gti 16 v nokka-akselit

tkoiv

Member
Liittynyt
27 Toukokuu 2003
onko tietoa seuraavien 16v GTI - mallien nokka-akseleista ja sopivatko keskenään

colt gti16v 1.6
colt/lancer gti 16v 1.8
galant 2.0gti 16v 2.0

minkälaisia astemääriä ja nostoja ko. nokissa on
 
Colt/Lancer 1.8 gti 16v ja galant 2.0 gti 16v ei ainakaan sovi keskenään.

Lancer gti 1.8 16v nokissa on asteita pako 256, imu 260 ja nostoo 9.5mm
 
Galant GTI 16v -->10.90 asti valmistettu:
BTDC 26
ATDC 9
Nosto 95 ja 90mm
ABDC 46
BBDC 55

Galant GTI 16v 10.90-05.92 välisenä aikana valmistunut:
BTDC 21
ATDC 15
Nosto 95 ja 95mm
ABDC 51
BBDC 57

Tämmöset mä löysin.
Silti joku vois varmentaa, onko näin.
Ja ei hajuakaan käykö keskenään, siis eri gti nokat.
 
Eli aika paljon kireämmät nokat -91 Galantissa -90 verrattuna. Kun samalla lisättiin puristuksia lähes yhdellä ( 10,4:1 muistaakseni ) ja pakoputkistoon neljäsosa tuumaa isompi halkaisija ja muutenkin avarampi, on ihme kun ovat saaneet tehonnousun jarrutettua vain muka kahteen hv:hen ( 144 / 146 ). Kuitenkin käytännön suorituskyvyssä on aika suuri ero, erityisesti 5,5-7,5 tuhannella kierroksella. Rajoitin tulee vastaan todella yllättäen.

Joissakin lähteissä -91 GTI Galantin tehoksi ilmoitetaan myös 150 tai 160hv, tai että nämä muutokset olisivat vain Dyn4:ssä...
 
E39A (dynamicissa) nokat vaihtuu siten, että marraskuun toisesta kolmanneksesta -89 alkaen valmistetuissa on toisenlaiset nokat mallisarjan lopettamiseen asti.

Lisäys:
Noissa uudemmissa dynamiceissa on samanlaiset nokat kuin C58A(colt gti), C68A(lancer gti), D22A(eclipsen jossakin mallissa/valmistus ajankohdassa. 4 erinumeroista nokkaa/puoli) ja D27A(eclipse).

Vanhemmissa on samat kun E33A(galant gti jossakin valmistus ajankohdassa. 4 erinumeroista nokkaa/puoli) ja toinen nokka on samanlainen kuin D22A(eclipsen jossakin mallissa/valmistus ajankohdassa).

Hieman sekavasti ilmaistu mutta toivottavasti on edes jotain hyötyä.
 
V.Taavila sanoi
E39A (dynamicissa) nokat vaihtuu siten, että marraskuun toisesta kolmanneksesta -89 alkaen valmistetuissa on toisenlaiset nokat mallisarjan lopettamiseen asti

Oletko varma tuosta vuodesta?
Onko mun asteet kohdilaan, mistä muuten tarkistat tiedot?
Mulla ainakin on rehellisesti luotettavasta lähteestä: intternetistä ;D
 
HH sanoi
Eli aika paljon kireämmät nokat -91 Galantissa -90 verrattuna. Kun samalla lisättiin puristuksia lähes yhdellä ( 10,4:1 muistaakseni ) ja pakoputkistoon neljäsosa tuumaa isompi halkaisija ja muutenkin avarampi, on ihme kun ovat saaneet tehonnousun jarrutettua vain muka kahteen hv:hen ( 144 / 146 ). Kuitenkin käytännön suorituskyvyssä on aika suuri ero, erityisesti 5,5-7,5 tuhannella kierroksella. Rajoitin tulee vastaan todella yllättäen.

Joissakin lähteissä -91 GTI Galantin tehoksi ilmoitetaan myös 150 tai 160hv, tai että nämä muutokset olisivat vain Dyn4:ssä...

Itsekin epäilisin uudemman tuottavan selvästi enemän kun vahna, ainkin kun tietää kuinka suuri ero voimassa tuntuisi olevan. Ja muistelisin nähneeni noilla japanisaiteilla oleen kanssa ton 160hv, mutta tiedä häntä.
 
Arnold sanoi
V.Taavila sanoi
E39A (dynamicissa) nokat vaihtuu siten, että marraskuun toisesta kolmanneksesta -89 alkaen valmistetuissa on toisenlaiset nokat mallisarjan lopettamiseen asti

Oletko varma tuosta vuodesta?
Onko mun asteet kohdilaan, mistä muuten tarkistat tiedot?
Mulla ainakin on rehellisesti luotettavasta lähteestä: intternetistä ;D

Olen. Mitsun varaosaohjelmasta on tarkistettu toi koska nokat vaihtuu. Eli kohtuu luotettavana lähteenä pidän ;)
 
V.Taavila sanoi
Olen. Mitsun varaosaohjelmasta on tarkistettu toi koska nokat vaihtuu. Eli kohtuu luotettavana lähteenä pidän ;)

No, eiköhän se ole sitten selvä(verrattuna varmaan netti löytöön ;D), mutta entäs ne nostot ja asteet?
Entä miksi tuntuu kuin tuoreempi liikuisi paremmin, onko boksikin muuttunut? tai jotain muuta, mitä sanoo varaosaohjelma?
 
Nostoista ja esteista en osaa sanoa mitään. ECU:ta on E39 dynamicciin neljällä eri varaosanumerolla niiden eroista on kyl paha sanoa mitään. Numero kun voi vaihtua teoriassa pelkastään sen perusteella, että kiinnitusruuvin reikä vaihtaa paikkaa.
 
V.Taavila sanoi
Nostoista ja esteista en osaa sanoa mitään. ECU:ta on E39 dynamicciin neljällä eri varaosanumerolla niiden eroista on kyl paha sanoa mitään. Numero kun voi vaihtua teoriassa pelkastään sen perusteella, että kiinnitusruuvin reikä vaihtaa paikkaa.

Ainakin mulle tulee mieleen että eri ecu:n ohjelmat/ koko ecu, tarvittas ainkin:
1. dynamicille ilman katia
2. dynamickille katin kanssa (89-90)
3.dynamick 91-92 kun johdot vaihtaa paikaa + muuta pientä.
Tota neljättä en enää osaa arvataa.

Huom:
SIIS NÄMÄ KAIKKI OLI MUN HENK.KOHT. ARVAUKSIA!
kertokoon kuka tietää.
 
ja ECUn nro vaihtunee heti jos vaikka sytkän ennakkokäyrä muuttuu ohjelmassa -näinhän luultavasti oli esmes siinä Ekin E38:ssa, jossa oli oman numeroisensa boksi, mutta silti auto pelitti hyvin E33:n boksilla....
 
ECU:t on vaihtuneet seuraavasti E39A "eurooppa" malleissa:
AikaMallitarkennus tms.Osanumero
88.07.1 - 89.11.1SNGMQL6* SNGMQL6S SNGMQR6 MD141146
88.12.1 - 91.05.3 SNHEQL6 SNHEQR6MD142755
89.11.2 - 91.05.3LNGMQL6* LNGMQR6 SNGMQL6* SNGMQL6S SNGMQR6MD153986
91.06.1 - 92.10.3ALLMD168735
 
Tuo lista ecuista on tosi hyvä, tarkennuksena: noi käsitää varmaan koko tuotannon eikä pelkästään eurooppaa?

Saisko dynamicista samanlaisen listan vaikka erikseen. esim: A nokka C nokka D nokka. Kiitos.
 
juu mullekki tietoa mitä A B D tarkoittaa nokissa. Multa löytyy kolmea eri nokkaa takaveto turbo galanttiin..

-Antte
 
antte sanoi
juu mullekki tietoa mitä A B D tarkoittaa nokissa. Multa löytyy kolmea eri nokkaa takaveto turbo galanttiin..

-Antte

Onko noi textit ihan fyysisesti stanssattu nokaan?

Ne Kirjaimet meinaa sitä paljonko on nostoja ja asteita.
 
Olisko mahkuja mitata jostakin ( tai vaikka kaikista) noista nokista nostot, asteet onkin jo vähän vaikeampi hommeli. Mut jos viitit niin kelpais kyllä... ;D

Tietysti jos jollain olis jo valmiina noi tiedot paljonko nosto ja asteet missäkin on, vois laitta ne näkyville...

Mullakin on joku netti linkki, mutta taavila murjo ainkin noi päivämäärät, että tiedä sitten onko nosto ja asteet sama homma...
 
tilasin jaappanista nokka-akselit ja samalla mittailin nokan nostoja eri akseleista.eli tässä olis mittoja...

evo 2: imu 5.5mm/pako 5.5mm. vent.nost 9.6/9.6

gti dynamicci -90 :imu 6.0mm/pako 5.6mm. vent.nost 10.4/9.8

jaappanin poikien: imu 6.17/pako 5.88mm. vent nost 10.7/10.3

vr4:sessa pitäisi mielestäni olla enemmän nostoa kuin evoissa mutta en ole vielä ehtinyt kaverin autosta mittaan..

asteista en oo varma mut dynamicissä on imu 252 ja pako 244...vr4:sessa pitäisi olla molemmat 252...ja evoissa molemmat 244...jaappanin poikien nokissa 260...

itse vaihdoin nuo kyseiset evon akselit mittaamatta paikoilleen(syy=luulin että evoissa olisi isommat nostot ja asteet...onhan se kuitenkin ralliohjus :mad:...). tuloksena verrattuna orkkis gti:n nokkiin tehoja katos 30hp, tosin tehokäyrästä jäi pois evon-nokilla sellainen kuoppa juuri ahtojen noustessa....huomatkaa nyt sitten että kyseiset mitat ei välttämättä ole aivan tarkkoja johtuen krapulan aiheuttamasta käsien vapinasta ja väljästä työntömitasta mutta niinkuin näkyy niin turbollisessa on aikas vähemmän nostoo kuin turbottomassa...
 
mr ahtopaine sanoi
evo 2: imu 5.5mm/pako 5.5mm. vent.nost 9.6/9.6

gti dynamicci -90 :imu 6.0mm/pako 5.6mm. vent.nost 10.4/9.8

jaappanin poikien: imu 6.17/pako 5.88mm. vent nost 10.7/10.3

vr4:sessa pitäisi mielestäni olla enemmän nostoa kuin evoissa mutta en ole vielä ehtinyt kaverin autosta mittaan..

asteista en oo varma mut dynamicissä on imu 252 ja pako 244...vr4:sessa pitäisi olla molemmat 252...ja evoissa molemmat 244...jaappanin poikien nokissa 260...

Tota muistatkos mitkä oli ne merkinnät missäkin...
nii voisin verrata, tai no voit itsekkin katsoa tätä mun netti löytoä., että onko mitään järkeä...
Noi asteet on tuolla saitilla väärin päin tarvis varmaan muuntaa. (laiska)
Kielestä nyt puhumattakaan ;D

miltäs näytää?
 
joo, evon nokissa tais molemmissa olla C..mut gti:n nokista en muista mut täytyy tarkistaa...voisko joku suomentaa ton sivun ;D...
 
mr ahtopaine sanoi
joo, evon nokissa tais molemmissa olla C..mut gti:n nokista en muista mut täytyy tarkistaa...voisko joku suomentaa ton sivun ;D...

Kai ny jokainen lukee tota ;D

Ei vaan, kattele numertoita,päivämääriä, mallia, nokan kirjainta, kyä se siitä...

ja sit miltä näytää?
ja sun nokka on nyt toi evo2?
 
Tossa kansirempan yhteydessä mittasin omista nokistani noston nokalta= imu 5.8mm ja pako 5.5mm.
Olisko sit noi VR4-nokat? Asteista ei tietoa.
-Arska
 
Arnold sanoi
Tuo lista ecuista on tosi hyvä, tarkennuksena: noi käsitää varmaan koko tuotannon eikä pelkästään eurooppaa?

Saisko dynamicista samanlaisen listan vaikka erikseen. esim: A nokka C nokka D nokka. Kiitos.

Pelkästään euroopan käsittää tuo ECU lista. Pitää kattoa jos löydän jenkkilistan jostain kanssa.
 
USA mallin E39A VR4 ECU vaihtoehdot eli turbon.

AikaMallitarkennus tms.Osanumero
90.06.1 - 92.05.3SNPFL2M*MD165810
90.06.1 - 92.05.3SNPFL7MMD165811
 
V.Taavila sanoi
USA mallin E39A VR4 ECU vaihtoehdot eli turbon nokat.

AikaMallitarkennus tms.Osanumero
90.06.1 - 92.05.3SNPFL2M*MD165810
90.06.1 - 92.05.3SNPFL7MMD165811

Okke, pikku tarkennuksena siis kummata nää nyt niinkun oli (ECu:sta vai nokista(koska mun mielestä ecu ei ole nokka?)), vai jäiko vaan multa jotain hiffaamatta. ::)


Ni ja jos japanin mallisesta vr-4 ja dynamikista löytys ECU:n ja nokkien koodit, ni se vasta komeeta olis! :)
Olis varmasti käytöö.

BTW. listaukse ulkoasu on selkeä.
 
Pakopuolen nokka muuten on sama USA VR4 mallissa kuin EURO GTi:n vanhempi pakopuolen nokkamalli.
 
Vs: gti 16 v nokka-akselit

Pakko nostaa aihetta ylös kun tyhmä ei ymmärrä :seina

Eli ongelma on se että haluaisin tietää onko omassa galantissa nuo uudemmat vai vanhemmat nokat (gti galant)

Eräs jäsen jo sanoikin että "E39A (dynamicissa) nokat vaihtuu siten, että marraskuun toisesta kolmanneksesta -89 alkaen valmistetuissa on toisenlaiset nokat mallisarjan lopettamiseen asti."

Mutta omassa on käyttöönottopäivä 22.3.89 eli vetää aika tiukoille :D

Miten tollasen sais sitten selville? soitan jonnekkin mitsuhuoltoon tai jotain? auttakaa tyhmää

kiitos ja anteeksi.
 
Vs: gti 16 v nokka-akselit

P.Kaunisto sanoi
Pakko nostaa aihetta ylös kun tyhmä ei ymmärrä :seina

Eli ongelma on se että haluaisin tietää onko omassa galantissa nuo uudemmat vai vanhemmat nokat (gti galant)

Eräs jäsen jo sanoikin että "E39A (dynamicissa) nokat vaihtuu siten, että marraskuun toisesta kolmanneksesta -89 alkaen valmistetuissa on toisenlaiset nokat mallisarjan lopettamiseen asti."

Mutta omassa on käyttöönottopäivä 22.3.89 eli vetää aika tiukoille :D

Miten tollasen sais sitten selville? soitan jonnekkin mitsuhuoltoon tai jotain? auttakaa tyhmää

kiitos ja anteeksi.

No jos autos on otettu käyttöö maaliskuussa niin on se sitte aiemminki jo valmistettu. Eli sulla on ensimmäisen mallisarjan nokat.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Valmistenumero
kohta: mallivuosi tuolta :)
 
Vs: gti 16 v nokka-akselit

Harri K sanoi
No jos autos on otettu käyttöö maaliskuussa niin on se sitte aiemminki jo valmistettu. Eli sulla on ensimmäisen mallisarjan nokat.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Valmistenumero
kohta: mallivuosi tuolta :)

k eli 89. mitenköhän ton nokkien vaihto sitten onnistuu jos hommaa toisen sarjan nokat? tarviiko säädellä mitään muuta sen enempää?
 
Vs: gti 16 v nokka-akselit

Nokkien vaihto on helppoa, mutta täyttä hyötyä niistä ei saa jos ECU ja männät ovat edelleen siitä "vanhasta" versioista.

Nokat ja tunnistusmerkit:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=24408.0
 
Vs: gti 16 v nokka-akselit

Niko Päivinen sanoi
Nokkien vaihto on helppoa, mutta täyttä hyötyä niistä ei saa jos ECU ja männät ovat edelleen siitä "vanhasta" versioista.

Nokat ja tunnistusmerkit:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=24408.0

kuinkakohan suuri hyöty siitä loppupeleissä on jos hankkii "uudesta" versiosta ecun, nokat ja männät? saakohan noita mistään "uusina"?

vai olisiko "fiksumpaa" hankkia jotkut paremmat männät tuohon tai jotain?
 
Takaisin
Ylös Bottom