GTO tyhjäkäynnin afr seilaa

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Punainen paholainen vastaanotti tänä talven peltinsä alle ihan oikean turbon koneen sen vapariviritelmän tilalle mistä on ollut tällä foorumilla joskus juttuakin. Kyseessähän on siis tämä yksilö johon joku aikaisempi omitaja oli istuttanut vaparin koneen pellin alle ja lyönyt lohkoon turbohilppeet kylkeen.

Muutaman viikon olen tässä tapellut päästöjen kanssa, eikä katsuri varmaan ole liian tyytyväinen kun tyhjäkäynnin AFR seilaa välillä 13-17 closed loopissa. Open loopissa ennen kun kone on lämmennyt seos on kyllä nätisti 14.1

IAC servoa olisi tietysti helppo tästäkin syyttää, mutta taitaa olla 100% kuollut kun ei vaikuta mitenkään koneen käytökseen vaikka repii liittimen irti. Eikä reagoi muutenkaan ilmastoinnin päälläolemiseen taikka ohjaustehostimen toimintaan, minkä vissiin molempien pitäisi korottaa tyhjäkäyntiä kasvaneen kuorman kompensoimiseen.

Imuvuodot testattiin, ei mitään mahdottomia ollut, jotain hyvin pieniä. Mutta kun toimii hyvin kuitenkin closed loopissa niin en usko että mitään suurempia. Bensapaineet erillisellä säätimellä ja on ok. Kaikki alipainesolenoidit heitetty romukoppaan ja ahtopaineiden säätö manuaalisäätimellä. Lambdana käytän PLX laajakaistaa josta saa tulkatun kapeakaistasignaalin eculle. TPS antaa järkeviä arvoja ainakin AEM gen1 ecuun, että sekin varmaan kunnossa sitten.

Mitähän tässä nyt jää jäljelle mistä voisi etsiä vikaa? Kun ei kai ecun enää pitäisi lukea signaalia kuin maffilta, kaasunasennontunnistimelta ja lambdalta tässä vaiheessa. Vai oliko tässä nyt jotain palikoita vielä jotka osallistuvat trimmaukseen?
 
Vs: GTO tyhjäkäynnin afr seilaa

Pienikin imuvuoto sotkee seokset ja vaikuttaa turbon tai turbojen heräämiseen. Meinaako sammua kun pysähdyt vaikka valoihin? Miten konetta on muutettu vakiosta?
 
Vs: GTO tyhjäkäynnin afr seilaa

Basbarduu sanoi
Pienikin imuvuoto sotkee seokset ja vaikuttaa turbon tai turbojen heräämiseen. Meinaako sammua kun pysähdyt vaikka valoihin? Miten konetta on muutettu vakiosta?

Joo onhan tossa tosiaan hyvin pieniä imuvuotoja. Kaveri millä on sama auto kerholla sanoi että paljon pienempiä kuin mitä hänellä on ja hänellä toimii hyvin. Ja joo, meinaa vähän kyykätä kun kierrokset laskee. Ennen kun paikkasin isommat vuodot niin ongelma oli paljon huomattavampi.

Häiritsin tässä vielä naapureita ja kävin testailemassa lämpimällä koneella tyhjäkäyntiä lambdan narrowband tulkkaus ecusta irti kytkettynä. Tulos oli että rauhoittuu tuo AFR seilaaminen mittarista heti. Että siihen lambdan suuntaan tämä nyt huutaisi, tai sitten ecu sekoilee.

Mietin tässä että onkohan joku vaihtanut tuohon kenties 3000gt ecun, sillä sehän haluaisi sitten kahdelta tai neljältä lambdalta signaalia, kun taas tuossa japsi versiossa on vain 1 ecu. Jos hävyttömästi hypyttäisi tuon tulkatun signaalin niihin ecun pinneihin mihin tulee euroversiossa ne muiden lambdojen signaalit, kun jenkkifoorumien mukaan noi kolmetonniset ei toimi ilman toista lambdaa hyvin. Huomenna tämä testiin, tosin näiden kaikkien vastoinkäymisten jälkeen en edes odota että moinen saisi homman toimimaan.
 
Vs: GTO tyhjäkäynnin afr seilaa

rokkijumala sanoi
Lambdana käytän PLX laajakaistaa josta saa tulkatun kapeakaistasignaalin eculle

Minulle kerrotun perusteella vika voisi olla tässä. Vissiin aika kranttuja lambdoista. Laita denson kapekaista lambda sinne, mikä sinne kuuluuki.
 
Vs: GTO tyhjäkäynnin afr seilaa

-JP- sanoi
MAF , siellä joku ongelma.

Testattiin kaverin auton maffilla, samat oireet oli silläkin.

tjani sanoi
Minulle kerrotun perusteella vika voisi olla tässä. Vissiin aika kranttuja lambdoista. Laita denson kapekaista lambda sinne, mikä sinne kuuluuki.

Laitoin vanhan lambdan kiinni moottorinohjaukseen ja tein uuden reiän PLX varten. Seilaa yhtä lailla vakiollakin.

Mistäs noita IAC servoja löytää nopeasti ja halavalla hyviä?
 
Vs: GTO tyhjäkäynnin afr seilaa

Eipä tainnut kuitenkaan olla IAC syypää näihin ongelmiin. Lainasin senkin testiin kaverin autosta. Ja ecun myös kun oli samalla osanumerolla. Taitaa kohta kääntyä johtosarjan perkaamis hommiksi, kun ei muutakaan enää oikein keksi.
 
Vs: GTO tyhjäkäynnin afr seilaa

Onko TPS varmasti asennettu oikein, arvo loggerilla kun kaasuyn ei kosketa 9-11%

Senkin voi asentaa päin persettä, kerran yksi nimeltä mainitsematon oli asentanut sen päin persettä itse ja syytti siitä minua varkaaksi yms yms......mutta meitä on moneen junaan meniöitä :peukku
 
Vs: GTO tyhjäkäynnin afr seilaa

mitsumikko sanoi
Onko TPS varmasti asennettu oikein, arvo loggerilla kun kaasuyn ei kosketa 9-11%

Senkin voi asentaa päin persettä, kerran yksi nimeltä mainitsematon oli asentanut sen päin persettä itse ja syytti siitä minua varkaaksi yms yms......mutta meitä on moneen junaan meniöitä :peukku

Säädettiin tps uudestaan, ei tullut tavoiteltua vaikutusta, mutta kokeiltiin että reippaasti pielessä olevilla asetuksilla saatiin vielä paljon villimpää käytöstä moottorilta.

Noh, meni se kuitenkin päästöistä läpi, kun oli kuitenkin keskimäärin oikea seos ;D Että tämä murheyksilö on tosiaan vihdoin saanut leimaa 8)

Laitoin ebayn IAC:n tilaukseen, samapa se on kokeilla vielä noita halppis kiinalaisia jos sattuisivat toimimaan, kun eivät juuri mitään maksa. Jos kuitenkin olisi sillä vielä jotain vaikutusta käyntiongelmiin.
 
Takaisin
Ylös Bottom