Grandis vikakoodit U1073 ja P0302

JyffeM

Member
Liittynyt
17 Heinäkuu 2012
Grandis 2.4 bensa 2006 vm näytti vähän aikaa kojelaudassa moottorin yleistä varoitusvaloa ja kävi heikosti.
Uudelleenkäynnistyksen jälkeen varoitusvalo paloi jonkun aikaa mutta veto palasi.
Seuraavan uudelleenkäynnistyksen jälkeen varoitusvalo ei enää palanut.
Tyhjäkäynnillä tulee pieni epätahtisuus satunnaisesti.
Halppismallisella vikakoodinlukijalla sain koodit U1073 ja P0302.
Onko kukaan muu törmännyt moiseen?
 
tämmöiset selitykset löysin:
U1073:
Koodin selitys suomeksi: SCP (J1850) Moottorin jäähdytysnesteen virheelliset tai puuttuvat tiedot
Koodin selitys englanniksi: SCP (J1850) Invalid or Missing Data for Engine Coolant

ja P0302:
Koodin selitys suomeksi: Sylinteri 1 Tukahdutusta havaittu
Koodin selitys englanniksi: Cylinder 1 Misfire Detected
 
Välitieto: P0302 tarkoittaa oikeasti kakkospytyn sytytyshäiriötä.
Nyt se johtui siitä, että tulpalle puolalta menevä "putki" (ennen olisi voinut sanoa tulpanhattu) oli kerännyt päälleen öljyä. Putsasin ja voila, käynti parani ja virhekoodit hävisi. Tyhjäkäynti ei kyllä vieläkään ole ihan tasainen.
Netistä jostain jenkeistä löysin tiedon, että se olisi tämän konetyypin "ominaisuus" ja että jotkut tiivisteet pitäisi vaihtaa. Nyt pitää sitten selvittää sanakirjan kanssa mitkä tiivisteet ja miten.
 
tuolla amerikkalaisten mitsu-saitilla sanotaan että todennäköisesti"tube seals" -tiivisteet vuotaa ja pitäisi vaihtaa:
https://mitsubishiforum.com/forum/mitsubishi-galant-13/p0302-troubleshooting-37758/

onkos kellään tietoa ko tiivisteiden suomalaisesta nimestä ja miten ne sijaitsee?
venttiilikopan kannen alla juu, mutta ois kiva tietää tarkasti mitkä tiivarit menee ostamaan ja että osaa selittää varaosamyyjälle oikein mitä tarvitsee
 
Tulpanreiän tiivisteestä oon yleensä puhunut kun olen nuita tarkoittanut.
 
No niin, yksi puola oli kajahtanut.
Kun sain sen vaihdettua, tuli hetken kuluttua myös virhekoodi P0431.
Ja googlettamisen jälkeen luulisin että se tarkoittaa joko jonkin happianturin vikaa tai pahimmassa tapauksessa katalysaattorin vikaa.
Onko kokemuksia mistä saa edullisimman katalysaattorin ko kärryyn?
 
Päivän OBD-arvonnassa tuli uusi koodi U1110 joka kait herjaa joitain ECU:n kommunikaatio-ongelmaa.
ja P0431 eli katalysaattorin vajaatoiminnasta kertova katosi....
Auto kyllä toimii aivan 100%, nou probleemos….
Tää menee mielenkiintoiseksi.
 
Ja tarina jatkuu: katalysaattori vaihdettu (paikallinen pakoputkipaja laittoi tarvikekatin, kustannus 165 €, ei paha).
Mutta P0431 tulee edelleen uudelleen, vaikka virhekoodit nollaa OBD:stä.
Oisko hyviä uusia vinkkejä kellään?
 
P0431 saattaa tulla yleismallisella katilla vaikka kaikki toimii kuten kuuluu, joissain autoissa systeemi on niin "herkkä" että vähän hitaammin lämpeävä katti voi jo tehdä sen. Siksi ei kannattaisi laittaa yleismallisia jos on euro 3 tai uudempi
 
Onko 2.4 Mivec vm 2006 Euro3?
Moottorin varoitusvalo (ja siis tuo vikakoodi P0431) syttyy nyt aina vasta 10-30km ajon jälkeen, samalla tavalla kuin ennen katin vaihtoa.
 
Euro 3 tuli pakolliseksi -01 eli silloin on myös se obd-testi katsastuksessa. -06 lienee jo euro 4, mutta ei sillä ole nyt merkitystä.
Katalysaattorin valvonta toteutetaan taaemmalla lambda-anturilla, en osaa sanoa miten se just tällaisessa tarkalleen toimii, mutta yleisellä tasolla homma menee jotakuinkin niin että käynnistyksen jälkeen tietyssä ajassa pitää takalambdan signaalin näyttää siltä että katti toimii. aikaraja sitten riippuu lämpötiloista, mitä kylmempi sen kauemmin saa tietysti kestää. Tämän takia valo ei syty heti, eikä edes heti seuraavan kylmästartin jälkeen.
 
Varaosaliikkeistä saa ihan kotimaastakin nuita. Esim. Elringin 376.190.
 
Takaisin
Ylös Bottom