Grandiksen käynnistys - avaimessako syy?

Oxu

Member
Liittynyt
18 Kesäkuu 2006
Mulla on vanhahko Grandis (2004), joka on alkanut temppuilemaan käynnistyksessä. Avainta saa kääntää lukuisia kertoja, ennekuin lähtee starttaamaan. Toisella avaimella tekee enempi kuin toisella. Puoliso oli soittanu merkkihuoltoon, olivat sanoneet että ainakaan avaimen patterista se ei voi olla kiinni. Entäs se siru, sehän liittyy ajonestoon, jos se on ottanu osumaa, eikös se voi tehdä tota? Jotenkin kuvittelisin et kyse on avaimesta, koska toisella temppuilee enempi. Kannattasko teettää uus avain vai raahata huoltoon ihmeteltäväksi?
 

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Vs: Grandiksen käynnistys - avaimessako syy?

oliskohan nyt syytä ensin tarkastaa, startin kunto/ heräte sille -> virtalukonpohja sen tarkastus.
bensa grandiksissa ollut startteja rikki ja virtalukon pohjiakin. Joten nyt noista lähtisin eka. ;)
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Grandiksen käynnistys - avaimessako syy?

Juuri näin, jos ajonesto olis päällä, luulis pyörittävän kuitenkin. Jopa käyvän muutaman sekunnin.
 

Oxu

Member
Liittynyt
18 Kesäkuu 2006
Vs: Grandiksen käynnistys - avaimessako syy?

Virtalukon pohja oli syyllinen
 

Jape79

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2017
Moro, mulla on ruotsin tuliainen Outlander 2.4 2004 172tkm. Heti ostaessa meni myyjäliikkeen takuuseen virtalukon pohja ja tämän vaihdettuamme kauko-ohjaimet jätti toimimasta. Merkkiliikekkin yritti ohjelmoida ohjaimia toimimaan, mutta ei saaneet jäämään ohjaimia muistiin. Eli ohjelmointi katosi samantien muistista.
Tänään sitten vaihdoin taas uuden ja toiminnaltaan huomattavasti täsmällisemmän virtalukon pohjan. Mitä luulette voisiko ohjelmointi jäädä nyt muistiin?? Muuten antaisin asian olla, mutta autossa on defan hälyttimet ja on suunniteltu toimimaan kauko-ohjaimen kanssa. Ja on suunnattoman perseestä kun hälyttimet alkaa huutamaan milloin missäkin tilanteessa.
Siksi pidänkin autoa melkein aina avaimet virtalukossa tämän asian tiimoilta. Tietysti yksi vaihtoehto olisi hälyttimen poisto jne, mutta josko kokeilis vielä tuota ohjelmointia. Ja vielä kesällä kävi semmoinenkin että startti kytkeytyi kesken ajon päälle ja kärvähti tuusan nuuskaksi. Itse en tuolloin ajanut mutta olisko tuolloinkin syynä ollut tuo lukon pohja?
 

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Kyllä tuo sun vikas kuullostaa enemmänkin sen hälyttimen aiheuttamalta. Etenkin se että startti jäänyt pyörimään. Tietysti tuohon nyt vaikuttaa miten hälytin asennettu, osa katkaisee nimen omaan sen startille menevän herätteen ja se hälytin yhdistää sen. Voi toki olla että ei ole kytketty näin tässä tapauksessa. Mutta kyllä ensimmäisenä lähtisin siitä ns. lisävarusteesta liikenteeseen. Ja oliko kaukot mitkä yritetty ohjelmoida nimenomaan auton alkp? vai ne hälyttimen kaukot?
 

Jape79

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2017
Nyt selvittelin tätä asiaa ja tämä briteistä tilattu vl pohja on 5 pinninen ja tämä puolasta tilattu 6 pinninen. Alkuperäisestä ei tietoa, mutta ilmeisesti juurikin 6 pinninen. Nyt asennettuna NTY eks-ms-007 : https://allegro.pl/kostka-stacyjki-mitsubishi-mn113754-6-pinow-i7574215308.html
Tuo hälytin ollut tuossa uudesta asti ja se toimikin täydellisesti ennen tätä virtalukonpohja -ongelmaa. Mutta nyt on yksi pinni lisää:)
Ihan juurikin näistä keskuslukituksen kaukoista kyse ja 2kpl. Mitsun alkuperäiset.
 

Jape79

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2017
Eipä auttanut vaikka oli 6 pinninen. Tein ohjelman youtuben ohjeen mukaan, eli yhdistin portit 1 ja 4, sitten 6krt hätävilkkua ja perään kauko-ohjaimista 3krt lock. Ovet käy lukossa ja avautuvat, mutta sitten ohjaimet mykistyvät. Kummallakin ohjaimella sama. Muistaakseni juurikin näin kävi sekä Oulun että Raahen huoltopisteissä. Taitaa keinot loppua tuon suhteen. Ihme homma että se vastaanottaa sen 3krt lock komennon mutta sen jälkeen ei tasan mitään. Perhana kun muuten tykkään autosta niin sitten tuommoinen turhamaisuus. Bensa sille kyllä kelpaa ihan liiankin kanssa.
Ja tuon aiemman startin kytkeytymisen uskon johtuneen tuosta huonosti palauttavasta tarvike pohjasta, minkä juurikin tänään poistin käytöstä....
 

Jape79

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2017
Nyt on hälytin poistettu (defa 400g), mutta kauko-ohjaimet eivät palanneet ohjelmoinnista huolimatta. Kaikki sulakkeet katsottu läpi. Olisko joku rele kärvähtänyt. Autosähkömies on konsultoinut mua koko päivän oulusta käsin ja yhdessä yritetty ratkaista probleemaa. Näissähän on ollut tyyppivikana tuota virtalukonpohja ongelmaa, joten ihme että kenelläkään muulla ei ohjaimet sipanneet samalla. Patterit vaihdettu myös.
Toisaalta tässähän on homma jo hyvällä mallilla kun hälytin on eliminoitu huutamasta.
 

Jape79

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2017
Autossa oli myös vanha Nokian handsfree ja poistin sen. Mutta mikä johto tämä on ja mihin kuuluu? Oli mankan takana irti. Mankka meni myös mykäksi kun poistin nokian boksin. Eli nyt on pimeänä hälytin(hyvä juttu), mankka, kello ja hätävilkku. Nämä meni pimeäksi kun poistin nokian hansikaslokeron takaa. Kaikki sen johdot oli rosvottu mankan johdoilta. Tuolle johdolle en löytänyt paikkaa. Mihin se kuuluu? Tulee auton omasta johtosarjasta.
 

Liitetiedostot

  • DSC_0329.JPG
    DSC_0329.JPG
    245.4 KB · Lukukerrat 48
  • DSC_0328.JPG
    DSC_0328.JPG
    200.3 KB · Lukukerrat 44
Viimeksi muokattu

Jape79

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2017
Sain kauko-ohjaimet toimimaan. Vaihdoin avaimen tunnisterenkaan ja sillä selvä. Varaosan numero MR587312 ja Latviasta tilattuna 25€.
 

Jape79

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2017
Kaukkarit toimii ja häly myös, mutta auto ei käynnisty. Meni vissiin ajonesto päälle. Ojasta allikkoon. Mitäs nyt?

Onko näitä tunnisterenkaita kukaan muu vaihtanut? Onko tälle nyt mitään tehtävissä? Se nyt on reilun tunnin homma vaihtaa takaisin tuo vanha, millä auto käynnistyy, mutta pitääkä nuo avaimet koodata tuolle renkaalle? Kysyn nyt ensin täältä, koska on lauantai ja huoltoliikkeet ovat kiinni ja he ovat muutenkin ihan kujalla näiden mitsujen kanssa.
 
Viimeksi muokattu

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Tunniste rengas ei sinällään pitäis vaatia uudelleen koodausta, mut on näitten autojen kanssa erikoisempiakin tapauksia tavattu. Ethän oo hävittänyt avaimestasi sirua? Ja voi toki olla et ronkkimisen myötä auto mennyt antitheft moodiin, siitä ei varmuutta onko juuri tässä sellaista mutta muutamassa mitsun mallissa on ainekin sellainen, Ja se vaatii sitten omat proseduurit sen pois ottamiseksi päältä.
 

Jape79

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2017
Tere taas, nyt toimii KAIKKI! Uudella tunniste renkaalla auto ei tosiaan käynnistynyt ja soittelinkin jo autosähkömiehelle asiasta. Ajattelin sitten vielä kertaalleen kokeilla vanhalla alkuperäisellä tunnisterenkaalla, mutta jätin siihen ebaysta tilatun uuden johtosarjan paikoilleen, ja yllättäen kaikki pelittääkin! Eli olisko joku johtosarjan pinni saanut osumaa siinä kun korjaamolla vaihtoivat sen virtalukon pohjan. Eli viallinen johtosarja aiheutti kolme korjaamokäyntiä ja melko monta tuntia tutkimista netissä sekä itse sähläten ja asentaen tallissa. Ja kiitos seisoo nyt toimivana=)
 
Ylös Bottom