GTI Lancer -93:n tyhjäkäynti sekoilee

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Silmäteräni on sairastunut. Ajoin ensin 300km matka-ajoa ja huomasin melkein jo perillä liikennevaloissa odotellessa että tyhjäkäynti oli noussut 1500rpm. Muuten kaikki toimi normaalisti. Sammutin auton ja sitte starttasin ja kaasuttelin vähän aikaa, ni taas laski tyhjäkäynti normaaliksi. Illalla lähin uudestaa liikenteesee, ni jossain vaiheessa tyhjäkäynti kierrokset alko vaeltamaa 1200-1800 välillä. Vaikka auto oli paikalla käynnissä, ni se siis kaasutteli ite rytmikkäästi koko ajan. Auton liikkuessa ihan sama, eli ku ei paina ite ollenkaa kaasua, ni auto pumppailee sitä koko ajan. Aina ku sammuttaa auton ja starttaa uudestaa, ni käy vähän aikaa n.1100rpm tyhjäkäyntiä, mutta alkaa taas kohta kaasuttelemaa. Normaalisti tyhjäkäynti on n.800rpm. Autolla voi ajaa ihan normaalisti kierrosten ollessa yli 2000. Osaiskos joku kertoa mikä autoani vaivaa. Olisko joku anturi tai ECU sanonu ittesä irti. Autolla ajettu OIKEESTI vast 135tkm, et ei kai sentää ECU oo sökö. Anto vikakoodin 12 eli ilmamassamittari, mutta ei senkää vaihtaminen auttanu yhtää.
 
Hassua, mulla on samaa vikaa omassa 1.5 sessa Hyundaissa, vaihdoin isomman läppärungon ja uuden imusarjan ja mulla alkoi tekemään ihan samaa.. joku epäili että alipainevuoto ois kyseessä. otin samalla reissulla EGR venttiilin pois käytöstä... mutta eikai se siihen vaikuta :eek:
 
joo. tallikaveri epäili heti kylmiltää vuotoa imusarjassa. sit kuunneltii tarkemmin, ni saatto EHKÄ kuulua ylimäärästä suhinaa imusarjasta. En kyl havainnu halkeemaa tai tiivisteen vuotoa. mutta oisko siel siis kuitenki joku vuoto. Senhän ei iso reikä tarvi olla. Jos imusarja vuotaa, ni tekeeköhän se vahinkoa koneelle, jos sil joutuu kuitenki vähän ajamaa.
 
Nimimerkki Tepi varmaan osaisi ehkä vastata tähän.
Muistelisin, että jonkun alipaineletkun irtoaminen aiheuttaa tämän...
 
Kerropas Tepi ystävällisesti, että mikähän letku vois olla kyseessä. Oon nimittäin pari kertaa jo käyny läpi kaikki löytämäni liitokset.
 
Enhän mää mitään oo puhellut ;D


Mutta mittaa nyt ensitöiksi tyhjäkäyntimoottorin käämit ja kato että ilmanmäärämittarin liitin on kunnolla kiinni. Ei se ecun huoltaminen/tarkastaminen olis pahitteeks, tuppaa nekin hajoilemaan yllättäen ;D
 
Kaasuläppäkotelossa.

Foorumilta mittausohjeet (gti galantissa sama vehje)
 
Jotain vihjettä... http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=4596.msg32346#msg32346
 
mä en osaa taipua noihin, ECUun tai ilmamäärämittariin.. molemmat on ollu eskun hellässä huomassa ja varmasti toimii.. mutta sinällään hassua, tuo pompottaminen loppuu kun kääntää sytkät niin persiilleen että auto käy tosi laihalla, sitten se tyhjäkäynti pysyy mutta auto on kun ajaisi 50cc mopoa ;D
 
Mun Lancerissa (1.8 GTI -91) tyhjäkäyntimoottorin yksi käämeistä meni oikosulkuun ja poltti ECU:sta jonkun virransyöttöpiirin. Se muistaakseni syötti virtaa neljään eri paikkaan. Vika oli tismalleen samanlainen että auto "pumppaili" kaasua itsestään.

Oli muuten kiva ajella pienillä kierroksilla kaupungilla... :)
 
Tekikö sulla coks mulder sitä pumppaus efektiä myös kun kone oli jo kunnolla lämmennyt?
 
Tepi sanoi
No sun tapauksessa se vika voi olla missä vaan ;D ;D

HAH! Vitsiniekka ;D

Oon tyhjäkäyntimoottorinkin mm. vaihtanut jo kertaalleen, mutta eipä se siitä rauhoittunut. kyllä se varmaan jostain alipaineletkusta saattaapi olla, kun kasausvaiheessa käytin ainoastaan uusia tiivisteitä. tosin ainoa alipaine jonka tarkoituksella jätin irti, oli EGR..
 
Korjaamon setä sano että tyhjäkäyntisäädin eli siis tyhjäkäyntimoottori on rikki. Uus maksais 420€. Saiskohan ton korjattua, vai kannattasko ostaa käytettynä. Ja kävisköhän tohon esim. 1.6 16V:n osa, löytys ehkä vähän helpommin ku GTI:N oma. Sytty muuten kotimatkalla toi check engine valoki palamaa, ku ennen ei oo syttyny millää, vaikka vikaa on kyllä ollu. En oo nyt viimesimpiä koodeja päässy lukemaa.
 
Vastaan nyt itelle ja muille, että 1,6:sen tyhjäkäyntimoottorissa on ainaki eri varaosanumero, eli se ei taida käydä GTI:hin. Vikakoodi johtu siitä, että oli unohtanu korjaamolla lambda- anturin johdon irti. Vakuuttavaa työtä siis. Löyty täält foorumilta juttu, että ton osan vois korjata, elikkä täytyypä ottaa yhteyttä Eskuun.
 
tuntuupa oudolta, ite oon senkin mötikän vaihtanut ja jos en väärin muista niin kyllä se oli ehjä jopa eskunkin mielestä.. mutta silti ei selity se kaamea tyhjäkäynnin pompottelu.. :seina
 
Hihhah.. sun härveli nyt on sen verran levoton laite, että ei mikään ihme jos se....tekee ihan mitä vaan ;D

Mutta että se, että eculla on ajettu (?!) vasta vähän päälle sata tuhatta ei tarkoita mittään. Mätänee varsin hyvin vaikka ei ajettaisi metriäkään. Riittää, että se on ollut olemassa vuodesta -93.
 
Mitäs muutoksia koneessa on,ja onko siinä ilmastointi?
Yhellä tutulla rupes t.käynti hummaileen kun vaihto siihen isomman putkiston/vvfiltterin..
 
Mutta että se, että eculla on ajettu (?!) vasta vähän päälle sata tuhatta ei tarkoita mittään. Mätänee varsin hyvin vaikka ei ajettaisi metriäkään. Riittää, että se on ollut olemassa vuodesta -93.

Ok. Niihän se varmaa on.

Ei löydy ilmastointia, mutta taakse oon vaihtanu rosteripöntön. Se vakio takapönttö oli kyl aika järee ja painoki ku synti. Etuputki ja ilmansuodatin on ihan vakioita.
 
mitenhä muuten on esku, kun oot vaihtanu tonne mun ecuun niitä leluja niin mikä mahdollisuus on että sieltä ois voinut taas mennä jotain?

ja jotain omia huomioita on, aina kun kääntää esimerkiksi virrat päälle niin esmes seosmittariin ei syty oikea määrä valoja :p kun puolet pitäis syttyä niin ei syty varmaan kuin ehkä 2/4 osaa, sama myös lämpimällä koneella. kuitenkin silloin vakionläppärungon aikaan se mittari toimi oikein kummassakin tilanteessa..

taidan vielä koittaa vaihtaa tuon vakioläpän takaisin ja katsoa jos vika korjaantuu sillä..

EDIT

koetin tänään kaikenlaista, otin sen tyhjäkäyntimoottorin irti ja kytkin johdot siihen, auto käymään ja tyhjäkäynti asettui 2000rpm. sitten vaikka painoin sitä "nappia" joka siinä tyhjäkäyntimoottorissa on, ei mitään tapahtunut :mad:

tässä vaiheessa kysyn, onko normaalia että tyhjäkäynti moottori liikkuu ns. kaasuläpän asentotunnistimen kanssa samaan tahtiin? huomasin että kun kaasua paineli, tyhjäkäyntimoottorin akseli pyöri ja liikkui ulospäin sitä mukaan kun kaasua painoi. tämä varmaan johtuu siitä "kuorman tms" tunnistimesta vai?

tyhjäkäyntiä ei millään saanut alle 2000kierroksen ellei sitten antanut t-moottorin "pompottaa" kierroksia..

säätelin myös kaasuläpän asentotunnistinta, noteraasin että seos laihenee mitä pienempi "perusasetus" on anturissa (vrt vakioasetus 0.50 esim 0.30 niin seos laihenee) Yritin myös asettaa läpän asentotunnistinta niin rikkaalle kuin sen saisi, enempää ei irtoa kuin 0.60....

tuli myös mieleen että olisiko mahdollista että isomman läppärungon takia moottori saisi liikaa ilmaa ja siksi tyhjäkäynti sekoaa. mieleeni tuli myös että jos runko on koneistettu huonosti, sen läpi virtaa kokoajan liikaa ilmaa joka voisi myös sekoittaa tyhjäkäynnin..

alipaineletkut tarkastin ja kytkin EGR venttiilin takasin toimimaan. ei mitään vaikutusta. Toivottavasti joku keksii jotain edesauttavaa tästä. :D
 
Jaapa... eipä noista yleensä mitään pauku sen jälkeen, kun ovat täällä käyneet, mutta on kai se poikkeuskin jossain oltava. Eipä ole kummoinen homma tarkastaa asiaa. Jossain välissä, kun sattuu olemaan vähän enemmän aikaa, kuin nyt, tuot sen tänne ja mitataan. Ecun siis.

Seosmittarin näyttämät valot eivät ainakaan ecuun liity mitenkään. Tai siis ei ainakaan pitäisi. Jännite kun tulee lambaada-anturilta eikä eculta ja jos se sekoilee jo siinä vaiheessa kun virrat vääntää päälle, mutta kone on sammuksissa, ei voi syyttää oikeastaan muuta kuin mittaria itseään. Tai kytkentöjä?

Kun painelit sitä tyhjäkäyntimoottorin nappulaa, tulitko muistaneeksi, että se tyhjäkäyntikytkin maadoittuu runkoon? Elikkä jos sulla on se mutikka kädessä, ei se voikaan toimia. Pitää ainakin pitää tukevasti rungossa kiinni.

Tuo toiminta tuon kaasuläppäpotikan kanssa kuulostaa kyllä ihan vammaiselta. Pitää miettiä. Josko se johtuu siitä, ettei se idlekytkin toimi? Itse en kyllä jaksaisi rassata kaikkea mahdollista ja mahdotonta sinnetänne, ennen kuin tuo yksi yksinkertainen kytkin suostuu toimimaan. Kokeilitko tuota muuten koneen käydessä vai sammuksissa? Jos se oli sammuksissa, saattaapi olla, että se kytkin toimiikin nyt... elikkä josko se kara jahtaa kaasuläppää niin kauan, että idlehässäkkä kertoo, että nyt se on siinä kiinni? Voisi toimia noin sammuksissa...kait. Aja suohon se tahikka mitataan, mitä se nyt tekee, kun olet vääntänyt taas kaiken jonnekin muualle kuin viimeksi :)
 
jep, auto oli käynnissä, mulla ei ollut silloin maadotettuna se kun koetin ja huomasin että se seurailee sitä läpän asentotunnistinta, koska samantien kun se värkki on siellä paikallaan niin alkaa se jumalaton pompottaminen (paitsi jos on töpseli irti ;D )

En ton seosmittarin kytkentöjä menis arvailemaan, sekun on ollut noin asennettuna jo ennen kuin laitoin ton uuden läppärungon.. ja kummallista, silloin se näytti aina oikein kun virrat käänsi päälle.

noh, kaikista varmin keino on kokeilematta, jos vaan suosiolla vaihtaa vakio-osat takasin ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom