Hiilikuitu-osaajia?

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

laitoin kyselyä, selvitetään hinta. multa löytyy yksi joutilas tulpansuoja jonka voin tuonne lähettää muotittamistarkoitukseen.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Terve,

Osa näyttää kuvasta katsottuna melko yksinkertaiselta, joten eiköhän muotin otto tuosta alkuperäiskappaleesta mahdollista olisi. Luultavasti ennen muotin ottoa tuo kappale tulee maalata ja rakentaa siihen laipat hyvän muotin aikaansaamiseksi.

Yksittäiskappaleen hinta tulisi olemaan noin 140-180e tuon kuvan perusteella. Muottikustannuksia ei ole huomioitu hinnassa, joten ottaisimme muottikustannukset tässä tilanteessa itselle. Jos lähdemme kappaletta tekemään, poistaisimme mielellämme myös tuon Mitsubishi tekstin tai menee muuten liian paljon kopioinnin puolelle.

Toimitusaika noin 1kk mallikappaleen toimituksesta.
 

Sudo

New Member
In Memoriam
Liittynyt
22 Toukokuu 2007
Vs: Hiilikuitu-osaajia?


Reippaasti liian kallis meikäläiselle, valitan.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Territorial_ sanoi
Onko tää homma menny eteenpäi?

Ei oo ei. Voi olla että jos eemeli ei katua viikon sisään, alkaa hiilikuituosien tekeminen ennen kesää. :)
 

AntiDrizztus

New Member
Liittynyt
15 Marraskuu 2005
Sijainti
Joensuu
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

http://www.12tune.nl/index.php?target=products&product_id=98770474

Tuolla on on evo 1-3 hiilikuitupelti 600 euroa.
 

eety

New Member
Liittynyt
28 Helmikuu 2010
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

T. Kiili sanoi
http://www.jacomp.net/jacomp/

Ajattelinpa alotella tätä threadia uuteen henkeen. Elikkäs kannattaa noista hiilikuitu osista kysyä myös se että tehdäänkö ne ns. Pre-preg menetelmällä vai juurikin tolla alipainesäkityksellä. Pre-preg menetelmä on jonkun verran köykäsempää ja jämäkempää kuin pelkästään alipaine säkitys. On tosin myös kalliimpaakin. Itse taidan kääntyä heidän puoleensa hetikun tiiän että arse kestää ;D Katto pellin vaihtaminen hiilikuituseen on kyl kallista mut onse kyllä myös hintansa väärti. Osaakos muuten kukaan tehdä täällä polykarbonaatti ikkunoita?
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

eety sanoi
Ajattelinpa alotella tätä threadia uuteen henkeen. Elikkäs kannattaa noista hiilikuitu osista kysyä myös se että tehdäänkö ne ns. Pre-preg menetelmällä vai juurikin tolla alipainesäkityksellä. Pre-preg menetelmä on jonkun verran köykäsempää ja jämäkempää kuin pelkästään alipaine säkitys. On tosin myös kalliimpaakin. Itse taidan kääntyä heidän puoleensa hetikun tiiän että arse kestää ;D Katto pellin vaihtaminen hiilikuituseen on kyl kallista mut onse kyllä myös hintansa väärti. Osaakos muuten kukaan tehdä täällä polykarbonaatti ikkunoita?

Olen 99% varma, ettei kukaan "normaali" käytä paljon kalliimpaa menetelmää auton osien valmistukseen. Etu kuitenkin painon suhteen on muutamia prosentteja ja hinta on aivan eri.

Eri asia, jos tahtoo vouhottaa. ;D


...suparussa hiilaripelti paino juutuupin mukaan 3.2kg tällä pre preg menetelmällä. Oma lasikuituinen corollan konepeitto tais olla parhaillaan samaa luokkaa ja maksoi varmaan 1/20 osan prepregatusta :)
 

Hablu

Member
Club Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2009
Sijainti
Hamina
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Eli nyt tarvisi hiilari tietoutta,pitäisi hiilikuitu osasta saada paikattua muutaman sentin pituinen halkeama.
Onko hiilikutuisena saatavana vähän lasikuitua vastaavaa ainetta tms.
Oma hiilari tietous on että joskus telkkarissa nähny et tollastakin on ;D

Unohdin ottaa tosta kuvan mut voin joku päivä ottamassa jos se jotain helpottaisi.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Laittaa epoksilla takaisin kasaan? En tosin tiedä mimmoisesta vekistä kysymys, mutta saattaisi saada ok-siistin.
 

Hablu

Member
Club Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2009
Sijainti
Hamina
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Tossa kuva
 

Liitetiedostot

  • DSC03977.jpg
    DSC03977.jpg
    95.9 KB · Lukukerrat 747

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Pitäiskö toi lakkapinta varovaisesti hioa, sit epoksia päälle--> hionta, toistetaan tarvittaessa ja sit lakkaus koko osaan kun se miellyttää silmää. Aikaa/hermoja vievää hommaa mutta on se hiilari aina hiilari ;) Vai puhunko jälleen kerran huuhaata? :D
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Huonoja uutisia:

-pelkkä epoksi ei juurikaan pidä mitään, kuitu on aina se mikä "kantaa"
-koska murtuman reunat ovat nitkahtaneet ristiin rastiin, on hyvin epätodennäköistä, että kuidut saa painettua takaisin niin, että murtuman pinnat olisivat tasan
-josta päästään siihen, että murtumaa joutuu hiomaan pintapuoleltakin
-josta päästään siihen, että siihen pitää tuoda uutta kuitua
-josta päästään siihen, että murtumakohta näkyy kappaleesta, ellei koko kappaleen yli vedä uutta rättiä (huomioi paksuusmuutos)

Se taas ei ole ongelma kuin niissä tapauksissa, että kyseessä on ns. dry carbon kappale tai että pintakuitu on jotain hankalasti hankittavaa laatua. Hiiltä saa monestakin paikasta.

Dry carbon-lookkia voi yrittää hiomalla + mattalakalla. Jos kappale on yksittäinen, mennee, jos sille on toisella puolella vastinpari, erottuu. Pinnan lisäksi itse paikkaisin myös takapuolelta, hionta, porrastus, lammaus.

Jos itse yrittäisin selvitä tuosta ilman ylilammausta, ehkä yrittäisin hyvin hyvin varovaista kuidun poistoa murtuman takapuolelta, kunnes laidat saa painettua tasan. Sitten takapuolelle porrastaen kuitua murtuman yli, lopuksi epoksi ja lakka pintapuolelle. Ja koko ajan varoo epoksin leviämistä pintapuolelle. Mutta kuten sanottu, tämän onnistuminen on hyvin epävarmaa, ja murtuman näkee pinnasta silti, enemmän tai vähemmän.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Pidä mitään on tietysti hyvin suhteellinen käsite, jossain kosmeettisessa osassa ei liene minkäännäköistä merkitystä kestävyyteen. Tietysti jos tämä osa on jokin, minkä rakenteellinen jäykkyys on erityisen tärkeää niin parempi varmaan korvata kokonaan uudella :)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Jokuhan sen osan on nytkin rikkonut, vaikka siinä on kuitua... seuraava kontakti murtaa sen vielä helpommin epoksikorjattuna. Vielä pahempaa jos osa on hajonnut ilman mitään kolhimista (tärinä, asennettu jännitykseen, yms.), silloin se epoksikorjaus on vielä lyhytikäisempi.

Toki jos uskoo pelkän epoksin riittävän, niin antaa palaa vaan ja kokeilee. :)

Isompi ongelma on tosin se, että reunoja ei tod. näk. saa helposti tasan.
 

Hablu

Member
Club Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2009
Sijainti
Hamina
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Kyse on kone pellistä joka on ilmeisesti itse muotista tehty.
Sisäpuolella on muutama halkeama mut ne ajattelin laittaa lasikuidulla ja maalata mustaksi sisältä,onnistuisko tollee?
Tietysti jos joku haluaa tosi kevyen pellin ja eikä oo niin tarkka tosta halkeamasta,voisin kyl luopuakin tästä.
Ja oikeesti toi on kevyt! ;)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Auts, se siitä rätin vetämisestä koko kappaleen yli. Tai no, onhan se edelleenkin vaihtoehto, vaikkakin etäinen ja teoreettinen, total failure riskin + viimeistelyn työmäärän takia. Pinnan korjaamisessa täytynee silloin vaan hyväksyä, että pientä jälkeä siihen jää näkyviin.

Taustan voi paikata lasilla, mutta pienet palat hiiltäkään ei paljoa maksa. Minä paikkaisin hiilellä.

Mikä tuon muuten rikkoi? Joku osuma vai onko mennyt pikku hiljaa itsekseen? Jos on mennyt ilman osumaa, niin siinä on hyvä esimerkki miksi joskus kannattaa reunoihin laittaa vähän paksummalti hiiltä tai sitten vaikkapa aramidinauhaa.
 

Hablu

Member
Club Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2009
Sijainti
Hamina
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Toi ylitse vetäminen oli kyl heti pois suljettu juttu ainakin mun osalta ;D maalaa vaikka sit korinväriin.
Pitää miettiä vielä mitä tolle sisäosalle tekee.
Sitä mikä ulkopinnan rikkoi niin en tiedä,oli jo mulle tullessaan rikki ja tiedossakin.
Sisäpuolella kun on pellin muodot tehty,ne on laitettu kiinni ihan jollain koriliimalla.
 

Hablu

Member
Club Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2009
Sijainti
Hamina
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Mistäs tota hiilarin paikkauskittiä kannattais kysellä?ite ole missään kyl nähnyt.
Ja saisko epoksiin hieman tarkennusta?

Kiitos ;D
 

AnttiHartik

Active Member
Liittynyt
26 Kesäkuu 2006
Sijainti
Hyvinkää
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Jos on Hablulla kulkua tännepäin niin multa löytyy kyllä tarvittavasti hiilikuitua ja epoksia tuon korjaukseen halvalla. ;)
 

Hablu

Member
Club Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2009
Sijainti
Hamina
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

_AH_ sanoi
Jos on Hablulla kulkua tännepäin niin multa löytyy kyllä tarvittavasti hiilikuitua ja epoksia tuon korjaukseen halvalla. ;)
Katellaas,on tässä talvi aikaa korjata tuo
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

http://www.fixusnet.fi/~IuJox0000001/?Y999=PIF&Y104=85280&Y216=43353&Y219=&Y223=

Ihan OK kitti, MUTTA: edelleenkin korjaisin lammaamalla, minimissään halkeaman taustapuolelta, jos sinne vaan pääsee kohtuu vaivalla. En korjaisi pelkällä epoksilla, en kitillä. Tuo U-POLin kittikin on hajusta päätellen polyesteripohjainen, sen tarttuvuus epoksiin ei ole paras mahdollinen. Enemmänkin se on täyte, ja sellaisiin paikkoihin, jotka maalataan piiloon. Varsinaiset katkokset kappaleessa on syytä korjata ensin jollain muulla tapaa.

Jos haluaa yrittää korjata pelkällä epoksilla, niin sellainen ei-niin juokseva, hieman pehmeäksi jäävä liimaepoksi. Tosin sillä korjatun sauman siistiksi saaminen on haastavaa, koska sen liiman hiominen on niin PITA (tosin niin on laminointiepoksinkin, siksi kannattaa välttää valumia ja muuta töhrimistä). Laminointiepoksillakin voi yrittää, jos saa pinnat puhtaiksi ja raot OIKEASTI kiinni -se on niin lirua, että rakojen täyttäminen pelkällä lammausepoksilla on hankalaa + se "juoksee" ei-toivottuihin paikkoihin helposti. Tietyissä paikoissa se (juoksevuus) on kyllä etukin: halkeama kastuu syvälle ilman sen kummempaa yrittämistä. Yksi vaihtoehto on myös koittaa esim. lammausepoksi+lasipallo+väri tyylistä liimaustahnaa, mutta se(kin) jää lähes väistämättä näkyviin (koska reunat yhteen puristaessa epoksia tulee melko varmasti pinnalle).

Jos taas haluaa korjata esim. kääntöpuolelle laminoimalla, niin epoksiksi ihan normaali laminointiepoksi. Valmistajia kymmeniä. Esim. Ampreg 21 tai joku vastaava. Liimaepoksilla on hankalampi saada kuidut riittävän märiksi.
 

NiS0

New Member
Liittynyt
8 Huhtikuu 2013
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Millä konstilla mahtaisi onnistua hiilaripellin korjaus mistä on kiiltävä pinnoite halkeillut sieltä täältä? Kuitu on ehjä eli pelkkä lakka vai mikä siinä nyt onkaan kuidun päällä niin on halkeillut sieltä täältä. Haluaisin tuon pellin muutenkin mataksi mutta sillain että kuidun kuvio jää näkyviin. Miten tätä kannattais lähtee korjaamaan ja miten tuo mattaus onnistuu?
Tuossa kuva pahimmasta jäljestä, loput on oikeestaan pelkkiä pinta halkeamia

image.jpg
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Nuille oli jotain omaa kittiä millä sai korjattua vaikka jos vika on vaan lakassa niin hiot ja rupsuttelet rikkinäisen lakan pois ja sit uutta lakkaa päälle.
 

NiS0

New Member
Liittynyt
8 Huhtikuu 2013
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

No mutta eikös tuo kuvan lohjennut palanen pidä täyttää jollain että saa tasasen pinnan? Muutenhan tuo jää montulle jos vetää vaan lakan päälle
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

No voihan sitä 2K lakkaa vetää sen verran paljon jotta tulee pinnan yli -> vesihioa tasaan ja myllyttää virheettömäksi ::)

Mutta Basbarduu on varsin oikeassa. Tohon on ihan omia kittejäkin. Esim tämä:
Carsystem_carbokitti.jpg
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

NiS0 sanoi
No mutta eikös tuo kuvan lohjennut palanen pidä täyttää jollain että saa tasasen pinnan? Muutenhan tuo jää montulle jos vetää vaan lakan päälle

Se pitää täyttää lakalla. Koska lakkaahan siitä puuttuu, ei muuta. No, toki tuossa voi olla kirkas gelcoat päällä, mutta kerros näyttää kuvassa aika ohuelta, ja korjauksen lopputulos on sama vaikka sen tekee lakalla. Sitä ennen irtoava lakka pitää saada täydellisesti pois, mutta kuitenkin niin, ettei lakatonta hiilipintaa hiota pilalle. Se voi olla aika jekkuhomma, koska raaputtamalla lakan reuna yleensä pakenee koko ajan niin, että reunaan jää aina pieni siivu pinnasta irronnutta lakkaa, ja hiomalla saa varoa sitä hiilipintaa. Jos (epätodennäköistä) tuo lakkapinta sattuisi olemaan joku liuotinpohjainen, niin johonkin IRTO lakkapalaan voi kokeilla jos lakka sattuisi sulamaan jollain liuottimella. Tällöin reunat voisi "sulattaa" ja hioa ennen lakkausta. Tämä on kuitenkin aika hasardi vaihtoehto, enkä suosittele kokeilemaan sitä, ellei todella tiedä mitä on tekemässä. Lisäksi pitäisi nimittäin kokeilla mitä ko. liuotin tekee itse hiilipinnalla, eli sitäkin pitäisi olla "ylimääräinen" pala. Unohda ehkä tämä viimeinen vaihtoehto.

Koska lakka on todella huono "pakkeli", niin lakkaus-hiontakierroksia tulee PALJON, ennen kuin lopputulos on siisti. Periaatteessa voisi yrittää jotain siveltävää-kirkasta tavaraa (lakka, gelcoat, epoksi), mutta niihin jää TODELLA helposti pienen pieniä ilmakuplia sisään. Ruiskutettava, ohut lakka on työläs vaihtoehto, mutta sillä onnistuminen on varminta -kunhan vaan jaksaa hieroa tarpeeksi kauan ja huolellisesti.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Eiköhän se ihan perus häippärillä sula jos haluu häivyttää ihan suoraks? Eikös noissa käytetä ihan perus 2K lakkoja. Toki jonkinlainen raja jää jos lakkaa pinnan yli -> hioo suoraks -> myllyttää mutta en usko että niin häiritsevästi että tarvii edes sulattaa yhteen. Lakkaa voi ekan rundin vaikka ohentaa niin että sen tunkeutuvuus on parempi / raja jää näkymättömämmäks.

Ton hionnan takia mä en lähtis muutakun 2 komponentti tavaralla, koska muuten niiden kuivumista saa odottaa mallia ikuisesti. 2K lakka + "harrastemaalarin uuni" eli halogeenivalo lämmittämässä pintaa, monta kerrosta ja sitä rataa :) Ei sitä ruiskutettavaa oo pakko ruiskuttaa, voi senkin laittaa pensselillä (viimeeks eilen tein tällä tavalla)
 

NiS0

New Member
Liittynyt
8 Huhtikuu 2013
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Mulla ei ole mahollisuuksia lakkaustöihin ja maalarilla tuo maksaa maltaita joten mahtaisko saada siistin jos hioo ton lohkeeman ympäriltä irtolakat veke, täyttää kirkkaalla 2k epoksiliimalla umpeen ja hioo tasaseksi, sitten hioo vedellä koko pelti 800 ja 1000 ja mattalakka päälle?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Tuo kirkas kerros tuossa päällä voi olla niin montaa tavaraa, lakkaa, kirkasta gelcoattia, mitä vaan. Eli se voi olla uretaanipohjaista, epoksipohjaista, pahimmoillaan polyesteripohjaista tai alkydipohjaista, eikä ne kaikki käyttäydy samalla tavalla. Sen sulattamisen idea ei ole häivyttää, vaan tehdä reunasta "kiinteä". Hiomista on tiedossa joka tapauksessa.

Epoksiliima kuivuu yleensä sameaksi, en suosittele. Yleensäkin mitä vaan aikoo laittaa, niin kannattaa ensin kokeilla johonkin muualle sitä, niin sameus/värierot ja muu tulee esille, ennen kuin on koko kappale vedetty. Tosin, UV-valoa nähnyt vanha lakka/gelcoat on käytännössä aina jonkin verran erisävyistä kuin uusi, vaikka olisi täsmälleen samaa tavaraakin.

Jos nyt ihan budjetilla menee, niin kyllä kili-kalipullossa saa lakkaa kaupasta, ennemmin sitten sitä kuin mitään liimoja. Se vaan vaatii kärsivällisyyttä ruiskuttamisen, hionnan ja kerrospaksuuksien kanssa. Ja 1K on aina 1K.
 

NiS0

New Member
Liittynyt
8 Huhtikuu 2013
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Pitääkö jokaisen lakkakerroksen välissä suorittaa välihionta ja jos tarvii niin millä karkeudella?
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Niko Päivinen sanoi
Jos nyt ihan budjetilla menee, niin kyllä kili-kalipullossa saa lakkaa kaupasta, ennemmin sitten sitä kuin mitään liimoja. Se vaan vaatii kärsivällisyyttä ruiskuttamisen, hionnan ja kerrospaksuuksien kanssa. Ja 1K on aina 1K.

Kiitokset Nikolle selvennyksestä. Mä oon olettanu että se on jonkinlainen primer, mahd kittaus + maalipinnallekkin tarkoitettua, yleistä 2K lakkaa.

Mä en laittas kilikalilakkaa (ellei sitten hae maalausliikkeestä kalvotettuja 2K lakkoja) just ton kuivuvuuden takia. 1K kaman kuivuvuuteen voi jotenkin vaikuttaa lämmön kera mutta silti sen kuivuminen saattaa olla sun tyttöystävän ovulaatiokierrosta, planeettojen keskinäisestä asennosta tai paikallisten hirvilaumojen liikkeistä kiinni.

Eikä sitä mun kokemusten mukaan tarvitse kyllä välihioa eikä ruiskuttaa. 2K ruiskulakkaa + kovetinta ohentamatta -> pensselillä pinnalle ns. "märkää märälle" tapaan, siis annat yhden kerroksen aina haihtua esim. 15min ja tosi märällä pensselillä uutta päälle, niin monta kertaa kun tarvis. Yhtä lakka/kovete sekoitetta voi käyttää normisti sen 3 varttia ja sit pitää tehdä uudet satsit eli 3 vetoa saa per setti. Kun lakkaus menee reilusti yli pinnan niin sen annetaan kuivaa halogeenin lämmössä väh. joku 6 tuntia tai mahd. huoneen lämmössä se päivä-pari, ainakin yön yli, ennen hiontoja. Tähän voi toki vaikuttaa kovetteen määrällä. Kannattaa toki muistaa että lakka saattaa vetäytyä parikin kuukautta, joten lopullista oikasua ei kannata tehdä heti jos kerrospaksuutta on enemmän.

Jos kerrosten välissä annat kuivua pidempiä jaksoja niin karhennukseksi riittää ns. hieno mattausvilla eli esim. harmaa Mirkan Mirlon villa (vastaa n. 1500grit karkeutta)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Se kuivumisen hitaus on täysin totta, kälä-kälä lakasta riippuen 1-2 päivää vähintään. Lämmöllä voi nopeuttaa. Sillä perinteisellä liuotin kälä-lakalla on sitten vielä sellainen ikävä taipumus korkata jos ei malta noudattaa ohjeita (yleensä vikan kiepin aikana), jolloin homman saa aloittaa lähes alusta. Se vesipohjainen on parempaa, mutta se kutistuu kuivuessaan ihan uskomattomalla tavalla, kerroksia saa vetää ihan mielettömästi

Mutta, jos rahaa ei ole, mutta kärsivällisyyttä ja aikaa on, niin kälä on parempi vaihtoehto kuin liimat tai muut vastaavat viritykset.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Ehdottomasti. Mutta luulen silti että purkin hinnalla ainakin laadukasta kälä lakkaa saa jo:
-Kaks mangosose-pilttiä kaupasta
-Tyhjennettynä, toiseen lirun 2K lakkaa paikalliselta automaalaus-yrittäjältä tai kaverilta/tutulta/foorumilaiselta
-Toiseen liru kovetinta samasta lähteestä
-Apteekin millilitramitan (ns. nuuskatykki)

Tsägällä saa pienen määrän lakkaa ja kovetinta ihan ilmasiksikin, jos nätisti kysyy :D
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Hiilikuitu-osaajia?

Jep, se jäi vielä sanomatta siitä vesi-kälä-kälä-lakasta: sen lisäksi, että se ei "täytä" mitään, niin se on hävyttömän kallista. Eli varmasti saa halvemmalla piltillisen 2K:ta maalarilta....
 
Ylös Bottom