Gary Grandin Pajero

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Pistetäänpä projektipäiväkirjaa pystyyn.
Jutustelu tänne:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=34748.0

Tuli hankittua kasvaneeseen henkilökuljetuskapasiteetin tarpeeseen 1992 Pajero. Peli tuli vaihdossa Jeepistä, joka oli minulle ylimääräinen ja alkoi tuntua rasitteelta pihassa. Toinen Jeeppini kun toimi juuri niin hyvin kuin auton voi odottaa toimivan.

http://picasaweb.google.fi/lh/photo/rzNcs5AXnS0hWsHIVqe9fw?feat=directlink
Ihan mukiinmenevän näköinen peli, myyntitietojen mukaan mittarissa 620tkm ja kone palasina.

No, tuossa oli puolet totta: Kone oli tosiaan purettu seitsemään laatikkoon ja osat pesty. Oli muuten mukava aloittaa kasaaminen, kun en ollut koskaan tällaista isommin purkanut, tai kasannut. Vaati hiukan normaalia enemmän pään raapimista.

Mittarilukema osoittautui vääräksi, todellisuus oli 520tkm. Myyjä oli vain lukenut ensimmäisen numeron väärin.
Auto ei ollut edellisellä omistajalla ajossa lainkaan, joten tiedot sen toimivuudesta, tai -mattomuudesta minkään osan suhteen oli aika hataralla pohjalla, mutta se ei pelaa joka pelkää... ;D Ja minähän en autojen kanssa tunnusta pelkääväni ::)

Tuon mittarilukeman paikkaansapitävyyttä en millään tohdi epäillä, kun auton mukana tuli jonkinlaista huoltokirjanpitoakin.

Auton suhteen minulla oli hiukan toiveita, jotka eivät täyttyneet tässä yksilössä, mutta saanen ehkä senkin puolen ajan kanssa kuntoon.

Toive 1.
Automaatti
Uskoisin, että tämän hankin melko piankin ja vaihdan tarvittavat palikat autoon.

Toive 2.
Ilmastointi
Tähän minulla on jo melko edustava kasa komponentteja olemassa. Eiköhän tämä ensi kesänä jo pelaa.
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Gary Grandin Pajero, part 1.

Moottori.
http://picasaweb.google.fi/jk.lahtinen/Kuvia#5519239940133177442
http://picasaweb.google.fi/jk.lahtinen/Kuvia#5519239941035486210
Jotain pientä häikkää oli koneessa ollut. Kampura poikki, pari mäntää hajalla ja nokka-akseli kulunut ISOILLE kuopille. Pytyn seinämät kuin uudessa koneessa, kansi kuin uusi, eikä juuri muutakaan normaalia kulumista. Laakerit stanut ja varsin hyvät tuota ykkösen kiertokangenlaakeria ja etummaista runkolaakeria lukuunottamatta. Niissäkin vika lähinnä tuosta kampuran napsauksesta johtuvaa.

Onnistuin autoon löytämään 1990-vuoden varakoneen edullisesti ja "pudotin" sen ainakin väliaikaisesti konehuoneeseen.
Tuo pudotus vaati kolme täyttä päivää töitä, kun ei ollut kaikki mahdolliset eroavaisuudet tiedossa..

Homma alkoi mukavasti, kun joutui vaihtamaan vauhtipyörän. Tuossa gen-2 koneessa limppu painaa melkein tuplasti vanhempaan verrattuna :nykii Tuo vaihtaminen harmittaa, kun varakoneen pyörässä olisi ollut ehjä starttikehä ja tässä oli kulumaa. Kääntöön en kuitenkaan nyt klähtenyt sitä viemään, vaikka aikaa olisi ollut. Sattui niin hyvä sauma tehdä asennustöitä, ettei niitä voinut keskeyttää mokoman pikkujutun takia :-\

Seuraavaksi ruuvailin imu- ja pakosarjat kiinni koneeseen. Tämä vaihe kävi muuten mukavasti, mutta yksi pinnapultti otti ja päätti katketa kiristäessä. Jäipä vielä melko tiukkaan... :p

Konetta konehuoneeseen tunkiessa pääsin pitkästä aikaa tutustumaan japanilaiseen käsitykseen asennustiloista. Sielläpäin on selvästi pienikätisempiä kavereita kuin minä.. Vaikken mikään isokourainen olekaan.
Kytkinkopan ja koneen yhdistäminen sujui melko mukavasti, mutta ongelmia alkoi tulla kun koneen kiinnityskumeja yritti jängätä paikalleen. Eivät menneet sitten millään vaikka kuinka kampesi laatikon palkista pakettia eteenpäin ???
Aikaa meni pähkäillessä mukavasti eikä homma edistynyt, ennenkuin tajusin, että tuossa koneessa kiinni olleet korvakkeet oli hiukan offset... n.10mm epäkeskeisesti olevat kiinnitysreiät ei pistä silmään tuossa rakenteessa, mutta kun korvakkeen irroitti paikaltaan ja vertasi toiseen, niin ero oli ilmiselvä :seina

Kun koneenkorvakkeet oli vaihdettu paketti osui ja upposi nätisti paikalleen.

Autosta ei muuten ollut purettu pelkkä kone, vaan myös konehuone oli saanut melkoisen käsittelyn osakseen. Kaikki oli kyllä tallessa ja hyvässä järjestyksessä, mutta osien paikat oli aika hakusassa. ;D

Seuraava vaihe piti sisällään mm. johtosarjojen vientien ihmettelyä, pumpun johtosarjan vaihtoa, letkujen arpomista koneen takakulmalla, ym. sekavaa nyhertämistä. Turbon ruuvaus paikalleen meinasi olla tavallista työläämpää, kun pakoputki oli kokonaisena paikallaan, eikä suostunut purkaantumaan liitoksistaan.
Tässä olikin suurinpiirten päivä 1.

Ohjaustehostimen pumpun päätin pitää auton omana, kun alkoi näyttää, että niissä on jos jonkinlaista eroavaisuutta, tämä taas vaati pumpun jalan vaihdon.
http://picasaweb.google.fi/jk.lahtinen/Kuvia#5519241754572919874

Kun työ oli edennyt siihen vaiheeseen, että oli aika heittää flekti/hihnapyörä paikalleen, selvisi, ettei minulla ollut tämänmalliseen(lyhyt) vesipumppuun käypäistä hihnapyörää... -> Jakopäänkopat auki, pumppu pois ja uutta tilalle... NOT!
Pumpulle pakosarjan ali tuleva lämppärin vesiputki on näissä tietysti taivutuksiltaan ja päältään erilainen. :seina

Turbo, pakosarja, ym. hilut irti ja putki väkivalloin pois tulipellin ja lohkon takapään välistä, kun ensin olin purkanut suurella vaivalla kasaankursimani vesiletkuviritykset polttoainesuodattimen takaa. :-* On tämä ihanaa... Piti välillä nukkuakin, kun otti "vähän" kaaliin.

Seuraavana päivänä kasailin taas kaikki osat paikoilleen rutiinilla. Loput konehuoneen osaset ja niiden paikat alkoi hahmottua ja sain viimein kaataa nesteet koneeseen. Tip, tip, tip.. Vesipumpun liitos tuohon pahuksen putkeen laski O-renkaalta läpi. :seina
.
.
.
Jossain vaiheesa käväisin ruuvaamassa myös kytkimen työsylinterin paikallee ja sain sieltä tietysti nesteet suuhuni auton alla selällään maatessa. Pojat oli käyneet polkemassa männän ulos auton seisoessa ja se yhdessä nesteiden kanssa oli tietysti suojakumin sisällä irrallaan... ::)

Kone muuten käynnistyi heti, kun olin ilmannut sen ja väänsin avaimesta. Ylimääräisiä kilinöitä, tai muitakaan hajaääniä ei kuulunut ja jonkin aikaa sitä lämmiteltyäni uskalsin jo polkea kaasuakin-> Koko piha peittyi mahtavaan nokipilveen.. Ja ties kuinka monen polkaisun ajan. Arvelin jo, että kone olisi ruuvattu ihan mielettömille syötöille, mutta kyllä se kunnolla lämmettyään on nyt alkanut puhdistua. Taisi olla jonkin verran nokea putkessa.
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Gary Grandin Pajero, part 2

Ongelmia kuvalinkkien kanssa... :nykii
Jostain syystä ainakaan minulla ei omien kuvien linkit toimineet suoraan, niin pistin linkit ilman img-tageja näkyviin. Kansion pitäisi kyllä olla jaettu kaikkien nähtäväksi.

Jatketaanpa aiheessa:
Tekniikka osoittautui hyväksi, mikä alkaa olla jo lottovoittoa lähentelevä onnenpotku. Autossa kaikki voimansiirron osat tuntuu pelaavan niinkuin pitää ja kone käy kuin uusi. Kummastakaan osa-alueesta minulla ei ole kuin myyjän sana, johon voi vielä nykyäänkin näköjään luottaa. :peukku Hieno homma, jos kumpikaan myyjä sattuu näille sivuille eksymään.

Sitten mennään auton alle.
http://picasaweb.google.fi/jk.lahtinen/Kuvia#5519240502307549490
Vasen takanurkka makasi alhaalla, ja jotain pientähän sieltä sitten löytyikin. Kuvan otsikko on hiukan harhaanjohtava, itse bongasin jo neljännenkin virheen, takaiskari vuotaa.
Kolme muuta, jousi poikki kummastakin päästä, jarruletku kierteellä ja pahasti, jousen yläpään kierteiden välistä pilkottaa uhkaavan näköinen railo.
http://picasaweb.google.fi/jk.lahtinen/Kuvia#5519240507679832770
Siinähän se kaikessa kamaluudessaan. Kohta olisi jousilautanen tömähtänyt lattiaa vasten.

Miksiköhän tuo käsijarru ei pidä?
http://picasaweb.google.fi/jk.lahtinen/Kuvia#5519239945106111250
Jotain pientä puuttui jarrurummun sisältä.., no olihan siellä sentään jarruvaijerin pää ;D Osat(uudet) olivat yhdessä niistä laatikoista, joita auton mukana tuli. Toiselle puolelle palikat oli jo asennettukin, mutta ilmeisesti tuossa vaiheessa oli iskenyt remonttiväsymys.
Jarrulevyllä oli muuten paksuutta n. 14mm, eli täysin loppu. Uudet on jo haettu.
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Jotain hyvää..

MH:sta kävin hakemassa paketteja Wankeria varten.
Ensimmäinen paketti sisälsi 12kpl 50mm korkeita muovipalikoita, joissa reikä keskellä :p
Ja samanmoinen kasa 150mm ruuveja..
Mmmm... Mitähän näistä...

Hinta ei muuten ollut minusta paha; ruuveineen/postikuluineen 50€, eikä ole halvimmasta nailonista tehtyjä palikoita. Siististi sahattua 70mm tankoa :peukku
Korin ruuveja kävin jo herkistelemässä auton alta. Ihmeen hyvin aukesivat ainakin takaa etuoven puoliväliin asti, saa nähdä alkaako ongelmat sitten etummaisten kiinnikkeiden kanssa?

Toisessa olikin sitten kytkinpaketti, saapahan uuden kytkimen, jos ei automaagiseksi ruvetakaan.. Ja jos laatikon vaihdan mukavampaan, niin sitten on jossain vaiheessa hyvä paketti myynnissä: Laatikko nimittäin on äänetön ja vaihteet pelaa mukavasti. :driver

Muitakin hankintoja pitäisi suorittaa: Renkaita on kaksi sarjaa 16"(nastat 205R16 ja kesäkumit 265/70R16), mutta vanteita vain yhdet. Yhdet 15" peltivanteet löytyy, muttei kumeja. ???
Saapa nähdä millaiseen pakettiratkaisuun sitä tulee päädyttyä.

Katkenneen jousen tilalle jo ehjä käytetty löytyikin. Muiltakin siis katkeilee jouset vain toiselta puolelta ;) Meinasin autoon jo ostaa käytetyt GR-patrolin takajouset, joilla olisi saanut mukavan korotuksen takapäähän, mutta olisi tainnut tulla liikaa kasarimeininkiä reilun etunojan muodossa ::)
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Gary Grand sanoi
Auton suhteen minulla oli hiukan toiveita, jotka eivät täyttyneet tässä yksilössä, mutta saanen ehkä senkin puolen ajan kanssa kuntoon.

Toive 1.
Automaatti
Uskoisin, että tämän hankin melko piankin ja vaihdan tarvittavat palikat autoon.
Toiveen 1 täyttymys makaa pihassa: Toinen Tumputtaja automaatilla! :p
Harmi vaan että auto on rekattu huoltikseksi.. Mutta pieniä tekniikkasulkeisia ja eiköhän homma tule hoitoon ensimmäisen toiveen osalta ;D
Nyt ei enää Jeeppejä tallista löydy(tai ovat hyvin piilossa...), eli jatkossa hankinnat on tehtävä rahalla. :nykii No, ehkei näitä enempää tarvitakaan, vaan voidaan keskittyä asennuspuoleen.

Suunnitelmat on vielä hieman auki tuon toisen Pajeron suhteen; joko myyn siitä "ylimääräiset" osat, tai sitten myyn sen. Ei tietysti olisi lainkaan huono asia pitää lähes kokonaista varaosa-autoa tallessa, mutta kun se on juuri leimattu :-\ Eipä olisi uskonut, että tämäkin aiheuttaa joskus harmaita hiuksia. ;D

On muuten ollut mielenkiintoista huomata miten rauhallisesti tuon TDIC:n nopeusmittari käyttäytyy automaatin kanssa. :driver :nykii Harkitsen jo vakavasti ahtojen nostoa ja syötön säätöä. Ei ole tuo kiihtyvyys oikein minua tyydyttävällä tasolla bensa-Jeepin jälkeen.. Tai minä ehkä tuon kanssa tulisinkin toimeen, mutta emäntää ei varmaan saa toista kertaa houkuteltua Wankerilla ajamaan jos tuossa kunnossa sen sille antaa käyttöön. ::)

Korin nosto ei ole edennyt ruuvien aukaisua pidemmälle ajanpuutteen vuoksi. Kaikki kiinnitysruuvit muuten aukesivat naurettavan helposti verrattuna Jeepin ruuveihin, joita saa katkoa hampaat irvessä... Eikä tarvinnut kuin yhden hylsyn ja räikän koko hommaan?! :peukku (Jeepissä kun tarvitsee pienimpäänkin hommaan vähintään sarjan Torxeja, kiintolenkkejä ja hylsyjä, ruosteenirroitusaineesta puhumattakaan...)
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Gary Grandin Pajero

Viikonlopun ohjelma:

Peltitöitä :D
Renkaanpyöritystä
Peltitöitä :-X
meistoharjoituksia
Peltitöitä :mad:
Katsastustarkastus
Peltitöitä :seina
ja massaa :peukku

Peltiähän tuo runko on ollut, niin laitetaan se 3mm pellistä kuntoonkin. Rungon takaosan kopistelu on aikaansaanut mittavan läjän massaa, tiesuolaan yhtynyttä peltiä, sekalaista maa-ainesta, ym. epämiellyttävää(roiskeläppiä, pa-säiliön huohotinsysteemin rippeitä,...) rapisemaan tallin lattialle. Kun takapalkeista ei jäänyt juuri muuta kuin muoto jäljelle, niin poikkesin konttorilla hakemassa hyväksynnän runkonumeron meistämiselle uuteen paikkaan.
Numero sinänsä on vielä helppolukuinen, muttei ole kiinni oikeastaan missään... ;D Siis todellakin, yläpinta, alapinta ja pääosa palkin sivuistakin on maatunut varsin rapeaan kuntoon.
Kuskinpuolellakin runko on käytännössä poikki polttoaineen tankkausputken alta.

Katsotaan maanantaina, mitä tallista saa tuotua ulos. Jos saan hommaan kaverin/eita mukaan, niin laatikon vaihdos tapahtuu samassa hötäkässä :peukku

Auto pitäisi kuitenkin saada katsastettua pikaisesti, kun leima on loppunut jo vuosi sitten ::) , eikä tuon huoltoauton penkit oikein riitä poikueelle.
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Aihetta juhlaan

:peukku
Wanker on nyt leimattu!! WOOHOO!!!
Ja autossa on nyt myös toimiva automaattilaatikko...
Kyllä "pienet" asentelusessiot vähillä unilla saa alkavaan työviikkoon ihan uutta makua ::)

Pientä lisäaskaretta vielä konttorin puolesta järjestyi lähiaikojen ratoksi: Jarrukilvet on rekonstruoitava jollain keinolla kuukauden sisällä. Noista toinen takanen oli vielä koossa, etusissa oli sanomista(puuttui yläneljännes molemmista) ja toisesta takasesta ei ollut kuin rippeet jäljellä. Onko noita myynnissä uusia jossain?

Muita hommeleita olisi ovien lukkopesien tutkailu, kun eivät kaikki suostu toimimaan avaimella ja audiojärjestelmän vaihtaminen kokonaisuudessaan. Kasettisoitin on ollut tuossa varmaan käyttöönottopäivästä, ellei ole jo silloin tökätty vanhaa kiinni autoon. Mallia vanha rätisijä. Toisessa löytyy uudehko JVC:n kikkare ja kelvolliset kajaritkin siihen oli taiteiltu alkuperäisten tilalle eteen ja taakse + kojetaulun päälle.

Missäköhän mahtaa olla hiiriä,tms., kun auto soittelee torvea joissakin loivissa oikeaan taittuvissa kurveissa ??? Eikä tapahdu aina, vaan on pikemminkin poikkeus kuin sääntö... Tällä hetkellä vielä ;D
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Gary Grandin Pajero

Lunta tulee ja Wankeriinkin on ilmestynyt jostain voimaa.. ???
No, takapyörän pidon saa sopivan jäisessä risteyksessä lähtemään kaasulla. ;D

Nyt olen saanut kerättyä laitteen mittariin jotain 400km ja polttoainemittarin neulakin on viimein lähtenyt matkalle kohti alalaitaa. Taitaa olla melko pihi peli kokoisekseen?

Varaosa-autosta sain purettua Spal:in kauko-ohjaus-hälytin-ajonesto-mikäliemuu-systeemin, olihan johtoja :nykii Asennus oli tehty todella ammattimaisesti, oikein tuntui hyvältä kerrankin katsoa toisen tekemää työtä. Kokemukset muiden autoihin tekemistä sähköasennuksista ei ole tähän saakka olleet kummoisia. Yleensä ne on teettäneet töitä :seina Viikonloppuna voisi systeemin virittää toimintaan, jos ei kovin paljon muuta siunaannu.

Wankerin perä tuntuu viheltävän vienosti(tai vähän reilummin..) satasen vauhdeissa lämpimänä. Pitänee alkaa valmistelemaan taka-akselin vaihtoa, tai sulkea korvat. Kahdeksassa kympissä ääni ei vielä korvaan ota, niin voisi homman vaikka jättää kesäkeleille. Täälläpäin kun ei satasen rajoituksia talviaikaan ole kuin 5km matkalla jyväskylän ja Vaajakosken välillä. Kyseinen pätkä ei ole työmatkalla, niin eipä taida olla paljon tarvetta satasta vetää seuraavaan puoleen vuoteen :mad: ÄLYTÖNTÄ, mutta totta.

Autossa on nyt alla hyväpintaiset, mutta nypityt 235/75R15 Nokian 4:t, ET0 vanteilla. Renkaat sinänsä menettelisivät, mutta mittarivirhe näillä on jotain käsittämätöntä..
80 alueella saa vetää melkein 100 mittarissa ja silti kaikenmaailman mummot ja papatkin liimaantuu puskuriin hakemaan ohituspaikkaa ::) Taitaa olla tuo mittari normaalisti kohdallaan 265/70R15-renkailla? Eli silloin olisi joku 5-10% virhettä auton eduksi.
Edellisellä omistajalla olleen navigaattorin mukaan näkyi mittari valehtelevan -1-2km, kun alla oli pinnatut 31x10.50R15 renkaat. Koko varmaan lähellä 32"
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Kovaa ajoa ja ei huoltoa

Tulihan sitä muuta ohjelmaa... Iski kunnon flunssan, vaikkei vielä vanhastakaan ole kunnolla toipunut :-[
Kaikkinaiset asennushommat olleet koko viikonlopun ja alkuviikon jäissä ja nyt alkaa olla sitten kelit sellaiset että on näpit jäässä.

Wankeriin tullut kerättyä kilometrejä sen verran, että tankkaamassa piti käydä. Kulutus näyttäisi olevan luokkaa 10l/100km. MUTTA: Mittarin näyttämä ajomäärä tuskin on oikea, vaan heittänee sekin luokkaa 10-15% ;D Johan menee laitos vähällä sopalla :peukku ???
Konttorilla tehty romutus-testi muuten antoi lukemaksi 1.7 ja taisi tulla heti, karstoineen ilman mitään turhia polkemisia. Tästä olen vetänyt johtopäätöksen, että kone tarvitsee ehdottomasti lisää soppaa, kun ei tuo kaasuun vastaaminenkaan ole järkevällä tasolla. Minkäänlaista savua en ole putken päästä vielä saanut polkemalla autosta tulemaan :p Tuntuu tuo varaosa-Paje liikahtelevan huomattavasti ripeämmin, tosin se on manuaali, mutta kuitenkin.

Jostakin vanhemmasta ketjusta jo löysin hyvät kuvalliset ohjeet ahdonalaisen syötön lisäykseen(karan kääntöön), mutta hukkasinkin jo sen linkin. Saa laittaa tulemaan, jos se jollakulla on saapuvilla :peukku No, haku on ystävämme...
Jostain syystä kaipaan aina kuvia työohjeisiin, vaikkei sanallisien ymmärtäminenkään tähän asti ole suurta tuskaa tuottanut... ::)

Soittimeen tutustuin sen verran tarkemmin, että olikin alkuperäinen Mitsubishi... Ollut siis paikallaan autossa jo 18 vuotta. Heitin tilalle väliaikaisesti JVC:n soittimen, että saa kuunnella CD:täkin. Radio ei oikein pelaa, kun sähköantenni ei suostu kovasta yrityksestä huolimatta nousemaan/laskemaan(on se poikkikin...). Pitää vaihtaa varaosapelistä kumipatukka tilalle. Etukaiuttimet(alkuperäiset Mitsut) vaihdoin jo uusiin, mutta muut on hoideltava myöhemmin paikalleen.
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Kuumia altoja...

;D Jes! Nyt on tainnut olla sopassa vääriä sieniä, tai jotain muuta mennyt vahingossa alas:

http://picasaweb.google.fi/jk.lahtinen/Kuvia#5531871082933658802

Kajahti takaraivoon ajatus tehdä varaosa-Pallerosta lavuri. Ei olisi kovin pahan näköinen äkkiä katsoen... :eek:
Toinen vaihtoehto olisi tietysti laikata koko loppukori pois ja tekaista lava "omasta päästä", muttei ehkä olisi yhtä tyydyttävä katsella ???
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Gary Grandin Pajero

Projektit olleet pidemmän aikaa jäissä, sananmukaisesti, kun ei tallissa ole lämmitystä. Toinen syy on ollut oma terveys: pikku operaation jäljiltä pari kunnon tulehdusta ja tiukka kielto lääkäriltä tehdä mitään fyysisesti raskasta.. :(
Vetää olon kumman ponnettomaksi nuo lääkkeet ja tulehdus.

Pari alle 15 asteen pakkaspäivää innosti kurkistelemaan konehuoneeseen ja varsinkin coolerin alle. Lainaan tähän Imperion kuvia, kun sellaisia minulle kehtasi syksyllä laittaa: http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Pumppu/
Eli syötön lisäys oli mielessä, mutta jäi hiukan yrityksen asteelle. Jostain syystä tuo ahdonalaisen syötön kara oli niin tiukasti kolossaan, etten sitä irtoamaan saanut, näinollen muovihela makaa edelleen rajoittimena karan varrella.

Pienen käännön tuolle kuitenkin tein, luokkaa 10minuuttia myötäpäivään, ja hukkista ruuvasin hiukan(varovaisesti näin alkuun) tiukemmalle. Auto näyttää olevan täysin neitseellinen pumppunsa suhteen, holkki syötönsäädön ruuvin päällä ja kaikki, niin lähtökohta on nyt ainakin hyvin selvillä. :-*

Noilla muutoksilla tuntui tulevan jo ihan selkeästi havaittava parannus, niin kierrosherkkyyteen kuin vetoihinkin, mutta mitään savua ei vieläkään ole havaittavissa, edes puhtaalla lumella polkiessa... ;D Varaa on siis vielä vähän lisätä...

Nyt on sitten ehdottomasti käytävä painemittariostoksilla, ettei tule tehtyä tyhmyyksiä. Nykyisillä säädöillä tosin paineet ei vielä pääse varmasti karkaamaan ::)

Auto on alkanut myös väristä ikävästi ajossa, eli kardaanin ristikoihin pitäisi päästä tutustumaan hiukan tarkemmin, todennäköisesti vika on takakardaanissa, kun värinä ei muutu miksikään vetotavasta riippumatta.

Renkaatkin vaihdoin kyllä kapeampiin, ja niiden vaikutusta on vaikea sanoa, kun eivät ole minulla ajossa koskaan olleet..
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Gary Grandin Pajero

Onpas aika kiitänyt, kun heittää herjaa, ettei ole 120 päivään aiheeseen kirjoitettu... Pajero on pelannut koko kevään mukavasti, niin eipä ole tullut tännekään mitään sepusteltua.
Pari viikkoa sitten alkoikin tapahtua nopeaan tahtiin:
Ensin sippasi laturi ja jäin Motonetin pihaan. :-X No, kurkistus pellin alle ja havainto, että hihnakin on löysällä ja säätövara lopussa. Takaisin kauppaan ja apukaapelit, molemmat hihnat ja ö-suodatin mukana takaisin pihalle vahtaamaan josko jonkun saisi antamaan virtaa. Sattuipa ensimmäiseksi työkaveri paikalle ja saatiin Wankeri käyntiin.
Jonkun aikaa sitä latailtiin ja suunnistin sitten kotia kohti. Loppumatkasta alkoi virta olla jo niin vähissä, että kiekkamittari tipahteli nollille vilkun tahtiin... ::)

Sain Motonetista muuten hihnan jonka pituus oli 1115 ja niin oli saanut edellinenkin omistaja. Ei jää yhtään kiristysvaraa kun sen paikalleen laittaa. Seuraavana päivänä kävin vaihtamassa sen 1075 pitkään, joka on hyvä.

Pari päivää em. tapahtumien jälkeen alkoi Wankeriin yht´äkkiä ilmestyä tehoa ja valitettavasti myös "ralli"äänet. Putken etummainen kappale oli lähes irtipoikki taaemmasta jatkoslaipastaan. Onneksi oli tuossa varaosapelissä ehjät palikat niin homman pääsi nopeasti ja ennenkaikkea halvalla kiinni :)
On muuten taas tehty alkukäyrän vaihto hankalaksi. Eihän se suostunut tulemaan toisen pätkän kanssa yhdessä pois laatikon kannakepalkin päältä sitten millään. Palkki täytyi ottaa pois!
Miksi ne piti yhdessä ottaa? No joku onnellinen oli laittanut pätkät yhteen normaaleilla M10 ruuveilla ja muttereilla. Kanta on 17mm ja avain ei mahdu :seina Alkuperäiset kun on japanilaisittain 14mm:n kannalla, niin mitään ongelmaa ei olisi ollut. Näitä ei mahtunut edes puukkosahan kanssa katkaisemaan ennen palkin poistoa :seina

Näppärä parinkymmenen minuutin putkenvaihto venyi kolmeksi tunniksi...

On muuten yllättävän iso tuo ehjän pakoputken ahdistava vaikutus. Joutunee jotain isompaa rööriä jossain vaiheessa auton alle virittelemään.
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Gary Grandin Pajero

Jatkoa vanhaan aloitukseen, eli putken ahdistus:
Nyt on ahdistavat alkuperäispätkät korvattu alusta loppuun 2 1/2" putkella ja yhdellä Simonsin vaimentimella. Jotain muuta häikkää valitetavasti on, ettei oikein pääse testailemaan miten vedot on parantuneet... ??? Ilmeisesti ilmavuotoa jostain, kun tuppaa "hököttelemään" käynnistyksen jälkeen ja vedot isommalla kaasulla on hiukan hukassa. :mad:

Olipa muuten mukavasti vanha putki melkein 20 senttiä ruostunut halki taka-akselin ylityksen päältä. Ei olisi enää paljon vaatinut, niin olisi alkanut johtosarja sulaa siellä. :p

Auton alla kieriskellessä havaitsin muutamia ruostepaikkauksen tarpeita, jotka johtanevat isompiinkin muutostöihin autossa.
Apparinpuoleinen takajousen tukiputki näkyy joskus paikatun "peltiä ruosteen päälle" tyylillä ja alkaa nyt olla osittain korjauksesta johtuen turhan kuppaisessa kunnossa. :seina Paikkahan on hyvin tehtynä melko ahdas, niin joutunee samalla vaihtamaan tuon taka-akselin, kun se pitää pientä vihellystä satasen vauhdeissa.

Taka-akselin tukivarsien etupään kumit on aivan loppu ja varret on jo hanganneet runkoon pienet lovetkin. Jarrujen roiskesuojalevyt on maatuneet melko heikkoon happeen ja jotain pientä säätämistä on takajarruissakin, niin on melko helppoa päätyä vaihtamaan tuo akseli.

Isompaa hitsailua joutuu tekemään helmojen suhteen, kun näkyy apukuskin puoleisessa jo pieni reiänalku muovihelman alla pilkottavan... Taitaa helmamateriaali vaihtua samalla palkkiin ja muovit siirtyä tallin hyllylle.

Kuvia sitten myöhemmin.

Varamoottorin kasaus tyssäsi varsin typerään pikkupuutteeseen: Kampiakselin kiilat on hävinneet kuin tuhka tuuleen. :seina
Ihmeellisintä asiassa on, että koneita on osina kaksi,(toisesta lohko puuttuu ja toisesta kampura) eikä kumpaankaan niitä löydy ??? Tainnut edellinen omistaja laittaa ne hyvään talteen...

Jos jollakulla olisi nuo kiilat ja termostaattikotelo/kansi, sekä lämppärin koneenkiertävä putki, niin ostaisin ne tuohon. Tuli annettua ne yhden koneen mukana, kun sen myin, eikä moisia tietenkään varalla ollut. Vanhassa turbokoneessa nuo em. osat on hiukan erilaiset. Sellaiset tietenkin hyllystä löytyisi ;D
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Gary Grandin Pajero

Runkoremonttia( .. ja muuta oheistoimintaa...) tehty viimeisen kolmen päivän aikana urakkatahdiilla. Tänään alkoi työt muutaman viikon lomautusten jälkeen ja viikonloppuna oli vielä kokopäiväiset suunnistuskisat :-\

Runkovian esiinkaivamiseksi nappasin polttoainesäiliön ja taka-akselin pois Wankerin alta. Tulipahan mukavasti tilaa homman tekemiseen.
picture.php


Pakoputki on jo kuvassa palannut takaisin asemiiin. Olipa kiva hitsata, kun sai ihan puhtaalle raudalle rälläköityä paikan. Toista puolta viime vuonna paikatessa en tankin irrotukseen ryhtynyt ja työmaa oli sokkona roiskimista. Tällä puolella tosin oli panhardin runkokiinnikekin tiellä.
Auto keveni tuon ruostekorjauksen yhteydessä varmaan kymmenen-kakskymmentä kiloa, kun tyhjensin palkin ruoste-kura-ties mistä-moskasta ja tankin päältä lähti toinen mokoma sontaa :seina

Tankin vuoto tuli kuntoon, kun riipi huohotus"pönttöjen" (rautaa, aivan haperot...) jäänteet pois ja korvasin ne letkuviritelmällä ja T-kappaleilla. Nämähän olin vaihtanut viime vuonna "vähemmän ruosteisena" varaosa-autosta...
Ilmavaivat löytyivät melkein vahingossa, kun putkia ravistellessa polttoainetta tipahti pisara suoraan silmään alla maatessa...
Vuotokohta oli erittäin hyvin piilossa runkopalkin päällä putkikiinnikkeen sisällä... Etsimällä sitä ei olisi löytänyt millään, varsinkaan, kun vuotoa ei ulospäin ollut ennen ravistelua. Vaihdoin koko takapään imuputken muoviputkeen ja koko paluuputken muoviletkuun. Temppu muuten palautti hukassa olleet vedot takaisin. :peukku

Taka-akseli vaihtui varaosa-auton vastaavaan, kun tuossa omassa oli sitä pientä vihellystä kovemmissa vauhdeissa. Olipa tuossa omassa akselissa jo ruostevikaakin enemmän kuin kotitarpeiksi. Kumpikin jousilautanen sökönä, jarrukilvistä roiskesuojat hävinneet lähes kokonaan ja mm. huohottimen letkulähtö ruostunut puhki(?!?)

Tukivarsien etupäähän sain Cros4WD:ltä uretaanipuslat, joilla oli positiivinen vaikutus ajo-omituisuuksiin. Uraherkkyys väheni ja natinat poistui...

Takajousille tein hiukan erikoisemman tempun, kun tuntuivat vähän kuoleentuneilta:
picture.php

Otin varaosakasasta Coltin takatolpat ja pätkäisin ne jousen alalautasen alta poikki. Iskarin varret pätkäisin pois ja ruuvasin nuo ulkoputken yläpäät Wankerin akselin jousilautaseen kiinni.
Seuraavaksi otin Coltin ylälautaset ja ruuvasin ne Pajen ylälautaseen(runkoon) kiinni. Noiden väliin kun heitti Coltin jouset, niin Wankerin ryhti kohentui mukavasti. Auto on nyt ajoltaan huomattavasti jämäkämpi, mutta minkäänlaista pintakovuutta temppu ei tuonut mukanaan.

Auton ajettavuuden paraneminen on sinänsä melkoinen yllätys, kun tuon remontin viimeisenä silauksen väänsin etujousiin sentin lisää esijännitystä ja ruuvasin autoon alle 33x12.5R15 mutakumit. Renkaiden ominaisuudet kyllä tuntuvat, mutta ei pahasti. :driver

Työvaihekuva:

picture.php


Valitettavasti kamera temppuili remontin aikana niin paljon, että kuvia ei eri osa-alueista juuri ole. :mad:
Kuvassa ei ole lopullinen etunoja ;D ;D
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Gary Grandin Pajero

Wankerin mätäpaikkoja aloin käydä lauantai-iltana läpi:
picture.php

Koko oikea takakaari on nyt puolentoista millin pellistä tehty uusiksi. Meni kyllä iso osa sunnuntaitakin. On vaikeaa alkaa taas tekemään peltitöitä muutaman vuoden tauon jälkeen. On se hyvä että tuli haettua 0.8mm lankaa, muuten olis kyllä homma jäänyt tekemättä. :seina Jeepeissä ei pelteihin tarvinnut koskea, muuten kuin pyöränaukkojen avarruksessa. Mikähän ero noissa Tyynenmeren eri puolilla valmistetuissa vehkeissä oikein on: JENKIT EI RUOSTU OLLENKAAN SAMAA TAHTIA NÄIDEN KANSSA. ??? ??? Eikä voi enää näissä -90-luvun alupuolen vehkeissä syyttää materiaalipaksuuttakaan, kun ei se pelti Jeepissä ole yhtään paksumpaa :-\ Ja kilometrejä, Suomessa ajettuna, on lähes yhtä paljon ollut kaikissa.

Tuo helmakotelon pää sai jäädä vielä auki... Leikataan jonain päivänä koko hoito pois ja palkkia tilalle, kun ei tuolla muovin alla taida mitään peltiä enää paikattavaksi olla :'( Varaosa-autossa siellä ei ollut kuin maali ja ruostetta jäljellä alkuperäisistä rakenteista. :eek:

Levikkeen ruuvasin kiinni noihin kuvassa näkyviin "lipareisiin", niin pysyy taas matkassa. Peltien puolesta ainakin yhtä kauan.

Kuva tämänhetkisestä tilasta:
picture.php
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Gary Grandin Pajero

Ja vaihteeksi peltisulkeisia:
Homma alkoi sunnuntaina aamupäivällä, kun ajattelin kiristää Wankerin etupyöränlaakeria, oli kehittynyt pieni välys siihen.
Kaikki sujui hyvässä järjestyksessä siihen saakka, kun satuin vilkaisemaan ylöspäin, että mistä tätä ruostepaskaa sataa niskaan koko ajan... :eek: :nykii
Seuraavaksi pelti auki ja kurkistus lokarin konehuoneen puolelle :seina Selvisipähän mihin tuon vapaapäivän saisi mukavasti kulumaan.

picture.php

Muovisen sisälokarin irroituksen jälkeen alkoi koko karmea totuus paljastua, joten ei kun koko lokasuoja mäkeen homman tieltä. Tässä jo aloiteltu leikkelemään pahimpia höttöjä pois.

picture.php


Ja paikkoja.
picture.php

Ja lisää paikkoja.
Jos joku ihmettelee noiden korjauspaikkojen ruosteista pintaa, niin selitys on niinkin hyvä, kuin että joku ääliö(minä) oli jättänyt pellin ulos nurmikolle ja vettähän on tänä syksynä piisannut...
Homma sujui hyvässä järjestyksessä: Paikka, kukkasipuleiden kaivamista, paikka, kukkapenkin kääntöä, paikka, multasäkkien kantoa, paikka, ...

Kukaan ei varmaan arvaa edellisestä mitä eilen oli emännän kanssa sovittu tehtäväksi. ::)

Homma kuitenkin sujui ihan mukavalla vauhdilla ja kukkapenkit saatiin kuntoon ennen pimeän tuloa. ;D
Wankerinkin sain kokoon jo ennen yhtätoista illalla ja pääsin sillä tänään töihin. :driver
Tämä kaikki muuten sujui ilman yhdenkään johtonipun sulamista/sähkötöitä.!!!!!

Sen verran tuo ruosteisen pellin hitsaaminen ruosteiseen peltiin alkoi sylettää, että käyn hakemassa kirkkaampaa tarveainetta seuraavia sulkeisia varten. :-\

Eli: Ruostepaskan kosto jatkuu...
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Gary Grandin Pajero

Wankeri oli alkanut eilen osoittaa mieltään, ilmeisesti huomion puutteesta, ja kastellut tallin lattiaa. Jostain laturin takaa tiputtelee nestettä, eikä näköjään purkamatta tuo vika esiin tule. Eilisiltana sitä lampun kanssa etsin pitkän tovin.
Lätäkkö ei edellisyön aikana ollut kehittynyt suurensuureksi, mutta tänä aamuna oli jo sen verran iso, että jotain on tehtävä. :mad:
Parasta asiassa on, että tänään on lähdettävä vuodosta huolimatta ajelemaan parin kolmensadan kilometrin reissu.

Illalla vaihtelin ylätukivarsien pohjauskumit. Tai siis vaihdoin neljä ruosteista pellinpalaa ehjiin pohjauskumeihin... Nuo kumit puuttuivat jo viime vuoden katsastuksessa, mutta katsastusmies ei osannut niihin ilmeisesti kiinnittää huomiota kun olivat kaikki pois. ::)
Kehittyy muuten mukavasti ruostetta tuonne ylätukivarren sisään ja mistään ei pääse suihkimaan mitään suoja-ainetta. Oli jonkin verran nitkuttelemista, että sai ruuvit kokonaisina pois. Varsinkin kun kannat oli ruostuneet varsin vähiin... :p Varaosa-autosta olisin saanut hyvässä massassa olevat ylätukivarret, mutta laiskuus voitti, enkä alkanut niitä kokonaan vaihtamaan.

Nyt ei olisi katsastukseen enää kuin pari paikkaa koriin(kuskinpuolen korin takakiinnike ja kuskin jalkatila; lepuutustuki meinaa mennä lattiasta läpi) ja yksi runkoon, kun on jäänyt vielä yksi pehmeä kohta ja takajarruletkun vaihto. Helmat aion yrittää saada menemään läpi noine hyvineen -> Jos kovin koputtelee, niin putoavat katsastajan päälle :seina
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Gary Grandin Pajero

Katsastukseen!

Nytpä olisi korista käyty pehmeät läpi. Ja vaihdettu kovaan peltiin. Nyt on kumpikin etujalkatila pyöräkotelon puolelta tehty uusiksi korikannakkeeseen asti ja kuskinpuolelta lepuutustuki on taas tehtaan tarkoittamassa asennossa :peukku
Seuraavaksi pitäisi tarjota autoa katsastukseen, joskohan tänään ehtisi.

Autoa vaivannut ravistelu ja savutus kylmäkäynnistyksessä korjaantui niinkin helpolla kuin polttoainesuodattimen kiristämisellä :seina Joku pallopää jättänyt löysälle... :mad: Oma vika siis. Ihme ja kumma, ettei ole vuotanut ulospäin, eikä ajossa millään lailla temppuillut ???

Taakse piti vielä kallistusvakaajan kumit uusia ja jarrulevyt vaihtaa.

Pakoputkeen laitoin vielä 20 senttisen pätkän lisää, joka suuntaa kaasut(ja mölyt) tietä päin ja olipa muuten yllätys miten paljon se auton ääniin vaikutti. Omaa korvaa häirinnyt pörinä katosi kuin taikaiskusta. Miksen tuota voinut tehdä heti putkea tehdessä?

Pientä "katsastushuoltoa" piti tehdä myös pumpulle: Kiristin ahdonalaisen syötön jousta jonkin verran, ettei pöläyttäisi savupilveä heti polkaistessa. Tuntui ainakin vaikuttavan... Vääntökäyrä muuttui huomattavasti lineaarisemmaksi. Erittäin Ei-toivottu muutos ::) Kun ei tuo niin kovin rajusti ole kaasunpainalluksiin tähän astikaan reagoinut.
Olisi ehkä siis syytä säätää hiukan perussyöttöä, niin alkaisi vastata paremmin...

Pumpun päällä touhutessa tulin kokeilleeksi käännellä myös Kick-Down-vivustoa ja siinähän oli ihan hirveä klappi. Vipusia irroitellessa sain alkuperäisen kovettuneen muovisen välitystangon/pallonivelten kuoriosan menemään halki ja uutta osaa oli keksittävä pikaisesti sen tilalle. Apuun tuli Saksalaisen osaamisen taidonnäyte jostain 60-luvun puolivälistä: Nappasin Mersun tuplakaasarimallin Kickarivivustosta sopivat kuulanivelen teräksiset ulko-osat ja tein niiden väliin sopivan säätötangon. Kävivät napakasti Mitsun pallonivelen tappeihin! Oli muuten miellyttävä vaikutus vaihtotapahtumiin tuolla vivuston entraamisella. Vaihdot muuttuivat jotenkin amerikkalaisemmiksi ja täyskaasuvaihto taas napakammaksi, kumpikin erittäin tervetulleita muutoksia. :peukku

Kannattaa muuten kaikkien automaattien omistajien kokeilla nuo vivustot, klappi oli hyvin piilossa ja tuli näkyviin vasta kun kaasuvivustoa käänsi niinkuin se kaasua poljettaessa kiertyy. Eli voima vaijerin kautta vivustoon.

Ei tuo laatikko huonolta ole aiemminkaan tuntunut, mutta nyt se on hyvä, ainakin hydrauliohjauksiseksi vehkeeksi.

Käsijarrun ja valojen säädön jälkeen tuntui, että katsastukseen voisi vehjettä jo yrittää tarjota.
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Gary Grandin Pajero

Ja on tarjottu!
Huolivatkin sisään, mutta leimaa ei herunut.. :seina
Katsuri oli oikein tohkeissaan, kun oli NIIN puhtaat päästöt, mutta hetken auton alla ihmeteltyään alkoi kysellä uusista ruostepaikkauksista, joiden määrä oli ottanut silmään. No, kerroin sitten että jonkin verran on autoon peltiä turattu, jolloin alkoi kopistella joka paikkaa oikein urakalla :nykii
Ja löytyihän sieltä apparin helmasta pehmeää, kun oikein kopisteli. :-[
Menee sitten sekin kunnostukseen. no, samapa se, nyt vai vuoden päästä. Onpahan sitten auto ainakin kunnossa. :peukku
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Gary Grandin Pajero

Himppasen verran aikaa näköjään kulunut edellisestä päivityksestä.. :nykii

Ehtihän tuossa välissä vähän tapahtuakin.
Wanker meni vaihdossa Blazeriin ja elämä haki uusia uomia.

Pari kuukautta sitten pihaan ilmestyi uusi Pajero ja sen kanssa pääsi verestämään vanhoja muistoja pellinliimauksen saloihin.
Tai Pelteihin ei minun tarvinnut koskea, kun edellinen omistaja oli korin jo hitsannut kuntoon. Jokseekin sama määrä paikkoja on lokasuojissa, kuin mun edellisessä.. ;D
Runkoa hitsailin eilen pari tuntia ja saman verran töitä olisi sen kanssa jäljellä. Aiempien paikkausten poistoa ja kunnollisen raiudan hitsaamista tilalle. Edelliset kötöstykset on tehty yllättäen puolentoista millin pellistä. -> Niitä pääsee vaihtelemaan jatkossakin.
Tällä kertaa ajatuksena on saada auto kasaan niin paljon että pääsee hakemaan ajotuntumaa/ajamaan muita vikoja ulos.
Kone, laatikko ja akselit tuntuu olevan hyvässä hapessa ja ohjauksee vaihdoin pari mukana tullutta niveltä.

Jarrut autossa oli avian totaalisen jumissa. Ei meinannut auto jaksaa liikkua pikkupuolellakaan trailerilta pihaan ajon aikana.
Mukana tulikin uudet levyt ja korjaussarjat satuloihin. Roiskesuojapellit oli mennyt huonoksi molemmilla puolilla edessä, mutta vain yksi uusi tuli mukana.
Taiteilin toiselle puolelle ykköskoppaisen käytetyn pellin, kun pääsiäisen aikana ei mistään toista uutta saanut.
Hommattava myöhemmin sekin.
Takajarruissa olikin yllättäen uudet satulat ja kaikki käsijarrujen sisuskalut, mutta huonot levyt!?! Uudet rojut tuli kyllä auton mukana, mutta jäivät levyjä lukuunottamatta turhiksi.
Kuskinpuolella takana oli taas se roiskesuoja aivan piparia. Käsijarrun taustalevykin oli sen verran huonossa hapessa, että uusi on hommattava.
Huomenna kyselemään Deltasta mitä maksavat.. Tarvikkeena noita ei Suomessa nökäjään ole kenelläkään.
Jos se ihan sikahintaiseksi osoittautuu, niin tilaan Milneriltä mutta hinnat oli sielläkin vähän suolaisen oloisia. Taakse 86,40£ veroineen ja etukilpi 39,60£

Tämähän on nyt sitten 1996 pitkä 2.8 karvalakkimallin pirssi. Rekisteröity 2+3 pakuksi ja joku aiempi omistaja on autoon viritellyt korinkorotuksen.
Se lähtee..
Ajatuksena on tästä tehdä emännälle ajoauto. "Pihatien" olosuhteet on sitä luokkaa ettei Octavia niitä tahdo suosiolla ottaa vastaan. Viimeisen kahden kilomerin matkalla on tähän mennessä mennyt autosta kaksi rengasta(eri kerroilla, molemmat maakivi-kontaktissa), yksi raidetanko ja öljyn pinnankorkeusanturi öljypohjasta..
Olosuhteet siis puhuvat vahvasti maasturin puolesta perheen molempien autojen osalta ja tämä oli tyrkyllä vaihdossa omaan ajoautoon, niin tilaisuuteen oli ihan pakko tarttua.
 
Ylös Bottom