H4 polttimot

sport lankku

New Member
Liittynyt
30 Syyskuu 2006
Moi! Aattelinpa tässä vaan kirjoitella, että kandee olla huolellinen noiden +30 ja mitäliesuper -ajovalopolttimoiden (H4) kanssa. Olihan se jo ennestään tiedossa, että nämä polttimot, joille luvataan niin ja niin monta prossaa lisä"tehoa", saadaan aikaan lankaa ohentamalla, jolloin lanka hehkuu kirkkaammin. Ja kestoikä lyhenee exponentiaalisesti. Joskus näkyny jotain kaasupuheita (polttimon sisällä oleva kaasu sitä ja tätä), mutta tuo lankajuttu tuntuisi varsin uskottavalta. Boschin +30 hooneloset kestävät 5-6 kk mun käytössä, ja se on surkean vähän. (Ajan semmoiset 40 000 km vuodessa). No, viime lokakuussa ostin Philipsin Power2night polttimot, joille luvataan "blue effect". Vakiot 12V/55/60W. Auton sähkölaitteet kunnossa. Kesto n. 4 kk, sitten samana päivänä molemmat kaputt, ja ihmettelin (onneksi päiväsaikaan), kuinka jopa 5 autoa kymmenestä vilkuttelee iltapäivähämärissä valoja mulle.

Eli olipas surkea suoritus. Startteja teen päivässä 3-4 (villi arvio). Polttimot maksoivat muistaakseni n. 20 euroa pari. (!)

Aiemmat Boschit, joista mainitsin, menivät sentään saman viikon kuluessa. Pitäisikö olla tasalaatuisuudesta sitten tyytyväinen vai mitä, mutta tää tällanen on HELEVETIN VAARALLISTA!

PS: Joissain polttimoissa olen nähnyt varoituksen, että kestoikä on lyhentynyt polttimon rakenteesta johtuen. Philips Power2Nighteissa ei tätä varoitusta ollut, sensijaan kaikenlaista höpötystä siitä, kuinka on vihreä ja lyijytön tuote on kyseessä, ja vielä muka alkuperäisasennusosa(?, millähän ihmeen sekundamerkillä?) ja kaikki helkatin varo-ohjeet, ettei vaan näpit pala kun vaihtaa lamppua. HÖH!!

No, suhtmakee blue effect noista tietty syntyi, mutta valon tehoon sillä ei mielestäni ollut tuon taivaallista vaikutusta.
 
Vs: H4 polttimot

Sam vika NightGuidejen kanssa ! Ei tule mun pajeroon enään moisia. kestivät vajaan 6kk Samalla rahalla saa kassillisen halpisH4:sia
 
Vs: H4 polttimot

Aikoinaan mun vanha 900 Saabi käytti nuo Boschin +30 H4:set noin puolessa vuodessa. Latausjännite sallitut 14,0-14,2 V, kestoikä pidentyi käyttämällä enemmän päiväaloasentoa. Joskus olin mittaavinani lampun piuhan kannasta, että päivävaloin olisi tullut siinä 0,5 V vähemmän jännitettä, mikä epäilemättä vaikuttaisi kestoikään. En usko että oli mittausvirhe. Onko Mitsun kytkennöissä samanlainen jännitteen alennus?

Onko jollakulla suositella jotakin hyvää H4:ää? Uskon kyllä noihin "lisättyihin kandeloihin" jollain tavoin, kyllä se on silmällä havaittavissa.Kun vain olisi kesto vähän parempi!!

Nyt keulilla Osramin +30 "kandelaiset"... vai mitä sitten tarkoittaneekaan...+30% kusetusta?? ;D
 
Vs: H4 polttimot

sport lankku sanoi
Onko jollakulla suositella jotakin hyvää H4:ää? Uskon kyllä noihin "lisättyihin kandeloihin" jollain tavoin, kyllä se on silmällä havaittavissa.

Itse ostin Osram Blue cool H4:set nyt ollut 3kk käytössä ja omasta mielestä todella valkoista valoa. Päätin ostaa samaa sarjaa myös pitkien polttimot H1 ja sumuvalojen H3:set.
Nyt kun pitkät laittaa päälle näkee kyllä todella hyvin.
 
Vs: H4 polttimot





helkatin varo-ohjeet, ettei vaan näpit pala kun vaihtaa lamppua. HÖH!!



[/quote]
ne helvetin varo-ohjeet ei ole sen takia ettet polttaisi näppejäs
vaan sen takia että siitä lampun lasista ei saa ottaa paljain käsin kiinni
sen takia ku siihen jää rasvaa näpeistä. näin ollen polttimo rikkoontuu helpommin.
 
Vs: H4 polttimot

Yli 2 vuotta olen ajellut PIAA lamppujen kanssa, eivät ole halvimmasta päästä, mutta laadukkaita kylläkin.
 
Vs: H4 polttimot

Omassani Philipsin +30% ei kestäneet kanssa kuin 4kk jos sitäkään.
Nyt Osram Blue cool ja tuntuu toimivan :peukku
 
Vs: H4 polttimot

jykäh sanoi
helkatin varo-ohjeet, ettei vaan näpit pala kun vaihtaa lamppua. HÖH!!




ne helvetin varo-ohjeet ei ole sen takia ettet polttaisi näppejäs
vaan sen takia että siitä lampun lasista ei saa ottaa paljain käsin kiinni
sen takia ku siihen jää rasvaa näpeistä. näin ollen polttimo rikkoontuu helpommin.

Juu toki näin, mutta on niissä kuvasymboleissa varoitus siitäkin, että odota 5 minuuttia ennen kuin kosket 400 asteiseen lamppuun tai muuten kärähti hipiä. Lampunvaihdossakin on kai terveen järjen käyttö sallittua, vaan mistäpäs sitä aina tietää mimmoinen kansankynttilä niitä polttimoita vaihtelee; kai ohje on paikallaan. Jotenkin vaan tuntuu, että paikallaan olisi ollut myös varoitus siitä, että lamppujen palaessa yllättäen samanaikaisesti voit esim. ajaa pimeässä autosi metsään.
 
Vs: H4 polttimot

Itellä ollut philipsin blue vision ja osram cool blue polttimoita. Muistaakseni philipsit kesti pidempään mutta ei osramitkaan hetkessä palanut. Valoteho parani huomattavasti molemmilla polttimoilla.
 
Vs: H4 polttimot

no itse kokeilin Galanttiin alussa useita H7 lamppu merkkejä (Philips, wurth, osram) ja ne kesti puolesta vuodesta vuoteen. Sitten satuin kokeilemaan GE:n (General Electrikin) lamppuja ja ne kestivät liki 2 vuotta :peukku ja sen jälkeen en ole muita käyttänytkään. Luulenpa että mahtavat olla myös H4 puolellakin melko kestäviä. Hinta haitari kyseisellä merkillä vaihtelee paljon eri liikkeiden välillä.
 
Vs: H4 polttimot

Olin jo taipumassa lisäpitkien ostoon Dynamikin nokalle..

Mutta ostin kuitenkin uudet:
H4 Osram Blue coolit lähivaloille
H1 Osram Blue coolit pitkille
H3 Osram Blue coolit sumukeleille

Ja täytyy sanoa, että taas riittää valoa nokalla :)
 
Vs: H4 polttimot

Pari viikkoa olleet Boschin H4 + Dirlight-johdotus toimivat ainakin toistaiseksi, kirkasta valkoista valoa riittää.
 
Vs: H4 polttimot

Eli yhteenvetona nyt General Electricin ja PIAA:n lamput on todettu hyviksi kestoiän puolesta? Yllättävän pitkään on nyt nuo omatkin tuikut kestäneet, pitääpä ihan tarkistaa että minkämerkkiset ne on kun ne antautuu.
 
Vs: H4 polttimot

itsekkin vuosi sitten erehdyin ostamaan jotku osramin +80% super H4:set. kestivät pari-kolme kuukautta. sitten liikkeeseen valittamaan ja sanovat että pitäs eka mitata latausjännite ja varmaan tulee jännitepiikkejä valoille ja muuta sellasta saissea selittivät, mutta polttimoissa ei ollut mitään vikaa!

sen jälkeen ostin motonetistä halvimmat siniset polttimot ja ovat toimineet jo vuoden :peukku.
+ galantin keulilla hellan 3000FF 100w polttimoilla.
 
Vs: H4 polttimot

Ei se latausjännitteen mittaaminen yms. ihan saissea ole. Noissa +xx% polttimoissa kirkkaus tehdään juuri lankaa ohentamalla. (niin kuin ketjun alussa jo on mainittukin) Ohuempi lanka taas "kärsii" jännitteen vaihteluista, myös notkahduksista. Joissain autoissa lataussäädin tekee rajujakin vaihteluita, samoin rajummat stereot ilman konkkia, startatessa jännite notkahtaa ja sen jälkeen nousee jyrkästi jne.

Tuo jännitteen vaihtelu taas aiheuttaa suoraan lämpötilan vaihteluita lankaan, joka taas heikentää sitä ja lyhentää käyttöikää.

Pelkästään polttimon napajännitteen nosto 1:llä voltilla lyhentää polttimon ikää n. 25 -35%. Ja silloin siis puhutaan tasaisesta jännitteestä, ilman vaihteluja.

Nuo edellämainitut seikat ovat vaikuttaneet siihen, että nykyautoissa käytetään paljon pulssi modulaatio ohjausta valoille, jolloin jännite pysyy tasaisesti halutulla tasolla, päivävalo asennossa yllättävänkin alhaalla n. 10,5V. (Tällähän siis haetaan sitä polttimon pitkää ikää)

Vanhaan autoonhan tuollaista järjestelmää ei ole mitään järkeä ruveta suunnittelemaan, joten tilannetta voi pelastaa asentamalla kunnon johdot ja releet, niin alkaa polttimot paremmin kestämään.
 
Vs: H4 polttimot

Feppi sanoi
Olin jo taipumassa lisäpitkien ostoon Dynamikin nokalle..

Mutta ostin kuitenkin uudet:
H4 Osram Blue coolit lähivaloille
H1 Osram Blue coolit pitkille
H3 Osram Blue coolit sumukeleille

Ja täytyy sanoa, että taas riittää valoa nokalla :)

Tuuppaa vielä hellan ff 300(ovaalit) siihen keulaan, niin näkee penkatkin paremmin.. eikä ole liian isot ämpärit.. :driver

-Eki
 
Vs: H4 polttimot

MitsuMi sanoi
no itse kokeilin Galanttiin alussa useita H7 lamppu merkkejä (Philips, wurth, osram) ja ne kesti puolesta vuodesta vuoteen. Sitten satuin kokeilemaan GE:n (General Electrikin) lamppuja ja ne kestivät liki 2 vuotta :peukku ja sen jälkeen en ole muita käyttänytkään. Luulenpa että mahtavat olla myös H4 puolellakin melko kestäviä. Hinta haitari kyseisellä merkillä vaihtelee paljon eri liikkeiden välillä.

Onkohan GE:llä H7 polttimoita? Voisi tuollaiset nismoon iskeä kun ekan kerran kyrvähtää polttimot. Mistä oot ostanu noita? Ei tunnu ihan joka paikassa olevan...
 
Vs: H4 polttimot

MetanolMan sanoi
Onkohan GE:llä H7 polttimoita? Voisi tuollaiset nismoon iskeä kun ekan kerran kyrvähtää polttimot. Mistä oot ostanu noita? Ei tunnu ihan joka paikassa olevan...
On on :peukku. Oulussa ainakin niitä on myyny Prisma, koska sieltä ostin viimeksi, mutta viime näkemällä Prisma on vaihtanu Philipseihin. Viimeviikolla kun kävin Rautsissa, niin niitä oli sielläkin vinopino. Eiköhän luulis että ainakin Rautsissa niitä on ympäri Suomea, mutta kannattaa tsekata myös Prisma.
 
Vs: H4 polttimot

Mites on, miten eriarvoisia polttimoita voi autoon laittaa suhteessa vakioon, kun esim töistä saisi suht halvalla 100W H4:iakin? Laitonta lienee mutta tuskin alkaa poliisisedät irroittelemaan polttimoita huvikseen, lämpeneminen tässä eniten askarruttaa.
 
Vs: H4 polttimot

MitsuMi sanoi
On on :peukku. Oulussa ainakin niitä on myyny Prisma, koska sieltä ostin viimeksi, mutta viime näkemällä Prisma on vaihtanu Philipseihin. Viimeviikolla kun kävin Rautsissa, niin niitä oli sielläkin vinopino. Eiköhän luulis että ainakin Rautsissa niitä on ympäri Suomea, mutta kannattaa tsekata myös Prisma.

Jaa mikähän pulju tää "Rautsi" oikeen mahtaa olla? :nykii
 
Vs: H4 polttimot

dani sanoi
Mites on, miten eriarvoisia polttimoita voi autoon laittaa suhteessa vakioon, kun esim töistä saisi suht halvalla 100W H4:iakin? Laitonta lienee mutta tuskin alkaa poliisisedät irroittelemaan polttimoita huvikseen, lämpeneminen tässä eniten askarruttaa.
Eipä tuo nykypäivänä kannata,koska eivät alkuperäiskonseptilla tuota sen kirkkaampaa valoa kuin nämä "tehokkaimmatkaan".

Ja sitten huonoja puolia noissa riittääkin,esim (jos on) ajovaloautomatiikan rele poksahtaa,johdot sulaa,umpioiden heijastinpinta tummuu/lähtee irti yms.
 
Vs: H4 polttimot

Monesti noissa "tehokkaammissa" polttimoissa tuntuu valon valkoisuus (ja sitä myötä muka parempi näkyvyys) on tehty värjäämällä polttimon lasista osa siniseksi. Ei tarvitse paljon järkeä käyttää pohtiessaan, paljonko tuollainen parantaa valotehoa.
 
Vs: H4 polttimot

ST sanoi
Eipä tuo nykypäivänä kannata,koska eivät alkuperäiskonseptilla tuota sen kirkkaampaa valoa kuin nämä "tehokkaimmatkaan".

Ja sitten huonoja puolia noissa riittääkin,esim (jos on) ajovaloautomatiikan rele poksahtaa,johdot sulaa,umpioiden heijastinpinta tummuu/lähtee irti yms.

Eli siis 100W vs. 60W ei nosta valotehoa vai mitä nyt tarkoitat? Kun tuossa katselen vaikka kodin hehkulamppuja niin kyllä ne 60W tuottavat enemmän valoa kuin 25W lamput.

Toi umpioiden pilaantuminen tässä askarruttaakin, pitäisi tietää minkä tehoisia maksimissaan kestää.
 
Vs: H4 polttimot

MetanolMan sanoi
Jaa mikähän pulju tää "Rautsi" oikeen mahtaa olla? :nykii
No se on yleensä Prisman kyljessä toimiva rautaosasto eli ihan puhtaasti rautakauppa. ;)
 
Vs: H4 polttimot

dani sanoi
Eli siis 100W vs. 60W ei nosta valotehoa vai mitä nyt tarkoitat? Kun tuossa katselen vaikka kodin hehkulamppuja niin kyllä ne 60W tuottavat enemmän valoa kuin 25W lamput.

Toi umpioiden pilaantuminen tässä askarruttaakin, pitäisi tietää minkä tehoisia maksimissaan kestää.
No siinä mielessä ei välttämättä valoteho nouse, kun autojen vakio johdotus on sen verran ohutta, että kun laittaa 100W polttimon, niin auton ohuiden johtojen takia jännite lampunkannalla voi tippua ja näin ollen toivottua lisävalo tehoa ei tulekkaan. Tämä on vastaus omasta puolestani ja välttämättä ST:n kanta asiaan ei ole sama.
 
Vs: H4 polttimot

MitsuMi sanoi
No siinä mielessä ei välttämättä valoteho nouse, kun autojen vakio johdotus on sen verran ohutta, että kun laittaa 100W polttimon, niin auton ohuiden johtojen takia jännite lampunkannalla voi tippua ja näin ollen toivottua lisävalo tehoa ei tulekkaan. Tämä on vastaus omasta puolestani ja välttämättä ST:n kanta asiaan ei ole sama.
Ylläolevaa nimenomaan hain takaa.
Ja japseissa vasta KOROSTUUKIN tuo onneton pianolanka johdotus..


Tämä on suurpiirteinen,"selkokielinen" vastaus:

Vertaa nykyajan kodissa käytettävää 11W energiansäästölamppua perinteiseen 60W,saat saman kirkkauden pienemmällä virrankulutuksella,hieman sama asia tässäkin kyseessä (tai jos mennään perusteellisemmin pinnan alle,niin xenonihan se säästölamppu on..).
 
Vs: H4 polttimot

ST sanoi
Ja japseissa vasta KOROSTUUKIN tuo onneton pianolanka johdotus..
No tuohon taas minä en lähde matkaan. Vielä hullumpaa on sakemanneissa. Kun uusissa on johdotus niin heikkoa, että jos kytket perävaunun, niin johdotus pitää vetää mittareilta asti, koska taakse menevä johdotus on niin heikkoa, ettei kestä perävaunuissa olevia polttimoita. Tästä johtuen uusiin volkkarin passatteihin maksaa peräkoukun asennus 1200€ ja C180 Mersuihin 1800€. Muista Hitler Wageneista ei sitte ole mulla tarkempaa tietoa.
 
Vs: H4 polttimot

MitsuMi sanoi
No tuohon taas minä en lähde matkaan.
Korjataan sen verran että vanhemman luokan autoissa.

Ja eipä tuo peräkoukun s.sarjakaan aina NIIN yksipiippuinen juttu ole tänäpäivänä.
 
Vs: H4 polttimot

wurthin H4 polttimot on itsellä olleet parhaat valontuoton puolesta joista - voispa koitta noita osrameita vaikka seuraavaks
 
Vs: H4 polttimot

Siis paksumpi johdotus releineen antaa paremman tuloksen kuin ylitehoinen polttimo, joka lisää jännitehäviöitä.
 
Vs: H4 polttimot

Juniperus sanoi
Siis paksumpi johdotus releineen antaa paremman tuloksen kuin ylitehoinen polttimo, joka lisää jännitehäviöitä.
Lisättynä tietenkin kunnon polttimoilla (ei kuitenkaan 100W!).
 
Vs: H4 polttimot

MitsuMi sanoi
Vielä hullumpaa on sakemanneissa. Kun uusissa on johdotus niin heikkoa, että jos kytket perävaunun, niin johdotus pitää vetää mittareilta asti, koska taakse menevä johdotus on niin heikkoa, ettei kestä perävaunuissa olevia polttimoita. Tästä johtuen uusiin volkkarin passatteihin maksaa peräkoukun asennus 1200€ ja C180 Mersuihin 1800€. Muista Hitler Wageneista ei sitte ole mulla tarkempaa tietoa.

Ei se johdon paksuudesta ole kiinni, eikä mittareilta noissa autoissa saa mitään valotietoja vetokoukun sähkösarjaa varten. Noissa autoissa on väyläohjatut PWM-valot, jota CEM (VAG) tai REM (MB) kontrolloi. Yksin kertaisesti järjestelmä ei ymmärrä, eikä osaa ohjata perävaunun valoja, ilman omaa erillistä ohjainlaitetta. Esim Golf V ja Passatissa sama 21W polttimo toimittaa sekä parkki- että jarruvalon virkaa. Ohjainlaite vain päättää, paljonko jännitettä polttimolle syötetään, sen mukaan halutaanko sytyttää parkkivaloa vai jarruvaloa.
 
Vs: H4 polttimot

pexi sanoi
Ei se johdon paksuudesta ole kiinni, eikä mittareilta noissa autoissa saa mitään valotietoja vetokoukun sähkösarjaa varten. Noissa autoissa on väyläohjatut PWM-valot, jota CEM (VAG) tai REM (MB) kontrolloi. Yksin kertaisesti järjestelmä ei ymmärrä, eikä osaa ohjata perävaunun valoja, ilman omaa erillistä ohjainlaitetta. Esim Golf V ja Passatissa sama 21W polttimo toimittaa sekä parkki- että jarruvalon virkaa. Ohjainlaite vain päättää, paljonko jännitettä polttimolle syötetään, sen mukaan halutaanko sytyttää parkkivaloa vai jarruvaloa.
No sitte ne ei tiedä edes volkkarin huollossa mitä tekevät ;D. Appiukko oli laittanu 2 vuotta sitte tuliterän Passatin ja kun oli päivitelly kallista vetokoukun asennusta, niin siellä oltiin sanottu, että tekee hintaa kun nuo led polttimoille tehdyt takavalojen sähkökytkennät eivät kestä perävaunujen polttimoita. Perusteltiin kalliita asennushintoja sillä, että on kova työ tehdä peräkärrylle sähköasennukset keulasta/mittareilta asti. No nythän sen ymmärtää miksi ne ei tahdo saada niitä vokkeloita täällä suomessa toimimaan, kun eivät tiedä ilmeisesti mitä tekevät ;)
 
Vs: H4 polttimot

No onhan tuossa puoli totuutta. Joutuu sinne eteen, sähkökeskukselle, viemään neljä johtoa: 15, 30, CAN H ja CAN L. Mutta tuolla ei siis sinäänsä ole mitään tekemistä johtojen paksuuden kanssa. Vaikka ne johdot olisivat kuinka paksuja tahansa, ei siitä kärryn valoja saisi toimimaan.
Tuo merkkiliikkeessä kuultu kommentti kyllä kuvaa hyvin siellä työskentelevien ammattitaitoa. Ja nuo samat kaverit eivät koskaan osallistu millekkään kursseille, koska heidän kuulemma ei kannata, kun eivät opi sielä mitään uutta. ???
 
Vs: H4 polttimot

MitsuMi sanoi
Sitten satuin kokeilemaan GE:n (General Electrikin) lamppuja ja ne kestivät liki 2 vuotta :peukku ja sen jälkeen en ole muita käyttänytkään. Luulenpa että mahtavat olla myös H4 puolellakin melko kestäviä.

Noi on hyviä. Muita ei tulis ostettua jos ei sitten xenoneita käytä. Prismasta ite ostin, joku 40e kaks paria.
 
Vs: H4 polttimot

Axu sanoi
Noi on hyviä. Muita ei tulis ostettua jos ei sitten xenoneita käytä. Prismasta ite ostin, joku 40e kaks paria.

Joku vois nyt kyllä kertoa että mistä ootte oikeen taikonut noita GE:n polttimoita :nykii Olen itse katellut useammastakin prismasta ja varaosaliikkeiden hyllyiltä eikä ole sellaisia silmiin osunut :eek: Vai onko sit vanha puusilmä jo niin ruosteessa et ei enää vaan osaa etsiä ;D
 
Vs: H4 polttimot

Jos joku viitsisi piirtää kuvan tai ihan vaan kertoa, miten näissä 90 -luvun taitteen galanteissa, lancereissa yms. vermeissä tulee jännitteet lampun kannalle niin olisin kiitollinen. Eikös nekin ole maaohjattuja, plus tulee jatkuvasti?
 
Vs: H4 polttimot

nostokurki sanoi
Jos joku viitsisi piirtää kuvan tai ihan vaan kertoa, miten näissä 90 -luvun taitteen galanteissa, lancereissa yms. vermeissä tulee jännitteet lampun kannalle niin olisin kiitollinen. Eikös nekin ole maaohjattuja, plus tulee jatkuvasti?
Sattuipa tämmöinenkin juttu silmään ja liekköpä tuo kysymys on enää ajankohtainen, mutta eikös tuo maaohjattu tarkoita noissa valoissa lähinnä relettä, joka sitten katkoo ihan plussaa lampunkannalle. Korjatkoon jos joku tietää paremmin.
 
Vs: H4 polttimot

Täälläkin joskus kirottu noita kun muutaman kuukauden välein pitää vaihdella noita...
xenoneiden kanssa ei enää tarvii kuin kerran vuoteen ottaa hetkeks pois ja valoa riittää, suosittelen muillekin.
 
Takaisin
Ylös Bottom