Aloitetaanpa tarina pienellä taustoittamisella, allekirjoittaneen autoharrastus on käytännössä pelkästään suuntaunut saabeihin jo viime vuosituhannelta alkaen mutta perheen kasvamisen myötä viime syksynä oli pakko sortua vääränmerkkisiin kun tarvittiin min. 6 paikkainen kulkuneuvo, silloin pihaan tuli Aerojen seuraksi kalliilla ostettu 7h Kia Carens josta vaimo ei tykkää, ajo-omituisuudet on surkeat ja tilaa sen verran vähän että sekin ahistaa. Siksi sitten alettiin miettiä mikä olisi parempi vaihtoehto, kun vaatimuksina oli diesel, automaattilaatikko, cruise ja automaatti-ilmastointi. Galaxy/Alhambra/Sharan kokoluokan autot ei oikein kiinnosta, saati sitten jenkit koska ovat niin tympeitä möhköjä ja kustannukset karkaa reilusti isommiksi, sitten käytiin sovittamassa mm. Zafira B, mutta eipä ne ole muutkaan tuon kokoiset olennaisesti sen tilavampia kuin Kia.
Vaimon ehdotuksesta keväällä tingittiin vaihteistovaatimuksesta jolloin Grandiksia alkoi myös ilmaantua hakutuloksiin, ulkonäkö iso plussa ja kun sellainen sattui olemaan lähistöllä myynnissä niin käytiin kokeilemassa. Ko. vanha taksi oli niin loppuun poljettu ettei sen ostaminen huvittanut kun hintakin oli ehjän mukaan eikä mitään intoa ollut liikkeellä myydä kunnon mukaisella hinnalla niin saivat pitää tunkkinsa. Käteen jäi kuitenkin selvä ajatus, että Grandis olisi meidän mieltymyksiin ja tarpeisiin sopiva laitos joten hakuvahti njettiautoon ja muutenkin seurailemaan. Erinäisiä kuukausia meni ja alkoi tuntua että ovat kaikki järjettömän hintaisia ja/tai kaukana. Siinä välissä tuli kesällä puolivahingossa ostettua yksi Tourankin "kun halvalla sai" vaikka ei sille ollut ostaessa tiedossa edes käyttöä (myöhemmin sitä kyllä ilmeni)
Nyt syksyllä alkoi sitten tapahtua, ensin tuli myyntiin kohdalleen hinnoiteltu ja ilmoituksen perusteella järkevän oloinen DI-D Grandis, mutta kun pankkitilin saldo oli sillä hetkellä reilusti pienempi kuin auton hinta niin eipä siihen sitten ehtinyt millään. Muutama päivä sitten kuitenkin sattui tulemaan ihan lähelle jakopäävammainen Grandis sopivan edulliseen hintaan ja se olikin jo samana iltana kotipihassa..
Härveli on siis 2006 mallinen, ajettu paljon ja jakohihnan kiristimen pinnapultti on korkannut irti kannesta, ihan tavallinen vika tuossa vag 16v 2,0TDI:ssä. Hämmennystä aiheutti kuitenkin se että jollain hämärällä pajalla oli katsottu tarpeelliseksi irrottaa koko tekniikka ???
No, kaikki osat pitäisi olla mukana joten aletaan ihmetellä, koneesta jo nappasin venttiilikopan auki ja ainakin yksi keinuvipu siellä on mennyt.
Tarkoitus olisi käydä moottori kokonaan läpi kun se kerran on irti, kytkin ja vauhtipyörä varmaan uusitaan elleivät näytä tuoreilta ja vaihdelaatikkoakin pitänee vähän ihmetellä. Tarkoitus olisi myös ottaa löysät pois eli softasta egr pois päältä ja otetaan tehoa ulos sen verran mitä rauta antaa myöten.
Korille ei näyttäisi olevan tarpeen tehdä muuta kuin pestä ja puunata sisältä ja päältä, alustaa ja jarruja todennäköisesti joutuu entisöimään mutta niitä varmaan ihmetellään sitten kun alkaa olla ajokunto edes näköpiirissä.
Tässä on näitä projekteja pari muutakin nyt menossa, joten mitsu tuskin on valmis ennen ensi kesää, ei siis kannata odottaa päivittäisiä tai edes viikottaisia päivityksiä tähän tarinaan.
Kuviakin tulee, ehkä, joskus, vai kiinnostaako edes ketään? Sen voi kertoa sitten täällä
Vaimon ehdotuksesta keväällä tingittiin vaihteistovaatimuksesta jolloin Grandiksia alkoi myös ilmaantua hakutuloksiin, ulkonäkö iso plussa ja kun sellainen sattui olemaan lähistöllä myynnissä niin käytiin kokeilemassa. Ko. vanha taksi oli niin loppuun poljettu ettei sen ostaminen huvittanut kun hintakin oli ehjän mukaan eikä mitään intoa ollut liikkeellä myydä kunnon mukaisella hinnalla niin saivat pitää tunkkinsa. Käteen jäi kuitenkin selvä ajatus, että Grandis olisi meidän mieltymyksiin ja tarpeisiin sopiva laitos joten hakuvahti njettiautoon ja muutenkin seurailemaan. Erinäisiä kuukausia meni ja alkoi tuntua että ovat kaikki järjettömän hintaisia ja/tai kaukana. Siinä välissä tuli kesällä puolivahingossa ostettua yksi Tourankin "kun halvalla sai" vaikka ei sille ollut ostaessa tiedossa edes käyttöä (myöhemmin sitä kyllä ilmeni)
Nyt syksyllä alkoi sitten tapahtua, ensin tuli myyntiin kohdalleen hinnoiteltu ja ilmoituksen perusteella järkevän oloinen DI-D Grandis, mutta kun pankkitilin saldo oli sillä hetkellä reilusti pienempi kuin auton hinta niin eipä siihen sitten ehtinyt millään. Muutama päivä sitten kuitenkin sattui tulemaan ihan lähelle jakopäävammainen Grandis sopivan edulliseen hintaan ja se olikin jo samana iltana kotipihassa..
Härveli on siis 2006 mallinen, ajettu paljon ja jakohihnan kiristimen pinnapultti on korkannut irti kannesta, ihan tavallinen vika tuossa vag 16v 2,0TDI:ssä. Hämmennystä aiheutti kuitenkin se että jollain hämärällä pajalla oli katsottu tarpeelliseksi irrottaa koko tekniikka ???
No, kaikki osat pitäisi olla mukana joten aletaan ihmetellä, koneesta jo nappasin venttiilikopan auki ja ainakin yksi keinuvipu siellä on mennyt.
Tarkoitus olisi käydä moottori kokonaan läpi kun se kerran on irti, kytkin ja vauhtipyörä varmaan uusitaan elleivät näytä tuoreilta ja vaihdelaatikkoakin pitänee vähän ihmetellä. Tarkoitus olisi myös ottaa löysät pois eli softasta egr pois päältä ja otetaan tehoa ulos sen verran mitä rauta antaa myöten.
Korille ei näyttäisi olevan tarpeen tehdä muuta kuin pestä ja puunata sisältä ja päältä, alustaa ja jarruja todennäköisesti joutuu entisöimään mutta niitä varmaan ihmetellään sitten kun alkaa olla ajokunto edes näköpiirissä.
Tässä on näitä projekteja pari muutakin nyt menossa, joten mitsu tuskin on valmis ennen ensi kesää, ei siis kannata odottaa päivittäisiä tai edes viikottaisia päivityksiä tähän tarinaan.
Kuviakin tulee, ehkä, joskus, vai kiinnostaako edes ketään? Sen voi kertoa sitten täällä
Viimeksi muokattu