Gti Tonttiin...

V

Vesseli

Guest
Eli olen kai kysellyt tätä aiemminkin mutta olisiko jollakulla heittää kehiin kaavioita Galantin (-90 Gti)sähkökaaviota ECS-alustan johdotuksista?

Iski kauhea tarve saada toi alusta laskettua manuaalisesti siihen Low-asentoon, koska näyttää muuten niin orvolta noilla kesäpyörillä.

Mihinkäs väliin mun kannattaisi laittaa katkaisin, jotta saisi ikääkuin pakotettua sen luulemaan että ajetaan yli 120km/h? Toimiiko se maadoitusperiaatteella vaiko kuinka?
Joku tietää varmasti, mutta minä en tiedä vielä!!!
 
se lukee nopeuden reed releeltä nopeusmittarista...
sitä on aika hankala modata... :-[

mulla on kaaviot 33mb pdf tiedosto...
 
teetät jossain jonkun pulssigeneraattorin joka syöttää sille kokoajan signaalia ?
 
Nää sähköhommat ei todellakaan ole mulle niin kauheen lapasessa vielä, mutta jos se kerta toimii heräte periaatteella niin enkö mä vois vaan kytkeä sinne anturille herätevirtaa samalla periaatteella kuten esim sähköantennille tai vahvistimille??? se kuitenkin pitää sen alustan matalalla niin kauan kun ajaa yli 90km/h niin kai se sit kans syöttää sinne tasavahvuista jännitett? vaiko eikö? ei luulisi olevan niin vaikea juttu....täytyy ihmetellä....no mittaamallahan tuo selviää...
 
Kun jkorpela totesi kysessä olevan reed releellä tapahtuva tunnistus nopeusmittarista tulee mieleen että kyseessä voi olla pulssimuotoinen ohjaus eikä mikään analoginen jännitetaso tai on/off tunnistus.

Jos näin on tarvitset systeemin mikä syöttää koko ajan tarpeeksi suuritaajuista pulssia (kanttiaaltoa luultavasti?) alustan ohjaukselle ja siten ohjaus luulee nopeuden olevan riittävä alustan madaltamiseen.

Yksinkertaisimmillaan tuo lienee rakennettavissa 555:lla ja parilla oheiskomponentilla.
 
Mutta eikös reed ota tietonsa magneettitunnistimesta, kun kohdalle sattuu, ainakin automaatio/sähkö hommeleissa näin pitäisi olla. Villi arvaus, mutta olisiko mahdollista huijata relettä, jollain magneetti hässäkallä, esim. rele olisi aktivoituneena kokoajan???
 
eli se lasipurki (reedrele) toimii on-off 5v jännitteellä
syöttää siis ohjain yksikölle kantti aaltoa...

ja jos sen haluaa "ohittaa" sille pitäs syöttää
sopivaa kanttiaalto taajuutta x .... :-[ en lähde edes arvailemaan mitä taajuudet ovat...
 
Eli luultavasti hitaasti ajettaessa jännite piuhassa näyttää ajan funktiona tältä:

------______------______------______

Ja nopeammin ajettaessa esimerkiksi tältä:

---___---___---___---___

Ja vieläkin nopeammin vaikkapa tältä:

-_-_-_-_-_-_

Kuvissa - on +5V ja _ on 0V.

Pulssisuhde ei sitten välttämättä tai edes todennäkölisesti ole 50:50, joten tuo hitain voikin oikeasti näyttää vaikkapa tältä:

__________--__________--__________--

Yleensä tuollaiset systeemit kuitenkin tunnistavat vain nousevan tai laskevan reunan signaalista, joten jos yksikköä yrittää hämätä ei pulssisuhteella luultavasti ole juurikaan merkitystä. Taajuus ratkaisee.
 
Netistä löytyy varmasti valmiita kytkiksiä joilla saa 555:stä pulssigeneraattorin ja siihen kun laittaa potikoita kiinteiden vastusten sijaan saadaan säädettävä jolla kokeilemalla saatanee sopiva pulssi kehiin. Oskilloskooppi nopeuttaisi ja helpottaisi tuon signaali muodon ratkaisussa.
 
JUSTIINSA... :-X
Kuullostaa juuri niin mukavalta hommalta kun mä ajattelin....mutta tutkitaan...
Kiitoksia kuitenkin!
 
mulla olis valmiina ite duunaamani pulssikgeneraattori potikalla
0,5-1000hz piisaaako??? jännitteeksi kelpaa tasa 12-30v ulos 5V

ostas pois ;D

hinta vaikka 15e ;D
 
niin...piisaako??? Mulla ei ole mitään käsitystä...mutta valaiskaa... Mihin tarkoitukseen sä olet sen kyhännyt?
Millanen se on fyysisiltämitoiltaan...? Kerro lisää...
 
ihan strobo valoja joskus nuorempana sillä ohjasin..
mitat on 2 tulitikkuaskia rinnakkain..
 
Takaisin
Ylös Bottom