimet 10tkm välein niin on pysynyt kunnossa eikä ole öljyä tarvinut lisäillä öljynvaihtojen välillä. Tulpat kun vaihtaa kerran kahdessa vuodessa niin eipä nekään ole ongelmaksi tullut, liekkö vaihtanu vähän turhankin usein, mutta eipähän ole tielle jättänyt.

Ja extrana huomioikaa hattuhyllyllä "piilotettu" sijainti 6" freeair subille ;) Sinne mahtuu hyvin pieni subi nätisti matka ajoa varten. Itse istutin (siellähän on pellissä valmiina paikka kuha ottaa neljä pulttia vain irti). Hattuhyllyyn pitää vain hennoa tehä reikä, mutta eimuutaku plug & play meininkiä ja ei tarvi tehä erillisiä koteloita subille jos vielä teinimieli rassaa.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Galant EA 97-> tyyppiviat / ostajan opas

Galant 97- tyyppivikoja, varusteita?->

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=4888.0

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5850.0
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
V6 version vetarit tuntuu puhuttavan monesti. Rockautosta saa kohtuu hintaan kokonaisen vetoakselin jos mielii vaihtaa. Rockauton lista ei tunne 2.5 v6 versiota mutta vm2000 ja 2.4 litraisen version valitsemalla käypäset vetarit löytyy. Manuaalin ja automaatin vetarit menevät ristiin, joten siitä ei tarvitse välittää.

Omassa tapauksessa nuo Subtracin valmistamat vetarit oli oikeat.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_2019-09-28-17-54-40.png
    Screenshot_2019-09-28-17-54-40.png
    349.9 KB · Lukukerrat 196
Ylös Bottom