Haukkova tyhjäkäynti e3

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Käytin auton ST motorssilla säädettävänä. Auto kävi tämän säädön jälkeen niin hienosti kuin miatsi voi käydä. Auto seisoi pihalla 3pv ja akusta loppui honkä. --> ecun säädöt uusiksi.

Tämän jälkeen latasin akun ja auto kävi hieman raa-asti, mutta tasaantui kuitenkin tasaisella ajolla. Samalla autoon kuitenkin tuli ärsyttävä tyhjäkäynti. 1500-2000rpm ja haukkoo hassusti. Kierroslukumittarikin hyppii hassusti.

Kokeilin nollata ecun (8h akun navat irti), mutta sama haukkominen jäi. Mikä mahtaa olla syyllinen?

Tässä video.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

Lähitkö ajalemaa samantien, ku starttasit auton ecun nollauksen jälkee? Muistaakseni sen pitää antaa käydä tyhjäkäyntiä jonku aikaa (ehkä muutama minuutti) ennen, ku alkaa painelemaa kaasua.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

En mä varmaa antanu ku alta 10s höristä ku kaasuun hipasin. :p No, nollataan huomenna uusiksi ja antaa höristä lämpimäksi asti ilman kaasun painallusta.

Mutta se ei varmaan selitä tota pomppivaa rinkimittaria?
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

minä kävisin tökkimässä niitä tk-moottorin piuhoja (tyhjäkäynti), ei se ota jos se ei annakkaan.
 

[jo

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2008
Sijainti
Turku
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

Pitää antaa käydä sen pari minuuttia ennen ekaa painallust. Muuten tyhjäkäynti hakee ees taas.
 

Saki

EVO 5 + S13 Silvia
Liittynyt
13 Elokuu 2008
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

Yleisesti kannattanee myös tarkastaa maadoitukset ja ehkä tehdä lisämaat Akku-runko, runko-moottori. Tuli mieleen tuosta pätkivästä kiekka mittarista ja ilmeisesti virran puutos ongelmista..

Ite olen aina tykännyt laittaa näihin performance peleihin muutaman lisämaan hyviin kohteisiin. Noi valmiina myytävät "ground kitit" on ehkä övereitä kun maadoitetaan omalla piuhalla kaikki osat autossa, mutta tosiaan noi perus välit ei mene varmaan hukkaan jos paikalla on nyt ne orkkis piuhat.

Toki myös jos ecu on ollut irti(Lastutettu ST:llä?) kannattanee sen liitin tarkastaa sekä siinä lähellä olevat maapisteet.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

pätkivä kiekka mittari saa singnaalinsa virranvahvistys yksiköltä
ja ecu hoitaa virranvahvistus yksikön ohjauksen.(sytytyksen siis)

pitäs löytyä imusarjasta tämä mötikkä...
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

En lähtis heti ensimmäisenä korjailemaa mitää, vaan nollaisin ecun ja antasin sen sit rauhassa hakee säädöt kaasupolkimee koskematta.
Se ei välttämättä löydä ollenkaa, tai ainakaa pitkää aikaa kunnon tyhjäkäyntisäätöjä, jollei saa nollauksen jälkee käydä muutaman minuutin joutokäyntiä.
osku sanoi
Mutta se ei varmaan selitä tota pomppivaa rinkimittaria?
Sanoisin, että just ton jutun se selittää, koska se koittaa siinä parhaillaa hakea niitä säätöjä. Sitten ku viisari lopettaa ton hakemisen, ni ei muuta ku kovaa ajoa. ;)
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

Juu, siinä on minesin lastu ollu jo kohta vuoden ;D

Aimmin ei ole ollut mitään vikaa vaikka miten on akkua irroteltu. Pitänee vielä toi ecu maadoittaa kunnolla.. Konehuoneessa on akulta muistaakseni loksut, lukkosalpa, imusarja ja vaihdelaatikko LISÄMAADOITETTU eli ei sen luulis olevan tuosta maadoituksesta olevan. Nyt kun sillä on ajeltu taas ~50km niin on ehkä aavistuksen parantunut, mutta huoltoa se haki parametrit jo ekan 5km matkalla. :-\

No, ecun nollaus ja antaa höpsöttää jonkun aikaa kun siinä nyt mitää oikiastaan menetä.
 

_elmeri

New Member
Liittynyt
8 Tammikuu 2009
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

Mulla oli aiemmin samaa vikaa. Tyhjäkäynti piikitteli juuri samalla tavalla ja välillä käynti oli tasaista. Pienoisen vianmetsästyksen jälkeen syyksi todettiin turbotimeri.
Se oli joku vanha ja halppis malli ilmeisesti..
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

Ei oo turbotaimeria. En ole vielä ehtinyt "bootata" ecua, ajettu vaan menemään, mutta käynti on vähän tasaantunut. Kiekkamittari silti hyppii.

Pitänee tarkistaa vielä kertaalleen täälä esiintyneet ehdotukset. :)
 
V

veikka81

Guest
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

Ootko mitannu päittäisvälystä kampuralta ;D Kuitenkin kohta joku olis ehottanut samaa.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

osku sanoi
Pitänee tarkistaa vielä kertaalleen täälä esiintyneet ehdotukset. :)

Ei ollut millään vaikutusta tuohon kierroslukumittarin värähtelyyn. Käynti on kuitenkin jo melko tasainen, tuskin tuosta tasaantuukaan :)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

Mulla näyttää kosteina ja kylminä päivinä vähän mitä sattuu käynnistyksen jälkeen tuo kiekkamittari, tasaantuu kuitenkin kun kone lämpenee.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

Nyt pesin filtterin ja ilmamäärämittarin. Molemmat oli enemmän tai vähemmän likaset. Samalla nollasin ecun. --> ei vaikutusta, haukkoo edelleen lämpimänä.

Olisko se sitten lamda? St huudattaes oli ainakin lämpimänä ollut kun takapuskurista suli maalitkin ;D
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

No ootko ST motorssii soittanu ja kysyny?
Tuliko ralliautomainen tyhjäkäynti että "röms röms röms" ?
 

Sudo

New Member
In Memoriam
Liittynyt
22 Toukokuu 2007
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

J. Puhakka sanoi
minä kävisin tökkimässä niitä tk-moottorin piuhoja (tyhjäkäynti), ei se ota jos se ei annakkaan.

Tulihan itse tyhjäkäyntimoottori tarkistettua myös piuhojen heiluttelun yhteydessä? Lancerregisterin mukaan ne tuppaavat hajoilemaan usein näissä vanhemmissa evotuksissa.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

Lambda ei vaikuta kylmällä koneella.

Ilmavuoto imusarjassa, ahtoputkistossa tai jumittunut/rikkinäinen tyhjäkäynnin säätömoottori tulisivat mieleen.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

Ast:n mainitsemien lisäksi määrämittari, lämpötunnistimet, kaasuläpän asentotunnistin, pakovuoto.
Tuo määrämittarin putsaaminen on hiukan kyseenalaista, monesti putsaamalla vain pahentaa asioita. Kyseessä on kuitenkin varsin herkkä komponetti.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

st motors kehu jotta "putsaa tyhjäkäyntimoottori"

No työtä käskettyä ja irrotin sen + putsasin sen vähäisen mitä siinä oli likaa. Purin ja puunasin, lopuks ohjeiden mukaan hitusen vd40 ettei ruostu. Tyhjäkäynti muuttu hetkeksi todella hyväksi, mutta en tiedä oliko putsauksen takia vai vaikuttiko juurikin siksi että kone oli jo ehtinyt jäähtyä ~puoli tuntia. Ensimmäisissä liikennevaloissa taas haukkominen alkoi.

Ja nyt huomaa että kylmänä tasainen 1500-1800 tyhjäkäynti ja kun lämpenee niin haukkoo todella rumasti 1500-2500rpm väliä.

Tänään ajettaessa tasaantui lämpimällä koneella pariin otteeseen 2000rpm kierrokset, mutta sitä ennen haukko kovasti ja sen jälkeen lähdettäessä.


Pitää vielä tarkistaa tuo vuoto. Jos ei ole vuotoa niin vaihtaa tk moottorin ja jos ei vieläkään niin lamda.

Tuntuu että bensaakin menee 15l/100km+++ tuossa ruuhkassa :seina
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

Täysin hakuammuntaa, mutta muistui mieleen samantyylinen haukkominen toyotan kanssa vuonna nakki ja kirves.
Syyksi paljastui ilmakuplia jäähdytysnesteen seassa. Auto oli vielä keskimoottorinen, joten letkut syylärille oli todella pitkät. Kunnollinen ilmaus jokaikisestä ilmausruuvista poisti haukkomisen täysin.

En sitten tiedä miten tämä pätisi evoon, mutta onpahan yksi arvaus lisää. :)
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

Biim sanoi
Täysin hakuammuntaa, mutta muistui mieleen samantyylinen haukkominen toyotan kanssa vuonna nakki ja kirves.
Syyksi paljastui ilmakuplia jäähdytysnesteen seassa. Auto oli vielä keskimoottorinen, joten letkut syylärille oli todella pitkät. Kunnollinen ilmaus jokaikisestä ilmausruuvista poisti haukkomisen täysin.

En sitten tiedä miten tämä pätisi evoon, mutta onpahan yksi arvaus lisää. :)

Tämäkin tuli kokeiltua. Termostaattikoteloon meni 0,5-1dl nestettä, mutta tk silti haukkoo lämpimänä. Pitänee se moottori vaihtaa ensviikolla.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

tulipa mieleen...
mulla coltti sekoili tyhjäkäynin kanssa sen jälkeen kun oli puolivuotta odotellu kevättä
lumihangessa...

syy oli sillon tulpissa, yksi tulppa rikki, tyhjäkäynillä pätki ja
kaasua painaessa jo n. 1200rpm kohdalla alkoi käymään ihan kunnolla
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

Tutkisin paljonko kaasuläpän akselilla olevan potentiometrin jännite keskinastassa on tyhjäkäynnillä. En tosin tiedä kuinka tarkka ECU siitä on, mutta arvon pitäisi olla ainakin uudemmissa Evoissa olla 0.5 volttia. Säätö tapahtuu potentiometriä kääntämällä.

Koska erillistä katkaisijaa ei ole mikä kertoisi että kaasupoljin on päästettynä tieto päätellään potentiometristä. Tuollainen heijaus voisi johtua siitä että ollaan ihan niillä rajoilla.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

ast sanoi
Koska erillistä katkaisijaa ei ole mikä kertoisi että kaasupoljin on päästettynä tieto päätellään potentiometristä. Tuollainen heijaus voisi johtua siitä että ollaan ihan niillä rajoilla.

Eikös se kytkin ole juurikin siinä potentiometrissä. Varsinkin näissä "uudemmissa" vehkeissä
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

tepi sanoi
Eikös se kytkin ole juurikin siinä potentiometrissä. Varsinkin näissä "uudemmissa" vehkeissä
Ainakin IV - VI on, muistaakseni CT-korissa myös. Nelosen kaavio tuolla ja sieltä sivu 36.
Ja jos en ihan väärin muista, niin kolmosessa on myös samanlainen paketti.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

Voi olla että kuvittelin sitten väärin. Eräs ECU kyllä vaatii että jännite on 0.5 volttia tasan, muuten tyhjäkäynti on 1500+ ja sekoilee muutenkin. Ehkä se ei sitten käytä kytkintä vaan ainoastaan potentiometrin jännitettä.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

Mulla on ollu gti lancerissa pari kertaa tommonen vika, et tyhjäkäynti on pompottanu tosi reilusti. Siitä on muistaakseni jossain topicissa juttua.
Molemmilla kerroilla vika oli tyhjäkäyntimoottorissa. Ensimmäisellä kerralla tilasin jostain romikselta uuden/käytetyn ja ku se alko jossain vaiheessa temppuilemaa, ni lähetin alkuperäsen tyhjäkäyntimoottorin Eskulle eli finnwarelle korjattavaks. Nyt on taas toiminu ja oon miettiny, et pitäisköhän lähettää toi rikkinäinen hyllyssä oleva tyhjäkäyntimoottori taas eskulle, jos se viel korjailee niitä, ni ois sit ehjä varalla.

En tiiä miten se tyhjäkäyntimoottori oikee korjataa, mut hyvin ne on remontin jälkee toiminu pari vuotta. :)
Oon aina putsannu kaasuläppäkotelon samalla, ku vaihtanu tyhjäkäyntimoottorin.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

Nyt on luultavasti vika selvinnyt. Kannentiiviste mennyt --> ilmaa termostaattikoteloon ja moottorin lämpömittari näyttää sit mitä sattuu eculle --> kylmä-kuuma-kylmä seosta ja tk kierrokset tästä syystä hassut.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Haukkova tyhjäkäynti e3

osku sanoi
Nyt on luultavasti vika selvinnyt. Kannentiiviste mennyt --> ilmaa termostaattikoteloon ja moottorin lämpömittari näyttää sit mitä sattuu eculle --> kylmä-kuuma-kylmä seosta ja tk kierrokset tästä syystä hassut.

Nyt näyttää siltä, että tk moottorin vaihdolla selvittiin tästä viasta
 
Ylös Bottom