GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Elikkä 94v GTO TT:ssa pari päivää sitten alkoi 4WS öljyvalo palamaan vähän startin jälkeen ja sammui sitten itekseen muutaman minuutin ajelun jälkeen.
Tänään sitten alkoi ABS varoitusvalo syttymään hetki startin jälkeen ja palaa koko ajan.
Huomasin kun palasin parkkiruutuuni vasemman takarenkaan kohdalla isohkon läikän, mutta oli sen verran kuivaa etten ole varma mitä oli.

Osaako joku arvata mistä lähtis vikaa/vuotoa yms. etsimään, ei tuollainen nelipyöräohjaus systeemi ole ennestään tuttu.
Liittyvätköhän valot toisiinsa?

Edit. Kävin kurkkimassa auton alle, vähän huonosti näku, mutta...

Vasemman puolen
61990-66224-full-mb489785-17.jpg
Tiputti öljyä, ja KÄSIJARRUVAIJERI OLI IRTI?!?!

Niin ja tämäkin sitten varmaan liittyy asiaan... Sunnuntaina vaihdoin lambdan ja nostin auton ylös,
ja kun lähdin pois ja olin sulkemassa portteja, huomasin että putkiston laipasta about takapyörien kohdalta valui paljon nestettä, vaikutti vedeltä
mutta olisko kuitenki ollut ohjaustehostimen öljyä, jos sitä sinne taakse menee? Ja ei siis olisi tullut laipasta vaan putken yläpuolelta mutta valu vaan nätisti sitä pitkin?
Heitin rundin korttelin ympäri ja tarkistin uudestaan, ei valunut enää, eikä seuraavana päivänäkään.
Käykö joku pirulainen noita kiskomassa irti kun eka on lambda ja nyt ties mitä irrallaan...
 

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

aws%20removed.jpg


Eiköhän ne nesteet tullu tuolta keskeltä pellolle, eli vuotaa... Entäs tuo ABS? Antureiden toiminnan mittaus varmaan on hyvä kohta aloittaa...

Edit. Kyllä nyt vähän ihmetyttää koko homma, oon kuitenkin aika varma ettei ollut öljyä jota autosta valu kun oli käynnissä.
Luulis ohjaustehostimenki olevan jo aika kuiva jos vuotais kunnolla? Lisään huomenna öljyä, jos sillä selviäis siitä...

Menee jo hieman sekavaks kun suollan tekstiä sen kummemmin miettimättä ite ;D
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

tuossa on aika wit*n hyvät ohjeet abs vikojen ämpylöintiin :peukku

http://www.3sgto.org/f17/abs-system-troubleshooting-1578.html
 

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

mitsumikko sanoi
tuossa on aika wit*n hyvät ohjeet abs vikojen ämpylöintiin :peukku

http://www.3sgto.org/f17/abs-system-troubleshooting-1578.html

Löysinkin tuon jo, kiitos kuitenkin. Täytyy testata nuo abs/nopeussensorit ihan fyysisestikkin.

Se kummastuttaa, että kun sunnuntaina vaihdoin polttimon ABS merrkivaloon niin jo, tai vasta maanantai iltapäivänä se syttyi.
Olikohan kokoajan jotain vikaa vai tosiaan niin hyvä munkki, että just kun leimalle pitäis mennä näyttämään palavaa mutta sammuvaa valoa niin se jämähtää päälle...
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Kalle-koo sanoi
Olikohan kokoajan jotain vikaa vai tosiaan niin hyvä munkki, että just kun leimalle pitäis mennä näyttämään palavaa mutta sammuvaa valoa niin se jämähtää päälle...

Se on sitä kummallista tuuria mitä automyyjillä yleensä on, omana omistusaikana auto toimii aina kuin junan vessa ilman mitään vikoja ja sitten vielä onnistuvat myymään auton ehjänä pois JUURI ennen kuin osuu jotain vikaa kohdalle... ::)
 

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

DaJackal sanoi
Se on sitä kummallista tuuria mitä automyyjillä yleensä on, omana omistusaikana auto toimii aina kuin junan vessa ilman mitään vikoja ja sitten vielä onnistuvat myymään auton ehjänä pois JUURI ennen kuin osuu jotain vikaa kohdalle... ::)

Juuri näin. Ja vielä samana päivänä kun valot paukahtaa päälle tulee verolappu postiluukusta :D

Noh, toivotaan että nää pari jutskaa selviää pienellä rahalla/vaivalla.

Mä alan oikeesti olee vakuuttunut että joku pentu käy kiskomassa kaapeleita auton alta irti ;D
 

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Laitetaan tähän samaan syssyyn. Voiko olla, että kun lambda oli kokonaan poissa pelistä, arvo oli joku 1.1xx eli kävi tosi laihalla, että
putkistoon, lähinnä keski vaimentimeen ja kattiin olis kondensoitunut niin paljon vettä että se oikeen tihutti ne laipan tiivisteen välistä kun lambdan sain vaihdettua?

Eli olis pakokaasut ollu niin viileät että olis pääsy kertymään?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Ja tuollahan ei kierrä kaikissa putkissa paikallaan käydessä paine. Toi perän pumppuhan ottaa "voiman" perästä ja ohjaa sitten solenoideja kun nopeus ylittää 40kmh. Jotai tommosta. Veikkaan et joku putki sieltä on hapan jo..
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

plodi sanoi
Joo nuo 4ws putket on aika kovilla alustassa ja rupeavat vuotamaan ennemmin tai myöhemmin, varsinkin jos auto käynyt briteissä kylässä niin sitä todennäköisemmin.. ;)

Mun mielestä paras ratkaisu tähän on tämä: http://www.3sx.com/store/comersus_viewItemBundle.asp?idProduct=28895

^Tälle ääni myös täältä. Itse meinasin mokoman järjestelmän pitää toistaiseksi, mutta jos alkaa kettuilemaan niin harkitsen vakavasti poistoa. Ei tuosta niin paljoa hyötyä kuitenkaan ole että kannattaisi montaa sataa tuhlata korjauksiin.
 

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Molemmat valot katos kun täytin ohjaustehostimen säiliön. Syttyy ja sammuu niin kuin pitää.
Aamulla vielä molemmat palo, samalla tavalla kuin aiemminkin.

Voisiko olla, että tuo "ABS" merkkivalo, joka on siis heittelehtivän auton kuva, on muutakin kuin abs-järjestelmää varten,
kuten vaikka 4ws järjestelmää, kun autosta kuitenkin tulee, ainakin teoriassa erilainen ajaa kun se ei toimi?

4WS merkkivalohan on sitten vain öljyn tasosta varoittava?
 

plodi

Z16A
Liittynyt
1 Lokakuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Eikös siellä pitäis olla erikseen abs merkkivalo? Joten syttyyköhän sulla oikeesti se abs merkkivalo kuitenkaan? ::)

Kyllä, 4ws merkkivalo on ohjaustehostimen öljyn tason merkkivalo.
 

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

217d9d00.png


Tuossa kohtaa, ja mulla ei lue siinä mitään abs:ään liittyvää, vain kuva heittelehtivästä autosta.
Tekee tuon 4 flässäystä startatessa, ihan niinkuin kuuluukin. JDM vs. muu mailma ero?

Ja kävin kaikki valot läpi ja katsoin taskulampulla mitä niissä on, varmistaakseni ettei mistään tärkeästä ole valot pimeänä. Ei mitään jarruihin liittyvää
käsijarru merkkivalon lisäksi.
 

plodi

Z16A
Liittynyt
1 Lokakuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Joo piti ihan käydä omasta autostakin tarkistamassa, muistin väärin.. eihän siellä mitään ihan "abs" tekstillä olevaa valoa ole, perkule liikaa pihassa autoja sekoittamassa päätä.. ;D

Mut nythän sulla on kaikki siinä sit ok, eikun äkkiä leimalle ennen kuin tulee uusia vikoja.. ;)
 

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Jep, venailen vaan palkkapäivään että saan verorahat kasaan ja maksuun, sitten kilvet samalla kun käyn näyttämässä :peukku
 

kaahari

Member
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Kalle-koo sanoi
Jep, venailen vaan palkkapäivään että saan verorahat kasaan ja maksuun, sitten kilvet samalla kun käyn näyttämässä :peukku

uskaltaako kysäistä paljon tuli veroja? km:t?
 

plodi

Z16A
Liittynyt
1 Lokakuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Kalle-koo sanoi
2600€ ja 85tml oli mittarissa. Todellisuudessa
N. 72tkm + 13tml.

Morjes, pikkasen on tippunut verot muutamassa vuodessa. :eek: Nää on kohta ihan ilmasia pelejä. Aikoinaan oli ehkä sitä ongelmaa että gto:ta verrattiin samanikäisiin lhd 3000gt kun ei ollut muita vertailukelpoisia, ja sit sai rhd tietyn prosenttiosuuden alennuksen, mitä se ikinä olikaan. Mut silti jäi aika kovia veroja. ::) Nykyään kun on gto:eek:ita niin paljon myynnissä, jopa enemmän kuin 3000gt, niin sieltä löytyy edullisia vertailukohteita. Kyllä kelpaa nyt verotella. Pitäisköhän ostaa vielä yks gto talvirassiks. ;D
 

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Lainataanpa omaa topiccia...

Eli sen jälkeen, kun ajoin vasemman eturenkaan kuoppaan niin, että vanne murtui/vääntyi ja rengas tyhjeni,
ajoin n.200m eteenpäin tyhjällä renkaalla. Tänä aikana syttyi ABS valo, ja syttynyt sen jälkeen kellon tarkasti
aina kun ajettu hetki (alle min.), eli ilmeisesti abs järjestelmä suorittanut tarkistuksen loppuun.

Aiemmin kun valo on syttynyt olen sen saanut myös pois parilla kikalla.
Onko nyt siis niin, että on joku vakavampi koodi jäänyt muistiin, eikä poistu perus nollauksella, vaan
vaatii käynnin deltalla nollaamassa koodit?

Saattaisiko tämä toimia:
If you could be stuffed going to a Mitsu dealer and tell them you want them to plug in the MUT2, read off the code then send the reset command.

The fault code will be 1 of 4 wheel sensors, the vehical speed sensor, or g sensor.

If you can't be stuffed doing that - here's the DIY way...
Underneith the steering wheel just to the right there is the datalink connector. It is a 16 pin connector which is ttwo rows of eight. Top left pin is 1, moving along to 8 on the top RHS. Pin 9 is the lower left.

You want to ground pin 1 to have the ABS system flash out the codes via your ABS light. The service manual does not state clearly but I assume you do this with the ingition off, then turn the the key to on position but no starting.

This should pulse out the code. A long pause then flashes for the 10's and a shorter pause then the 1's. Let's say you ground the terminal, turn the key on and the light does the following:
long pause, 1 flash, shorter pause, three flashes.

Another example:
long pause, two flashes, shorter pause, six flashes.

26 is the code, indicating a fault with the G sensor.

If the light flashes on and off with .5 second intervals, this indicates no fault with the system.

Regardless - the fault is most likely to be a wheel sensor, either shorted or open circuit. This test will distinguish between the two. You could also test with a meter - you sound technically minded.

The list is long so post back your results and we'll take it from there. Once you have the code - lets try to reset the unit to see if the code comes back.

To clear the ABS unit fault codes without using MUT2:
This has to be done exactly as described with correct timing otherwise it wont work.

Car is off. ABS unit nolonger grounded via pin 1.
Sitting in the car with the key turned off.
Place foot on brake pedal.
Turn ignition switch to ON but don't start the car. The ABS light should come on.

To reset the unit - the brake pedal needs to be pressed & released 10 times, with less than 1 second gap inbetween presses. So that means 10 times in less than 10 seconds. If not done correctly the method wont work.

So after turning on the switch, still having your foot on the pedal:
Within 3 seconds - depress pedal and press again - this is the first press - repeat 10 times within 10 seconds.

If you have done the procedure correctly the ABS light will go off for 1 second, then come back on. This means the unit has been reset.

You could test the unit again via grounding the pin and checking that the fault code is 0 (light flashes non stop).

Cheers.

Vai olisiko esim. nopeus sensori hajonnut?

Ehdotuksia.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Onko kaikki renkaat nyt samankokoiset? samalla akselilla siis
 

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Samat kumit kuin aiemmin, rengas säilyi ehjänä.

Edit. Itellähän on päälimmäisenä mielessä se, että valo sytty juuri sen takia, että yksi rengas oli tyhjä
ja pyörintäkehä muuttui. Mutta jääkö silloin valo palamaan?
 

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Kokeilen tota jarrupoljin kikkaa ennen kun pyydän sua nätisti tulemaan Helsinkiin vastaan :)
Osaako joku sanoa siihen jäikö valo kummittelemaan vai onko siellä varmasti jotain vikaa kun syttyy jatkuvasti?
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

DaJackal sanoi
Minullahan olisi MUT-II millä nollata... :)



Tjaaaahas! Tuuppa tänne meille nollaamaan multa srs valo ;D

Juhlitaan KÄRPPIEN mestaruutta ja lupaan muutenkin pitää hyvänä....ja voidaan se kaljan vetoki kuitata samalla :-*
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

mitsumikko sanoi
Tjaaaahas! Tuuppa tänne meille nollaamaan multa srs valo ;D

Juhlitaan KÄRPPIEN mestaruutta ja lupaan muutenkin pitää hyvänä....ja voidaan se kaljan vetoki kuitata samalla :-*

Se kaljan kohtalo ei kuule ole ollenkaan kirkossa kuulutettu vielä! (Eikä ole kärppien mestaruuskaan.) ;D

Raahaa ennemmin ittes tänne kesäkuussa kurmottamaan fefejä: http://www.unlimitedracing.fi/etusivu/
 

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Kokeilin sitä jarrupoljin kikkaa, mutta ei siitä näyttänyt mitään tapahtuvan, abs valo ei tehnyt mitään erikoista mitä tekstissä mainittiin.

Pesin alustan ja samalla abs kehät. Lähdin heittämään pientä rallia työpaikan pihassa.
Valo ei syttynyt yhtä nopeasti kuin aiemmin, kerkesin ajella siksakkia n.3min kunnes käänsin kaikki vasemmalle
ja hiljakseen ajoin ympyrän. Valo syttyi.

Sitten tein huvikseni taas sen jarrukikan ja lähdin ajamaan. Ajelin joku 4-5min, max.40km/h kun piha loppuu kesken,
ajelin kahdeksikkoa yms. Ei syttynyt enää ??? Kokeilin vielä kerran sammuttaa auton ja uudestaan ajelua pari min eikä syttynyt.

Liekö sitten peseminen auttanut, tai ehkä se poljinkikka tekikin jotain...

Nyt vain toivoo, ettei syty katsastusaseman pihassa :nykii
 

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Turha toivo, syttyi taas. Täytyy koittaa mitata nopeus sensorit tai viedä deltalle koodin lukuun...

Oliskohan abs kehä itessää voinu murtua siinä rytäkässä? Katsoin kyllä rengasta pyörittämällä hampaat läpi enkä huomannut mitään.
 

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Näköjään GTO:ssa eri abs ecu kuin monessa muussa eikä pinnit pidä paikkaansa mitä tässä kuvassa ohjeistetaan:
2157c3e0.png


Löytyisikö keneltäkään manuaalia josta näkis 94 GTO:n ecun pinnit?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Mä en ny tiiä mitä ihmeen jarrupoljin kikkoja yritetään mut ABS vikakoodithan nollaantuu akun miinusnapa irroittamalla. Eli ota vaikka 10minuutiksi akku irti ja sitte koittelet uusiks.
 

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Nyt koitan mitata arvoja antureista, mutta pinnit ei vastaa tuota kuvaa.
Oikea etumainen oli sama kun kuvassa ja se oli ok.

akku ollut irti, eli jotain vikaa siellä on. Koitan tänään keretä putsaamaan osan antureista,
mutta ne arvotkin olis ollu hyvä nyt mitata kun abs acu irti.
 

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Irrotin yhden anturin ja olihan se aika likanen ja jonki verran tais olla metallihippujakin seassa.

Silti syttyi valo hetken päästä kun lähti ajelemaan.

Pakko se on viedä koodinlukuun, ei noita huvikseen irrottele kaikkia...
 

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Menee vähän monologiksi, mutta mutta...

Myönnetään heti kättelyssä, etten tajua paljoakaan sähköhommista. En hoksannut, että kuva oli abs ecun pinneistä ja liittimessä ne
olivat peilikuvana :-[

Mittasin nopeusantureiden resistanssit, ja ne kaikki olivat arvojen sisällä, ollen 0.95-0.97k kaikissa, kun rajat ovat 0.8-1.2k (ilmeisesti ohmia ;D )
 

Kalle-koo

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: GTO:ssa palaa ABS vikavalo sekä 4WS öljyvalo

Irroitin g-sensorin, enkä saa siitä mitään arvoja mittaamalla.

Jos oikein käsitin, niin resistanssia siitä pitäis mitata, ja ei sano yhtään mitään.

Toivotaan, että se vika oli siinä. Sen verran kova täräys oli kun kaivonkanteen pamautin, että ei ihme jos
osa, jonka päällä lukee "Do not drop" ei kestä ::)
 
Ylös Bottom