Galant / Legnum VR4 turbojen päivitys

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Tuli tuossa keskusteltua aiheesta pääkaupunkiseudun miitissä. Onko jollain antaa tarkat tyypit vakioahtimista mukaanlukien xxxxx-yyyyy numero? Onko kukaan selvittänyt mitä niille vakiopillereille olisi tehtävissä niin että säilytettäisiin hyvä herääminen ja saataisiin kuitenkin puristettua tehot lähemmäs 400 hv etanolilla?

Alla oleva on tarkemman tiedon puutteessa alustavaa tajunnan virtaa pienellä Googlauksella. Sen perusteella ahdin olisi TD03-07T, jonka kompressoripäivitykseen saattaisi sopia tämä:

http://shopping.kinugawaturbo.com/billetturbocompressorwheelbmwn54335i535i735itrim603557460mm66.aspx

Kokoluokkaa voisi hahmotella seuraavasti:

TD03 mitat yllä olevalla kompressoripyörällä päivitettynä olisivat kompressorin osalta 35.6 / 46 mm. Turbiini olisi ilmeisesti 40 / 35.1 mm. En löytänyt vakio 07T kompressorin mittoja, mutta 07G olisi 32.6 / 44 mm.

1.5 Mivec koneessa TF035-10T ahtimella pääsee helpohkosti 200 hv tehoihin bensalla. Tässä ahtimessa 10T kompressorin mitat ovat 35.5 / 49 mm. Turbiini on 42.5 / 35 mm. Parhaat näkemäni tulokset ovat olleet noin 225 hv bensalla ja 245 hv etanolilla.

Kuten yllä olevasta nähdään TD03 ahtimeen istuva 10T kompressori on ulkohalkaisijaltaan pienempi eikä siten virtaa yhtä paljon kuin TF035/TD04 isompi 10T kompressori. Myös turbiini on jonkun verran pienempi. Vakioon verrattuna kuitenkin jonkunlainen kokolisäys joka kuitenkin on niin pieni että kompressorikotelossa materiaalin luulisi riittävän tuolle pyörälle koneistuksen.

Äkkiseltään arvioituna muutama kymmenen hv lisää olisi hyvinkin mahdollisuuksien rajoissa tällaisella modauksella heräämisen kärsimättä pahemmin. Ehkäpä jopa siihen maagiseen 400 hv saakka jos kaikki muu on viimeisen päälle kunnossa?

Jos hinta hirvittää niin ehkä noita löytyisi valettunakin halvemmalla, 335i BMW ilmeisesti käyttää kahta TD03-10T ahdinta vakiona.

Ajatuksia?
 

PetuS

New Member
Liittynyt
10 Elokuu 2010
Vs: Galant / Legnum VR4 turbojen päivitys

Juurikin samaisia siipiä tullut vilkuiltua ja tuli hommattua tuossa yhdet orkkisturbot mitkä on ollut suunnitteilla lähettää/viedä pajalle jossa katsoisivat, että mahtuisiko juurikin nuo linkin siivet ahtimiin.

Tuohan on parihinta niin ei ollenkaan paha hinta billettisiivistä.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Galant / Legnum VR4 turbojen päivitys

Tämähän kuulostaa mielenkiintoiselta ja selvittämisen arvoiselta asialta. :peukku Ja kun PetuS saat jotain lisävalaistusta asiaan käytännön kautta, niin pistähän informaatiota. ;)
 

Juhani

Member
Liittynyt
1 Marraskuu 2009
Sijainti
Rajamäki
Vs: Galant / Legnum VR4 turbojen päivitys

Itselläkin on hyllyssä odottelemassa päivitystä yhdet vakioturbot, joten varsin mielenkiintoisella aihealueella ollaan! :peukku

Löytyyköhän noista silmin etsimällä mitään oleellisia tietoja? Pystyn tarvittaessa helposti tutkimaan.
 

MäTSi

Haittaakse?
Liittynyt
22 Huhtikuu 2011
Sijainti
Paimio
Vs: Galant / Legnum VR4 turbojen päivitys

Tämähän vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta ja ihan toteutettavissakin monilla, innolla odotan lisää infoa :peukku
 

PetuS

New Member
Liittynyt
10 Elokuu 2010
Vs: Galant / Legnum VR4 turbojen päivitys

Ei nyt oikein kannustavaa signaalia tullut tuolta sälliltä keltä operaatiosta tiedustelin.. Meinasi ettei kannattais lähteä kokeilemaan jos ei oo varmuutta noiden siipien toimivuudesta, jos sakkaa kuorma päällä niin on kerta laakista akseli poikki. Oliko tätä jossain päin maailmaa joku kokeillut? Itellä ainakin muistikuva et jostain tän oon bongannut enkä ihan päästä keksinyt..
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Galant / Legnum VR4 turbojen päivitys

Bemarissahan se TD03-10T on vakiona tehtaalta. Pitäisi vaan tietää onko turbiinin mitat samat. Kotelotkin tietysti vaikuttavat.
 

Akio

impact green
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lohja
Vs: Galant / Legnum VR4 turbojen päivitys

Eiköhän myös "eräällä henkilöllä" olisi vakiot irrallaan
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Galant / Legnum VR4 turbojen päivitys

TF035-12 ahdinta löytyisi 2.8 pajerosta, transitista yms yms…

tuli vastaan kun etin juuri tietoa oman lancerin pikku ahtimesta… että mikä hevl** se on siinä… onko td03 vai tf035xxx …

edit:

Mitsubishi TD04-12T Turbo Compressor Wheel
PART NO. 0500-810-022
Item Name Mitsubishi TD04-12T Turbo Compressor wheel
MFD NO.Spec
37.78 / 49 mm (Inducer / Exducer Dia)
Total Hub Length 24.2 mm
Hole diameter for shaft 4.99mm
Mitsubishi TD04-12T or TF035HM-12T Turbo on Mitsubishi 4M40T, VOLVO S40…
Material Aluminum Alloy


edit2:
http://r.ebay.com/wQohLs
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Galant / Legnum VR4 turbojen päivitys

TD03 on 4 mm akselilla kompurapäästä eli rajoittaa sopivia kompuravaihtoehtoja. Isommat on 5 mm kuten tuosta edellisestä viestistäkin näkee.

335i vakiona on 306 hv ja softalla lupaillaan 370 hv. En ole tarkemmin tutustunut, mutta ahtimissa näyttää riittävän ihan kivasti potentiaalia.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Galant / Legnum VR4 turbojen päivitys

ast sanoi
TD03 on 4 mm akselilla kompurapäästä eli rajoittaa sopivia kompuravaihtoehtoja. Isommat on 5 mm kuten tuosta edellisestä viestistäkin näkee.

335i vakiona on 306 hv ja softalla lupaillaan 370 hv. En ole tarkemmin tutustunut, mutta ahtimissa näyttää riittävän ihan kivasti potentiaalia.

aivan, tuli vain mieleen tämä topikki kun etin että mikä ahdin on tuossa gdi turbossa… siinä on joku 4 pultinen TD04 …. selvinnee jos tuo ebay myyjä vastaa kysymykseen ::)
ku ei kehtaa omaa purkaa… on niin paljon romua edessä...
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Galant / Legnum VR4 turbojen päivitys

ast sanoi
335i vakiona on 306 hv ja softalla lupaillaan 370 hv. En ole tarkemmin tutustunut, mutta ahtimissa näyttää riittävän ihan kivasti potentiaalia.
Nykyään mennään jo yli 400hp, suomessakin.

Ja silloinkin tulee suuttimissa raja vastaan, suorasuihkut kun ovat.

Yhdellä mistä oli 402hp penkitetty kävin koeajolla, ja mukavastihan se vetää, heti kun vain sutiminen loppuu..
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Galant / Legnum VR4 turbojen päivitys

Ei ole tainnut kukaan vieläkään tehdä tätä? Nykyisinhän TD03 kompressoreita löytyy monenlaisia yllä mainitun 10T:n lisäksi.

http://www.ebay.com.au/itm/Turbo-Billet-Compressor-Wheel-BMW-VOLVO-TD03-38-48-mm-6-6-Performance-Type-/181873569119?hash=item2a58826d5f

http://www.ebay.com.au/itm/Turbo-Billet-Compressor-Wheel-Upgrade-Mitsubishi-BMW-335i-TD03-14T-39-5-51-6-6-/171937375194?hash=item28084423da
 
Ylös Bottom