Grandiksen rengastus ja vanteet

Pabu

New Member
Liittynyt
13 Huhtikuu 2009
Minkä kokoisia vanteita ja renkaita muilla kyseisen kulkineen omistajilla on? Nettiautossa näin jokusen aikaa sitten 20" vanteilla olleen Grandiksen, eli isoa vannetta auton alle tarvittaessa saa mahtumaan?

Itselläni ei olisi ihan noin suuret tavoitteet, vaan tyytyisin mieluusti 19" vanteisiin. Kannattaako ET-lukua muuttaa kumpaankaan suuntaan? Minkäkokoista rengasta alle kannattaa laittaa? Nuo vanteethan olisi 8" leveät, eli vähintään 235 leveät renkaat alle olisi laitettava? Meneeköhän rengastus jo sen verran isoksi, että alkaa jo haittaamaan päivittäistä ajoa, eli kuormassa ollessa hankaa kaariin tms?
 

carismajuha

New Member
Liittynyt
29 Marraskuu 2006
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

Itsellä olis noi ensiasennuskummit siinä kunnossa ettei kehtaa kesäksi alle laittaa.
Mietin kans 19 tuumaista. 20" saattaa alkaa mukavuus kärsiä. Kuulin että 9" leveällä vanteella jää vielä 5mm vara tukivarteen.
Suositustaulukko sanoo ET min 40, max 46. alkup. = 46.

Itse ajattelin ajaa rengasliikkeeseen ja sovitella siellä asiantuntevan ihmisen kanssa renkaat/vanteet alle...
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

Mä oon nyt ajellu 4 kesää vaihtelevasti 245/35 tai 235/35-20"
Eikä siinä mukavuuskaan juurikaan kärsinyt ole, onhan se aika kova ja vähän ehkä sisämelu nousee, mut tyyli ennen kaikkea eiks jeh :peukku
Madallus mulla on 35mm.

Ainoa mikä näissä hommissa kärsiin niin on lompakko, pyöriä ei saa säädettyä madalluksen jälkeen riittävästi joka tarkoittaa sitä että rengaskulut on aika järjettömät.
(saattaa tietty olla sekin että kilometrejä tulee ja painoa on aina suht reilusti, eli perä on vielä reilusti alempana, ni kuluu vielä "normaalia" nopeammin)

Nim. reilu kesä ja vähintään yks pari renkaita :-X :D
 

kitebum

New Member
Liittynyt
3 Marraskuu 2004
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

Joo mukava on ollu ajella 2kymppisillä. 8,5 leveellä vanteella ja 245/35 yhdistelmällä vähän raapii pakitellessa ja äärikäännöllä mut kyl ne lokarit sieltä joskus puhki kuluu =) Epätasainen kuluminen on kyl tosi mut vielä yritän tän kolmannen kesän mennä näillä kumeilla. Mietin, että jos vaihtais kumien puolia niin vois vähän tasottaa mut katotaan ny...
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

Samaa oon miettiny ku mä säästin yhden parin jotka ei vielä ihan loppuun ollu kulunu, mut noi Michelin Pilotit mitkä nyt on alla ni ne on kyllä ihan entiset :( Sen ainakin oon päättänyt etten ton hintaisia (400€kpl) renkaita enää osta vaan tyydyn tällä kulutuksella ihan noihin edullisen puolen renkaisiin :p
 

carismajuha

New Member
Liittynyt
29 Marraskuu 2006
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

Nyt on rengasliikkeeseen tilattu renkaat/vanteet. päädyin sittenkin 18"...
renkaat on michelin primacy 235/45R18. Vanteen offset on 40, niitä joutuu vielä sovittelemaan mitsuun. Parin viikon sisään pitäisi saada renkaat alle...
 

jarnokara

New Member
Liittynyt
19 Maaliskuu 2008
Sijainti
OULU
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

Minulla on nuo 19". Kumit 235x35. Autossa myös alustasarja.
Itse ajan 70 000km vuodessa.
Tällä setillä ajo-ominaisuudet ovat vielä ihan hyvät normaaleilla teillä.
Kumien menekkiin kannattaa varautua/tottua.
Edessä kumit kuluu tasaisesti, mutta takana petollisesti sisälaidalta.
Kyseistä kulmaa kun ei pysty säätämään.
Kannattaa seurata ja vaihtaa takakumeja puolelta toiselle.
Itsellä menee takana 2-4 kumia kesässä! Halvimmillaan 200,- kappale.
Toki vedän paljon vaunua, joka lisää kulumista huimasti.
 

carismajuha

New Member
Liittynyt
29 Marraskuu 2006
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

Nyt on alla uudet 18tuumaset. Renkaat olivatkin Michelin pilot sportit, ei primacyt...
Renkaat tuntuu oikein hyviltä ajaa.
 

Pabu

New Member
Liittynyt
13 Huhtikuu 2009
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

carismajuha sanoi
Suositustaulukko sanoo ET min 40, max 46. alkup. = 46.
Tästä kaipailisin vielä varmistusta, eli alle 40 ET:llä ei kannata 18"-19" vannetta edes kokeilla autoon?

E: Otin varman päälle ja tilasin 19" vanteet 40 ET:llä, joten sopivat varmasti.
 

Pabu

New Member
Liittynyt
13 Huhtikuu 2009
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

Nyt on omassa autossa isomman vanteet alla ja pitää hieman kirjoitella omia kokemuksia.

Rengaskoko 235/35/19". Ajomukavuus ei sinällään muuttunut pahemmin. Hiukan renkaat meinaavat vedellä näillä Suomen urattomilla teillä, mutta sekin on vähäistä. Sisämelu ei muuttunut lainkaan ja monttujakaan ei tarvitse pahemmin väistellä (kunhan vain pitää järjen mukana).

Mutta sitten se suurin ongelma:
Nopeusmittari näyttää 9km/h liian paljon. Eli jos ajan mittarin mukaan 90km/h, on oikea nopeus 81km/h. Tämä meinaa aiheuttaa pientä vainoharhaisuutta, koska kokoajan tulee ajettua mittarin mukaan ylinnopeutta, vaikka oikea nopeus onkin juuri oikea. Kovempiin nopeuksiin mentäessä ero hieman kasvaa. Kun mittari näyttää 140km/h, on oikea nopeus 129km/h.
Mutta, tuon kanssa on vain opittava elämään.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

Pabu sanoi
Nyt on omassa autossa isomman vanteet alla ja pitää hieman kirjoitella omia kokemuksia.

Rengaskoko 235/35/19". Ajomukavuus ei sinällään muuttunut pahemmin. Hiukan renkaat meinaavat vedellä näillä Suomen urattomilla teillä, mutta sekin on vähäistä. Sisämelu ei muuttunut lainkaan ja monttujakaan ei tarvitse pahemmin väistellä (kunhan vain pitää järjen mukana).

Mutta sitten se suurin ongelma:
Nopeusmittari näyttää 9km/h liian paljon. Eli jos ajan mittarin mukaan 90km/h, on oikea nopeus 81km/h. Tämä meinaa aiheuttaa pientä vainoharhaisuutta, koska kokoajan tulee ajettua mittarin mukaan ylinnopeutta, vaikka oikea nopeus onkin juuri oikea. Kovempiin nopeuksiin mentäessä ero hieman kasvaa. Kun mittari näyttää 140km/h, on oikea nopeus 129km/h.
Mutta, tuon kanssa on vain opittava elämään.

45sarjalaisella näyttäs mittari oikein ;)
 

Oxu

Member
Liittynyt
18 Kesäkuu 2006
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

Mulla on Grandis Intense, vm 2004. Ens kesäks pitäs ostaa aluvanteet. Mistä niitä kannattas netistä katella? Ja mistä tiedän mitkä sopii?
 

ristor

Member
Liittynyt
26 Toukokuu 2004
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

Vaikka näistä. Kun haet automerkillä, sopii. Kooksi itse valitsisin 17 tuumaisen, mutta sehän on makuasia. 17" on alkuperäiskoko:

http://www.nettivanne.fi/vanteet/Alumiinivanteet/0/17/1493-106/kay-autoon/Mitsubishi-Grandis+vm.04-/

http://www.vannetukku.fi/vanteet-alumiinivanteet-c-24_165.html?wsManu=Mitsubishi&wsChassis=2822&wsModel=baseModels&wsWS=17&category_depth=search
 

Oxu

Member
Liittynyt
18 Kesäkuu 2006
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

Kiitos! Mistä mä tiedän noi jako yms koot? Sorry, tiedän kyseleväni tyhmiä
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

Skydiver:llä oli ainakin myynnissä niin namisti Grandikseen istuvat kromipallot että :p

Edit: Ja vastauksena itse kysymykseen, niin oikea jako on 5x114,3 ja keskireikä 67,1mm. Pulttijaoksi ei kelpaa mikään muu, vanteiden keskireikä voi olla suurempi jos ostaa lisäksi pienentävät soviterenkaat (maksaa ~20e/setti) mutta ei pienempi, muuten joutuu sorvaushommiin. ;D

Oikea ET (=offset) löytynee tosiaan sieltä 40 paikkeilta.
 

Oxu

Member
Liittynyt
18 Kesäkuu 2006
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

Kyselen taas "tyhmiä", mut jos rekisteriotteen mukaan rengas pitää olla 17 tuumaa 215/55, niin käypikö 225/50-17 grandiksen alle ihan ok?
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

Kyllä menee :peukku (Ja on ihan laillistakin :) )
 

Oxu

Member
Liittynyt
18 Kesäkuu 2006
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

Hyvä homma, kiitos :) Eli tuoha on vaan 10mm leveempi, ei liene muuta eroa
 

ristor

Member
Liittynyt
26 Toukokuu 2004
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

Mulla oli 225/55/17 nastarenkaat ja hyvin mahtuivat pyörät pyörimään ja kääntymään, no problem. Nyt on kesäkumit :driver
 

Oxu

Member
Liittynyt
18 Kesäkuu 2006
Vs: Grandiksen rengastus ja vanteet

Siellä lepää 8)
 

Liitetiedostot

  • graaaandis.jpg
    graaaandis.jpg
    218.6 KB · Lukukerrat 327

catodium

JKL
Liittynyt
28 Kesäkuu 2004
Sijainti
Jyväskylä
Kesä tulee! :)

Millä spekseillä ootte 20” saanu soviteltua Grandikseen?

Tuossa yllä on puhuttu vanteiden leveyksistä ja offseteistä muttei oikein samassa lauseessa. Eli kiinnostaisi kuinka leveetä vannetta ja millä ET:llä olette saaneet 20”:ia Grandikseen mahtumaan?
 

catodium

JKL
Liittynyt
28 Kesäkuu 2004
Sijainti
Jyväskylä
Dodii. Kuva ei kerro mitään mut nyt on alla 9,5x20” ET40 vanteet 245/35r20 renkailla. Vanne tulee n. sentin lokareista ulos mutta kuvio jää just lokarin sisälle. Mahtuu kääntymään ääriasentoihin pl. ihan pieni hipasu sisälokarin etuosaan. Pari senttiä jää jousilautaseen ja kumin väliin. Seuraavaks kokeillaan laskea vähän alaspäin kunhan jostain löytyy sopiva korkeussäädettävä alusta. Pussit ois jees.
 

Liitetiedostot

  • DA8C8007-E298-4391-B072-D173807FA242.jpeg
    DA8C8007-E298-4391-B072-D173807FA242.jpeg
    118.5 KB · Lukukerrat 95
Ylös Bottom