Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Noniin, kaikki vaparikoneet olisi nyt jääratahupilaitteesta hajotettu, joten olisi aika alkaa tuota tallissa n. 8 vuotta seisonutta 6-bolt turbotekniikkaa alkaa sovittelemaan keulalle. Enhän mä paljon yli kuutta vuotta ole sitä vielä aikonut tehdä, mutta nyt päätin jotta jos se ei ens talvena siellä ole, sitten ei ajeta jääradalla.

Kone pysyy muuten vakiona, mutta puhallin on vielä auki. Katotaan mitä sais jostain ryöstettyä tai tallin kätköistä löytyy. Muutenkin homman nimi on eurolla onneen ja köyhällä on paha olla.

Talliin on eksynyt myös ainakin evo4 suuttimet, muistaakseni jostain kätköistä löytyisi myös 450cc suuttimet.

Sitten olisi läjäpäin vapariecuja, evo4 ecu ja jos en väärin muista, niin joku alkupään turboeclin ecu. Apexi safc löytyy myös. Kolmiplugisia johtosarjoja on tuhottavaksi asti.

Ja sitten kysymykseen, mitään kun en näistä ymmärrä ja sen vähänkin minkä ahkeralla työajan googlauksella olen oppinut, olen luultavasti ymmärtänyt väärin ja mutulla korjannut aukot.

Eli mikä näistä komboista toimisi ns. ratakelpoisesti vähimmällä vaivalla vai pitääkö heittää verkot eebayn tummiim vesiin ja toivoa että lompakko kestää:

- yksinkertaisesti vaparin ecu, jommatkummat isommat suuttimet ja sacf:lla säädellen

-evo4 ecu ja suuttimet, askarrella paskarrella se tuon kolmiplugisen johtosarjan perään (noita liittimiä näytti inhimilliseen hintaan saavan ja varmaan pinoutit löytyis jne, eikös täälläkin joskus ollu ohjeistusta jäsenpuolella? Jospa määkin joskus laskun saisin niin pääsisi sinnekkin..)

- edellinen + safc jostain syystä?

-tuleeko ongelmia maf/mas kanssa jos pysyy tossa vaparin versiossa?

-teenkö jotain aivan muuta, mitä ja millä hinnalla?
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

Jääratakäyttöön kyllä suosittelelisin sitä pientä td05h 14b, aika herkkä ahdin spoolaamaan ja vois saada kohtuu halvallakin.
Turboeclin ecua varmaan kannattas luonnollisesti käyttää jos siinä on eeprom? Kävis varmaan kaikista suoriten paikalleen.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

Onko suuttimet oikeen kokoset ja oikealla vastuksella?
Maffin kanssa ei tartte pelleillä, melkee helpoin ku sen ruutan ruuvaat kii. Siinä riittävät säädöt sulle. Ja ehk jos paremman pa-pumpun, siten saat toimii omalla ecullaki ilman turhii miettimisii.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

En mä nyt taida ihan vaparieculle vaan laittaa turboa ja isompia suuttimia ja ajella sillä. Jos sut nyt oikein ymmärsin. Toki jos tarkoitit, että toimii tolla vapariecu+safc saa säädettyä tarpeeksi tontille niin sitten. Tarkoitus ois kuitenkin saada tämä toimimaan "hyvin", eli käymään kunnolla ja vetämään kohtuudella, kaikkia reservejä ei tartte ulosmitatata.

Määrittele oikeen kokoset ja oikealla vastuksella olevat suuttimet.

Jos nyt oikein muistan tuon turboeclin ecun, se ei ole eprommilla oleva. Täytyy koettaa kaivella se esiin.

Turbon valinta nyt ei periaatteessa se kynnys kysymys ole vaan tuo moottorinohjaus. Eikö tuo 14b ole ollut vakiossa vr4? Sellanen pitäisi viimeistään kaverin hallista löytyä ellei ole vuosien varrella päätynyt johonkin autoon kiinni.

Bensapuolelta löyryy walbron 255.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

Ja siis tolla maf kysymyksellä tarkoitin, että tuleeko sen kanssa sellaista ongelmaa ettei se vaparin maf kykenisi enää mittaamaan lisääntynyttä ilmanmäärää.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

Tallin kätköistä löytyi ehjän olonen td05hr-16g6 10.5t joten sillä varmaan mennään ainakin alustavasti. Eclin ecua ei taasen löytynyt, täytyy vielä kaverin halli katella läpi olisiko sinne eksynyt.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

outonaapuri sanoi
En mä nyt taida ihan vaparieculle vaan laittaa turboa ja isompia suuttimia ja ajella sillä. Jos sut nyt oikein ymmärsin. Toki jos tarkoitit, että toimii tolla vapariecu+safc saa säädettyä tarpeeksi tontille niin sitten. Tarkoitus ois kuitenkin saada tämä toimimaan "hyvin", eli käymään kunnolla ja vetämään kohtuudella, kaikkia reservejä ei tartte ulosmitatata.

Määrittele oikeen kokoset ja oikealla vastuksella olevat suuttimet.

Jos nyt oikein muistan tuon turboeclin ecun, se ei ole eprommilla oleva. Täytyy koettaa kaivella se esiin.

Turbon valinta nyt ei periaatteessa se kynnys kysymys ole vaan tuo moottorinohjaus. Eikö tuo 14b ole ollut vakiossa vr4? Sellanen pitäisi viimeistään kaverin hallista löytyä ellei ole vuosien varrella päätynyt johonkin autoon kiinni.

Bensapuolelta löyryy walbron 255.

siis megaruutan asennat oman ecun kylkeen, niitä sa valmiiksi kasattunakin aika edullisesti, ohjeet on helpot, ite turbotin lancerin mutta ehin jo myydä sen ennenku sain tehtyä loppuun kun sain niin törkeen hyvän hinnan siitä :D

pa-pumppu on ainaki hyvä toho tarkotuksee, en osaa vastaa siihen jos esim eclipsen ecun laitat, täsmääkö sitten miten ruiskuboxin kanssa ja ja suutin ohjauksen diipadaapa, teoriassa kyllä kun galantin pohjaltahan se eclipsekin tehty, mutta joku muu osaa siitä neuvoo,ja siis on matala ohmisia ja korkea ohmisia, esivastuksilla saa leikittyy aika paljon kuulemma, ei oo itssellä kokemusta.
joo ja puola si saattaa lämpöhalvaantua, ainakin 4g92 koneessa turbotuksen jälkeen saa vaihella "suht tiuhaan"

toivottavasti oli jotain apua
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

Löytyy turbollisen syttypuoli joten ei siinä pitäs ongelmaa tulla.

Megaruutta on tässä vaiheessa vielä no no, jonkun verran olen sellaisen kanssa jputunut tekemisiin ja ei oikein kiinnostaisi enää. Myös johtojumppaa olisi edessä. Ja se maksaa. :seina
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

Mä olen jokusenkin setupin rakentanut lompakko ystävällisesti ja kohtuu toimiviakin paketteja tullut tehtyä. Tässä olis mun mielipide miten itse tekisin.

Hommaa VR4 galantin ecu suoraan, se sopii 3 plugiseen johtosarjaan eikä jää riskejä huonoista kontakteista, lisäksi kaikki "normaalin" auton ominaisuudet säilyy.

Ilmamäärämittariksi esim evosta tai turbo eclipsestä, itselläni käytössä MAF translatori ollut jo useita vuosia.

Suuttimet ja etuvastus, sinun tapauksessa 450cc - 510cc riittää kaikkineen. Etuvastuksia saa 30-50e jenkeistä (evon siis)

Bensapumppuun en ota kantaa, Mulla toimii vakiopumppu vielä komeasti +350hv. Vaparin paineensäädin toimii mutta siinä on peruspaine hivenen suurempi kuin turbossa (2.5b turbo / 3.0b N/A)

Jäärata tai nopeaan katuajoon tuo 14b olisi kyllä spoolin puolesta maukas ahdin. Mutta tärkeintä näissä rahansäästö projekteissa on vain sopiva laippa joten 14b tai 16g kumman nyt sattuu löytämään.

16v sytkäosat pelaa ihan samalla tavalla oli ne vaparin tai turbon.

Näillä alkuun :peukku
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

Tollasta vr4 ecua olenkin tässä viimeaikoina vähän katsellut mutta ei oikein ole järkihintaan tullu vastaan. Siitä olen tietoinen että helpoin varmasti olisi. Toisaalta jos menisi tolla 16g turbolla niin turboon budjetoidut rahat voisi käytellä vr4 ecuun..

Miten tuo maf translator eroaa safc, eikö se samaa huijausta tee ilmamäärälle ecun suuntaan?

Oisko kellään laittaa evon/muuten sopivien maffien numeroita, itsellä ei ole enää asaa koneella. Sitä maffin liitintähän joutu puukottamaan mutta siihen olen jo ohjeita löytänytkin.

Oisko kiilillä tai jollain muulla mielipidettä olisko teoriassa mahdollista toimia tolla vapariecu+safc vai tuleeko siinä joku vastaan? Ihan mielenkiinnostakin kyselen, puoliksi oppimiskokemuksena tätä nyt rakennellaan.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

Laitetaas nyt vielä että jos jollain pyörii ehjä 14b nurkissa niin mä voin vaihtaa sen tohon 16g. 16g on ainakin käsin hiplattuna ehjä ja ilman päittäisvälyksiä.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

Vapariecuissa on aika jyrkät sytkäkartat vrt ahdettuihin ja mun mielestä ne ei ymmärrä ylipainetta. Eli käytännössä ei se SAFC auta koska ecu menee vikatilaan kun auto menee paineille ja kartat paukkuu yli. Tuohan sopii sellaiseen "pieneen" hienosäätämiseen niinkuin translatori. Ainakin translatorin parhaat ominaisuudet on periaatteessa suutinkoon skaalaus ja 4 vaiheinen polttoainemäärän säätäminen. (idle, low, mid, high) ja lisäksi tuo 3.5" kuumalankainen mittari ei rajoita ilman virtausta yhtä rajusti kuin mitsun oma aikaisempi vortex mittari.

Tuossa olisi toki hyvä ratkaisu hommata se vr4 ecu ja sen kaveriksi tuo SAFC, pystyisi esim hienosäätämään alas aavistuksen rikkaamman seoksen niin saisi vaikka tuon 16g ahtimen pyörähtämään helposti. Mulla taitaa heräillä 2500-3000 välissä tuo 16g ahdin jyrkkien nokkien ansiosta.

VR4 ecut taitaa pyöriä ebayssä siinä 160e tietämillä. Eprommittoman version saattaa saada muutama kymppi halvemmalla. Mulla on itselläni eprommiton versio kun ei ole tarvinnut tehdä muutoksia koska vakiopurkki on toiminut mun setupissa moitteettomasti.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

Ok. Tämä selvensikin jo taas, kiitän :peukku

Eli realistiset vaihtoehdot ois joko evo4 ecu + suuttimet + maffi tai vr4 ecu + 450cc/550cc suuttimet + maffi, jos nyt oikein ymmärsin? Ja tuo vr4 ecu olisi melko plug and play johtosarjan ja antureiden osalta. Cassia mulla ainakin on sekä 1g että 2g tallissa ja maffi jos menee ostoslistalle jokatapauksessa..

Sellanen kysymys vielä, että nuo esivastushommat mulle on täysin hepreaa suuttimien osalta, niin jos joku viitsii vielä rautalankaa. Googlellakin toki varmaan selviäisi.

Pikkuhiljaa olen saanut romujakin tässä viimeaikoima myytyä tallista, olen itselleni luvannut ne rahat laittaa suoraan mitsuun, joten tuo vr4 ecu saattaisi vähän kalliimpanakin tulla kysymykseen (alle 200e).

Onko noilla vr4 ecuilla isompia eroja keskenään muutakuin eeprom?
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

Hep,

Voit sitten varautua ekan ajon jäljiltä, että vaihdat kannentiivisteen ja männät.

Mulla löytys PNP Megasquirt ja sit vois irrtota eeprommillinen ecukin. Siihen löytyy se ohjelmoitava eeprommi mokulakin.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

Kannentiviste ois tulossa uutta, aattelin ihan pennejä siihen sijoittaa.

Eikö nuo turbon vakiomännät kestä mitään vai?

Laittelen yv niin katellaan ollaanko mun lompakolle sopivissa hinnoissa. Periaatteessa kiinnostaisi kyllä.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

Turbon vakiomännät kestää kyllä, oon aikamoista rääkkiä, 1.4bar piikkaavia ahtopaineita ja vissiin nakutustakin niille tässä vuosien mittaan tarjonnut eikä niissä ollut mitään kun avasin tuon pannun. :p

Esivastus tarvitaan jos on matalaohmiset suuttimet ja ecu "haluaa" korkeaohmisia. VR-4:sesta tuollainen vastuspaketti löytyy vakio eculla ja vakioilla 510cc densoilla. :)
VR-4:sen vastuspaketin numero on MD172146 RESISTOR, ENG CONTROL, jos siitä on mitään hyötyä selvityshommissa. :)
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

Noniin eli mäntäkauppaan ei tarvitse heti sännätä. Ehkä :seina

Kyllä mulle tuo oli vielä selvää hi/low suuttimien osalta että jos on väärät tarvitsee sen paketin sinne suuntaan tai toiseen. Lähinnä tuumin onko 3plugisessa johtosarjassa jotain vastuksia jo ittessään ja tosiaan onko kyse puhtaasti ecun haluista. Joskus jotain ohjettakin tavasin tollasen paketin teosta. No, kyllä tuo selviää jahka joutas selvittämään ::)

Miten minä muuten olen ollu uskossa että vr-4 ois ollu 450cc suuttimet?
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

VR-4 on laaja käsite, jenkkihin viedyissä Limited Editioneissa on 450cc suuttimet ja 14b ahdin. JDM ~+90 värkeissä on sitten taas 510cc suuttimet ja td05h-16G Big ahtimena ja Cyclone imusarja.

Ne vastukset on ihan erillinen "paketti" siinä auton tulipellissä. Katot googlen kuvahaulla tuota MD -numeroa minkä laitoin. Tärkeempi kysymys varmaan ois että onko johtosarjassa paikka noille vastuksille, vai pitääkö ne kotkata johonkin ja jotenkin muuten. :)
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

Jaa noniin, itse oon ollu uskossa että jdm on vaan ollu eri ecu. Sen siitä googlesta saa :seina
 

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
Vs: Galanttiin turbo ja sille moottorinohjaus - köyhä edition

Sen vastusoaketin voi korvata juottamalla suuttimien johtojen väliin vastukset, en vaan muista minkäkokoiset. Jostain kyllä pitäs ne vastukset löytyä että pääsen mittaamaan jos haluut budjettiratkaisulla mennä, jos siis tarve etuvastuksille
 
Ylös Bottom