GVR4 E39A - Kaasuläppäkotelon koon vaikutus tehoihin?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Pitänee kysyä tämmöistä kun ihmettelin tuossa suuresti kun mainostettiin eräällä sivulla miten uusi kaasuläppäkotelo ja half-shaft modi antaa automaattisesti 5-10hv lisää tehoa turbokoneessa.. Mihinköhän tämä perustuu? Voisin kuvitella että jos kl-koteloa isonnetaan että virtaa paremmin, mut liekkö se automaagisesti lisää tehoa antaa?

Toinen kyssäri liittyy tuohon ns. "half-shaft" modiin jossa siis tuosta vakiosta mitsun kaasuläpän akselista ilmeisesti(?) sorvataan vahvuudesta puolet pois, ja virtaus kasvaa sitä kautta 10% or so?
Itseä kuitenkin kuumottaa tuossa että kestääköhän moinen muka.. Kuulemma uudemmissa evoissa (2000+) on tälläinen half-shaft vakiona. Kokemuksia kenelläkään että onko nämä ihan höpöhöpöä?

Vakio 1G kaasuläppähän on isompi kuin mitä monessa uudemmassa on. (60mm vs 52mm)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: GVR4 E39A - Kaasuläppäkotelon koon vaikutus tehoihin?

Äkkiseltään tuntuisi, ettei se kaasuläppäkotelon koko itsekseen vaikuta kovin paljoa... Vasta sitten kun koneesta haetaan suuremmilla paineilla (ja ilman virtausmäärillä) isompia tehoja, niin tuo läppäkotelon virtaavuus tulee pullonkaulaksi. Mutta en tiedä varmaksi, näin nopeasti ajateltuna sillä tuskin on vakiokoneeseen kovin suurta vaikutusta.

Mitenkäs paksu akseli siellä vakiona on, joku 5-6mm? Joka ottaa vastaan 60mm kaasuläppään kohdistuvat ~0,7bar huippupaineen vakiona? Siitä jos otetaan puolet vahvuudesta pois, niin eikös se heikennä rakennetta jo aika paljon? Epäilen, että tehtaalta tullessaan ohennetut kaasuläpän akselit ovat tehty eri aineesta jo valmiiksi kestävämmäksi. Tämäkin taas vaan mutuilua, mutta itse en ainakaan lähtisi ohentamaan... Lähtee vielä läpät lentoon niin kuin joissain *köh köh* bemareissa :)
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: GVR4 E39A - Kaasuläppäkotelon koon vaikutus tehoihin?

80mm läppä, 2000cc suuttimet, E85, 2b, ja kyllä lähtee!


..tietenkin isompi läppä vaikuttaa MUIDEN muutosten mukana, mutta yksinään siitä ei paljon hyötyä ole.

Esimerkkinä Kippo II, 8mm isompi läppä (ja myös IS hivenen isompi), E85, Walbro, suuttimet, ja +18hp, pikkukoneisesta VAPARISTA.
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: GVR4 E39A - Kaasuläppäkotelon koon vaikutus tehoihin?

Mistään mitään tietämättä, olettaisin kaasuläpän olevan optimaalinen, kun Se virtaa saman verran kuin ahtoputkisto.
 
Ylös Bottom