Hazan Grandis-palapeli - DNF, myydään osina

Liittynyt
27 Syyskuu 2015
Tykkäykset
8
Sijainti
Merimasku
#1
Aloitetaanpa tarina pienellä taustoittamisella, allekirjoittaneen autoharrastus on käytännössä pelkästään suuntaunut saabeihin jo viime vuosituhannelta alkaen mutta perheen kasvamisen myötä viime syksynä oli pakko sortua vääränmerkkisiin kun tarvittiin min. 6 paikkainen kulkuneuvo, silloin pihaan tuli Aerojen seuraksi kalliilla ostettu 7h Kia Carens josta vaimo ei tykkää, ajo-omituisuudet on surkeat ja tilaa sen verran vähän että sekin ahistaa. Siksi sitten alettiin miettiä mikä olisi parempi vaihtoehto, kun vaatimuksina oli diesel, automaattilaatikko, cruise ja automaatti-ilmastointi. Galaxy/Alhambra/Sharan kokoluokan autot ei oikein kiinnosta, saati sitten jenkit koska ovat niin tympeitä möhköjä ja kustannukset karkaa reilusti isommiksi, sitten käytiin sovittamassa mm. Zafira B, mutta eipä ne ole muutkaan tuon kokoiset olennaisesti sen tilavampia kuin Kia.

Vaimon ehdotuksesta keväällä tingittiin vaihteistovaatimuksesta jolloin Grandiksia alkoi myös ilmaantua hakutuloksiin, ulkonäkö iso plussa ja kun sellainen sattui olemaan lähistöllä myynnissä niin käytiin kokeilemassa. Ko. vanha taksi oli niin loppuun poljettu ettei sen ostaminen huvittanut kun hintakin oli ehjän mukaan eikä mitään intoa ollut liikkeellä myydä kunnon mukaisella hinnalla niin saivat pitää tunkkinsa. Käteen jäi kuitenkin selvä ajatus, että Grandis olisi meidän mieltymyksiin ja tarpeisiin sopiva laitos joten hakuvahti njettiautoon ja muutenkin seurailemaan. Erinäisiä kuukausia meni ja alkoi tuntua että ovat kaikki järjettömän hintaisia ja/tai kaukana. Siinä välissä tuli kesällä puolivahingossa ostettua yksi Tourankin "kun halvalla sai" vaikka ei sille ollut ostaessa tiedossa edes käyttöä (myöhemmin sitä kyllä ilmeni)
Nyt syksyllä alkoi sitten tapahtua, ensin tuli myyntiin kohdalleen hinnoiteltu ja ilmoituksen perusteella järkevän oloinen DI-D Grandis, mutta kun pankkitilin saldo oli sillä hetkellä reilusti pienempi kuin auton hinta niin eipä siihen sitten ehtinyt millään. Muutama päivä sitten kuitenkin sattui tulemaan ihan lähelle jakopäävammainen Grandis sopivan edulliseen hintaan ja se olikin jo samana iltana kotipihassa..

Härveli on siis 2006 mallinen, ajettu paljon ja jakohihnan kiristimen pinnapultti on korkannut irti kannesta, ihan tavallinen vika tuossa vag 16v 2,0TDI:ssä. Hämmennystä aiheutti kuitenkin se että jollain hämärällä pajalla oli katsottu tarpeelliseksi irrottaa koko tekniikka ???
No, kaikki osat pitäisi olla mukana joten aletaan ihmetellä, koneesta jo nappasin venttiilikopan auki ja ainakin yksi keinuvipu siellä on mennyt.

Tarkoitus olisi käydä moottori kokonaan läpi kun se kerran on irti, kytkin ja vauhtipyörä varmaan uusitaan elleivät näytä tuoreilta ja vaihdelaatikkoakin pitänee vähän ihmetellä. Tarkoitus olisi myös ottaa löysät pois eli softasta egr pois päältä ja otetaan tehoa ulos sen verran mitä rauta antaa myöten.
Korille ei näyttäisi olevan tarpeen tehdä muuta kuin pestä ja puunata sisältä ja päältä, alustaa ja jarruja todennäköisesti joutuu entisöimään mutta niitä varmaan ihmetellään sitten kun alkaa olla ajokunto edes näköpiirissä.

Tässä on näitä projekteja pari muutakin nyt menossa, joten mitsu tuskin on valmis ennen ensi kesää, ei siis kannata odottaa päivittäisiä tai edes viikottaisia päivityksiä tähän tarinaan.

Kuviakin tulee, ehkä, joskus, vai kiinnostaako edes ketään? Sen voi kertoa sitten täällä
 
Viimeksi muokattu
Liittynyt
27 Syyskuu 2015
Tykkäykset
8
Sijainti
Merimasku
#2
Vs: Hazan Grandis-palapeli

Tänään ehdin sen verran että kannoin akun raadon viereen niin sai virrat päälle, keskuslukko toimi samantien kauko-ohjauksella ja rammarista löytyi hevisauruksen levy..

Jo kolmas metallinhohtopunainen smurffibussi tässä taloudessa:



Perässä pohjan allekin vähän kurkin ja näyttäisi että joku edellinen omistaja olisi peräti törsännyt ruostesuojaukseen, tai siis toivottavasti ruostesuojaukseen eikä ruosteiden suojaukseen :peukku

Pinnapulttia ei tarvinnut irrottaa mutta korjailemaan joutuu ennenkuin tuolla mikään pysyy..

Vesipumppukin oli sen verran tuoreen näköinen ettei mikään erityisen vanha kyllä ollut, tosin jakopääremontin jälkeen nuo yleensä hajoileekin, huoltokirja piti olla mutta sitä ei sitten löytynytkään ja edellinen omistaja väitti ettei tiedä koska on tehty viimeksi.
No, pommin sai kerrankin oikealla hinnalla niin ei ainakaan vielä ole löytynyt sellaista että olisi alkanut harmittaa.



..ja ainakin tällaista siitä sitten seuraa:
 
Liittynyt
27 Syyskuu 2015
Tykkäykset
8
Sijainti
Merimasku
#3
Vs: Hazan Grandis-palapeli

Tarina jatkuu:

Tänään pääsi taas hetkeksi talliin kun olin muutaman tunnin kaksistaan esikoisen kanssa, piti kyllä aloittaa siitä että tallin kaaosta edes hieman vähensi ja sai mitsun rojujen ympärille edes vähän tilaa. (tuolla on kaiken muun lisäksi mm. kaksi purettua moottoria, yksi kasassa oleva ja em. kuulumattomia vielä 2kpl kansia, sekalainen kasa imu- ja pakosarjoja, pari turboa jne ;D )

Riipaisin sitten kannen johtosarjan ja suuttimien keinuvipujen akselin vipuineen päivineen irti ja sitten koko kannen pois.

Tämä laakerineula ei muistaakseni kuulu tuohon:



Neliapilaa näkyy jokaisen männän päällä ;D
Kannentiivisteessä päiväys (juuri ja juuri) alle vuosi sitten eli ei voi olla kauaa kun tuohon on joku tomppeli tehnyt kansiremppaa, perinteisten kylpyhuonesilikonien ja yhden paskotun polttoaineletkun lisäksi en kuitenkaan ole vielä isompia hölmöilyjä löytänyt..

Männät ja sylinterit näytti pikavilkaisulla ihan hyvältä, katotaan nyt mitä sitten löytyy kun saa tuon alakerran palasteltua ja katsottua kunnolla läpi.



Tuossa kakkosen pakoventtiileissä näkyy aika hyvät jäljet, jommankumman niistä keinu ainakin oli särki, kannesta toivottavasti lauantaina lisää tietoa jos suunnitelmat pitää ja pääsen sen purkamaan

 
Liittynyt
27 Syyskuu 2015
Tykkäykset
8
Sijainti
Merimasku
#4
Vs: Hazan Grandis-palapeli

Pääsin kerrankin ajoissa liikkeelle ja parin pienen koukkauksen jälkeen pääsinkin hommiin jo ennen puoltapäivää, mitsun kannen purku ja pesu oli se helpoin osuus, paljon enemmän aikaa menikin sitten 21v vanhaa taka-akselia purkaessa ja yhdestä saabin kannesta pakosarjan pinnapultteja irrottaessa..

Oli tosiaan vaan toinen 2-sylinterin pakoventtiilin keinu rikki, luultavasti pelkästään sen vaihtamalla olisi taas ollut käyntikuntoinen (no, lisäksi tietysti se pinnapultin kiinnitys)
Venttiileistä 3 imuventtiiliä ahisti sen verran pois ottaessa että menivät hylkyyn ja yhdessä pakoventtiilissä oli yläpäässä sen verran jälkeä että sekin meni, loput sitten vielä pyörittelin ja totesin kelvollisiksi.

Pitää vielä niitä muita keinuvipuja ihmetellä ovatko käyttökelpoisia, ovat sen verran kalliita ettei viitsisi ehjiä vaihtaa, varsinkin kun kovasti on sen näköistä että tuo on tosiaan ihan hiljan rempattu, ne venttiilitkin olivat kaikki uusia. Hehkut oli ihan uuden näköisiä mutta pitää tarkistaa osanumerot että ovat varmasti oikeat, pahimmillaan kun luettelot antaa väärää tarvikeosaa jotka ei sitten kestä. Jostain syystä nokka-akselien laakerit oli kuitenkin jätetty vanhat, eikä ne mitään virheettömiä olleet, laitetaan siis nekin nyt uusiksi. Lisäksi 1-sylinterin suuttimen kiinnityspulttien kannat oli runnottu niin huonoon kuntoon että oikeillakin työkaluilla sai juuri ja juuri auki, no, ne nyt pitäisi muutenkin uusia joka kerta..
Suuttimien kanssa mietin vielä pitäisikö ne viedä huollettavaksi vai antaisiko vaan olla kun olivat kyllä nekin sen näköisiä että on jotain tehty.

Viimeisen pesun jälkeen olikin kansi jo melkein uuden näköinen ja nyt onkin sitten kolme kantta valmiina tasohiottavaksi.
Nyt tässä projektissa tuleekin isompi suvantovaihe kun on noilla muilla hommilla isompi kiire.

Muutama kuva vielä:







 
Liittynyt
27 Syyskuu 2015
Tykkäykset
8
Sijainti
Merimasku
#5
Vs: Hazan Grandis-palapeli

Kansi kävi alkuviikosta koneistamolla, nyt on varmasti suora ja sileä pinta.
Siitäpä sitten näkyikin komeasti perinteiset pikku murtumat hehkujen ja pakokanavien välillä, ihmeen hyvä kansi kuitenkin kun niitä ei ollut kuin kahdessa paikassa ;D

Pinnapultin paikkaakin tuli tutkittua ja sorkittua, ilmeisesti sieltä on aikaisemmin kerran pinnapultti lähtenyt liikenteeseen ja sitten on tehty se perinteinen eli reikää isommaksi ja uudet 10x1,5 kierteet kanteen niin voi käyttää 1,9TDI:n (ja 8v 2,0TDI) pinnapulttia joka on siis paksumpi kanteen tulevasta päästä mutta muuten ihan samoilla mitoilla. Valitettavasti tumpelot oli sitten jättäneet homman puolitiehen ihan kirjaimellisesti, kannessa siis oli ensimmäiset ~10mm jäänteitä 10x1,5 kierteistä ja loput sitten alkuperäistä. Täytyypi taikoa reikää vielä isommaksi ja laittaa joku helicoil tms. sinne, ei vaan ollut oikean kokoisia hyllyssä.
 
Liittynyt
27 Syyskuu 2015
Tykkäykset
8
Sijainti
Merimasku
#6
Vs: Hazan Grandis-palapeli

Muutama hetki onkin mennyt edellisestä, mitsua ei ole kuitenkaan paalattu, myyty tahi unohdettu (vaikea olisikin kun se on suoraan ulko-oven edessä) vaan muut projektit on vieneet suurperheellisen kaiken talliajan. Tarina siis jatkuu vielä, halusitte tai ette..
Nyt on siis saatu kesälelu ajoon, yksi moottori rakennettua sun muuta niin tätäkin on ehtinyt vähän taas ihmettelemään.

Keväällä sattui tulemaan vastaan halvat 5x114,3 alut joissa oli vielä käyttökelpoisia talvikumejakin niin ostin pois, täytyy jossain välissä vielä hommata renkaat kun nuo ovat liian pienet mitsuun, onneksi sopivat kuitenkin miltei kaikkiin muihin talouden autoihin. Vanteita täytyy kuitenkin vielä kokeilla että sopivat kun ET ei ole ihan kohdallaan.

Autokin tuli käänneltyä pihassa toisinpäin ja siirrettyä muutama metri, oli kyllä harvinaisen raskas työnnettävä kun jarrut on jostain syystä hieman päässeet ruostumaan

Moottorista muutaman nippelin tänään irrotin ja laatikko ja kone tuli erotettua toisistaan. Kytkimen painelaakeri aivan kypsä, kytkinlevy niin loppu että itsesäätyvästä asetelmasta säätövara loppu ja vauhtipyörässä päättömästi väljää joka suuntaan. Testailin samalla vähän muitakin ja totesin että ainakin apulaitehihnan ohjainrulla ja laturin hihnapyörä menee uusiksi, ensimmäinen olisi laakerin puolesta ollut likimain ok mutta kulunut niin pahasti ettei viitti käyttää, laturin pyörä taas oli perinteiseen tapaan täysin jumissa. Kampiakselin etustefa oli vallan kuiva, taaemman luona oli pientä kosteutta mutta ei kyllä voi sanoa että olisi varsinaisesti vuotanut, täytyy katsoa jos löytää jostain järkevään hintaan niin voisi vaihtaa, tuossa vaan pitää vaihtaa koko laippa triggeripyörineen päivineen niin hinta on karkeasti 10x se mitä stefat yleensä.

Pinnapultin kierteen korjaukseenkin on sotasuunnitelma valmiina ja korjausholkkikin nyt hommattu jo kahteen kertaan kun onnistuin ensimmäisen hukkaamaan :seina

Vähän vielä täytyy paloitella niin voi alkaa listaamaan tarvittavaa osakasaa, ei tule ihan lyhyt lista ;D
 
Liittynyt
27 Syyskuu 2015
Tykkäykset
8
Sijainti
Merimasku
#7
Vs: Hazan Grandis-palapeli

Tänään tuli kierteitä sitten vihdoin parsittua, ensin poraten reikä 10mm (koska en jaksanut penkoa epämääräisestä teräkasasta 10,2mm terää) sitten ähelsin M12x1,5 kierteet sinne ja seuraavaksi saikin sitten ruuvailla kiinni wurthin kierteenkorjausholkin. Juuri oikean mittaista ei ollut joten piti vielä hioa ylimääräiset pois että sai samalle tasolle kannen päädyn kanssa. Lopuksi se paksupäinen 10mm pinnapultti vielä paikalleen ja kyllähän se tukevasti tuntui koko viritelmä siellä olevan, saa sitten nähdä miten käy kun joskus päästään ajelemaan.



 
Liittynyt
27 Syyskuu 2015
Tykkäykset
8
Sijainti
Merimasku
#8
Vs: Hazan Grandis-palapeli

Edistystä, nyt jo! ja taas! ;D

Tällä kertaa kävin penkomassa auton kyydissä olevaa osakasaa ja kiikutin sieltä talliin turbon ja apulaitehihnan kiristimen, jälkimmäiseen joutuu vaihtamaan rullan, vähemmän yllättäen siinäkin on laakeri paskana :( Turbo taas oli sinänsä ihan positiivinen kun akselista nykimällä tuntui vallan hyvältä, sitäkin joutuu kyllä vähän sormeilemaan kun siivet on luonnollisesti varsin jumissa. taidan koittaa kaikenmaailman niksipirkkaa niiden herkistelyyn kun uuteen turboon ei todellakaan tee mieli alkaa vielä tähän samaan katastrofiin laittaa rahaa.

Seuraavaksi sain sitten suorastaan motivaatiopuuskan ja kääntelin konetta sen verran että sain öljypohjan pois, sieltä paljastuikin suorastaan epäilyttävän puhdas öljypumppu ja öljypohja, mahtaneeko olla pumppukin vaihdettu joskus, sitten vielä imusihdistä löytyi hassu pahvinpala ???

Seuraavaksi otin nelosen kiertokangen auki (oletuksena että siellä on ollut huonoin voitelu) ja männän esille ja samalla myös 3-4 välisen runkolaakerin auki, kuva valehtelee, laakerit ei ole niin hyvässä kunnossa kuin näyttäisi kuvassa vaikka ihan hyviä ovatkin, laitan nyt samalla kuitenkin nekin uusiksi kun selvää kulumaa kuitenkin on ja naarmujakin vähän näkyi. Mäntä taas on parempi kuin kuvassa näyttäisi, se ei kaipaa kuin uudet renkaat ja kunnon puhdistuksen





Osia tässä pitää alkaa ihan tosissaan nyt haalimaan, muuten ei ole kohta enää juuri mitään mitä voisi tehdä. Niitä pohtiessa muistuikin mieleen että suuttimille on pakko tehdä jotain kun volkkarin käyntiinlähtövaivojen korjaaminen tuli hoidettua laittamalla siihen mitsun suuttimet eli nyt on pakko vähintäänkin käyttää remontissa nuo suuttimet. Lisäksi volkkari sytytti VAG-valon
ja piti varastaa mitsusta vielä kaasuläppäkin. Siihen tosin on pieni visio ja mahdollinen sotasuunnitelma kun sekin on niin törkykallis osa ettei millään viittis uutta ostaa, palaan asiaan jos lopputulos on onnistunut..
 
Liittynyt
27 Syyskuu 2015
Tykkäykset
8
Sijainti
Merimasku
#9
Vs: Hazan Grandis-palapeli

Taas mennään

Oli hetki aikaa puuhastella taas joten siivoilin vähän tallia ja keräsin kasan osia laatikkoon jotka raahaan töihin pesukoneeseen. Ynnäilin myös että 3 imuventtiiliä ja 1 pako tarvitaan, totesin että kannen päädyn vesiletkulähtökin on menossa pas-2 ja perkasin keinuvipukasasta selvästi risat pois, loput käy pesulla ja katotaan sitten uskaltaisko niitä laittaa takaisin.

Kuva-arvoitus, etsi kolme eri tapaa miten volkkarin keinuvipu osaa hajota


Taitaa olla ensimmäinen kerta kun tästä autosta tuli vastaan positiivinen yllätys, otin laatikosta vähän öljyä ulos että näkisi missä kunnossa se mahtaa olla ja litku näytti tältä:



Laturin hihnapyörääkin yritin irrottaa, mutta lienee aika piukassa kun ei suostunut aukeamaan niksipirkka-menetelmällä. No, otetaan mukaan töihin ja käytetään oikeita työkaluja.. Hihnapyörä myös näyttää siltä että on kypsä, lienee kuitenkin jo vaihdettu joskus


Osalistassa tais olla jo 40+ kohtaa, tähän saa tällä menolla laittaa lähemmäs kolme tonnia rahaa pelkkiin osiin :nykii
 
Liittynyt
27 Syyskuu 2015
Tykkäykset
8
Sijainti
Merimasku
#10
Ohhoh, melkein kolme vuotta edellisestä.
Foorumi ei ole unohtunut vaan mitään edistystä ei ole tapahtunut muiden laitteiden viedessä kaiken huomion ja pitkästä seisomisesta johtuen mm. penkeissä oli jo hometta. Puretaan siis ja yritetään vähentää persnettoa myymällä osina.
Joskus vaan täytyy luovuttaa kun aika ei riitä kaikkeen :confused:

Osia voi kysellä YV, aikalailla kaikki löytyy pl kytkin ja vauhtipyörä
 
Ylös Bottom