Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Parisen viikkoa sitten sain lääkettä kauan vaivanneeseen autokuumeeseen ja ostaa päräytin V6 Galantin manuaali lootalla. Kilsoja mittariin oli kertynyt hieman rapiat 196tkm, kunto vaikutti aika hyvältä lukuunottamatta takakaarien ruostevaurioita mutta ne näyttivät olevan minunkin taidoillani korjattavissa joten kaupat tuli. Kotimatkalla huomasin pientä hankausta oikealle päin kääntyessä ja seuraavan viikon maanantaina katsastussetä sen totuuden paljastikin: Oikea etulaakerissa väljää. Mutta ei ilmeistesti vielä niin häiristevässä määrin jotta siitä olisi pitänyt sen kummemmin mainita koska leima tuli. Ainoa oikea huomautus oli palanut takavalo. Laakerit vaihtelen kunhan pääsen ukon hallille noin sadan kilometrin päähän. Jos hyvin käy, niin samalla vaihtuu alle D2 coiloverit. 8)

Auto seuraavana päivänä sen ostamisesta:
main.php
main.php


Ja oranssit vilkut pistivät niin pahasti silmään jo nettiauton ilmoituksessa, joten olin tilannut kirkkaat vilkut läheiseen liikkeeseen jo valmiiksi ennen auton ostamista ;D tosin kävin vasta lunastamassa ne seuraavana päivänä auton hankkimisesta ja asentelin muutaman tunnin päästä jo paikalleen ja pakko sanoa jotta oikea valinta oli.
main.php


Sisusta on orkkiksena (vielä) mutta jalopuujäljitelmä lähtee kyllä veks, kunhan keksin mitä teen tilalle. Vaihtoehtoina ovat tällä hetkellä kiiltävä musta, punainen tai joku rosteri kalvo. Punainen siksi koska autosta on aikanaan tulossa pääväriltään musta ja korostusväriltään punainen. Edellinen auto oli valkoinen-sininen joten tästä on kait tulossa sitten sen täydentävä vastakohta. :D Sisutan verhoiluakin tullaan joskus laittamaan uusiksi, vaalemman harmaat ainakin tummemmiksi (yläostasta en vielä tiedä tarkalleen), ovien kangas ehkä nahalla tai jollain toisella kankaalla. Pienenä haaveena olisi vielä joskus saaha nahkaverhoilu penkkeihin mutta se saattaa jäädä haaveiluksi koska autossa on nytkin ollut kesähelteillä riittävän lämmin ja kun ei tuossa tuota ilmastointia ole. Mutta aika näyttää mitä siihen sitten tulee jos tulee.

Kontin perästä nappasin merkit pois, kuumailmapuhaltimella lämmittelin ja siimalla leikkelin liimat irti ja lopuksi tar removerillä hinkkasin liimat veks. Samana iltana piti hieman takavaloja sävyttää.
main.php


Mutta tämä tältä kertaa, pitää tästä lähteä Ilosaarirockin meininkiä katsastelemaan... 8)
edit: hmmm... evotin näköjään kuvien kanssa... Mutta nyt tilanne on korjattu. Ja niin, tuonne löpinät: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=33926.0
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Entisestä autosta ylijääneet hifivehkeet tuossa muutamana päivänä asentelin, johdot vedin konttiin ja sieltä taas eteen. Tulipellistä löytämäni läpivienti kummastutti kyllä suuresti, kumiin reiät tökkäsin ja kahet virtajohdot sisään työntelin mutta kun ei sisällä niitä johtoja näy MISSÄÄN. Heiluttelin ja valolla vilkuilin ja pikku hiljaa sisustaa aloin purkamaan hanskalokeron tiimoilta mutta kun ei vieläkään näy. Lopulta tajusin jotta johdot ovat menneet puhaltimen pönttöön sisälle! No useamman tunnin äheltäessäni ja miettiessäni johtojen kulkureittiä akulta konttiin asti päädyin seuraavaan:

(poistin tästä kuvan koska myöhemmin tein homman oikein. Tämä oli hirveää kötöstelyä!)

Eli porasin kylmän viileästi pönttöön johdoille reiät ja tiivistelin ne myöhemmin mustalla jeesusteipillä, ettei ilma kulje ihan mistä sattuu. Ensin kokeilin saada pönttöä irti tai edes käännettyä apparin jalkotilassa sen verran jotta olisin mahtunut poraamaan pöntön pohjaan reiät, mutta kun en siinä pitkän taistelun jälkeen onnistunut niin päädyin näinkin raakaan tekoon. Kiinnostaisi kuulla mitenkä muut ovat tehneet virtajohtojen läpiviennin samaisesta korimallista...

Tällähetkellä hifipuolella toimii kontissa SPL Dynamicsin 12" suljetussa kotelossa GZn vahvarin takana ja sekä etu- että takakaiuttimet möykkäävät vanhan mutta uskollisen SPL Dynamicsin 4x50w takaa. Pääkaiuttimet ovat (vielä) vakiot, mutta tulevat tulevaisuudessa vaihtumaan todennäköisesti DLSn UP36i 3-tie sarjaan. Jos en sitten keksi sarjalle sopivaa haastajaa. Samaan syssyyn pitäisi yrittää vaimentaa autoa, vaihtaa vahvistimet ehkä yhteen laadukkaampaan ja subillekin olisi tulossa kuidutettu kotelo oikealle takavasemmalle konttiin. Subikin pitäisi päivitellä hieman laadukkaampaan siinä samalla, DLSn MW12D olen siihen hommaan miettinyt. Konkan ostelen varmaan velipuolelta, halwalla tottakai. ;)

Mutta ennen hifipuolen päivittelyyn ryhtymistä täytyy kyllä saada alle se alustasarja ja vaihtaa etulaakerit.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Viikko vierähti ja paljon tapahtu. Maanantaina yritin edellis viikon epäonnistumisista huolimatta kalvottaa auton laseja. 2 viikkoa sitten siis ostin 20% Gilan SR tummennuskalvoa kolmisen metriä ja laittelin työpäivän jälkeen vasemmat takalasit ja takalasin. No persiilleensä ne meni kun väsytti ja lähti hieman soitellen sotaan, vaikka edellisen autoni kalvotinkin ja kaverille takalasin (mutta ne olivat molemmat hatchbäck autoja!) nii ei tästä kyllä tullut mitään. Ilta alkoi loppua kesken ja kärsivällisyyskin joten revin kammotukset pois. Muutaman päivän päästä kokeilin uudelleen ja ajattelin tehdä pelkän takalasin mutta mutta eipä enää samainen kalvo riittänytkään vaan jäi 20 senttiä vajaaksi. Kyllä kyrsi...
No viime maanantaina sain kerättyä sen verran kärsivällisyyttä jotta kävin ostamassa toisen rullan samaista kalvoa kun lähdin töistä. Ideana oli siis käydä kotona syömässä ennen työpaikalle takaisin menoa ja kalvotusta koska hyvä ruoka=parempi mieli :peukku No kotona huomasin jotta ostin vääränlaista kalvoa... Ja eikun asennuspaikalle menomatkalla kalvo vaihtamaan ja johan päästiin hommiin. Työtä kyllä riitti sillä tahdoin saada aikaiseksi mahdollisimman hyvää jälkeä. Tein takalasin 3 suikaleesta, koska se edellinen yrittämä oli yhdestä palasta ja meni aivan käsittämättömän huonosti. No 2 ensimmäistä palasta menivät varsin mallikkaasti mutta kolmannen kohdalla huomasin jotta tilaa on lasin alareunassa erittäin vähän jopa minunkaltaisille tikkusormille ja lastalle. Eli autoa purkamaan ja purkamaan ja purkamaan kunnes tilanne oli tällainen:




Aikani taisteltua takalasista tulikin varsin mallikas, ainakin omalla mittakaavallani. Eihän se toki missään nimessä ole ammattilaisen veroinen mutta hintakin on vain 1/4 nii hinta-laatusuhde on kyllä kohdallaan. 1. ja 2. suikaleiden kohdalle jäi pieni sauma. Tässä takalasi valmiina.

main.php


Keskiviikkona oli vuorostaan sivulasien vuoro ja tässäkin työmaassa halusin jäljestä hyvän, eli taas purkamaan ja purkamaan ja sivulasit irti. Lähtivän suht helposti, hankalin kohta oli miettiä miten ne saa pujoteltua ovien sisästä ulos ja ERITOTEN se niiden takaisin saaminen kalvojen kanssa oli jotain niin tuskanhikistä hommaa. Koko ajan pelotti, milloinka kalvo lähtee kävelemään tai saa naarmun oven pellistä. No naarmuilta säilyttiin ja kolmioikkunatkin menivät varsin mallikkaasti. Huomasin työnteossa jotta Gilan kalvojen mukana tuleva terä on aika hyvälaatuinen ja terävä. Terä tosin tylsyi varsin nopiasti takasivulasien reunoja tehtäessä, karkaistu lasi ilmeisesti ON kovaa. No onneksi minulla oli kyseisiä teriä 2 kappaletta ;D
Akkunat kalvotettu - tehtävä suoritettu:

main.php


Vähänkin kauempaa katsoessa ei edes huomaa sitä 1. ja 2. suikaleen välistä saumaa, joten lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen, vaikka tuskanhikisiä tunteja kertyikin huimat 8+epäonnistuneet koitokset. Onpahan ite tehdyt.

Viikonloppuna tuli käytyä ukon luona jossa kahteen mieheen ihmeteltiin mitsun laakerin rakennetta ja eritoten sen purkua. Vanha laakeri oli jo sen verran kulunut jotta sitä läppyrää jossa on ne pyörän pultit (tekninen sanasto varsin hallussa!) irrottaessa lähti ulommaisemman laakerin toinen puoli pois, eli siis ne kuulat pilkistivät erittäin iloisesti vaseliinin seasta. No koputeltiin vanha laakeri pois ja irroiteltiin se laakerinpalanen veks ja lätkästiin uusi tilalle. Nyt ei ennää kihise käänntyilessä. Samalla maalailin jarrusatulat punaisella metallinsuojamaalilla, kun kerta yksi rengas oli irti niin samalla vaivalla irroitti loputkin :D Samalla suoritin pientä vakoilua iskareita kohtaan, kuinka helposti sinne saisi vaihdettua D2sen sarjan. Mahdollisen vinkit ja ongelmakohtien kertominen alustansarjan vaihtoon ovat enemmän kuin tervetulleita ;)
Lopuksi vielä auton tämänhetkinen olemus:


main.php


Tämä tältä erää, mutta uusia kujeita on vielä luvassa 8)
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Onnistuin saamaan kätösiini mustat keskikonsolin palaset. Tahdoi niistä kuitenkin kiiltävät ja samalla hioskelin muutaman naarmut poies. Maalaustilan puuttuessa väsäsin keittiönnurkkaan suojatun maalausalueen. Maalisumua pöllysi kuitenkin pitkin keittiötä ja varsin lahjakkaasti, syynä kenties asunnossa käynyt läpiveto. Emäntä tykkäsi ;)
Samalla maalailin kattovalot ja takasivuvalot punaisiksi ja hietin kumitutterot tupakansytyttimen- ja roska/tuhkakupinvaloon. Puhaltimen irroitustakin hieman harkitsin ja sitä myös tutkailin mutta päätin sen nyt jättää rassaamatta. Iltavuoroon joutuminen hieman sekoittaa elämän rytmiä ja muutenkin on töissä mahoton kiire, viime viikolla tulin 9 päivän asennusreissulta joten senkin takia on taas autonlaitto kestänyt.

Kuwaa konsolista:
main.php


Laitoin myös joku aika sitten tulemaan D2 alustan, jonka pitäisi ensikuun alkupuolella saapua. Kävin myös alustavasti kyselemässä hintaa ja tietoja auton ylimaalaukseen. Tulossa olisi musta tai jos mahdollista niin musta punaisella kiillolla. Jälkimmäinen olisi hienompi, mutta myös kalliimpi ja en tiedä saisiko siitä sellaista kuin haluaisin. Mutta aika näyttää. Maalauksen aikatauluksi olen kaavaillut tammikuuta, koska silloin on alkaa intti ja muutaman viikon kiinnioloa luvassa jolloinka auto joutaa lojumaan maalaamolla. Sitä ennen pitäisi kuitenkin saada tuplaputket ja uudet peilit.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Alustasarja on pahasti myöhässä ja tällä hetkellä sen pitäisi tulla joskus lokakuun lopulla. Piti sitten keksiä muuta värkättävää ja tilailin hifiheebeliä ja vaimennusmattoa, joidenka pitäisi saapua ensi viikon loppupuolella. Hifejä odotellessa kerkesin vaihtaa hanskikaslokeroon polttimon ja huomasin polttimon palavan aina valojen ollessa päällä. No ongelmahan piti korjata ja asensin lokeroon ovikytkimen yhden kumitutteron tilalle.
main.php


Vasen takakaari alkoi näyttää jo siltä ettei se selviä talven yli, joten annoin sille hieman ensiapua omien taitojeni puitteissa. Ruosteet veks hiomahiirellä ja dremelillä, kittiä ja hiontaa ja maalia sekä lakkaa pintaan. Ikävä kyllä Motipin kilikali maaleista ei löydy galantin tummansinistä metalliväriä ollenkaan, joten jouduin turvautumaan sävyyn mahdollisimman läheltä. Vaikka eron huomaakin kirkkaalla säällä, ei se haittaa koska kohta on jatkuvasti niin pimeää ettei eroa huomaa ja kun auto on tosiaankin aikeissa maalauttaa tulevaisuudessa. Aikatauluja tosin olen hieman pyöritellyt ympäri, alkuperäinen ajatushan oli jotta teen pieniä korimuutoksia ja maalautan auton ensimmäisena, jonka jälkeen vasta alan laittamaan alustaa, hifiä, vaimennusta, vannetta etc. Kaverini kanssa keskusteltua päätin kuitenkin siirtää maalauksen myöhemmäksi, jolloinka voin rauhassa rakennella kaiken muun ensin alta pois. Tuplaputki kun vaatii hieman puskurin silpomista/modausta ja sivupeilitkin pitäisi vaihtaa. Ja eihän sitä ikinä tiedä mitä sitä keksii seuraavaksi ::) Inttikin vielä tulossa sotkemaan budjettia ja aikatauluja tammikuussa.

Tässä kuitenkin kuvaa korjatusta kaaresta:
main.php

Hinkkasin enimmät maalisumut jo pois hiomatahnalla ja vielä pitäisi ainakin vahaa laittaa, kenties jopa lakkaa, ettei tilanne olisi heti keväällä sama mikä se oli ennen kaaren korjausta.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Vaimennusmatot tuli, muut hifi vehkeet ei... Kulutin siis viikonloppuni hyödyllisesti autoa vaimentaen. Samalla asensin sisätilanpistokkeen tulevia pakkaskelejä varten sekä uuden 50mm^2 virtakaapelin valmiuteen tulevaa vahvaria varten. Nämä vedin kaasupolkimen oikealta vierestä menevästä läpiviennistä.

Vaimennusmateriaalina käytin Silen Coat butyylimattoa, jota laittelin varsin reilulla kädellä etuoviin, lattiaan ja kontin luukkuun. Muualle en vielä kerennyt sitä laittamaan kun aikaa kului myös sisustan osien maalaamiseen ja pikkuveljen kanssa jalkapallon potkimiseen :D
Tähän mennessä mattoa käytetty 1½ tukkupakkausta.

main.php

Kontin luukku. Laitoin sisälle myös niin laajalle kun vain sain. Nyt kontti tippuu nätisti 1,5cm korkeudelta kiinni ;)

pa034025.jpg

Etuoviin laitoin semmoiset 9 palaa kumpaankin, eli yhteensä vajaan puolikkaan tukkupakkauksen. Suunnitelmissa olisi vielä laittaa huokoisempaa Silen Coatin Noise Isolatoria kerros ja butyylimattoa ovipahvin sisäpintaan. Ensin modaan kuitenkin 6,5" mideille paikat, kunhan vaan saan ne kaiuttimet kotia asti. Sama ongelma vaivaa Noise Isolatoria, pakettia odotellaan...

main.php

Lattialle meni sitten mattoa varsin reilusti.

Maalasin siis samalla kuskin penkin VHT:n vinyyli maalilla kangasosan ja normaalilla semi gloss mustalla selkäosan muovin, joka oli vaaleampi kuin sivumuovit tai säätönumikat. VHT:n maali päästä sopivati vanhan kuvion läpi. Penkin purkaminen osiin oli muuten melko helppoa, lukuun ottamatta selkäosan muovia ja penkin eteen/taakse säätövipua. Säätövivun metalliosassa on parit hakaset, jotka hankaavat vastaan erittäin paljon, mutta isolla ruuvarilla apuna kammeten palikka lähti irti. Selkäosan muovin vaan repäisin sivulta auki, jonka jälkeen sain sorkittua muovin alaosassa olevat hakaset irti muoviosasta. Mitään ei onneksi selkämuovista hajonnut, vaikka parit väkäset olivatkin melko kovilla. Muovissa on siis 4 L-muotoista väkästä, nämä lähtevät vain alaspäin liu'uttamalla eli ne otetaan viimeiseksi. Sivuilta löytyy 2 "tiukkaa L" väkästä, jotka lähtevät vetäisemällä ja alhaalla kulmissa 2 erikoista muoviväkästä, jotka saa tökättyä ruuvimeisselillä irti muovista. Tarkempia purkukuvia napsin hankalimmista kohdista, kysymällä saa ;)
Myös ovipahvin kankaan maalasin VHTn punaisella vinyylimaalilla.
main.php


Lattiamatonkin maalasin, nyt kun se kerran irti oli ja VHT:n harmaata vinyylimaalia oli purkki ylimääräisenä. Maalaamo on varsin karun oloinen, mutta eipähän ole siinä auton vieressä haisemassa ja tieltä potkittavana. Vasemmalla uusi väri ja oikealla originaali.
main.php
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Viikonloppu oli varsin autonlaitto painotteinen ja tulipa vielä otettua maanantai vapaaksi, jotta varmasti ehtii tekemään kaiken... JA PA****MARJAT! Maanantaina/tiistaina autoa kasailin ja johtoja yhdistelin sekä etukaiuttimia kiinnittelin aamu kolmeen asti, neljä tuntia unta kaaliin, soitto työpaikalle jotta "tulen muutaman tunnin myöhempään" ja autoa nippuun. Eipä ole ennen arvioitu rakenteluaika heittänyt 12 tuntia pieleen :D

Lähtökohtina oli siis jotta vaimennan kontin, teen subikotelon vahvistintelineen kondensaattorin kera, etukaiuttimien paikat ja tietysti tarvittavat johdotukset. Homman tietysti aloitin purkamalla kontin verhoilun ja vararenkaat sun muut. Sitten vaimennusta, jota menikin 1 tukkupakkaus. Tässä kuvaa:

main.php


Sitten aloitin väkertämään vahvistimelle ja kondensaattorille telinettä. Se tuntui helpoimmalta ja luontevalta aloittaa. Filmivanerista ja ruuveistä pistosahaa apunakäyttäen syntyi sitten tämä hökötys. Konkalle piti keksiä jonkunlainen kiinnityszydeemi ettei se aivan valtoimenaan pääse heilumaan. Päätin väkertää vahvistimen taakse pienen korotuksen, jonka päälle konkka tulee ja konkan päälle "korkki" ohuemmasta vanerista, joka sitten kampeaa konkan paikoilleen parin ruuvin voimalla. "Korkkin" aukko on siis mitaltaan sellainen, jotta konkan oma korkki siitä mahtuu läpi mutta itse runko ei, jolloinka konkka ei pääse näissä suomen hidastetöyssyissäkään pomppimaan paikoiltaan. Ja varsin tukevan oloinen kötöstelmä tulikin 8)
Vielä kuvaa kötöstelyviritelmästäni:

main.php


Seuraavaksi olikin vuorossa subikotelo. Aloitin mallailemalla ja leikkelemällä kontinsivustan muotoja likaiseen lattiapahviin. Siitä sain sabluunan, jonka jäljensin sitten vaneriin. Välillä sovitusta ja sipistelyä, kunnes palanen alkoi loksahtamaan paikoilleen. Suoria seiniä ja vinoa tukevoittamaan, kunnes käsillä oli jonkunlainen runko:

main.php


Rungon jälkeen vuorasin kuskinpuolen lokasuojan ympäryksen foliolla ja heittelin parit kerrokset lasikuitua ja hartsia. Tökkäsin kotelon rungon siihen, jolloinka saan muodot kiinni koteloon ja sisäpuolelle vielä ähelsin pari palasta, jotta muodot myös varmasti pysyisivät kotelonraakileessa kiinni. Seuraavana aamuna paljon, paljon hartsia ja lasikuitua. Tiivistelin ja tukevoitin koteloa vielä muutamalla vaimennusmatolla, en tiiä sitten onko siitä hyötyä vai haittaa... Kotelon kiinnitin neljällä pultilla korin läpi, reiät olivatkin valmiina sen hienon työvälinelaatikon ruuveilta. Vahvistintelineen kiinnitin vain kolmella pultilla.

Vielä aamuyöstä riitti energiaa ja intoa sen verran, jotta sahailin kontin pohjamuovista kotelon ja telineen muotoiset rei'ät, jolloinka pohjan nostaminen onnistuu VAIN subin irroittamalla. Enää ei tarvitse purkaa kaikkia hifikaapeleita jotta pääsee varapyörään käsiksi. Samalla myös säästyi kuljetustilaa, penkit kaatamalla saa jopa pitkiä tavaroita kuljetettua. Vielä pitäisi joskus verhoilla kotelo ja teline sekä vahvistimelle tehdä jonkunlainen kehys. Kontti tämänhetkisessä kunnossa:

main.php


Etukaiuttimet ovet vielä niin rakileet jotta en niistä uskalla sen enempää edes kertoa :D Jätetään ne siis ensikertaan. Nyt univelkaa kuittaamaan>>>
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Joulu tulikin aikaisin tänä vuonna ja kotiin saapui postin saattelemana paketin saapumisilmoitus. Puoli päivää kesti miettiä jotta "mitähän ihmettä sitä on nyt tullut taas tilattua?" kunne muistin jotta takavalothan ne sieltä tietysti ovat tulleet. Valot menivät kuin menivätkin heittämällä paikallee, eikä MITÄÄN tarvinnut muokata. Ihan oudolta tuntui kun pääsi näin helpolla :D

main.php
main.php


Poikittaistukikin tuli viime viikolla ostettua ja asennettua, en vaan muistanut mainita asiasta vielä. Osa löytyi Legnumista ja pakko oli ostaa kun halvalla sai ;D

Hifien soimattomuudenkin sain selvitettyä samalla kun takavalot vaihdoin. Maavikahan se oli, ei saanut kotakteja tarpeeksi. Korin hiontaa ja liitintä paremmin pulttiin puristuksiin. Entinen olikin aikamoinen viritelmä, kun oli maaliitin varapyörän pultin yläpäässä prikoilla puristettuna. Nyt laitoin ihan koria vasten ja pultin keskelle parit mutterit puristamaan liitintä. Ei ilmeisesti järki juossut maanantai yönä tarpeeksi hyvin tuon maadoituskohdan kanssa :D

Aikaisemmin myös vaimensin takaovet, jolloinka samalla maalasin takaovet lopulliseen väriinsä. Kuvassa tuo tumman harmaa vaan näyttää jopa pelottavan vaalealta. Saa nyt nähdä, paistaako liikaa silmään kun on kaikki vaaleanharmaat osta mustina.

main.php
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Tuli vihdoin sitten viimeinenkin paikka vaimennettua, eli katto. Entiset äänieristeet revin/leikkasin irti tai ainakin suurimman osan. Ihan kaikken ottamiseen ei kärsivällisyys riittänyt, mutta otin joka kohdasta kuitenkin sen verra, etteivät ne haittaa OIKEAN vaimennusmaton pysymistä ;) Päälle vielä kerros Noise Isolatoria. Sinne menikin melkein yks tukkupakkaus tuota huokoisempaa.

main.php


Kattoverhoilun poistaminen autosta osoittautui haastavaksi tetrikseski. Helpoin tie löytyi kuitenkin apukuskin ovesta pihalle. Molemmat etupenkit kallistettuna pitkälleen taakse niin paljon kun vain sai. Käsijarrukin piti ottaa päältä pois tilan maksimoimiseksi ja vaihde kakoselle. Sitten vähän pyörittelyä ja pahvi pihalle. Käänteisesti tietenkin takaisin. Kuvassa pahvi löytämässä tietään takaisin kattoon.

main.php


Katon irti ollesaan, oli hyvä ajankohta maalata se ja sitä ympäröivät muovinpalaset :D Mustaksi tietennii. Salama vaan on armoton ja paljastaa pienenki spreijauksen epätasaisuusen. Katto tuli siis maalattua aiemmin jo tutuksi tullella VHTn vinyylimaalilla, kiiltävän mustalla sellaisella. Kahvat jätin vielä harmaaksi, paikallaan näytti sopivan aika hyvin. Pitää nyt seurailla ja katsella kriittisesti, saavatko kahvat pysyä harmaina vai maalaanko nekin joukkoon tummaan.

main.php
main.php


Tällä viikolla myös PITÄISI saapua kauan odotetun alustasarjan. Nähtäväksi jää, saapuuko...
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Nyt on jo takapenkit ja apparin penkki saatu maalattua, eli enää ei puutu kuin etuosan muoveja (hansikaslokeroa ja jalkotilan muoveja) ja ovien kynnysmuovit. Sitten pitäisi vielä aurinkolippoja verhoilla nahalla, jos en nyt sitten vaan päätä niitäkin maalilla suihkia.
Fujitan kartiosuodatinkin tuli konehuoneeseen vaihdettua ja pieni pätkä alumiiniputkea. Universaalin adapterin kanssa saikin hieman tapella, sillä joku valopää oli päättänyt tehdä adapterin sisäostasta NELIÖN! Tämän insinöörien taidonnäytteen ansiosta alkoi Galantti parka nykimään tasaisella kaasulla ajettaessa aivan samaan malliin kuin olisi polttoaine ollut finito. Parisen tuntia rautasahaa, viilaa, dremeliä ja kiroilua ja johan rupesi ilma virtaamaan. Adapterille piti vielä tehdä alumiinilevystä adapteri, jotta sai pulttien reiät täsmäämään ilman että tarvitsisi muokata Gallun omia ilmanotto putkia. Kuvaa konehuoneesta laitan kunhan saan kameran akut ladattua ja hyvän valaistuksen. Voisin ennen sitä yrittää myös siistiä tämän omatekemän adapterin adapterin, ettei tarvitse rumaa raakilekötöstystä hävetä... :p

Hieman huoltotöitäkin välistä joutuu tekemään ja kiristelin laturin hihnaa hieman. Se kun on nyt pakkasilla jokaisella kylmäkäynnistyksellä vinkunut kuin naapurin tenavat lähimetsässä leikkiessään. Huomen aamuna näkee tai pikemminkin kuulee, tuliko kiristettyä tarpeeksi.

Pakkasen vaan yltyessä on hyvää aikaa ostella kesävalssit ja -lörpelöt valmiiksi ja sovitella jotta ne varmasti käyvät autoon niin mittojensa kuin ulkonäkönsä puolesta. Tässä kännykän kameralla sutaistu otos:
main.php

Vanteet ovat Kosei-merkkiset 18"x7,5" ja lörpelöt Nokian Nry 225/40. Näyttää vaan niin maasturilta, varsinkin kun piilo puolella oli 15" peltivanteet kallistamassa autoa.

Vielä kun saisi sen alustasarjan, jota on viimeisimpien arvontojen mukaan ennustettu tulevaksi joulukuun alussa. Saa nyt nähdä, kerkeääkö edes pukinkonttiin... Mutta hyvää kannattaa odottaa ;)

Siinäpä taisi olla viimeisen kuukauden aikaiset kötöstelmät. Vielä on reilut 40 päivää hyvää autonlaitto aikaa ennen aamujen laskennan alkua...
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Sain vihdoin aikaiseksi viimeistellä kartiosuodattimen adapterin adapterin. Nyt se jopa näyttää inhimilliseltä. Lainasin käsi-ja taideteollisesta ex-opinnahjostani paineilma vinkua ja johan alkoi tulosta syntymään. Hieman tehokkaampi väline kuin dremeli. Myös muutaman millin paksuisen kumitiivisteen tekaisin tuonne adapterin ja originaalin osan väliin, jotta ei ilmaa mistään välistä fuskaisi. Vielä pitää tuossa jossain vaiheessa, mielellään ennen inttiä, tehdä pieni suojapoksi tuolle suodattimelle, ettei nyt ihan kaikkea lämmintä ilmaa koneelta ja syyläriltä hamua.


Nyt tietysti moni tätä lukija hakkaa päätään pöytään huutaen "vaparilla piti mennä pilaamaan tämäkin rojekti!!!" etc. Puin kyllä syitä miksi joo ja miksi ei tuolle vaparisuodattimelle. Miinuksia siitä löytyy se tehojen todennäköinen väheneminen, mutta ei kuitenkaan niin merkittävästi. Yhtä paljon suorituskyky huononee jos allekirjoittanut lihottaa itseään vaikka 10 kiloa :D Tuo kun on varsin laadukas Fujitan kuiva filtteri, jonka voi pesaista ja laittaa takaisin käyttöön, niin sehän maksaa itsensä takaisin tässä vuosien saatossa. Myös lisää työskenteli tilaa sain konehuoneen puolelle roimasti ja onhan tuo nyt jumatsuikka paljon näyttävämmän näköinen kuin se musta muovipönttö ;) Niin ja kun tuo vanha suodatin oli tullut jo tiensä päähän nii se olisi pitänyt jokatapauksessa uusia. K&N valmistamaa suodatinta originaalin tilalle mietin myös, mutta päädyin sitten tähän ratkaisuun. Tarkoitus kun ei ole (ainakaan vielä) saada tuota kiihtymään nollasta sataan 1,6956 sekunnissa tai maxxximi nopeutta sinne 300 paremmalle puolelle, kuten jo arvella saattaa vaimennukset nähtyä. Tämän rojektin kanssa mennään ulkonäön, hifistelyn ja fiilistelyn pohjalta. Sitten kun ei vauhti enää riitä niin pitää ostella VR4 ;)

Mittaristo sai pientä kosmeettista päivitystä ja lykkäsin punaisten värikortsujen tilalle ihan valmiiksi punaiseksi maalatut polttimot. Samalla ihmettelin minkä ihmeen takia en ollut niin tehnyt aikaisemmin? Eikö ollut motonetin valikoimassa silloin vai mikälie aivovamma taas ollut... Sävyero oli vähintäänkin samanlainen kuin raa'alla kasvispihvillä vs. Ultramarinoidulla überkypsällä naudan sisäfilepihvillä. Samalla huomasin jotta yhdestä värikortsusta oli värit palaneet pois ja vain pääosassa oli enää vähänkään väriä jäljellä. Samoiten kaikki muutkin näyttivät enemmän tai vähemmän haalistuneilta. Nähtäväksi jää, haalistuuko nuista valmiiksi maalatuista polttimoista myös väri ja jos haalistuu, niin kuinka paljon? Ostin myös at colorin lämpömaalia, jolla olisi tarkoitus maalata kaikki nuo katkaisimien 3,2 mm polttimot oikeasti punaisiksi. Ennen käytin takavalojen korostusmaalia mutta se kuulti niin paljon läpi jotta joidenkin polttimoiden väriä ei voi sanoa edes oranssiksi.

Alustasarjaa lupailtiin valmistuvaksi 1.12 ja nyt eilen sain jopa uutisia alustasarjasta:
"Hei! Tänään tuli alustasta jo JOUSET... Vaan itse tolpat uupuu tehtaan lavoista, ja sitä nyt selvitellään. Uusi tilaus lähtee ylihuomenna, ja tarkoitus on tulla perille ennen joulun pyhien alkua – joten itse alusta otetaan siinä nyt pikimmiten.
En tiedä mitä ovat tehtaalla töppäilleet.. ei pelkillä jousilla vielä pitkälle ajeta.. :p"

Eli kaikkea toivoa ei ole menetetty. Haaveena saada siis alusta paikoilleen ennen valtion palvelukseen astumista, johon on nyt enää pyöreät 30 aamua.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Tuli vihdoin ja viimen käytyä työpaikan naapuri firmassa nollaamassa SRS merkkivalo. 24€, 25min (joista 5 min auton halliin ajamista ja 15 min testerin adapterien ja johtojen kanssa pelleilyä). Tulihan tuota iloista merkkivaloa tuijotettuakin semmoiset pari kuukautta. ;D

Alustan tolpista ei ole vielä kuulunut mitään uutta. Innolla odotan, joutaavatko pukin konttiin :joulu
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

5 kuukauden odotus palkittiin vihdoin ja sain D2sen ALUSTASARJAN! Eikä hetkeäkään liian aikaisin sillä ensi maanantaina on siviili TJ0. Loppiaisena onkin hyvää aikaa laittaa alustasarja alle. Ostin myös defan laturin, jotta saa ladattua akun aina täyteen lämmitystolpasta. Tulee todelliseen hyötykäyttöön parien viikkojen gineksien takia.

main.php


Tahdoin hieman löysemmät jouset, kuin mitä alunperin tarjosivat galanttiin. Eteen 8,7kg ja taakse 5,3kg. Saa nähdä osuiko valinta kohdalleen. Jousiin tosiaan oli merkitty paksuus ja pituus, 11-205 ja 12,5-180. Kaikki alustasarjan vaihtoon liittyvä vinkit ja neuvot ovat enemmän kuin tervetulleita ;)

Tuli myös väkerreltyä kondensaattorin virtapiuhalle tehorele ja siihen liitin, jotta voi ottaa konkalta virrat pois pidempiä seisontoja varten. Kuulemma kun hävitti virtoja velipuolella muutamassa päivässä käynnistyskunnottomaksi. Ja jos/kun tarvitsee tehdä kontissa kytkentöjä niin voi vaan kytkimestä nappaista konttiin menevät virrat veks.

main.php
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Nyt on sitten alustasarja laitettu alle ja 10km testiajolla hallilta kotia vaikutti erittäin hyvältä. Auto pysyy tiellä ja kallistelu on minimoitu, mutta silti ottaa suht pehmeästi tien epätasaisuudet ja montut vastaan. Iskareita joutuu ehkä hieman jäykistämään, kun laitoin melkein pehmeimmille asetuksille. Edestä madaltu noin 5cm ja takaa hieman päälle 2cm. Camberitki vaikutti vatupassilla mitattuina pysyneen ihnimillisissä rajoissa. Rikkoja tuli taakse laitettua seittemisen milliä. Takaa pitää vielä laskea hieman kunhan menen ensi kerran hallille. Maavaraa jäi konehuoneen pohjamuovista 7,5cm eli varsin runsaasti näin talvikelejä ajatellen ;D Huomenna lisää testiajoa :driver

main.php


Myös Defan ylläpitolaturi tuli asenneltua paikalleen. Tänään sitä jo hieman testasin ja heti rupesi täysiä virtoja pukkaamaan, vaikka auto oli seissyt vasta 12h. Tuli siis todelliseen tarpeeseen. Siitä en kuvaa jaksanut vielä napata koska alustasarjan kanssa touhutessa meni 0200 viime yöhön.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Takapäätä tuli vielä madallettua 15mm, eli nyt takana on 35mm madallusta. Edessä sen 50mm. En ole saanut vielä yhteenkään hidasteeseen osumaan ollenkaan, jota suorastaan ihmettelene suuresti. Tosin en ole vielä monen hidasteen kautta ajanut kun tiputin lisää. Yliohjautuvuus tuntui myös vähenevän, tosin nyt ne camberi kulmat saattaavat vasta olla kohillaan tai ainakin lähellä. Nelipyöräsuuntauksessa pitää joskus käyttää, kunhan sopiva rako sattuu

Seuraavaan päivitykseen saattaakin sitten vierähtää tovi. Päänahkahi jo skalpeerattiin perjantaina maanantaita varten. Keväällä varmaankin viimeistään päivittelen, kunhan saan kesävalssit alle ja kuvia napsaistua. Kahden aamun päästä Konabeach (Kontioranta) kutsuu.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Kevät tekee tuloaan ja sehän tietää kesävanteiden kaivamista kellarista ja alle laittoa. Vanteina Kosei 18"x7,5" ET38 ja lörbelöinä Nokian Nry 225/40. Tulee just passelisti kaaren reunaan eikä ota kiinni mihinkään. Tosin ultimaattinen läski testi on vielä kokeilematta, eli en ole ajanut täyden kuorman kanssa.
Tekaisin eteen kumista roiskeläpät jotta ei kyljet menisi aivan hajalle vanteiden (ja kaasujalan :driver) takia. Huomasin myös oikeassa etusessa hankaamista/jumimista renkaita vaihdellessa. Pitää jollain lomilla selvitellä syy tähän kitkaan. Laakeri sen ei kuitenkaan pitäisi olla sillä vasta viime ½ vuotta sitten siihen laakerin vaihdoin.

main.php


main.php

Takakaari

main.php

Etukaari

Delegoin emännälle aurinkoläppien verhoamisen mustalla keinonahalla ja niin se tehdä muljautti ne. En vaan muistanut näistä kuvia nappailla. Tilasin myös Simoni Racingin Graffio Evo vaihdekepinnupin mutta sen kiinnittäminen failasi pahemman kerran kun 2/3 kuusiokoloruuveista hajosi.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Aurinkoläpät tuli verhoiltua keinonahalla (kiitos emännälle) ja reklamaantion jälkeen sain vaihdekepin nuppini takaisin. Nyt sen sai jopa jotenkuten kiinni, mutta pyöri vielä kuin puolukka per***ssä. Lisäksi se tuli noin kolme senttiä korkeammalle kuin vakio nuppi. Otin sitten rautasahan ja silpaisin vaihdekepin kierretangosta parisen senttiä poies. Samalla viilailin nupin sisään tulevaa muoviputkea poranterällä ja pienellä viilalla, jotta se mahtuisi vaihdekepin paksumpaan osaan ollenkaan. Tulikin varsin jämäkkä kun teki mitat kohdilleen. Samalla anoppilan reissulla sävytin sivuvilkkuja hieman tummemmiksi.

main.php
main.php

Nuppi on Simoni Racing Graffio EVO
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Tuli tuossa yhtenä lomaviikonloppuna diskantit väsäiltyä auton originaaleihin paikkoihin. Dremelillä vinguttelin orkkis kuppeihin melkein diskanttien mentävät rei'ät ja upotin ne sisälle Diskantit eivät siis ole mitenkään kummoisemmin kiinni, kuin orkkiskupeilla puristettuina paikoilleen ja takana niitä paikallaan pitämässä ovat diskanttien omat johdot. Kuvia lisäilen sitten ensi kerralla, tai ainakin yritän.

Tilasin tummanharmaata verhoiluhuopaa ja seuraavaksi vedän sitä kontin keskeneräisiin pintoihin ja jos sitä jää tarpeeksi yli, myös pohjalevyn meinasin päällystää. Eli siis toisin sanoen tulossa kontin valmistaminen loppuun. Tästäkin tulee kuvia kunhan saan suunnitelmat toteutettua.

2.7 himottaa lähteä kokeilemaan Speedpartyille Joensuun lentokentälle, paljonko Gallulla irtoaa vaimennus/lihotuskuurien jälkeen mailin matkalle. Häntäpäästähä siellä lähetään kisaamaan mutta kun kerrankin pääsisi ihan laillisesti rankempaa kaasujalkaa käyttämään. 90% todennäköisyydellä minut sieltä bongaa ajamasta ja hihasta voi tulla vetelemään ja jutustelemaan autoista, intistä, musiikista ja säästä ;)
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Noni, nyt on kontti melkein kokonaan valmis. Tekemättä jäi ainoastaan vahvistimen peitelevy. Vuorasin subikotelon ja konkan pidikkeen verhoiluhuovalla ja myöskin pohjalevyn siinä samalla. Alkoi olla vanha pinta jo niin kulunut. Hyvin pieni sävyerohan tuossa kankaassa on tuohon vanhaan originaaliin verrattuna, kamera varsinkin tykkää korostaa eroa. Tässä konttia valmistellessa kasvoi myös nälkä isompaan subiin. Tuollainen mm. hotsittaisi: http://www.powerset.fi/autohifi/spldynamics/xtr-300d2s.html

main.php


Tilasin myös soviterenkaat vanteisiin tuolta: http://www.soviterenkaat.fi Loppu se pienikin väpätys ratista ja kulkee kuin juna 8)

Huomenna mahdollisesti muutoskatsastamaan ja samalla varsinainen katsastus. Riippuu vähän jotta mitenkä kauan työreissussa menee... Ja sitten Jussin viettoon korpeen!
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Noni, tuli käyty Speedpartyillä Joensuun lentokentällä. Tavoitteet oli yli 180km/h ja etten ole hitain. Molemmat tavoitteet tuli täytettyä :peukku Ekalla vedolla 183km/h ja toisella 190km/h mailin matkalle. Epäilen jotta menisi 200 rikki jos olisi pienemmät ja keposemmat vanteet.
main.php
main.php


Jykevämmän subbarin hommaaminen on alkanut tässä viime aikoina jyskyttämään takaraivossa. Saa nähdä nähdä koska sitä sitten heltyy ja tilaa moisen...
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Väsäsin viimeinkin kontin loppuun. Eilinen käväisy EMMAn kisoissa joensuun Ilosaaressa pisti taas rakenteluun uutta energiaa ja intoa. Sahailin 3mm vanerista läpyskän vahvistimen päälle ja vuorasin sen liiman avulla samaisella huovalla mitä aikaisemminkin. Lisäksi vielä muistin kuvata ne kauan sitten puhumani diskantikupit. Seuraavaksi (sitten joskus kun on vähän pidemmillä lomilla) pitäisi rakennella midien paikat tai sitten parannella varsin rankalla kädellä nuo keskiäänien paikat.

p7034487.jpg
main.php

Yksi ruuvi jäi alhaalta keskeltä vielä uupumaan ku ei sattunut
olemaan yhtään enempää oikean kokoisia kaapissa.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Kävin sitten katsastamassa tuon. Muutoskatsastin vanteet/renkaat ja alustan ja määräaikaiskatsastus samalla. Ainut mikä meni läpi oli vanteet/renkaat :-\ mutta alustan osalta soittelin juuri äsken D2 maahantuojalle ja kerroin tilanteen sekä pyysin heidän lausuntoaan ko. alustasarjan sopivuudesta autooni. Sanoi jotta 95% varmuudella sen avulla menee katsastuksesta läpi ja jos ei mene nii kannattaa vaihtaa asemaa ::)

Määräaikaiskatsastuksessa kusi vasemman puoleinen raidetangon sisäpää ja oikea etummainen alapallonivel. Muuten sitten ei ollutkaan mistään sanomista. No tulipahan päivärahoille käyttöä (ihan kuin ei olisi ollut niille muita suunnitelmia :seina)
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Eli katsastuksen jälkeen kävi ilmi, jotta raidetangon sisempipää olikin ehjä ja ulompi väljä. Asiaa jo spekuloitiinkin puolin ja toisin tuolla: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=40035.0
Kaikki vaihdetut osat on allekirjoittaneella tallessa ja nyt on 3 viikkoa kulunut valituksen lähettämisestä. Ainoat vastakai'ut jota olen saanut, ovat olleet rek. tunnuksen kysyminen ja muutama päivä sitten kun kävin ihan paikan päällä asian edistymisestä kysymässä, sain vastaukseksi jotta lähettäävät sähköpostia asiasta. Odotan vielä viikon jonka jälkeen rupean ajamaan asiaa kuluttajansuojaviraston kautta.

Mutta olen mie saanut autolle jotain muutakin pientä tehtyä kuin korjausta ja huoltoa. Tein vihdoin ja viimein vaparille pienen ilmasuojan, jotta hamustaisi edes hieman vähemmän lämmintä ilmaa konehuoneen puolelta. Samalla tuli näperreltyä akun plusnavalle suoja paikalleen. Se kun joskus mahtui mutta kun tuli tuota sähkövermettä lisäiltyä nii ei enää mahtunutkaan mutta vähän rautasahaa ja pihtejä muoviseen suojaan näyttää nii joha alkaa mahtumaan ;D

Myöskin keskikonsolin kaikki valot tuli korjattua. Työ oli venynyt ja venynyt kun tarvitsin aikaa henkiseen valmistautumiseen veemäiseen sähkövian etsimiseen. Onneksi vika osoittautui varsin yksinkertaiseksi: KAIKKI polttimot olivat vain palaneet :D Eli uudet polttimot ja avot, homma pelittää. Vielä pitäisi vaihtaa sähköikkunan katkaisijan valo punaiseksi, mutta sen teen samalla kun rupean väsäämään kaiutin paikkoja oviin. Sekin pitäisi tässä syksyn aikana tehdä mutta kun on tuo valtionvirka ja vielä metsästysharrastus niin ja metätysmaat löytyyvät samasta paikkaa kuin autotalli jossa aina rakentelen. Niin saattaa tämä homma taas vähän venyä... ::)
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Viime lomilla tuli tekaistua midbassojen paikat viimeistelyä vaille valmiiksi. Teetätin koululla oikean kokoisen renkaan elementeille ja sitten näpertelin itse pistosahalla sinne päin olevat korotukset, jotta sain suunnattua elementtejä haluttuun suuntaan. Lopuksi vielä tiivistelin kaikki reiät vanerilla ja kittasin loputkin pienet reijät umpeen. Tukevoitin tätä kötöstelmää ruuvaamalla korokepalat toisiinsa ruuveilla ja itse korotushässäkän ruuveilla ovessa kiinni olevaan kovalevyyn. Ritilöiksi vaihdoin DLSsän omat ritilät, jotka päästää ilman liikkumaan HIEMAN paremmin kuin vakio ovipahvin nuppineuloilla pistelty rei'itys. Kun elementin korotuspala oli paikoillaan ja kitattu sekä hieman siistitty, laitoin ovipahvin ikkunankohdalta roikkumaan oikealle paikallaan ja ajelin dremelillä juuri oikean kokoiset reiät jotta ovipahvit mahtuvat paikoilleen. Tarkoitus olisi vetää näiden korotuspalojen päälle mustaa keinonahkaa ja todennäköisesti myös ovimuoveihin, kun onnistuin apukuskin puoleisen muovin hieman rikkomaan. Samalla myös saisin reiät viimeisteltyä siisteiksi ja elementin korotuspalan ja ovimuovin välisen aukon peitettyä.
main.php
main.php


Tuli talvivanteet hommattua. Barzetta player blackit. Vielä pitäis vaan nastarenkaat jostain saada ja jollain rahalla. Edit: nii vanteet on kokoa 16x7". Mietiskelin talvinakeiksi jotain 207/55 kokoisia gummeja.
player_black.jpg
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Tuas etujarru vänkärin puolelta laahaa :-\ Tuli herkisteltyä mäntää ees taas ja vähä sinne sun tänne jarrukumirasvaa heiteltyä mutta ei tuntunu kauhiasti auttavan. Pitäs kenties satula purkaa ja ottaa koko mäntä irti?
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Nonii tuli aukaistua vänkärin puolen etujarru iha mäntineen päivineen. Aika hyvässä kunnossa oli kyllä, pikkaisen mähmää noin 7mm paksuinen renkula löytyi. Sen hioskelin 1000 hiomapaperilla pois (ei tarvinnu kun muutaman vetäisyn) ja putsailin satulan puolelta kaiken ylimääräisen myös pois. Samalla vaihoin jarrunesteet ku oo mitään hajua milloinka on edellinen omistaja vaihtanut. Ja nyt ei laahaa :peukku
Öljyt pitäs tässä kohta puoliin vaihella. Alkaa nakuttamaan hieman tuo kone, varsinkin kylmänä. Jos jostain ilmaantuisi ylimääräistä rahaa niin forte käsittelyn meinasin myös tehä ja lootankin öljyt vois vaihdella. No onneksi päivärahat nousee tällä viikolla ;)
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Talvirenkaiksi valikoitu Bridgestonen Noranza kakkoset. Vanteet vein perjantaina valmiiksi jotta vaihtaavat renkaat ensi viikolla kunhan joutaavat.

Öljyt tuli vaihettua ja samalla Forte motor flushia putelli pyöräytettyä koneessa. Uusiksi litkuiksi laitoin Valvolinen max life 10W-40 ja nakutus loppui kuin seinään. Tosin ei se pahasti nakuttanu ja olihan nuilla jo melkein 15tkm ajettu. Nyt mittarissa rullaa 212tkm.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Ja Forte käsittelyn jälkeinen öljyn+ suotimen vaihto tehty.

Myös nastarenkaat saapuivat ja asennettiin vanteille. Pitäs varmaan kohtapuoliin laitella alle.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Talvirenkulit vaiheltu alle. Huomaa kyllä eron kiihtyvyydessä kun ei ole ihan niin painavat valssit kuin kesäkiekot. Vaikka ei vielä kehtaa ihan kauhian rajusti päästellä kun on vasta vanteille laitetut lörbelöt. Kiekot siis Barzetta playyer blackit ja kumit Bridgestone Noranza 2 evo koossa 205/55 R16.

main.php
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Sainpas repästyä itteäni niskasta kiinni ja väsättyä midbassojen asennukset loppuun. Lisäksi väritin myös muun sisustan, mikä oli jäänyt odottamaan midien loppusilausta jo vähän liianki kauan. Ite kotelon vuorasin mustalla keinonahalla ja myöskin tuon kotelon taakse jäävän vanhan "ritilän" päälystin samaisella nahan tekeleellä. Liimasin kylmän viileästi nahan palaset kontaktiliimalla, jota käytetään kumin ja nahan liimaukseen (hain liiman suutarilta=emännältä). Tuli myös ovipahvista revittyä vanhat pehmusteet (siis ne vaimennushuovat) ja laitettua pari levyä silentcoatin butyyliä ja pari sitä pehmeää 8mm vaimennusmattoa.
Seuraava spektaakkeli olisikin sitten keskiäänien pidikkeiden viimeistely. Tai no uusiksihan nuo joutuu tekemään mut pitää tehdä viimeistellymmät ja niihinki näillä näkymin on samaista keinonahkaa tulossa.

main.php

Keinonahan liimaus koteloon.
main.php

Tekonahkaa lätkästynä "ritilän" päälle.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Eilen sai hyvän inspiksen ja käytiin kaverin kanssa tiputtamassa peräpäätä vielä 10mm, eli nyt kaikkiaan takapään tiputus on jotain 30-35mm (hups en huomannutkaan/muistanut jotta olin tiputtanut jo viime vuonna tuohon 35mm, eli NYT takapää on noin 50mm alempana normaalista. Edittiä edittiä). Rikkojakin piti lisäillä ja nyt sieltä löytyy 9mm. Vatupassilla mittailemalla camber meni kutakuinkin -1 hujakoille. Hyvin näyttää olevan talvivanteille tilaa, pitäs vielä kokeilla täydellä kuormalla toimivuutta. Hieman kyllä hirvittää kuinka kesärenkaiden kanssa käy, raapiiko kaariin, kun on leveämmän vanteet ja leveämpi profiili SEKÄ pienempi ET. No se on sitten vaan mankelia näytettävä jos ei ala mahtumaan ;D

Edit: Kokeilin kolmella läskiper*e kaverillani (lue: hintelöillä teineillä) kuinka takapään kanssa käy jos takapenkillä on täysi kuorma. Tulos: talvirenkaat eivät raavi mitenkään mutta kaaren ja renkaan väliin ei mene enää edes kaltaiseni luikkusormi. Pitääkin sitten kaverin kautta kysellä kaarimankelia kevään mittaan lainaksi, jotta saan kesärenkaat taas mahtumaan ensi kesänä 8)
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Noniin nyt on sitten 362 takana päin ja voin taas keskittyä olennaiseen, eli tähä käyttis rokkikseen :driver Hieman vielä hidastaa tämä työn kausiluontoisuus ja sen takia työttömyys, mutta jospa sitä kohta ansiosidonnaista alkaisi satamaan jotta saisi ees pikku päivityksiä tehtyä.

Tuli viikko sitten isän luona käydessäni räpellettyä keskiteittein paikat uusiksi. Heitin väliaikaisen mustan maalilakka pinnan peittämään pakkelin jäljet kun ajatuksena on nahkasta verhoilla nuo pilarit. Saa vaan nähdä milloinka emäntä kerkiää viettämään laadukasta parisuhde iltaa verhoilemalla nuita ;D kun on yritystä juuri perustamassa/ostamassa. Kuvia ei vielä "valmiista" ole kun kamerasta loppu virta eikä oo vielä uusia paristoja tullu hankittua. Käytin myös ensimmäisen kerran emännän risasia sukkahousuja kuiduttamiseen ja voin kyllä sanoa jotta pieksee sata-0 kaikki tähän mennessä kokeilemani muut kankaat. Se ei vaan veny kun hartsilla kostuttaa. Olisi pitänyt uskoa jo ensimmäisellä kerralla "isoja poikia" :D
main.php
fiaaatuuno.jpg

Pilarit hartsattu ja kuivamassa... ...ja kuivamista odotellessa :driver

Ja sainhan sitä miekin matalan auton kirouksen päälleni ja halkaisin sitten etupuskurin alaosan :seina Yllättäen se ei kuitenkaan hajonnut mihinkään betonikiveykseen tai jääkokkareeseen VAAN isäni autotallin kynnykseen hitsattuunn 1,5cm kokoiseen metallilätkään (jotta oven saa kiinni) ja vieläpä hommat lopeteltua ja autoa ulos peruuttaessa... Vaikka laitoin kakkosneloset ja laudat kynnyksen eteen, silti se pirulainen nappasi puskimesta kiinni... Olisi pitänyt peruuttamalla ajella sinne talliin ja takasi. No viisastupahan ensi kertaan ja sainpahan hyvän tekosyyn ostella uuden puskurin tuohon ;)

Sitten tämän lukijoilta kyselisin mielipidettä nuista midien suojasta: Pitäisikö ne maalata oven väriin eli tuohon mustaksi vai pitää ne harmaina?
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Tilasin OLLO xenon muutosarjat pitkiin ja lyhyviin. Lyhkäset kerkesin jo asennellakin ja mielestäni 6000k on hieman liian sininen sävy autooni. Mutta kun ei ollut valinnanvaraa samaan hintaan niin ajellaan nyt sitten nuilla. Pitkät asennan kunhan saan adapterin nuihin valoihin, niin ei (toivonmukaan) tarvitse kikkailla rautalankoja väännellen polttimoita paikoilleen.

Yritin myös tarjota autoa nelipyöräsuuntaukseen, mutta michelini ukot paikansivat väljyyttä oikealta puolelta raidetangon osista, joten naputtelin selaimeen camskill ja tilasin sekä sisemmän- että ulommanpään. Ei tarvitse arpoa kummassa on ja kun hintakin oli kohdillaan niin samahan tuo. Yhteishintaa toimituksineen tuli £62.04. Timantti tiskiltä kun pelkkä sisempi raidetangonpää olisi maksanu 97.50€.

Timanteista puheenollen, tekaisin mitsun keulalogon timantin KIVESTÄ, mustasta graniitista. Kiinnitykseksi ajattelin käyttää jotain massaa tai kunnonteippiä, jos sellaista sopuhintaan jostain vastaan tulee. Mietin vaan jotta pitäisiköhän maalata ensin tuo maski mustaksi ja mitenkä sitten tulevaisuudessa autonmaalauksen yhteydessä, joutuuko nuo timantit irrottelemaan ja kestääkö ne. Tosin eipä nuita kovin kauaa tarvinu näpertää ;D

main.php
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Noniin, nyt on Xenonit asenneltu, raidetangon hilppeet vaiheltu ja nelipyöräsuuntauksessa käytetty. Takapään aurausta ei saaty säädettyä kun oli pultit niin korroosiota nähneet. Takapään camberit on nykyään -1,39 ja -1,5, joka onkin varsin passeli mitä nyt kesävalssia hieman sovittelin paikoilleen. Kaaren ja renkaat väliin jäi peräti 1-2mm kun löysytin jousen niin löysälle kuin sain. Saa nähä hankaako vai eikö. Mankelin saisin lainaan kaverin veljeltä mutta kun ei huvittaisi lähteä nuita mankeloimaan jos nyt hommaan (kuten olen tässä jo kotvasen aikaa haaveillun) OZ Ultraleggerat. Niitä kun ei saa 4x114,3 jaolla muina kuin 17x7" crystal titanium värisenä... Laitoin maahantuojalle viestiä jotta onko mahdollista teetättää mittatilauksena 18x7,5" mustana kiillotetuilla puolien pinnalla tuolla jaolla mutta vastaus oli tyly niet. Noh, tuolla koolla saisi jo kolmisen kiloa per vanne painoa pois niin kyllä se mieltä lohduttaisi. Ja ainahan sen voi sitten ite maalautta jälkikäteen ja juuri mieleisekseen.

Vaihdoin myös vakiosuodattimen paikoilleen ja tarkoitus on ensi viikolla laittaa K&N paneelisuodatin tilaukseen. Alkoi nimittäin vaivaamaan mieltä tuo kylmän ilman saaminen ja sillä vapariviritelmällä se alkoi mennä aika hankalaksi. Meinasin jotta jos olisi putket rakennellut tuohon syylärin eteen jonnekka sen vaparin olisi sitten laittanut tai sumuvalot pois ja sumarin paikalle. Mutta sitten alkoi epäilyttämään jotta hörppääkö se vettä sieltä ja eritoten jotta mahtuuko sinne. Kun tuo webasto on vielä niin kivasti tuolla tiellä niin ei mahdu senkään vertaan mitään sinne tekemään. Voisihan tuota vaikka tehdä ihan kenttätestiä vaparin ja K&N suodattimen eroista kiihtyvyyteen, jos nyt jaksaa.

main.php


Merkitsin vihreällä nuiden ballastien paikat. Tuonne ne upposi aika nätisti. Punaisella katkoviivalla on merkitty hifien päävirtakytkimenreleen entinen paikka, josta se piti siirtää tuon pöntön tieltä tuonne ylemmäksi. Paikka on kyllä varsin mallikas ja mietinkin jotta miksi en sitä aiemmin ollut tuonne laittanut? Siellähän on ihan kierre pultille valmiiksi jolla sen saa kiinni. Ei tarvitse nippusiteiden kaa leikkiä ;D

main.php
main.php


Tänään sain myös vihdoin aikaiseksi taiteilla nuo kivet tuonne keulaan. Jollain kaapista löytyneellä ohuella ja joustavalla kaksipuoleisella teipillä survaisin kiinni. Katotaan nyt miten ne pysyy vauhissa mukana :driver
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Pesinpä auton, eipä moneksi tunniksi iloa ollut näillä keleillä. Tosin nyt se on jopa sininen :peukku. Samalla reissulla tuli vaihettua kesärenkaat alle. Jännitti kyllä mahtuuvatko pyörimään raapimatta kun tuli talvella laskettua peräpäätä ja camberit säädeltyä. Hyvin mahtuu, kaltaiseni pianon pimputtajan (=erittäin ohut) etusormi mahtuu hikiseen kaaren ja renkaan väliin ;D Nappailen kuvia kunhan saan inspiraatiota.

Mankka ryhtyi eilen lakkoon eikä suostunut enää lähtemään päälle. Alkoi oireilemaan jo parisen viikkoa sitten sammumalla muutaman kerran viikossa kesken ajon. Yleensä johonkin monttuun tai vastaavaan ajaessa. Yleismittarin kanssa sähläilin ja toimenpiteinä vaihdoin maajohdon paikkaa (kun en tiennyt missä sen pää tuli runkoon ja tuliko juuri ollenkaan) ja jatkuvan virran, eli tämän memoryn johdon, huomasin olevan irrallaan. Kiinnittelin sen ja soitin oli suostuvainen TESsinsä ehtoihin. Itse asiassa onnistuin taikomaan soittimeen niin paljon uutta potkua jotta bluetooth handsfreellä (soittimessa oleva siis) soitettavalle kuuluva vinkuna hävisi. Mieltä ylentävää korjata kaksi vikaa yhdellä kertaa.

Elelen tässä jännittäviä aikoja asuntokauppojen merkeissä. Jos hyvin käy niin muutaman kuukauden päästä galantti pääsee sisätiloihin nukkumaan yönsä ja allekirjoittanut saa vihdoin oman tallin näpertämiseen.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Viime kerrasta onkin jo. Mitsu sai vihdoin katon päänsä päälle kylmiksi kesä öiksi ja mie paikan rojektoida. Tänään kerkesin jopa tallin siivota ja tavarat järjestellä. Pienihän tuo on mutta onpa kuitenkin! ;D

main.php


Netistä tuli myös bongattua kauan etsityt kevyet, silmää miellyttävät vanteet kohtuu hintaan. Rotan Torque koossa 17x8" värinä gunmetal löysivät tiensä tallia koristamaan. Renkaiksi tulee (sitten joskus aikanaan rahatilanteen sen salliessa) 215/45. Saa nähä kuinka lähelle kaarta tämä kombinaatio asettuu. Keskikupit puuttuvat (vielä) mutta etsiskelin jo ja löytyi Rare Rims Nordicilta sopivan oloinen. Laitoin juuri äskettäin tarkempien tietojen kyselyä.
Talvivanteisiin kun tarvitsen uudet, ruosteettomat pienet mutterit, ja tähän ku näyttäisi käyvän tuo punainen mutsku myös erittäin näppärästi niin semmoiset pitäisi hommata. Tai noh, kromiset tähtipää mutterit, jotka sitten maalailen punaiseksi. Nuo kuvassa näkyvät mutterit ovat kaikki tuollaisia kromisia alunperin, joista toisen maalasin valojen tummenukseen tarkoitetulla mustalla lakkamaalilla ja toinen vastaavalla punaisella.
main.php
main.php


Katsastuskin pikkuhiljaa lähenee. Saa nähdä mitä sieltä sitten löytyy.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Tuli sitten emännän kanssa verhoiltua penkkien selkänojan muoviosat mustalla keinonahalla. Liiman kuivuessa näytti aika karmealta mutta sitten kun toisena päivänä liimailin nahan muoviosan sisäpuolelle piiloon ja lätkäisin osat paikalleen, näyttikin jo verhous varsin onnistuneelta. Mutta ensi kerralla en kyllä käytä keinonahkaa, jossa on pieni kerros kangasta sisäpuolella. Ei pysy niin millään kiinni se kangas keinonahassa...

main.php


Pitäisi kyllä nuo ovien tummanharmaat osat verhoilla/maalata vinyl dyellä. Sitten vaan kun pitäisi tuo kojelautakin käsitellä mustaksi ja siihen ei ainakaan omat taidot/kärsivällisyys riitä.

Timantti tiskiltä kävin kyselemässä taakse alatukivarsia/epäkeskopultteja, mutta jätin vielä ostamatta. Käytän tuota ensin katsastuksessa ja katon mitä ne sieltä sanoo ja samalla pällistelen nuita epäkeskopultteja, jotta onnistuuko aurauksie säätö pelkästään ne vaihtamalla vai meneekö koko tukivarsi vaihtoon.

Laturin hihnankin vaihtelin. Muutaman päivän pysyi täysin hiljaisena mutta toissa päivänä pieni vinkaisu ja nyt on taas aamuisin käynnistäessä vinkunut hieman. Pitää varmaan ainakin kiristäjän rullahi vaihella... Sitä varten pitääkin jo melkein ostaa uusi kiintoavain tai matala räikkä. Ei nykyisillä vermeillä saa mitään siihen kiristäjän pulttiin kiinni. Viimeksi piti mennä naapurilta ruinaamaan lainaan über räikkäsarja lainaan...

Sitten jos joku joka tätä lukee tietää hyviä kotikonsteja joilla saisi nuo viime postauksessa olevassa kuvassa näkyvät naarmut/hankaumat vanteista piilloiteltua niin neuvot ovat tervettulleita. Pitäisi käyä nuo läpi ennen renkaiden laittamista. Tarkoituksena vähintäänkin piilloitella jäljet, jotka ovat pahimmat nuossa mutterien koloissa, ja muutenkin käyä kiveniskeymät ja pienet naarmut vanteista läpi. Ajattelin josko saisin Rotan vanteen värikoodin selville ja tilailtua paikkamaalia, tai sitten käyn vanteen kanssa maaliliikkeessä/maalaamossa jossa pystyvät tekemään pienen satsin samanlaista väriä paikkauksiin.

Auton pesun tuloksia (vielä pitäisi vahata joku päivä):
main.php
main.php


Ja nuista kivi timangeista lähikuvaa:
main.php


Ja nyt kesäillan viettoon :driver
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Tuli käytyä Kuopion driftingin sm osakilpailussa. Tyylikästä menoa oli kyl. :peukku

Ja maanantaina tuli käytettyä galanttia katsastuksessa. Leima nasahti täysin puhtain paperein, ei löytänyt mitään huomautettavaa. Äsken laittelin xenonit takaisin paikoilleen ja nyt kun jouduin nui takavalot ottamaan pois niin samalla heittolla ajattelin tiivistää ne paremmin ettei sisälle umpioon pääsisi enää kosteutta. Ja samalla vaivalla kun ne nyt otin auki, päätin myös hieman sävyttää niitä ;D

Lämmittelin liimoja (vai mitä tököttiä lieneekään) kuumailmapuhaltimella ja välistä kampesin ruuvimeisseleillä. Kun sain tarpeeksi raoteltua ja venyteltyä liimaa, poltin sen puhki kuumailmapuhaltimella ja lähti näppärästi. Tungin kankaan palasen parkkivalon umpioon, ettei heijastinpinta tummu. Tässä vertailun vuoksi vasemmalla tummennettu ja oikealla ilman tummennusta.
main.php
main.php


Vielä kun saisi revittyä rahaa renkaisiin ja vanteiden tarvikkeisiin niin saisi nuo Rotat alle... Taitaa mennä ensi kesään se lysti.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Sain viikko sitten jo tökkäistyä nuo umpiot paikoilleen. Harmi vaan jotta vieläkin sinne kertyy kosteutta, vaikka vetelin umpion taustan ja muovin saumavälin kokonaan vielä kertaalleen silikoonilla. kuumailmapistoolilla koitin lämmitellä umpioita hieman jotta saisin kosteuden kuivattua pois ja lähtihän se, peräti 3 minuutin ajaksi... Aina kun pesee auton tai on ulkona yön yli, kosteutta umpiossa...:seina Muutenha tuo homma onnistui ihan hyvin, vaikka jännityksestä nousikin hiki otsalle kun umpioita availin ja ruuvimeiselillä kampeilin.
main.php


Sitten tuli lähes heräteostoksena (kun halvalla sain) subipuolta päivitettyä. SPL Dynamicsin XTR 2x2ohm 12" löysi tiensä mitsun konttiin. Kaupan päälle mukana tulleen refleksi kotelon virittelin vanhan subin kera tietokoneen 2.1 järjestelmää parantelemaan ;D
main.php


Kävin perjantaina katsomassa kuinka matala rutale tuo mitsu oikein on, eli uskaltaako siihen minkälaista etupuskuria hommata. Myös mielenrauha säilyy (kait) kun tietää kuinka matalalla se oikein lipuu niin osaa (ehkä) varoa kanttareita, kynnyksiä, korokkeita etc ajellessa. Vielä ois vara madaltaa ;D (tosin tulevalla vanne/rengas yhdistelmällä taisi halkaisija laskea reilut 10mm.) Kyseessä siis ihan normi mittainen korotettu suojatie Joensuun tokmannin nurkilta.
main.php
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Viimeisestä kerrasta taas tovi vierähtänyt ja tällä kertaa investoin laatu penkkeihin. Nappasin Galanttiin käypäiset Recarot ja kyllä on mukava nyt istuskella 8) Sähköjen vetelyssä vierähti tovi, kun laitoin samaan piiriin Hifien päävirtareleen kanssa, enkä muistanut jotta olin vetänyt hifien releelle plussan soittimen takaa tulevasta virtalukonjohdosta. Siinä meni sitten yksi ilta ihmetellessä mikä helevata siinä on kun ei homma toimi. 30A perusreleen laitoin penkeille, jottei kuskinpenkin säätönamiskojen valot syö akkua tyhjiin.

Tuli myös soitin vaihdettua Alpinesta Kenwoodin KDC-BT92SD josta löytyy kaikki herkut aina DSPstä handsfreehen. Syy soittimen vaihtoon oli rapiat 2 vuotta vanhan Alpinen mykkiintyminen ja DSP houkutteli. Tyytyväinen olen kyllä ollut, paitsi yhtenä kauniina aamuna töihin lähtiessäni ei soittimesta kuulunutkaan mitään. Pari päivää mykkänä oli kunnes tajusin painaa reset nappulaa etupaneelin takaa, jonka jälkeen on taas pelittänyt täydellisesti.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Tässä vielä kuva recaroistä paikoillaan sekä Kenarin soitin (ja sisustaa):
main.php

main.php


Soitin toiminut muuten mallikkaasti ja halutulla tavalla, mutta on nyt parin kuukauden käytön aikana muutaman kerran kummallisesti ollut mykkänä auton käynnistämisen jälkeen. Ongelma on kyllä korjaantunut varsin helposti: Etupaneeli auki ja resettinappulaa ja poppi soi jälleen. Onneksi tuohon kuitenkin pystyy tallentamaan säädöt, niin ei tarvitse joka kerta laittaa aikaviiveitä sun muita uudestaan.

Laturinhihna oli alkanut taas vinkua ja vallan mahottomasti. Ongelmana on pidemmän aikaa ollut sopivan tyäkalun löytäminen, mikä mahtuisi kiristinrullan mutteriin ja mahtuisi vielä pyörimäänkin. Tänään sitten löysin asiansa ajavan värkin, jota jouduin kuitenkin vielä hieman modaamaan jotta sain tarpeeksi vääntövoimaa. Oli nimittäin sen verran tiukassa kiristinrullan mutteri. Tämmöinen nivelräikkä avain, josta sipaisin kahvasta hieman puukolla pois ja hakkasin 21mm tulppa-avaimen kiinni. Tuohon komboon sitten pari jatkovartta niin kyllä lähti :peukku
main.php
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Lauantai menikin tallissa kuskinpuolen laakeria vaihtaessa. Yrittämiseksi kuitenkin jäi... Muuten meni hyvin kunnes piti saada laakerihässäkkä irti olka-akselista. Millinkin rakosen kun olisi saanut niin siitä olisi sitten kiiloilla sun muilla meisseleillä saanut kammettua mutta kun ei irronnut milliäkään. :seina Taas yksi homma ammattikorjaajan listaan.

Jarrulevy näytti melko pahalta sisäpuolelta. Mitenkähän se on oikein tuollaiseksi mennyt ??? (Hyvää syy rueta kahtelemaan pientä jarrupäivitystä.) Samalla kertaa verryttelin apparin etujarrua kun se laahasi taas kerran, eikä sillä puolella ainakaan nuin karmeannäköinen levy ollut. Ensikerralla pitää ihan hoonaustyövälineellä käydä sylinteripesä läpi. Ei tänä iltana enää jaksanut niin huolellisesti paneutua kun meni päivä sitä laakeria paukutellessa.
main.php


Testiajolla ei ainakaan kuulunut enää samanlaista jurinaa, minkä arvelin johtuvat kuskin puolen laakerista. Jospa se tulikin sitten jarrusta. Mutta kyllä tuolla vasemmanpuolen laakerissa on pientä väljää. Pitää tarkkailla tilannetta joulureissulla anoppilaan ja takaisin.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Muutama viikko sitten koitin saada laakeria vasemmalta edestä paukuteltua irti, mutta eihän se mihinkään lähtenyt. Varasin sitten läheiselle korjaajalle ajan ja samalle reissulle laakerinvaihdon yhteyteen vaihdettiin taka aurauksen epäkeskopultit. Pultit oli kuitenkin niin jumissa jotta täytyi nöyrtyä ja vaihtaa samaan syssyyn vielä tukivarretkin, eli hintaa kertyi operaatiolle. 500€ + kulmien säädätys 65€. Sen verran hyvin oli remonttireiska saanut taka-aurauksen laitettua, ettei rengassankarin, Vianormänin, tarvinnut taakse koskeakaan. Etuset sen sijaan olivat aavistuksen liikaa miinuksella. Mutta nyt on kulmat ja laakerit kohillaan sekä kukkaro tyhjillään :peukku

Öljynvaihto taas lähestyy. Kilometrejä kertynyt vähän liikaakin pitkän työmatkan takia. Onneksi on pari työkaveria joidenka kanssa jakaa tämä pitkä taakka, ettei tarvitse aivan kaikkia kilometrejä mitsulla aina taitella.

Sisustaan tilasin ledi päivitystä. Pitää saada kirkkaamaksi sisustan valoja ja parkkivaloa sekä rekisterikilven valoa. Ei ole vaan vielä kuulunut polttimoita... lieneekö jo 4 viikkoa käynnissä.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Pientä päivitystä talven iloksi: Ledit parkkeihin (Ba9s - 1 SMD) ja rekisterinkilven valoihin (T10 - 6led). Tilasin samalla myös sisälle kirkkaamat ledit, mutta tuli 36mm pitkät eivätkä ne tietenkään mahdu paikoilleen...

Tässä lomautettuna ollessani kerkesin aloitella takaspoilerin tekoa finnfoamista. Saa nähä tuleeko koskaan mitään valmiiksi asti :D Huomenna olisi tarkoitus irroitella nuo etupilarien muovit ja hioskella ne kunnollisiksi ja loppuviikosta koitetaan emännän kanssa laittaa niihin nahkavuoraus.

Öljyt tuli myöskin vaihdettua, vaihtoväli venähti hieman. 13t kerkesi kertyä puolessa vuodessa, kiitos pitkän työmatkan. Öljyiksi päätyi Valvolinen max life 10w40.
Motonetistä tarttui öljyjen lisäksi mukaan myös öljynvaihtoastia mallia halvintasorttia. Löytyi viimeinkin tarpeeksi matala astia johon mahtuu valuttamaan öljyn ilman että on aivan reunoja myöten täynnä JA astia menee vieläpä mukisematta auton alle. Tosin nostin tunkilla hieman etupäätä jotta mahtuu paremmin avaamaan öljypropun. Samalla kun etupyörät oli ilmassa niin huomasin jotta vasen etujarru laahaa taas hieman, ei kuitenkaan kovin paljoa, vielä...
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Viime viikolla kittasin A-pilarien kaiutinpaikat (josta kuvat ovat eri kameralla) ja loppu viikosta tuli laitettua emännän kanssa nahat päälle. Ohutta lampaannahkaa, jota saa venytettyä erilaisiin muotoihin suht helposti. Kiinnitys tapahtui jollain kontaktiliimalla, jota emäntä käyttää suutarinhommissaan. Samaa nahkaa voisi tunkea moneen muuhunkin paikkaan, sen verran helposti mukautui muotoihin.

main.php
main.php
main.php
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Jarruhuolia, taas kerran. Oikea etujarru laahasi (taas kerran) vaikka olin vasta vaihtanut männän. No ajattelin jotta josko sitä hieman verryttelisi taas vaihteeksi mutta mäntä pullahtikin ulos sen verran jotta en saanut sitä enää takasin. Otin sitten koko satulan irti, hoonasin sylinteripesän ja hioin männän ja taas pelittää (jarrusatulasta on kuvakin, mutta laiskottaa nyt NIIN paljon jotten jaksa raahata takamustani hakemaan kameran johtoa). Oli kertynyt ruostetta sylinteripesässä olevan tiivisteen ulkopuolelle. Saattoi syynä olla männän tiiviste, joka taisi olla yhdestä kulmasta aivan hitusen huonosti paikoillaan. Noh tulipahan kokeiltua ensimmäistä kertaa hoonaustyökalua ja hyvin tuntui nyhräävän. Jarrunestettä lisätessä loppui litku kesken ja äkkiä emännän autolla läheiselle huoltoasemalle (klo 2030). Huoltsikan ovessa lukee "helmikuussa avoinna ark. 07-20". Piru... Noh 6 kilsan päässä ois seuraava asema... Pimeänä sekin. No vielä 4 km ja aina aukiolevalle ABClle, jossa ei ole jarrunestettä... Kello on 2050 ja viimeinen toivo, Prisma. Juuri ja juuri kerkeän tuohon velivenäläisen paratiisiin ja sieltä sain tuota myöhäisillan nestettä, joka ei tällä kertaa ollut alkoholipitoista :peukku Tämä siis tapahtui keskiviikko iltana.

Torstaina töihin lähtiessä huomasin käsijarrunmerkkivalon palavan. Oikean puolen takajarruhan se laahasi vielä, kuitenkin vähemmän kuin etujarru oli laahannut. No illalla takajarru irti ja paikallistin laahauksen käsijarruun. Levy irti ja verryttelyä sekä rasvailua jarrukenkä mekanismeille. Vielä säätelin kenkien etäisyyttä ja samalla kun tutkiskelin käsijarruvaijerin elämää, säädin myös käsijarruvaijerista löysät pois. Kun sain hyvälle etäisyydelle kengät (takaa säätäen) siten jottei jarru enää huomattavasti laahannut, ei käsijarru enää ota kovinkaan hanakasti. Ei tuntunut edes kunnolla lukkoutuvan takapää pihassa käsijarrulla leikkiessä... Josko sitä käsijarruvaijerit vaihtelisi seuraavaksi ja vaikka kengät jos niitä nyt jostain sopuhintaan löytää. Paikallaan kuitenkin mäessä pysyy mutta en tiedä mitä herra katsastusmiäs sanoo kesällä...
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Sisätiloissa on jo jonkin aikaa olleet nuo päivitetyt ledivalot ja nyt näkee hyvin. Tuli vihdoin ja viimein napattua kuvakin tallin pimennossa, jos siitä vähän saisi osviittaa kuinka näkyy. Yritin ehtiä ledejä puljusta josta ne ostin, mutta ilmeisesti jo poistuneet valikoimasta. Tämä varmaankin lähimpänä vastaavaa.
main.php


Sain myös aikaiseksi VIHDOINKIN hakea Rotan vanteisiin käypäistä paikkamaalia. Gunmetal väriä päästiin melko lähelle Motorcycle Fan valmistamalla M065 OEMkoodilla (jos joku joskus tarvitsee etsiä paikkamaalia kyseisen valmistajan kyseisen värisiin vanteisiin). Hitusen näyttää tummemmalta märkänä, mutta huomaa oikeastaan vain tarkemmalla tarkastelulla. Pääsiäisenä ois hyvää aikaa sutia maalia nuihin vanteisiin. (kyllä tekisi mieli tehdä pahoinpitely ilmoitus vanteiden edellisestä omistajasta :mad: Kohdella nyt vanneparkoja noin kaltoin...)
main.php
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Vanteet sai paikkamaalia pintaan ja pientä hiontaa hionalla hiomatahnalla. Suihkin alkuviikosta vielä Auto Glymin alloy wheel sealilla. Renkaiksi löysin yhden kesän ajetut continentalit ja koitin niitä vapuksi saada laitettua vanteille mutta tiistain suunnitelmat menivät aivan uusiksi emännän auton pyörännapa ja laakeri ongelmien vuoksi... No huomenna tai perjantaina olisi tarkoitus koittaa uudelleen ja sitten pääsee viikonloppuna sovittelemaan Rottia alle 8)

main.php


Viime viikonloppuna tuli myös rasvailtua ratin takanaoleva kellojousipaketti (eli tuo mikä on kuvassa heti ratin takana, vilkun viiksen takana/päällä) ja loppuipa se inhottava kitinä taajamapyörittelyssä. Tuota pakettia hieman raotin ja WD-40 sinne tänne ruikin ja pyörittelin rattia jotta leviää tasaisemmin. Samalla kun pääsi mittaristoon helposti käsiksi tuli myös vaiheltua mittarinpolttimot kun edelliset olivat vaihtaneet väriä oranssihtavaksi vasemmalta puolelta. No taase kerran SIINÄ SAMALLA tuli sitten myös sutaistua väriä mittarinneuloihin ja tein niistäkin punaiset. Ilmeisesti annoin vaan hieman liian vähän aikaa kuivua kun tuppaa jumittamaan nopeus- ja kierrosmittarit kun käynnistää auton. Jäävät siihen "pohjausneulaan" kiinni mutta lähteevät pelittämään kun vähän antaa avokämmentä kojelaudan yläosaan ;D Niin ja vasemmanpuolen raidetangon ulommastapäästä löytyi pientä välystä kun vaihoin kesärenkaat alle, tuli sekin viikonloppuna vaihettua. Vielä kuuluu jotain kahinaa joka voimistuu kun kääntää oikealle. Liekkö TAAS laakeri menossa? Vastahan parivuotta sitten sinne uusi laitettiin...

main.php
main.php
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

Nyt on uudet vanteet pyörineet alla jo parisen viikkoa. Mukavasti toi rivakkuutta ja jarrutustehoa lisää. Painon säästöä tuli n. 2 kiloa per kulma. Jossain välissä pitää tilata (mielellään vielä tänä kesänä) uudet mutterit ja tietysti keskikupit. Viikko sitten tuli käytyä tallinnassa ja konttiin tuli mahdutettua aika paljon virvokkeita kesää varten näytti perälinja niin hyvältä niin saatanpa tässä vielä innostua madaltamaan hieman lisää. Kunhan nyt saisi ainakin ensiksi katsastuksen pois alta ja jospa setä siellä kertoisi, mikä paikka edestä vasemmalta lonksuu. Semmoinen ärsyttävä kolina kuuluu hiekkatiellä jatkuvasti ja en ole käsikopelolla onnistunut paikantamaan.
Niin vanteet on siis Rota Torgue 17x8" gunmetal ja renkaat Continental Sportcontact (oliko 3) 215/45.
main.php
main.php

main.php
main.php
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Garveldeth - Galant -98 2.5 V6

No jopas, viime kerrasta on jo kuukausi kulunut vaikka kaikenlaista olen tässä näperrellyt. Ei ole taas olevinaan kerennyt täytellä tänne mitään... ::)

Noh ensimmäiseksi tuli kesäkuun alussa laakeri oikealle eteen vaihdettua. Taas vaihteeksi... Vasemmalle vaihtui tammikuussa ja oikealtahan tuli vaihdettua laakeri viimeksi hömn 3 vuotta sitten? Ei per... melkein 4 vuotta sitten! Eipä ole tullut tajuttuakaan jotta jo neljäs vuosi tulee ihan justiinsa täyteen tämän näpertelyä :D Noh, vähän on alkuperäisistä visioista hommat muuttunu (kukapa olisi uskonut) ja nyt en ole aikeissa tätä enää maalauttaa kun ei rahat moiseen lystiin riitä. Pitää sitten hommata VR4 mustana JOSKUS niin saa sen mustan galantin ;D Mutta niin, laakerin siis vaihdoin ja tiukassahan se oli... Parisen tuntia kun naputtelin laakeria olasta niin sain pikkuhiljaa rakoa syntymään ja kiilattua laakerin napoineen poies. Sitten piti vielä koittaa jollain keinolla saada laakeri navasta irti ja tässä joutui käyttämään kyllä raakaa alkukantaista voimaa ja rälläkkää. Palasiksi vaan osa kerrallaan, kuula kerrallaan ja lähtihän se. Uuttahan en sitten tietystikään saanut enää painettua napaan paikalleen ja piti maanantaina käyä läheisellä korjaajalla prässäyttämässä uusi laakeri napaan kiinni ja paketti kasaan nopsaan niin kerkesi vielä iltavuoroonkin lähteä :peukku Tässä koko arsenaali rivissä:
main.php
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös Bottom